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나를 질리게 만든 텍스트로부터 시작하는

「비밀의 취향」 자크 데리다, 마우리치오 페라리스 대담 읽기(20)

by 김요섭



1.

'존경'은 '광기, 자유'와 동거한다. 규율을 '논박'하는 반항은 '초자아스러운 독해'. 가장 '세밀한' 읽기는 무엇보다 전통에 대한 '바로크적' 느낌과, '도발적' 감각이 함께 '연출'될 때 가능하다. 더 이상 '쓰고 싶지 않았던 지점'에서 다시 읽는, 당신을 향한 글새기기. 새로운 쓰기는 단지 잉크를 흘리는 것이 아닌, 수메르인들의 첫 시작처럼 점토판을 균열시키는 심도에 있다. 떠나면서 가장 깊이 머무르는, 심연을 통과한 날 선 '의욕'. 나를 '질리게 만든' 텍스트로부터 시작하는 '여행'은 무엇보다 오래 기억된다.


"Respect" coexists with "madness and freedom". Rebellion that "criticizes" rules is a "profoundly egocentric interpretation." The most "meticulous" reading is possible only when there is a "baroque" sense of tradition and a "provocative" sense together in a "production". Re-reading from the point where you "no longer wanted to write" is like carving a text for you, not just spilling ink. It is a depth of writing that fractures a tablet like the first starting point of the Sumerians. The "willpower" that lingers most deeply as you leave is a journey that has passed through the abyss. Above all, it is remembered for a long time, starting from the text that "made you sick".



2.

어떤 유토피아는 '제도 없는 야생'에서 '출발'하지 않는다. '반(反) 기관'에서 시작하는, '자생적이지도, 야생적이지도' 않은 이념. 그것은 '메타기관적'이지는 않으나, 그럼에도 역설적인 '하나의 기관'이다. 오직 '개방된 채로 머물러야'하며, 어떤 '장래'를 포함해야만 하는. 장소 없는 장소는 '상호계약'이라는 매개 없이 마련되어야 한다. 결코 제도화될 수 없는 해체. 기관 없는 신체는 비로소 진실한 정의의 도래를 기다린다.


Some utopias do not start from 'lawless wilderness.' An ideology that starts from a 'counter-institution' that is not 'self-generated or wild.' It is not 'metainstitutional,' but still an paradoxical 'single institution.' It must only 'remain open,' and include some 'future.' A placeless place must be established without the mediator of 'mutual agreement.' A dismantling that can never be institutionalized. A body without an institution awaits the arrival of true justice.


(90~95p)


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