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by 현안 XianAn 스님 Mar 25. 2024

생각, 걱정, 유루 그리고 진심

Thinking, Worrying, Outflows & True_Mind

생각, 걱정, 유루 그리고 진심 

Thinking, Worrying, Outflows & True_Mind 

2013/12/7

https://youtube.com/watch?v=2V1Y7F-Cwbc

* 영한순차자막이 싱크되어 있습니다. 이 법문은 싱크율이 꽤 좋으니 직접 들으면서 자막으로 보는 걸 추천합니다. 유튜브 링크로 가셔서 자막을 켜면 됩니다.


받아쓰기 및 번역 김윤정

교정 및 감수 현안스님  

Last updated 2024.3.25

***

Good morning everyone. 

모두 좋은 아침입니다.

Thank you for coming.

와주셔서 고맙습니다.

It's a very rainy day and cold day. 

오늘은 비도 많이 오고, 춥습니다. 

And you braved the weather to come to the temple. We appreciate it. 

그런데 이런 날씨에 용감히 절까지 와주셔서 고맙습니다. 

Some of you drove from very far away as well.

여러분 중 몇은 아주 멀리서 운전해 오신 분도 있죠.

My Master, he said that… he's one of the best Meditators I know. 

나의 스승님은 내가 아는 한 최고의 명상가 중 한 명입니다. 

He said that it is reported to me by one of his nuns who’s an Arhat. 

선화 상인이 말하길, 아라한 제자 비구니 한 명이 알려줬다고 했는데,

Um. He says that he's a patriarch of Orthodox Buddhism.

음.. 선화 상인은 사실 정통 불교의 조사 스님입니다. 

So, he has.. there’s a lot of jealousy and uh, ill intentions from his colleagues and his competitors. Colleagues meaning the other monks.

그래서 그의 주변에 질투가 많았습니다. 그리고 동료와 경쟁자들로부터 나쁜 의도가 많았습니다. 여기서 동료는 다른 스님들을 뜻합니다. 

So one day he was invited to a foreign country. 

그래서 하루는 외국으로 초대받았는데,

The objective is for him to go on a Dharma propagation delegation. 

그의 목적은 법을 포교하는 사절단으로 가는 것이었습니다. 

And they gave him some food. They offered him some food.

그리고 거기서 사람들이 선화상인에게 먹을 걸 줬는데, 그에게 음식물을 공양 올렸는데,

And they poisoned him. 

사람들이 독을 넣어서 그에게 줬습니다. 

So he knew it. And what did he do? 

그리고 그는 그걸 알고 있었습니다. 선화 상인이 어떻게 했는지 아나요?

This is common, the patriarchs. The reason that you become a patriarch is because you have to be ready for these types of things. Okay? 

이런 일이 흔합니다. 조사 스님들에게, 누군가 조사 스님이 되는 이유는, 이런 류의 일들에 준비된 사람이기 때문이죠.0 

Because it happens to all the Patriarchs throughout the times. 

여러 시대를 통틀어 모든 조사스님들에게 생긴 일이기 때문입니다.

So what did Master XuanHua do? 

그래서 선화 상인이 뭘 했을까요?

He moved the poison, according to her, he explained to her, his disciple, he moved his poison to his foot. 

선화 상인이 그 독을 움직여서, 그 제자 비구니에 따르면, 선화 상인이 그 제자 비구니에게 설명해줬다고 합니다. 그가 독을 발쪽으로 옮겼다고 합니다. 

What for? Because he's busy. He has no time to deal with it. So he pushed it to his foot. So that is there. 

왜그랬을까요? 왜냐하면 바빠서 이 일에 대처할 시간이 없었기 때문입니다. 그래서 발쪽으로 밀어버렸습니다. 그래서 독이 거기 있는 거예요.

And it cannot, cannot cause any problems. Nothing significant. Nothing major. 

그래서 독이 아무런 문제를 일으킬 수 없게 말입니다. 주요한 문제가 없도록, 큰 일이 없게 말입니다. 

And afterwards, he took care of it. OK?  

그리고 나중에 그걸 처리했습니다.

So, this is incredible. This is from meditation. 

그래서 이게 아주 놀라운 일입니다. 명상 덕분입니다. 

So, you see, I can imagine where you actually can contain the poison. 

그래서 보세요. 실제로 독을 억제할 수 있는 상황을 상상할 수 있는 겁니다. 

I hope you don’t try it on me. 

나한테는 그런거 안해보길 바랍니다.  

Okay. When you meditate, it's possible when you meditate, to contain the poison from spreading. Okay?

그래서 명상하면, 그게 가능합니다. 명상하면 독이 퍼져나가는 걸 막을 수 있습니다. 

But for you to do that while walking, while smiling, and while functioning normally, I find it so hard to do.

그런데 그걸 걸으면서, 미소지으면서, 정상적인 기능을 하는 동안 그렇게 하는 것은 너무 어렵습니다. 

You see how incredibly advanced he is in terms of meditation. 

선화 상인이 명상에 있어 얼마나 믿을 수 없을 정도로 수준이 높은지 알 수 있는 겁니다. 

It's just inconceivable. Don't you think? 

그냥 불가사의한 일입니다. 안그런가요?

Because why? Because when you're thinking, when you're functioning during the day, that's when you are, your Qi is being dissipated.

이유가 뭘까요? 왜냐하면 생각할 때, 낮에 활동하는 동안, 그때 기(氣)가 낭비되고 있기 때문입니다.

Therefore, your attention is diverted in many things you need to do. In meditation, when you meditate, you're supposed to concentrate on one thing. Your meditation, meditation topic. 

그래서 여러분의 주의가 해야 할 많은 일들로 돌려집니다. 명상할 때, 한 가지에만 집중해야 하는 것입니다. 그것이 여러분의 명상 주제입니다. 

You see, normally, when you're thinking, when you're functioning during the day, your mind is what is called scattered. 

일반적으로 생각하고 있을 때, 낮에 활동하고 있을 때, 여러분의 마음은 흩어져 있는 상태라고 말합니다. 

Okay. That's natural. That's how it is. And (toward a baby in Buddha hall) hi there. 

그렇습니다. 그건 자연스러운 일입니다. 원래 그런 겁니다. (법당 안 아기소리) 안녕 아가!

Just for this man here, this monk here, to be able to function and talk to you and smile to you, and help you explain what you need to do to solve your problems, and yet he's not scattered.That's incredible meditation skill. This is my teacher. 

그런데 이 스님의 경우, 선화 상인은 사람들과 대화하고, 미소 짓고, 문제를 해결하기 위한 일들을 설명하는 데 도움을 주는데, 그러면서도 산란하지 않은 겁니다. 그건 아주 굉장한 명상 기술입니다. 그게 바로 나의 스승님입니다.

I find it, you know, incredible. Incredibly high.

믿을 수 없을 정도로, 엄청나게 높습니다.

Um, you know, the point here is um, if you ever played video games, anyone have played video games? 

음. 여기서 핵심은 비디오 게임을 해봤다면, 비디오 게임 해본 사람 없나요?

Yes? Two? Three? The girls too? Oh my goodness. hahahah.

네, 둘, 셋, 여자애들도? 오 마이 갓! 하하. 

Video games. Have you ever played video games? Have you played like, uh, 24 hours a day? 

비디오 게임. 여러분도 비디오 게임 해봤죠? 뭐 하루 24시간 해본 적 있나요?

Could anyone play 24 hours a day? No? 

하루 24시간 할 수 있는 사람 있나요? 없어요?

What's the longest you ever played? In a stretch. 

안 쉬고 가장 길게 해본 게 얼마인가요?  

Two hours. You don't, it's nothing yet. You're not, you're not a heavy duty yet. Anyone? 

두시간? 그건 아무것도 아니죠. 그건 아직 심한 게 아니에요. 다른 사람?

24 hours. You know. You play video games. I play to the point, this is before I meditated. Okay?

24 시간, 그렇게 비디오 게임을 하면, 그건 내가 명상하기 전 일이에요. 알았죠? 하하. 

Yes. Please don't think of me any less.

그래요. 그렇다고 날 다르게 보지 말아주세요.

Uh, you play video games. You play and what happens is you play long enough, something happens. Have you noticed something happens? You play video games. Yes.

비디오 게임을 하면, 아주 오랫동안 하게 되면 생기는 일인데, 어떤 일이 생깁니다. 어떤 일이 생기는지 알아차린 적 있나요? 게임 하시죠?

(Audience: inaudible)

(청중: 안들림)

Go like this? No, no, I don't go like this. Not everyone. 

이렇게 된다고요? 아뇨, 아뇨. 난 그렇게 되지 않아요. 다들 그런 건 아니에요.

His dad goes like this. Yes, anyone else? When you play video games long enough, what happens to you? 

자기 아버지가 그렇게 되나봐요. 네. 또 다른 사람. 오랫동안 게임하면, 어떤 일이 생기죠?

Yes, Ikaro. (Audience-a kid: you get tired) 

네, 이카로. (남자아이: 피곤해져요)

You get tired. Very good, you get tired. Uh huh. 

피곤해지죠. 아주 좋아요. 피곤해집니다. 맞아요.

You get what? (a young boy: you get blind?)

어떻게 된다고요? (남자아이: 눈이 멀어요.)

You get blind. No, I get hungry. 

눈이 멀어요? 아니요, 난 배가 고파져요. 

That's when I need my sugar. Yes, anyone else? What happens to you? 

그때 당이 필요한거죠. 네. 도 다른 사람? 무슨 일이 생기나요? 

When you play video games long enough, like hours, okay, 

비디오 게임을 충분히 오래하잖아요, 몇 시간씩 말입니다. 

Here's what happens to you. I tell you this because I know you don't even pay attention. 

이런 일이 생기는 겁니다. 내가 말해주려고 합니다. 왜냐하면 여러분이 이런 데 주의를 기울지도 않는다는 걸 알거든요.

Your hands are cold, aren't they? Your fingers are cold. 

손이 차가워집니다. 안그런가요? 손가락이 차가워집니다. 

Anyone? No? Yeah? Yeah? Your fingers are cold, right? 

그랬던 사람? 아니요? 네? 손가락이 차가워집니다. 맞죠? 

Your toes are cold. Your feet are cold. 

발가락이 차가워집니다. 발이 차가워집니다. 

Correct? 

맞나요? 

Have you noticed that? You guys don't know. That's not called playing video games. That’s nothing yet. 

알아차린 적 있어요? 모른다구요? 그러면 비디오 게임 한 것도 아니죠. 그러면 그건 아직 아무것도 아닌 거예요.

It's not called video games, playing video games until your feet are cold and your hands are cold. Okay? 

발이 차가워지고, 손이 차가워지기 전까지 비디오 게임을 했다고 말하기 어려운 겁니다. 알았죠?

That's a real player. Okay? 

그랬어야 진정한 플레이어인거에요. 

It's called dedication and passion. (Someone laughs)

그런걸 바로 헌신과 열정이라고 부릅니다. (청중의 웃음)

So what happens is that when you play video games, what happens to you? 

그래서 비디오 게임할 때 무슨 일이 생기죠? 무슨 일이 일어나나요?

You're going like this, right? Like this, right?

(마스터 포즈를 보여주며) 여러분 이렇게 됩니다. 맞죠? 이렇게요. 맞죠?

And staring at what? At the screen, right? 

그리고 뭘 뚫어져라 쳐다보나요? 화면이에요. 그렇죠?

Ricardo, is that correct? See, now the kids don't pay attention to me anymore. Now they have their own buddies. 

리카르도, 맞지? 보십시오. 이제 애들은 저에게 관심이 없어요. 이제 (절에) 끼리끼리 친구가 있어서요.

Uh, you go like this, you stare at the screen, and you go like this, right?

여러분이 이렇죠. 화면을 쳐다보면 이렇게 합니다. 맞죠?

Or like this, with your mouth, right? What does it mean? 

혹은 이렇게요. 입은 말입니다. 맞죠? 그게 무슨 뜻일까요? 

Your attention is drawn to the screen, right? 

그건 관심이 화면에 쏠리는 것입니다. 맞죠?

Everything goes to the screen. All of your attention is outside on the screen. 

모두 화면으로 가죠. 모든 주의가 밖으로 화면을 향합니다. 

And the finger only responds to what your mind is doing, right? But the whole attention is outside of you. Right? 

그리고 손가락은 그냥 마음이 하는 일에 반응만 합니다. 맞죠? 하지만 관심은 모두 여러분 밖에 있습니다. 그렇죠?

And where does it come from?

그리고 그게 어디서 왔나요?

Your head, your attention is up here. 

머리에서, 여러분의 주의가 여기(머리를 가리키며) 위에 있습니다.

That's why you're out of balance. 

그런 이유로 균형이 깨집니다. 

I use the example of video games to show you that when you think, you're out of balance. 

내가 비디오 게임이라는 예시를 사용해서, 생각할 때, 균형이 깨진다는 걸 보여줬습니다. 

Is that clear? When you think, sit there and you say, okay, you use your brain. Okay? 

이해했죠? 생각할 때, 앉아서 이러는 겁니다. 뇌를 사용하죠. 그렇죠?

And the video games are an extreme example where actually they captivate, they catch everything, they draw everything out of you. 

사실 비디오 게임이 사실 마음을 사로잡고, 모든 걸 쥐어버리고, 여러분의 모든 걸 밖으로 끌어내는 극단적인 예시인 것입니다. 

They keep on draining and draining and draining. 

계속해서 방전되고, 방전되고, 방전됩니다. 

You see that? That's the mental energy you drain from paying attention to the screen constantly. 

알았나요? 그게 바로 쉬지않고 화면에 주의 집중을 하면서 빠져나가는 여러분의 정신적 에너지입니다. 

Hours after hours after hours. You're draining yourself. That's all you're doing. 

몇 시간이고, 몇 시간이고, 계속해서 여러분은 자신을 방전하는 것입니다. 그렇게 하고 있을 뿐이에요. 

Does it make sense to you? Hmm? 

말이 되나요? 허?

That's called anti-meditation. 

그걸 안티-명상이라고 부릅니다.  

It's just the exact opposite of meditation. See? 

그냥 명상의 정반대인거죠. 그렇죠?

If you pay attention outside of you, focus on one spot outside of you. Okay? 

자신 밖에 주의를 기울이면…밖의 한 지점에 집중하는 것입니다. 그렇죠?

Then you are being drained. 

그러면 방전하고 있는 것입니다. 

All your energy flows out. 

모든 에너지가 흘러 나갑니다. 

It's called, Buddhism is called outflow. Okay? 

불교에서는 이걸 일컬어 “유루(Outflow)”라고 합니다. 알았나요?

You see what happens is, all your mental energy up here in your brain goes through your eyes. Okay?

알겠나요? 여기 뇌에 있는 모든 정신 에너지가 눈을 통과해 나갑니다. 그렇죠?

And a little bit through your muscles here. 

그리고 아주 조금은 여기 근육을 통해서요.

Your arm here. But most of the energy, mental energy, is lost through the eyes. 

여기 팔을 통해서. 하지만 대부분의 에너지, 정신 에너지는 눈을 통해 잃게 됩니다.

Everything goes out of the eyes. 

모든 것이 눈을 통해 나갑니다. 

So that you can concentrate, look at the screen. 

그렇게 화면을 집중하게, 쳐다볼 수 있게 말입니다. 

And you use your hands a little bit to move your hands. 

그리고 손을 움직이기 위해서 아주 조금 손을 움직이는데 씁니다. 

But this is, this is minimal energy. 

하지만 그건 아주 최소한의 에너지만 입니다. 

The worst energy you lost is right here. 

최악으로 많이 잃는 것은 바로 여기(눈)입니다. 

Outflow is right here. 

유루는 바로 여기(눈)입니다. 

Any questions about that? Any disagreement about that? 

여기에 관한 질문? 이에 반대 의견 없나요?

That's why when you're tired and you go home after work, what do you do? 

그러니까 피곤해지면 직장 후 집에 돌아가서 어떻게 하나요?

What do you do? 

뭘하죠?

Most of you. What do you do? You have a drink. Alright? 

여러분 대부분 뭘 하나요? 한잔 하지요? 그렇죠?

You eat something. Okay? Have a drink, something. And you? 

뭔가를 먹습니다. 그렇죠? 한잔 하기도 하고요. 여러분은 어때요?

Turn on the TV. 

티비를 켭니다. 

Am I correct? Anyone? 

내 말 맞나요? 그러는 사람?

Yeah? 

네?

Why, why do you watch TV? Because? Because? 

텔레비전은 왜 볼까요? 왜냐하면? 왜죠?

It numbs you. TV has alpha rays that will, that will dull your thinking process. 

그게 여러분을 둔하게 해줍니다. 테레비는 알파선이 있어서 그게 생각하는 과정을 둔하게 해주는 것입니다. 

It slows down your thinking up here. That's why it's relaxing. Okay. 

그게(알파선) 여기 위쪽에서 생각하는 걸 느리게 해줍니다. 그래서 릴랙싱한 겁니다. 알았나요?

So, you see, meditation, these extreme examples that I tell you is to show you that normally during the day, we're getting, our energy being drained through so many, many factors. Okay. 

그래서, 명상은, 이러한 극단적인 예들은 여러분에게 일반적으로 낮동안 에너지를 굉장히 여러여러 요인으로 방전되고 있다는 걸 보여주기 위한 것입니다. 

And the six, the six gates, the six doors that our energy are dissipated through are called the sense organs. 

그리고 에너지가 방출되는 여섯 가지, 여섯 개의 문, 여섯 개의 출구가 바로 감각기관입니다.  

In Buddhism, it's called the six thieves. Because they rob us that are all precious to us. Okay. Yes sir?

불교에서 이걸 여섯 도둑이라고 부릅니다. 왜냐하면 이것들이 우리에게 소중한 모든 걸 훔쳐가기 때문입니다. 알았나요? 네. 신사분. 

Did you have a question? No. Okay. All right. 

질문이 있었나요? 아니요? 좋아요. 괜찮아요.

Does anyone have any questions? 

질문 있나요?

So, what happened is that if you understand that concept that, you know, usually a lot of your energy is being dissipated through your eyes. Right? 

그래서 생기는 일은, 만약 여러분이 그런 개념을 이해한다면, 주로 많은 에너지가 눈을 통해서 나가고 있습니다. 그렇죠?

This is what we like to do. We like to look at things, observe things. Right. 

그것이 바로 우리가 즐겨 하는 일입니다. 여러 것들을 쳐다보기 좋아합니다. 관찰하기 좋아합니다. 그렇죠?

This is where our energy is being dissipated. 

거기서 에너지가 발산되고 있는 것입니다. 

Okay. Yes sir? 

네. 말하세요.

(Thomas: Video games can be, seem to be more draining than TV.) 

(토마스: 비디오 게임이 그러니까 테레비보다 더 많이 방전하는 것으로 보입니다.)

Yes.  

(Thomas: I am wondering why. That’s because you have to process a lot more. You are responding to things.)

(토마스: 그 이유가 궁금하네요. 훨씬 더 많은 (정신적) 처리를 하기 때문인가요. 여러가지 일들에 응해야 해서인지)

Yeah. Because it demands your thinking process. 

네. 비디오 게임에 사고 처리과정을 요구하기 때문입니다. 

TV, you don't have to think. 

테레비는 생각할 필요가 없잖아요.

TV has something, the alpha rays where actually it dulls your wits. Actually dulls your wits. Okay. 

테레비에는 알파선이 있어서 실제로 여러분의 지력을 무디게 합니다. 그게 실제로 여러분의 의식을 둔하게 만듭니다. 

Whereas video games demand mental processing constantly. 

반대로 비디오 게임은 끊임없는 사고과정을 요합니다. 

You have to move. You have to move. You have, you have to react to it. 

움직여야만 하는 것이죠. 움직여야만 합니다. 계속 게임에 응대해야만 합니다. 

It demands a reaction. It's called, you need to react to what's happening on the screen. 

반응을 요합니다. 말하자면 여러분이 화면에서 일어나는 일에 응할 필요가 있는 것이죠.

Reaction requires thinking. 

반응은 생각을 요합니다. 

Mental processing. Okay? 

정신적인 처리입니다. 그렇죠?

It's different from a TV. 

그게 테레비와는 다릅니다. 

So, the example of the video game shows that, if you think excessively, you're out of balance. 

그래서 비디오 게임의 예에서 보듯이, 과도하게 생각하면, 균형이 깨집니다. 

You take a step further. 

한 걸음 더 나아가서,

But normally, if you pay attention, you have some real meditation skills. You see that every time you pay attention, you go outside. 

하지만 보통 잘 보면, 진짜로 명상 능력이 좀 있다면, 주의를 기울일 때마다, 밖으로 나간다는 걸 보게 됩니다. 

That's when, that's when your energy is being drained a lot. So, when you meditate, you close your eyes and go back inside. That's when you charge up the batteries. The batteries again. 

그럴 때, 그때 에너지가 많이 빠져나가고 있는 것이죠. 그래서 명상할 때, 눈을 감고, 다시 안으로 들어갑니다. 그러면 배터리를 충전, 다신 충전할 수 있는 것입니다. 

Okay. Any other questions? 

알았나요? 다른 질문?

Yes, sir. 

네, 신사분.

(Thomas: So, even if it's a video game where you're really, just like say, fighting some creatures or something.) 

(토마스: 그러니까 비디오 게임에서 그냥 뭐 몬스터나 뭐 그런거랑 싸우고 있다고 해도…)

Now, it's like combat, a grand theft auto, whatever. Number five. 

이제, 이게 전투, 도난용 자동차 같은 것이든 뭐든간에. 5번.

(Thomas: That's still a lot of thinking, even though it's like, I mean, it's pretty low level thinking, but it's still draining. It's still thinking.)

(토마스: 그건 아직도 생각이 많은거죠. 그게 그냥 아주 낮은 수준의 생각이더라도, 그래도 계속 방전되고 있는 거죠. 그래도 생각하고 있으니까)

(Another person speaks - inaudible)

(또 다른 사람이 말한다- 안들림)

Very intense. 

아주 강력합니다.

Yeah. It's extremely intense. 

네. 그게 극히 강력합니다. 

(Another person speaks - inaudible)

(그 사람이 계속 말한다-안들림)

Yes, that's it. Unfortunately, that concentra…

네, 그렇습니다. 안타깝게도 그 집중이…

(Another person speaks - inaudible)

(계속 말한다- 안들림)

Yeah, it's very demanding, right? I mean, just like, like so much faster. You have so, so much more on your toes to react to it. Your reaction has to be faster. 

네, 많이 힘듭니다. 그렇죠? 제 말은, 이게 훨씬 더 빠르다는 겁니다. 여러분이 거기 반응하기 위해서 훨씬 훨씬 더 많은 걸 해야 합니다. 반응이 더 빨라야 하거든요.

(Another person speaks - inaudible - it’s really strange because a lot of times, I tell myself. I can’t do this thing. I can’t meditate because my mind can’t focus on it)

(그 사람 계속해서- 안들림- 이게 참 희안합니다. 왜냐하면 난 이걸 할 수 없어, 명상할 수 없어, 마음이 여기 집중할 수 없어 그렇거든요)

Right. Except when you play video games. 

맞습니다. 비디오 게임할 때는 예외죠.

(The guy continues: When I'm sitting in front of a video game, I'm like 110% focused.)

(같은 사람 계속해서-비디오 게임 앞에 있으면 110% 몰두죠)

Yeah. You draw. Because the video games draw it out of you. 

네, 끌려나갑니다. 왜냐하면 비디오 게임이 여러분의 밖으로 끌어 당기니까요.

Draws you into the screen. This is why it's extremely dangerous. 

화면 속으로 끌려갑니다. 그래서 이게 극히 위험한 것입니다.

Video game is the work of demons.

비디오 게임은 마구니가 하는 일입니다. 

The demons will draw you out and rob you. The demons are, the nature of demons is that they harm you by robbing you. 

마구니는 여러분을 끌어내고, 여러분에게서 훔칩니다. 마구니들은.. 마구니의 성품은 여러분에게서 도적질해서 해칩니다. 

They will kill you by robbing you. They love to steal from you and they rob you and then they kill you. 

그들은 여러분을 강탈함으로써 죽일 것입니다. 마구니들은 여러분에게 훔치는 걸 좋아하고, 여러분을 강탈하고, 그런 다음 죽일 겁니다. 

It's different from the ghosts. 

이건 귀신과는 다릅니다.

Ghosts cause trouble for you. 

귀신은 문제만 일으킵니다. 

But they don't necessarily need to kill you. Demons will kill you. 

하지만 여러분을 반드시 죽이지는 않아요. 마구니는 여러분을 죽일 것입니다. 

But before they kill you, they’d like to rob you. That's part of their fun. Yes. 

하지만 죽이기 앞서, 강탈하길 좋아합니다. 그게 그들의 재미 중 한 부분이죠. 네.

(Audience: inaudible)

(청중: 안들림)

Yes. Yes.

네, 네.

(She continues to speak in the background) 

(여자분이 계속해서 말한다-안들림)

Right. That's right. Right. Right. Right. 

맞습니다. 맞아요. 네, 그래요. 맞아요.

Same thing. Same problem. You are draining. 

같은 겁니다. 같은 문제에요. 에너지가 빠져나가고 있는 겁니다. 

You remember the example, after work means that … 

직장을 마친 후 그 예시 기억하나요?

coming from work, your mind is still churning. right?

일을 마치고 온 여러분의 마음은 아직도 휘청거리고 있습니다. 그렇죠?

You have to work. You have to work. You have to work. 

일해야 합니다. 일해야 해. 일해야 하는 거에요.

You can't let go. So watching TV dulls you. Okay? To the point. And then when it becomes interesting, then you are being drained again. 

여러분은 그걸 놓아버릴 수 없습니다. 그래서 테리비를 봐서 둔하게 만듭니다. 그렇죠? 그래서… 어느 지경까지.. 그런 다음 테레비가 흥미로우면, 그때 다시 에너지가 빠져나가고 있는 것이죠.

Okay? Good question. I didn't say that to see if you pay attention. 

그렇죠? 좋은 질문이었습니다. 여러분이 주의 집중하고 있는지 보려고 말하지 않은 겁니다. 

Yes. So, at first it will calm you down, relax you a little bit. 

네. 그래서 우선 이게 여러분을 차분하게 해줄 거고, 조금 릴랙스하게 해줍니다. 

But afterwards, you watch too much if there’s a good show up there, that’s when you are in trouble again. It's no different from video games. 

하지만 그런 후, (테레비를) 너무 많이 보면, 뭐 재미있는 프로그램이 나오면, 그때 곤란에 처하게 됩니다. 비디오 게임하고 다를 게 없는 것이죠.

Does it make sense? 

말이 되나요?

That's why you have children allow them to play half an hour, an hour. That's it. No more. Because it becomes harmful to them. 

그래서 아이들이 30분, 1시간 정도 놀 수 있게 해주는 거죠. 그거에요. 더 이상은 안돼요. 왜냐하면 아이들에게 해가 되기 때문이에요.

At first, the first half hour or an hour, it helps their hand and eye coordination. That's very helpful. It trains them that.  

처음 30분이나 1시간은 아이들이 손과 눈 조율하는데 도움이 됩니다. 아주 도움이 됩니다. 손과 눈을 훈련시킵니다. 알았나요?

But not beyond that.  

하지만 그 이상은 아닙니다.  

Beyond that, it becomes an addiction, becomes excessive. It’s not good for them. Ok?

그 이상이면 중독이 됩니다. 과하게 되죠. 그러면 아이들에게 좋지 않아요. 

Yes. 

네.

(Audience: Master, if anyone is asking me a question, it's because I ask you because there are people outside, schools, religions, that you have to think for survival.) 

(청중: 마스터, 어떤 사람이 묻는다면, 종교 밖에 있는 사람들은 생존을 위해서 생각을 해야 하잖아요.)

Right. 

그렇죠.

(Audience: Think of your future, think of your business, think of your family. About everything. So you say, you don't have to think.)

(청중: 미래에 대해 생각하고, 일에 대해 생각하고, 가족에 관한 생각합니다. 모든 것에 대해서 생각해요. 그런데 마스터는 생각할 필요가 없다고 하잖아요.)

Right. 

그렇죠.

(Audience: but we have to think.)

(청중: 하지만 우리는 반드시 생각해야만 하는거죠)

Yes. 

네.

(Audience: Is anyone asking correctly?)

(청중: 누군가 맞게 질문했나요?)

Who is correct? Who is right? I'm right, of course. 

누가 옳냐고요? 누가 맞냐고요? 당연히 내가 맞죠!

(Audience: And we know where to end it.)

(청중: 그리고 우리가 어디서 끝내야 하는지 알죠)

Yeah. But I'm right. I'm more right than they are. I'm kidding. No, I'm not. 

네. 하지만 내가 옳아요. 내가 늘 그들보다 옳아요. 농담이에요. 아니 그렇지 않아요.

We have to think. 

우리가 반드시 생각해야만 하죠.

The question she is asking is we have to think during the day. 

이 질문자가 묻는 것은 우리가 낮동안 생각해야만 한다는 것입니다. 

Because when we are at work, we have to think. Right?

왜냐하면 우리가 일할 때, 반드시 생각해야하니까요. 그렇죠?

Then, and now in meditation, we tell you, don't think. Minimize your thinking. 

그런데 이제 명상에서 여러분에게 생각하지 말라고 합니다. 생각을 최소화하라고요.

So what is right? What is wrong? 

그러니 누가 옳고, 누가 틀리나요?

You should think. At our level, you should think when we must. 

여러분은 생각해야 합니다. 우리 수준에서는 필요할 때 생각해야 하는 겁니다. 

But the rest of the time, don't think. 

하지만 그 밖의 시간동안 생각하지 마십시오.

That's the balance. Okay? 

그것이 균형입니다. 

For example, when you're driving your car, are you thinking?

예를 들어 운전하는 도중에 여러분은 생각하나요?

Yes, you are. I don't believe you. 

네, 당연하죠. 안 한다고 하면 난 안 믿어요.

I don't believe you. You're thinking about a problem, right? 

어떤 문제에 대해서 생각하고 있잖아요. 아닌가요?

That you have. Something that bothers you. 

여러분이 가진 문제말이죠. 여러분의 마음을 신경쓰게 하는 문제.

Right? That's called thinking. 

그렇죠? 그런걸 생각이라고 부릅니다. 

Does it help or not? 

도움이 되었나요?

You usually get an answer. 

보통 답을 얻나요?

I ask you every single day. I know, you drive, Okay? So when you drive, you think. Right? 

매일매일 운전하면서, 그렇죠? 운전하면서 생각하잖아요. 맞나요?

When you think, I remember when you, while driving you're thinking. 

생각할 때… 운전하는 중 생각하고 있습니다. 

Can you come up with a solution? 

그러면 해결책을 찾아낼 수 있나요?

How often do you come up with a solution? 

얼마나 자주 해결책을 찾습니까?

Tell me. Pay attention. Please be honest.

말해보세요. 잘 생각해보세요. 정직하게…

It's very rare. 

거의 안 그렇죠.

If you come up with any kind of solution at all. Right? 

만약 어떤 해결책이라도 내놓는다 해도, 그렇죠?

Because your mind is scattered. 

마음이 산만하기 때문입니다. 

It's between driving and thinking, and driving and thinking, driving and thinking and the cell phone rings and the stereo and all those things. 

운전하는 것과 생각하는 것 사이에서, 운전하고, 생각하고, 운전하면서 생각하고, 그러고 핸드폰은 울립니다. 그리고 음악도 틀어져 있고, 많은 일들이 있어요.

Your mind is distracted. You're thinking when you're driving because of habit energy. 

마음이 산만합니다. 습기(습관적인 에너지)때문에 운전하면서 생각하고 있는 것입니다. 

It's called habit energy. 

그것을 습기(habit energy)라고 부릅니다. 

The compromise, the balance is that think when you must and stop thinking when you don't have to. 

타협은, 균형이란 생각해야 할 때 생각하고, 생각하지 않아도 될 때 생각을 멈추는 것입니다. 

Well, it doesn't help. Okay. 

이게 도움이 안되는 게… 

Because you see, people think because, from the force of habit, not because it helps them. 

왜냐하면 보십시오. 사람들이 생각하는 것은 습기에서 오는 힘 때문입니다. 도움이 되서 하는 게 아닙니다. 

This is what meditation points out to you. 

이것이 명상이 여러분에게 지적해주는 점입니다. 

You find out that instead of thinking like that, okay,

그렇게 생각하는 대신, 

while driving and while walking and while eating, okay, 

운전하면서, 걸으면서, 먹으면서, 그렇죠?

Then what you do, you concentrate on your eating, concentrate on doing things to relax your mind. What I like to do is I say relax. I drop my thoughts. 

그때 어떻게 하냐면, 먹는 것에 집중하고, 하고 있는 일에 집중하면 마음을 편안하게 해줍니다. 나는 어떻게 하냐면, 릴랙스해야해! 그럽니다. 생각을 내려놓습니다. 

Thought comes up, I say, oh, I'm thinking. Drop it. 

생각이 올라오면, 내가 “오! 내가 생각하고 있네. 내려놔!” 그럽니다. 

I don't need to worry about it now.

지금 이것에 대해서 걱정할 필요가 없어.

I don't want to worry about it now. 

이제 이것에 대해서 걱정할 필요가 없네. 

Because worrying about it now doesn't help things at all. 

왜냐하면 지금 당장 걱정한다고 전혀 도움이 되지 않기 때문입니다. 

But you see, the habit energy is to keep on thinking and thinking and thinking about it. 

하지만 보이나요? 습기는 그 문제에 대해서 계속해서 생각하고, 생각하고, 생각하고, 생각하는 것입니다. 

It's called worries. 

그걸 걱정이라고 부릅니다. 

We worry. Okay? 

우리는 걱정합니다. 

And we can't stop thinking. We can't stop worrying. And it's not helpful. There's no need for that. 

생각을 멈출 수가 없어요. 우리가 생각을 멈출 수가 없습니다. 생각이 도움이 안됩니다. 필요가 없는 것입니다. 

So meditation, part of meditation skills is to recognize that you're thinking, you're draining yourself. Okay? And stop it. 

그러니까 명상은, 명상 기술 중 한 부분이 생각하고 있다는 것, 스스로 방전하고 있다는 것을 인지하는 것입니다. 그리고 그걸 멈춥니다. 

That's all you do. Stop it. That's called meditation. 

그것만 하면 됩니다. 멈추십시오. 그게 명상입니다. 

Meditation while working.

일하는 중 명상

While in movement. 

움직이는 도중에요.

When you meditate, movement meaning when you're walking, you're working, you're cooking, you know, you're sweeping the floor.

명상할 때, 움직임은 걷을 때, 일할 때, 요리할 때, 바닥 쓸 때임을 뜻합니다. 

If you find yourself thinking, stop. 

스스로 생각하고 있음을 발견하면, 멈춥니다. 

That's all you do. That's called meditation in movement. 

그것만 하면 됩니다. 그것을 움직임 속 명상(동적명상)이라고 부릅니다. 

I know it doesn't answer your question, but it's a start. Right? 

이게 당신의 질문에 답이 안된다는 걸 압니다. 하지만 시작은 되요. 맞죠?

Yes. There’s more. 

그리고 더 있습니다. 

(Audience: inaudible)

(청중: 안들림)

You worry. Yeah. 

당신은 걱정하잖아요. 그래요.

Yours is even worse than thinking. 

걱정은 생각보다 심지어 더 안 좋습니다. 

Worrying is one level worse than thinking. 

걱정은 생각보다 한 층 더 안 좋아요.

Thinking is that you use logic. 

생각은 논리를 이용합니다. 

Worrying has no logic. 

걱정에는 논리도 없습니다. 

It has to deal with emotions. 

그건 감정을 다뤄야만 하는 겁니다. 

You notice that? 

알았나요?

Thinking is still logical.

 생각하는 것은 여전히 논리적이에요.

You can use your logic. Okay. 

논리를 이용할 수 있습니다. 

But worry is you have an unresolved emotion.

하지만 걱정은 해결 안 된 감정이 있는 것이죠.

Or you have to chop up the emotions and you go down to thinking again. 

또는 감정을 잘게 썰어야 하고, 다시 생각으로 내려가야 합니다. 

Meditation is not a cure-all. 

명상이 만명통치약은 아닙니다. 

Meditation allows you to see what's happening to you. Where you are spending your energy. Okay. 

명상은 여러분에게 무슨 일이 생기고 있는지 보게 해줍니다. 어디에 에너지를 소모하고 있는지를요.

And then you realize, “is it helpful? Is it helpful in changing?” 

그리고 알아차리는 겁니다. “이게 도움이 되나? 바꿔야 도움이 될까?”

For example, if you're spending energy at work and think, is it helpful? 

예를 들어 직장에서 에너지를 쓰고 있으면, 생각해보세요. 이게 도움이 되나?

Yes. It helps me earn a paycheck. 

그렇죠? 나에게 월급을 주니까요.

It's a good thing to do. Right? 

그러면 하기 좋은 일입니다. 그렇죠?

Meditation is to be smart about things. 

명상은 여러 일들에 영리해지는 겁니다. 

To be aware of things, whether it's useful or unbeneficial. 

여러 것들에 대하여 쓸모가 있는지, 불필요한지 자각하는 것입니다. 

That's all. 

그뿐입니다. 

Whatever is not beneficial, you stop. 

뭐든 유익하지 않으면 멈춥니다. 

You cut it out. 

잘라버리는 겁니다.

Okay. Any other questions?

또 다른 질문?

So, the more still you are in meditation, the more aware you are of the drainage that you're spending through your sense organs. 

그래서 명상에서 더 고요할 수록, 감각 기관을 통해서 소모하고 있는 그 방전에 대해서 더 자각하게 됩니다. 

So the worst, the worst culprit are your eyes. 

그러니까 최악의, 최악의 범인은 여러분의 눈입니다. 

You're always looking at things. That's why, you see, that's why I wear glasses. 

여러분은 늘 여러 것들을 보고 있습니다. 그런 이유로 내가 안경을 쓰는 겁니다. 

Look, look at too much.

너무 많이 쳐다보니까요.

I'm kidding, I'm kidding. Don't take offense. Okay? 

장난입니다. 농담한 겁니다. 기분 상하지 말고요. 그렇죠?

Any other questions? 

질문 없나요?

So, my teacher, you see, I started by saying that my teacher was poisoned by a fellow monk and then he pushed the poison to his foot 

그래서 나의 스승님, 보세요. 내가 처음에 나의 스승님이 동료 스님이 넣은 독을 발쪽으로 밀어놨다고 말해드렸죠?

so that he can continue and talk to people and teach people 

그렇게 선화 상인은 사람들과 계속 대화하고, 가르쳤습니다. 

and deal with the poison after he's done at night. 

그리고 나중에 일을 마치고 밤에 독을 처리했습니다. 

And that's incredible because you realize that while he's talking to us, 

그게 엄청난 것입니다. 생각해보세요. 선화 상인이 사람들과 이야기하면서,

through his sense organs, he smiles at you, he looks at you, he hears you, converses with you, and all those things. 

감각 기관을 통해서, 미소 짓고, 사람들을 쳐다보고, 그 사람들의 말을 듣고, 대화를 하고 이런 모든 걸 하는데,

Yet, he's able to contain the poison. That's incredible. 

그런데도 독을 억제할 수 있는 겁니다. 엄청납니다. 

That is to function without thinking. 

그것이 바로 생각 없이 기능하는 것입니다. 

That's only possible when you are not thinking, you have minimal thinking. 

그것은 생각하고 있지 않아서, 최소한으로만 생각하기 때문입니다. 

So, I use the example again, I'm glad you asked the question because it shows that depending on your skill level, you're able to function with minimal thinking and no thinking at all. 

그래서 다시 내가 그 예시를 써서, 그 질문을 물어봐줘서 기쁘네요. 왜냐하면 이게 능력치에 따라서, 최소한으로만 생각하면서, 또는 아예 생각하지 않으면서도 기능할 수 있다는 것을 보여줍니다. 

Why is that? Because thinking is linear. 

왜죠? 생각은 일차원적입니다. 

When you're not thinking, that's when it's multi-dimensional. 

생각하고 있지 않으면 그건 다차원적입니다. 

You can look at the problem from more facets, more angles than just one angle. 

문제를 하나의 각도보다 더 많은 측면, 더 많은 각도로 볼 수 있는 겁니다. 

So, for example, the problems that if you use your logic to deduce it, you cannot solve it. 

예를 들어, 논리를 사용해서 추론하면, 해결할 수 없는 문제들이 있습니다. 

The problems when you look at it, you have to go from the other angle, from not thinking. 

문제들을 살펴볼 때, 생각하지 않음으로써 다른 각도로 갈 수 있습니다. 

That's when you solve the problem. 

그때 문제를 해결하게 됩니다. 

So it turns out, my answer to your original question is, well, you must think to function.

그래서 질문자의 원 질문에 대한 나의 대답은, 음, 당신이 기능하려면 생각해야 한다는 것입니다. 

Yes, yes, the answer is yes, at low levels you must think in order to function.  

그래요. 그렇습니다. 대답은 네, 입니다. 낮은 단계들에서 기능하려면 생각해야만 합니다. 

When you keep on meditating, you reach high levels, like my Master’s, 

계속 명상해서 높은 단계에 다다르면, 나의 스승님처럼 말입니다. 

he doesn't think anymore.

그는 더는 생각하지 않습니다. 

So for us, for us meditators, we see that where he is at.

우리 같은 명상가들에게는, 그가 어디에 있는지를 봅니다. 

so we try to get there ourselves, 

그래서 우리 스스로 거기 도달하고자 노력합니다. 

because it's possible. 

왜냐하면 그게 가능한 일이니까요.

He taught us how to do it, 

선화 상인이 우리에게 그걸 어떻게 하는지 가르쳐줬습니다. 

we just are not able to do it yet. 

우리는 그냥 그걸 아직 못할 뿐입니다. 

And what's fascinating about meditation, because there's so much you can still improve on. 

그리고 명상이 아주 흥미로운 것은 여전히 개선할 수 있는 것이 너무 많기 때문입니다. 

You buy that? 

그렇죠?

Actually, when you have some real meditation skills, you find out that instead of sitting there and think about your problem, worrying about your problems, you should meditate. 

사실, 진정한 명상 기술이 있다면, 그냥 앉아서 문제에 대해서 생각하는 대신, 명상해야한다는 것을 알게 됩니다. 

And all of a sudden, quite often, the solution will come to you a lot faster, a lot better, than if you were to sit there and think about the problem. 

그리고 갑자기 어느 순간, 아주 자주, 그 해결책이 그냥 앉아서 문제에 대해서 생각하는 것보다 훨씬 더 빨리, 훨씬 더 좋게 여러분에게 올 것입니다. 

Why is that? 

왜일까요?

Because, when you have some meditation skills and you're able to stop thinking, at that split moment, 

왜냐하면, 명상 기술이 좀 있어서 생각을 멈출 수 있을 때, 그 찰나에, 

your wisdom comes forth, it takes over. 

지혜가 앞으로 나와서, 자리를 차지합니다. 

It's able to solve whatever problem it's facing. 

지혜는 직면한 문제가 무엇이든 해결할 수 있습니다. 

So let me explain to you the process, for your sake. 

여러분을 위해서 그 과정을 설명해보겠습니다. 

Your thinking mind here, in front, who grabs the things, he says, oops, what a beautiful picture, oops. 

여러분의 생각하는 마음은 여기, 앞에 있고, 여러 것들을 움켜쥡니다. 그게 와우! 사진이 너무 아름답다. 와우. 그럽니다. 

How fragrant the roses. Okay? 

장미가 너무나 향기롭다. 이렇게요.

So, in front of you, in front of you, there is a conscious mind that grabs, that goes to the six sense organs to grab things. 

그래서 여러분 앞에, 앞쪽에 움켜쥐는 의식이 있고, 그것이 여섯 감각기관에 가서 여러 것들을 움켜 쥡니다. 

It's always going outside, grabbing, you know, at the sight, at the sound, at the smell, at the touch. 

늘 밖으로 나가서, 눈으로, 소리로, 냄새로, 촉감으로 움켜 잡습니다. 

So far so good? 

지금까지 괜찮나요?

That's how you function normally during the day. 

그게 여러분이 보통 낮동안 기능하는 방식입니다. 

Conscious mind that grabs at things, gropes at things, not just grabs, gropes at things, it likes to do that. Right? 

의식은 여러 것들을 움켜 쥐고, 여러 것들을 더듬습니다. 그냥 움켜 쥐기만 하는 것이 아니라 더듬습니다. 그게(생각하는 마음) 그렇게 하길 좋아합니다. 맞죠?

And it says, oh, I feel so good, I feel so comfortable. You know, Let’s touch. 

그리고 이럽니다. 오! 기분 진짜 좋네. 아주 편안하구만. 만져보자.

Okay? Alright. 

알았나요?

So, the way this guy functions is that as soon as it grabs something, what does it do? 

그래서 이 녀석(생각하는 마음)이 무엇인가 움켜 쥐자마자, 어떻게 하나요?

It processes it, it goes through mental processing. 

이걸 처리하고, 정신적인 처리를 거칩니다. 

It says, see, what do I do about this? 

그리고 이럽니다. 봐, 내가 이걸 가지고 뭘 하지?

What do I need to do to get a raise? 

월급 인상을 위해서 뭘 해야하지?

What do I need to do to make more money? 

돈을 더 벌려면 뭘 해야하지?

What do I need to do to make her, to get her to like me? Okay. 

내가 뭘 해야, 그녀가 날 좋아하게 하려면 뭘 해야할까?

That kind of thing. 

그런 것들 말이죠.

So, whatever it grabs, it gets from the outside world, there is a mental processing going on. 

그래서 이게 뭘 움켜쥐던, 외부 세상으로부터 잡고, 정신적 처리과정이 진행됩니다. 

Okay. Like the image on the screen of video game. 

비디오 게임할 때 화면에 있는 영상처럼요.

It says, oh, I need to move. I need to move my tank to quarter number four. 

그리고 이럽니다. 오! 움직여야 하는데, 내가 내 탱크를 저쪽으로 움직여야 하는데!

Okay. I need to shoot a Tomahawk missile. And all those things. 

토마호크 미사일을 쏘아야 하는데. 이런 것들 전부 말입니다. 

So you, the data that comes in, you process it mentally. Constantly. 

그래서 데이터가 들어오면, 정신적으로 끊임없이 처리합니다. 

So, that's what happens to you. 

그래서 그게 생기는 일입니다.

So, it's linear. As soon as you come in and process it, you're stuck with that processing, and whatever comes in, it doesn't process it anymore. 

그래서 그게 일차원입니다. 들어와서 처리분석을 시작하면, 그 처리과정에 정체하고, 뭐가 들어오던 그건 더이상 처리하지 않습니다. 

A lot of things are lost. 

많은 것들을 잃습니다. 

Now, if you stop thinking, okay, 

이제 생각을 멈춘다면, 

you stop thinking, all the data still come in. 

생각을 멈춘다면, 데이터가 모두 들어오지만,

Don't think you're dead. You're not. 

그렇다고 죽는 게 아닙니다. 그렇지 않습니다. 

You're still hearing things. You still, you still are smelling things.  

여전히 여러가지를 듣고 있으면서, 여러 냄새도 맡으면서,

You still are seeing things. But, there's no mental processing. 

많은 것들을 여전히 보고 있지만, 정신적 처리는 없습니다. 

What happens? 

무슨 일이냐고요?

This thing, this guy, is not functioning. 

이것이, 이 녀석(의식)이 작동하고 있지 않습니다. 

So, there's a guy behind it, it's called your wisdom. 

그래서 그 뒤에 지혜라고 불리는 다른 녀석이 있습니다. 

He takes over. He says, ah, I need to do this, I need to do that. 

그(지혜)가 대신합니다. 그리고 이럽니다. 아! 내가 이걸 해야하는구나. 내가 이걸 해야 돼.

When you're not thinking, this is when you're at your best. 

생각하고 있지 않을 때, 그때가 최상의 상태입니다.

Your solution when you're not thinking is much better than this guy here. 

생각하고 있지 않을 때 해결책이 여기 이 녀석(의식)보다 훨씬 낫습니다. 

This guy here is much better problem solver than this guy. 

이쪽(지혜)가 생각하는 마음보다 훨씬 더 나은 문제해결사입니다. 

This guy in front here is slow. It is crude. It is one dimensional. This guy here is multi-dimensional. 

여기 앞쪽의 이 녀석(의식)은 느리고 생짜입니다. 일차원이에요. 여기 이쪽(지혜)은 다차원입니다. 

It's so much faster. 

훨씬 더 빠릅니다. 

It's about a thousand, hundred thousand, a million times faster than this. 

아마 천, 십만, 백만 배 정도 더 빠릅니다. 

That's how fast this guy is. It's extremely fast. 

그만큼 이 녀석(지혜)가 더 빠릅니다. 엄청 빠릅니다. 

I'll give you an example. 

내가 예를 들어줄게요.

Okay. You recite Ta Bei Zhou, you recite Great Compassion Mantra, 

여러분들 대비주(신묘장구대다라니)를 외우죠? 대비주 외우시죠?

How long does it take you to do one? Hmm?

한 번 외우는데 얼마나 걸리죠? 네?

One time. 

일독하는데?

The Great, the, the Shurangama Mantra, how long does it take you to recite one, one, once? 

대비주, 능엄주는 한번 외우는데 얼마나 오래 걸리시죠?

I ask you. How long? How long? 

내가 묻습니다. 얼마나 오래 걸려요? 시간이?

Hmm? 

네?

Thirty? Thirty minutes. 

30분? 30분이랍니다. 

This guy is very slow. Ha ha ha. 

이 녀석(의식)은 매우 느립니다. 하하.

By memory. Yes. Okay. 

외워서 하는거죠? 네. 그래요.

I'll give you an example. 

예를 들어주겠습니다. 

If you recite the Great, the Shurangama Mantra, this is the longest mantra in Buddhism, 554 lines. 

능엄주는 554줄로 된 불교에서 가장 긴 주문입니다.  

And you recite one line after another, one line. 

그리고 그걸 한줄씩, 한줄씩 읊습니다. 

It takes about, uh, if this gentleman says half an hour, no, that's too long. Probably like 15, 20 minutes. 

그게 저 신사분은 30분이라고 하는데, 너무 깁니다. 아마 15~20분 걸릴 거예요.

He's being, he exaggerates a little bit. He cannot be that slow. 

그가 약간 과장한 것 같아요. 저분이 그렇게 느릴 수는 없습니다. 

(Audience: two minutes? three?)

(청중: 2분? 3분이요)

Great Compassion Mantra in two minutes? 

대비주를 2분 이내에요?

Three minutes. Okay. 

3분이요. 그래요.

You should be able to recite…, HengChang can recite the Shurangama mantra in three and a half minutes, he claims. 

아마 그럴 수 있을건데… 항장(스님)은 능엄주를 3분 30초 안에 외울 수 있습니다. 그의 주장은 그래요.

That's not bad. Okay. 

나쁘지 않은거에요. 

Three and a half minutes is not bad. 

3분 30초는 나쁘지 않아요.

Normally, the Shurangama Mantra usually takes about 15 minutes. 

일반적으로 능엄주는 주로 15분 정도 걸립니다. 

Normal speed. Okay. 

정상 속도가 그래요.

Uh, yeah, it takes about 15 minutes. 

어..네. 15분 정도 걸립니다. 

The, uh, the Great Compassion Mantra should take you about, uh, probably one minute. 

대비주는 아마도 1분 정도 걸립니다. 

One minute. Okay?

1분이요. 알았나요?

Why? 

왜일까요?

Because you use your men, your conscious mind to see you recite. 

왜냐하면 염송하는데 의식을 쓰기 때문에 (더 오래 걸리는 겁니다).

Okay. When you recite, use your men, your conscious mind, it's very slow. 

알았죠? 염송할 때, 의식을 사용하면 아주 느립니다. 

It says, NA MO HE LA DA NA DUO LA YE YE. Ok? You go line after line. 

예를 들어, 나모 허라다노 도라예예.. 그렇죠? 한 줄 한 줄 갑니다.

Whereas, when you stop thinking, this guy takes over, 

반대로 생각하는 걸 멈추면, 이 녀석(지혜)이 나섭니다.

you can recite the Great Compassion Mantra in seconds. 

대비주를 몇 초 이내에 외울 수 있습니다.

Seconds. 

몇 초에요.

Every single line. Okay. 

한 줄 마다. 알았나요?

My student can, uh, can, uh, the boy I trained, he was, uh, uh, 12 years old. 

내 학생은, 내가 훈련시킨 남자 아이가 있는데, 12살입니다. 

No, actually 10 or 12 years old. I don't remember anymore. 

아니.. 사실 10살, 12살인가? 기억이 안나네요.

Uh, he could recite the Great Compassion Mantra, 84 lines, 86 lines, whatever, in, uh, about 5, 6 seconds. 

음. 그 아이는 84줄, 86줄인가, 아무튼 대비주를 외우는데 5초나 6초 걸립니다. 

Because every day, he's lazy. Every day, I force him to recite 300 times. 

왜냐하면 매일, 아이가 게을러요. 매일 내가 아이에게 300번씩 외우게 만들었습니다. 

So, they walk around all day. 

그래서 하루종일 걸으면서도, 

I say, I don't care what you do. 

내가 시켰어요. 네가 말하던 상관없이,

You just recite the Great Compassion Mantra. Okay. 

그냥 대비주를 외워라. 알았냐?

So, he walks around, and you know, and he looks at the sky, and look at the birds, and listen to the birds, and he goes like this. 

그래서 아이는 돌아다니면서, 알죠, 하늘을 보면서도, 새를 보면서도, 새 소리를 들으면서도, 이렇게 했습니다. 

Okay. And he realized it would take him about 3 hours, 4 hours every day. 

그리고 하루에 3시간, 4시간 걸린다는 걸 알아차렸습니다. 

That's fast. 

그것도 빠릅니다. 

And then, one day, I taught him, so he sat down, and he could recite it in about 6 seconds. 

그러다 어느날 내가 아이에게 같이 앉아서 가르쳐줬습니다. 6초 안에 외울 수 있었습니다. 

6 and a half. No more. Okay? 

6.5초. 그 이상이 아닙니다. 알았죠?

That's still very slow. 

그것도 아직 매우 느린거에요.

You get that state, you're not thinking. 

그 경계를 얻으면, 생각하지 않는 상태입니다. 

And you can still improve to 2 seconds, or even below 2 seconds, if you're not thinking. 

그리고 생각하지 않는 상태에서는 2초 또는 2초 이내로 향상할 수 있습니다. 

Try this. If you are reciting, uh, the Compassion, the, the Mantras, try to stop thinking, then you see how fast you get. 

해보세요. 만약에 대비주를 외운고 계신다면, 생각을 멈추도록 해보세요. 그리고 얼마나 빨리 할 수 있는지 해보십시오. 

There's a way to do that, but I don't teach it.  

그런 방법이 있지만, 이제 난 그건 안 가르쳐요.

It's meant for you to understand, that, to understand that, that the thinking, the thinking mind you're so relying upon, is not that desirable. It's very slow. It's very inefficient. 

그건 여러분이 알아서 이해해야 하는 것입니다. 뭐냐면 여러분이 의지하는 그 생각하는 마음이 그리 바람직하지 않다는 걸요. 그건 매우 느립니다. 아주 비효율적이죠.

If you drop this guy, this guy is so far, much better. 

그래서 이 녀석(생각하는 마음)을 내려놓으면, 지혜는 훨씬 훨씬 더 낫습니다. 

The real non-thinking mind, okay, behind the thinking mind, 

진정한 생각 없는 마음은, 생각하는 마음 뒤에 있어요.

There's a guy behind it, okay, is so much more powerful. 

그 뒤에 있는 이 녀석(지혜)는 훨씬 더 많이 강력합니다. 

So meditation allows you to use this guy, not the one in front.  

그래서 명상은 여러분이 앞쪽에 있는 의식이 아닌, 이 지혜를 사용하게끔 허락해줍니다. 

So, meditation skills is that you learn to stop thinking. 

그러니 명상의 기술은 생각을 멈추는 걸 배우는 것입니다. 

To stop thinking meaning you allow, you don't allow this guy to function anymore. 

생각을 멈추는 것이 뭐냐면, 이 생각하는 녀석을 더는 기능하게 두지 않는 것입니다. 

You stop this guy from functioning, so that this guy is at peace, is relaxed, and it can solve your problem so much better. 

이게 작동하는 걸 멈춰서, 평화롭고, 릴랙스되게 해주면, 그게 여러분의 문제를 훨씬 더 잘 해결할 수 있습니다. 

Does it make sense? 

말이 되나요?

That's why meditation is so beneficial. It's so extremely beneficial. 

그런 이유로 명상은 아주 이롭습니다. 아주 많이 유익합니다. 

Make sense? 

이해되죠?

All right. 

좋습니다. 

Does it answer your question? 

이게 질문에 답이 됐나요?

Yes. So it means that if you still feel you must think, think.

네. 그래서 그 뜻은 여러분이 아직도 꼭 생각해야 한다고 느끼면, 생각하십시오. 

But continue to meditate. 

하지만 명상은 계속하세요.

At some point in time, you find that your thinking process, it becomes more efficient, and you find out that you may have a problem, bothers you, 

어느 시점에서 여러분은 사고 과정이 더 효율적이 되고, 문제가 있을지도 모른다는 걸, 그게 신경쓰게 만든다는 걸 알게 됩니다. 

Okay? You meditate. The more you meditate, one of these days when you meditate, you have something that worries you. 

알았나요? 명상하면, 더 많이 명상할수록, 명상하다가 어느날, 여러분을 걱정시키는 뭔가 있는 겁니다. 

All of a sudden, you have this solution that you didn't think of before. 

어느 순간 갑자기 전에 생각하지 못했던 이런 해결책을 갑자기 갖게 됩니다. 

Okay. So that comes from your mind of wisdom, 

알았죠? 그래서 그건 여러분의 지혜의 마음에서 옵니다. 

where you're able to solve your problem so much more effectively. 

문제를 훨씬 훨씬 더 효과적으로 해결할 수 있는 겁니다. 

You have it already. You don't, you don't, you just, this guy here is not functioning as long as this guy is up here still making noises. 

여러분이 이미 가지고 있는 겁니다. 여기 위에 이 녀석(생각하는 마음)이 소음을 만들어내고 있는 한 이 지혜는 작동하지고 있지 않는 겁니다. 

And say, me, me, me, me, me. Look at me. 

그리고 이럽니다. 나, 나, 나, 나, 나. 날 봐요.

And that's how great I am. 

그리고 내가 얼마나 훌륭한지 봐요.

You know. I like it. I don't like it. 

이거 좋아. 이거 싫어. 이럽니다. 

So he's making all the noise. So this guy back here says, okay, okay. You go ahead. 

그래서 그 녀석(의식)이 이런 소음을 몽땅 만들어내고 있습니다. 그래서 저 뒤에 있는 녀석(지혜)가 그래, 그래, 네가 해도 돼! 그럽니다. 

This guy here is self-effacing. 

여기 이 녀석은 자기 멋대로 합니다. 

He's not going to compete with you. 

지혜는 당신과 경쟁하지 않을 것입니다. 

Never. He never competes. 

절대로. 그(지혜)는 절대 경쟁하지 않습니다. 

Okay? Your competitive mind is this guy, not this. 

알았나요? 여러분의 경쟁하는 마음은 이 녀석(의식)이지, 지혜가 아닙니다. 

You understand that? 

이해했죠?

There are two of you. 

여러분은 둘입니다. 

This is your nature. This is your true mind here. 

하나는 여러분의 자성이고, 그게 여러분은 여기 진심입니다. 

This is what's called a false mind, the thinking mind. 

그리고 거짓 마음이라 불리는 것은 생각하는 마음입니다. 

So you use this to, because that's what everyone teaches you to use. 

그래서 여러분이 이걸(의식) 사용하면, 그건 모두 여러분에게 이걸 쓰라고 하기 때문이죠.

You go to the university. They teach you how to use this guy in front. 

대학교에 가면, 사람들이 앞에 있는 이 녀석을 어떻게 쓰는지 가르쳐줍니다. 

But the true thinking mind here, you need to go to Chan for us to teach you how to use it. 

하지만 여기 진실의 생각하는 마음은, 선을 하러 와서 어떻게 쓰는지 우리가 여러분에게 가르쳐줘야 하는 겁니다.  

It's true. 

그건 사실입니다. 

You want to use this? You have to do Chan. 

이걸 쓰길 원하나요? 선을 해야만 합니다. 

That's the only way. 

그게 유일한 방법입니다. 

There's no other way. 

다른 방법은 없습니다. 

I'm serious. There's no other way to learn to use this except Chan. Yeah. 

내가 지금 진지합니다. 선 외에는 이걸 사용하도록 배울 수 있는 다른 방법이 없습니다. 

And it turns out, for your information,

그리고 사실, 여러분을 위해서 말하는데, 

it's a long process by the way. 

그게 긴 과정입니다. 

Don't think that it's just like overnight. 

그게 그냥 하루 아침에 된다고 생각 마십시오.

Look at how long you've been thinking all your life so far. 

지금까지 평생 얼마나 오랫동안 생각해왔는지 보십시오. 

Your habit energy is just too heavy. So it takes a long time before you undo it. 

습기가 그냥 너무 무거운 것입니다. 그래서 이게 되돌리기까지 오랜 시간이 걸립니다. 

Okay. If you, but you have, you can develop the skills to actually stop. 

알았죠? 하지만 (생각을) 멈추는 기술을 실제로 개발할 수 있습니다. 

Like, you know, a lot of people I know, they rely on their brains too much. 

내가 알지만, 많은 사람이 너무 머리에만 많이 의존합니다. 

And, and so it takes a while.

그래서 시간이 걸리는 것입니다. 

But when you, if you believe the importance of your true mind here, then eventually you get to the point like my master where you don't think anymore. 

하지만 여기 이 진심의 중요성을 믿는다면, 그때 결국 여러분도 나의 스승님처럼 더 이상 생각하지 않는 지점에 도달할 것입니다. 

You don't think. You can function normally, like a normal person without thinking. 

생각하지 않습니다. 생각하지 않으면서 정상적인 사람처럼 정상적으로 작동하면서요. 

Because the moment you think, the poison will kill you. 

왜냐하면 생각하는 순간, 독이 여러분을 죽일거니까요?

Does it make sense? 

이해되었죠?

If your mind is scattered, you cannot contain the poison in your foot anymore. 

마음이 흩어지면, 발에 있는 독은 더이상 억제할 수 없습니다. 

It could not anymore. 

이제 불가능해집니다. 

Isn't that incredible? 

엄청나지 않나요?

That you can function during the day without thinking. 

생각 없이 하루를 기능할 수 있다는 것이?

That's incredible. 

엄청난 것입니다. 

It's fantastic. 

환상이에요.

To me, it's just like, like, you stumble, I stumble to someone who understands meditation. 

나에게는, 이게 뭐같냐면요. 발을 헛디뎌서, 내가 명상을 이해하는 어떤 사람에게 우연히 간거죠.

Any other questions? 

또 다른 질문?

Does it help? 

도움이 되었나요?

All right. 

좋습니다. 

That's all I have for you. 

해줄 수 있는 이야기는 오늘 여기까지입니다. 

You have nothing else to discuss. We can go to lunch. 

더 이상 의논할 것이 없다면, 점심 먹으러 갈 수 있어요.

Yes, sir? 

네, 신사분?

(Thomas: One, one question. You said, your mind is always going out through your sense organs, especially your eyes.)

(토마스: 하나, 질문 하나가 있어요. 스님이 말씀하시길, 마음이 늘 감각기관을 통해서 나가고 있다고 했잖아요. 특히 눈으로.)

Yes. 

네.

(Thomas: Is it helpful to restrict your sense organs in this? Like, you know, just try not to look around so much. Like, keep your eyes sort of down to that.)

(토마스: 이렇게 감각기관을 제한하면 도움이 될까요? 이렇게… 너무 주변을 많이 보지 않도록 한다든지 또는 시선을 이렇게 아래쪽으로요.)

Yes, it helps. But it doesn't help that much. 

네, 도움은 돼요. 하지만 그렇게 많이 되지는 않습니다. 

Good question. 

좋은 질문입니다. 

Now you know that you have something called outflows. 

이제 유루라는 것이 있다는 걸 알게 되었습니다. 

Your energy flows out. 

에너지가 흘러나가는 것입니다. 

You have an outflow. 

유루가 있는거에요.

It's what we call in Buddhism, outflows. 

그걸 불교에서 유루라고 부릅니다. 

It's your enemy. Trust me. 

그건 우리의 적군입니다. 날 믿으십시오.

I gave you an example of my teacher being poisoned. Okay? 

내가 아까 나의 스승님이 독에 취한 예시를 들었습니다. 

And he was able to contain it. 

그리고 선화 상인은 그걸 억제할 수 있었습니다. 

Imagine if you're poisoned and you allow yourself to have outflows. It would kill you.

독에 취했는데 스스로 유루를 허락한다고 상상해보십시오. 그게 여러분을 죽게 할 것입니다. 

Right? 

그렇죠?

We agree on that. 

우리 다 동의하죠?

You see the model. You see the picture. 

그 상황 이해하겠죠? 전체 그림을요.

The poison inside of you, unless you contain it, it will get to your heart. 

몸 속에 독이 있는데, 그걸 억제하지 않으면 심장으로 갈 것입니다. 

You will be dead. Okay? 

그럼 죽는 겁니다. 알았나요?

So how do you stop it? 

그래서 그걸 어떻게 멈추나요?

He's no different from us. 

선화 상인도 우리랑 다를 것이 없습니다. 

You are full of sicknesses inside your body. 

여러분 목 속은 병으로 가득합니다. 

All of you. All of us. 

우리 모두, 우리 모두 그렇습니다. 

We have illness inside our body attacking us. 

몸 속 병이 우릴 공격합니다. 

Right? 

맞나요?

If we allow ourselves to be scared, Don't think it's because, just because right now you're healthy doesn't mean you're okay. 

우리 스스로 겁을 먹도록 그냥 두면, 지금 당장 건강하다고 해서 괜찮은 것이 아닙니다. 

My master is healthy, but actually he has poison in his foot. 

나의 스승님은 건강했지만 사실 발에 독이 있는 겁니다. 

You cannot tell. Can you? 

여러분은 알 수 없어요. 그렇죠?

You cannot tell you're sick. Can you? 

스스로 아프다는 걸 알 수 없습니다. 

That's because your meditation skill is not that high yet. 

명상 기술이 아직 그렇게 높지 않기 때문입니다. 

You meditate to the point where actually you begin to have problems. Physical problems.

실제로 문제가 생기기 시작할 때까지 명상해야 합니다. 신체적 문제요.

Because you're fixing those physical problems. Okay? 

그때 여러분이 신체적 문제들을 고치고 있는 것입니다. 

So my point here is that you need to meditate in order to heal yourself. 

그래서 내가 하려는 말은 여러분 스스로 치유하기 위해서 명상해야 한다는 점입니다. 

It slows down your decay. 

그래야 쇠퇴 속도를 낮춥니다. 

Okay? It's not nonsense. 

알았나요? 그게 넌센스가 아닙니다. 

It's necessary for you to maintain your health. And your, and repair your body. 

건강을 유지하는데, 몸을 고치는데 필수입니다. 

Because the poison is inside your body already. 

왜냐하면 이미 몸 속에 독이 있으니까요.

It's just a different kind of poison. 

그냥 다른 류의 독일 뿐입니다.

It's a slower death. It's a slower poison. Okay? 

더 느린 죽음입니다. 더 느린 독입니다. 알았나요?

This is very important. 

이게 아주 중요합니다. 

The message I want you to get from me today is that unless you do something about the slow killing, the slow poison in your body, you only die quicker. That's all. 

내가 여러분에게 전하고자 하는 메시지는 몸속에 있는 느린 독극물, 느린 독극물에 대해 뭔가 하지 않으면 더 빨리 죽을 뿐이라는 것입니다. 그뿐입니다. 

The body is decaying. It's in the process of decaying right now. Of decaying right now. 

몸이 쇠퇴하는 중입니다. 당장 쇠퇴하는 과정에 있습니다. 지금 쇠퇴하고 있습니다. 

Alright? 

알았나요?

So this is why when we teach meditation, 

그래서 이런 이유로 우리가 명상을 가르칩니다. 

we urge you to bear the discomfort. 

여러분에게 불편함을 견디라고 강하게 권합니다. 

Because bearing discomfort will build patience, will build your Qi. 

불편함을 견디는 것이 인내를 키워주고, 여러분의 기운을 쌓아줄 것입니다. 

And you'll be able to improve your concentration a lot quicker. 

그리고 집중도 훨씬 더 빨리 향상할 수 있을 것입니다. 

Did I answer your question or not? 

내가 질문에 답이 됐나요? 아닌가요?

(Thomas: yeah)

(토마스: 됐어요)

Okay. very good. Thank you. 

좋습니다. 아주 좋아요. 고마워요.

Yes? 

네?

(Audience: inaudible)

(청중: 안들림)

Oh yeah, that's right. That's right. Thank you for asking. 

오우! 맞아요. 그랬죠. 물어봐줘서 고맙습니다. 

Next, starting next week, we have, we will suspend our meditation class for six weeks. 

다음, 다음주부터 우리가 6주간 명상수업을 중지할 겁니다.

So, we will resume the meditation class on the first, 

그리고 명상반은 언제 재시작하죠?

is that the first Saturday? Yeah. The first Saturday of February. 

첫째 주 토요일? 네, 2월의 첫째 토요일에 재시작합니다. 

(Thomas: Next week, the schedule says the FoQi starts after lunch, so we would still have a morning program or no?)

(토마스: 다음 주, 일정에 보니 불칠이 점심시간 다음에 시작한다는데, 그러니 아침수업은 진행하는건가요? 아닌가요?)

FoQi? Huh? Yeah, 

불칠? 허.. 그래요.

(Thomas: the FoQi, it says it starts after lunch.)

(토마스: 불칠, 이게 점심 먹고 시작한답니다.)

(Thomas: Do we have one more Saturday program or just?)

(토마스: 우리가 그럼 토요일 아침 프로그램 한 번 더 하나요? 아니면 그냥…)

Oh, we do? Okay, yeah, let's do one more then. 

오, 그런가요? 그러면 뭐 한번 더 하죠.

(Thomas: I don't know if we're doing it.)

(토마스: 우리가 그걸 하는지 잘 몰라서요)

What the heck? 

뭣이라고요?

Okay, you got me. Okay, we can have one more session next Saturday morning, 

좋아요. 그러면 우리가 다음 주 토요일 오전 수업 한번 더 합니다. 

and then we start our FoQi. 

그러고나서 불칠 시작합니다. 

But after that, we'll shut down and we don't have any Saturday class until February, the first weekend of February, first Saturday of February 2014. 

그런 다음에 문을 닫고, 2월까지 토요일 수업은 없습니다. 2월 첫째주, 2014년 2월 첫 토요일까지요.

However, if you wish to continue to receive training, you can come to the ChanQi, which begins on the 14th, 21st. 

하지만 계속 훈련을 받기를 원한다면, 선칠에 오시면 됩니다. 그게 14일, 21일에 시작합니다. 

So, every day we would meditate, 

그래서 매일 명상할거고,

and we have lectures as well. So, you want to come meditate, you're welcome to come join us anytime.

강의도 할 겁니다. 그러니까 여러분이 명상하러 오고 싶다면, 언제든 오셔서 합류해보세요.

With no instructions until like 8 or 9 o'clock at night, 8 o'clock at night. Okay? 

8시인가? 9시까지 지침은 없고, 밤 8시죠? 맞죠?

So, we meditate. 

명상할 겁니다. 

And so, we will not be holding classes for around 6, 7 weeks. 

그래서 우리가 6, 7주간 토요일 수업은 없습니다. 

Okay? Does it help? 

도움이 됐나요?

But, you know, if you really want to improve your meditation skills, come to attend the ChanQi. It's wonderful. 

하지만 여러분이 진정으로 명상 기술을 향상하길 원한다면, 선칠에 참여하러 오세요. 하면 넘 좋아요.

Yes? 

네?

(Thomas: Question. I'm wondering if we should do like just the beginning class kind of at the same time on Saturday for new people. Say new people want to come and join the ChanQi. Or do we just give them on a case-by-case basis, give them…)

(토마스: 질문이 있습니다. 새로 오시는 분들을 위해서 토요일 같은 시간에 초심자반을 계속하는 게 좋을까요? 예를 들어 새로운 사람들이 와서 선칠에 참여하면, 그냥 경우에 따라서 지침을 개인적으로…) 

We no longer cater to the beginners. 

이 기간동안 초심자를 위한 진행이 아닙니다. 

However, there are people who schedule, who let's say, say, I want to come here and learn about meditation. Some special cases where they make the appointment. 

하지만 예를 들어, 여기 와서 명상을 배우고 싶다고 말하는 사람들이 있습니다. 그런 경우 약속을 잡고 오면 됩니다. 

We can arrange to give them instructions on what to do. Okay? 

그러면 우리가 어떻게 해야하는지 지침을 줄 수 있는거에요.

But, we'll be just fundamental, basic instructions. 

하지만 기본적인, 기초 지침이 될 겁니다. 

It's not going to be, you know, like just this talking for an hour. We don't have time for that. 

이제는 한 시간동안 이렇게 토크하는 건 없을거에요. 우리가 그렇게 할 시간은 없어요.

So, if you need instructions, you can schedule for an appointment. 

그래서 지침이 필요한 사람은 미리 약속을 하고 오셔야 합니다. 

You can do that.

그렇게 하면 되요.

And the other thing is that when you meditate, 

그리고 다른 한 가지는, 여러분 명상할 때,

let me tell you something. 

내가 말해줄 게 있습니다. 

The reason we ask you to meditate daily is because you're going to have problems. 

우리가 여러분에게 매일 명상하라는 이유는 여러분에게 문제가 생길 것이기 때문입니다. 

And when you have problems, you don't know how to solve the problems. 

그리고 문제가 있을 때, 그 문제를 어떻게 해결할지 모를 겁니다. 

Okay? The problems are designed to stop you. 

알았죠? 이 문제들은 여러분을 막도록 되어 있습니다. 

And if you can solve the problems, that's when you make progress. 

그래서 이 문제들을 풀면, 그때 진전하게 됩니다. 

Meditation is different from the other practices. 

명상은 다른 수행들과는 다릅니다. 

You preferably should have someone to guide you in your meditation practice. that teacher should be able to help you solve your problems. 

명상 수행을 지도해 줄 사람이 있는 것이 낫습니다. 그래야 그 선생님은 문제를 풀게 도와줄 수 있는 겁니다.

That's what meditation teachers are supposed to do. 

그게 원래 명상 지도자들이 해야하는 일입니다. 

They are problem solvers. 

명상 지도자들은 문제 해결사입니다. 

Because the problem you cannot solve yourself. You don't know. 

본인이 직접 해결할 수 없는 문제이기 때문입니다. 여러분은 모릅니다. 

Okay? I meditate for 20 years. And I've run into so many problems. 

알았나요? 나는 20년 간 명상했습니다. 그리고 너무 많은 문제에 부딪혔습니다. 

That at first, the first several years of my practice, I couldn't find anyone to answer my questions. 

처음엔 수행 첫 몇 년 동안 나의 질문에 답해줄 사람을 찾을 수가 없었습니다. 

It's very frustrating. 

아주 좌절스러웠습니다. 

You know, for several years, I didn't know whether I was sitting in full lotus properly or not. 

그리고 수년간 나는 결가부좌를 바르게 하고 있는지 아닌지도 몰랐습니다. 

I didn't. I wasn't sure. 

몰랐어요. 확신이 없었습니다. 

I kept at it, and I kept at it. And one day I said, ah, I finally understand what it means. 

그런데 나는 그걸 계속하고, 또 했습니다. 그리고 어느날, 아! 내가 드디어 이게 무슨 말인지 이해한다!

Okay? 

알았죠?

So, you know, the nagging problems that keep on popping up in your mind, you need to resolve them. 

그래서 자꾸 생각나는 문제들이 마음속에서 떠오르면, 그걸 해결해야할 필요가 있습니다. 

And, uh, so, uh, preferably, uh, you want, uh, you want to have, uh, some clarification or some help with your problems. 

그리고, 음, 가급적이면, 여러분의 문제에 대한 설명이나 도움이 필요합니다. 

So, during the Chan Qi, if you have problems, that's when during the break, you come up and you ask. 

그래서 선칠 중에 문제가 있다면, 쉬는 시간에 여기로 와서 물어보십시오. 

Now, when, uh, we sit for an hour, and then we walk for 20 minutes, during the 20 minutes, they can come up and grab me and say, you know, Master, I have this problem. 

이제, 우리가 한 시간 앉고, 그런 다음 20분씩 걷습니다. 이 20분동안 사람들이 여기로 올라와서 날 찾아서, 마스터 나 이런 문제가 있어요 하는 겁니다. 

Okay. What happens? What do I need to do? 

알았나요? 무슨 문제인지, 뭘 해야하는 것인지 말입니다. 

Okay. 

알았지요?

So, uh, the instruction is there, but it's not going to be a discourse. 

그러니까 지침이 드리지만, 강연은 아닐 겁니다. 

I tell you what to do, you need to do, whether you should be worried about it, or you know, should fix it, or how, how to go about, dealing with it. 

내가 여러분에게 뭘 해야하는지, 할 필요가 있는 것을 말해줄 겁니다. 걱정할 일인지, 또는 고쳐야 하는지, 어떻게 해야 하는지, 다뤄야 하는지 말입니다. 

So, that's available. It's usually not available in the other places, the other temples. They don't give you answers. 

그래서 그런게 가능합니다. 다른 곳에선, 다른 절에서는 보통 이런게 없습니다. 사람들이 답을 주지 않습니다. 

But I realize that you all are very busy. 

나는 여러분이 모두 너무 바쁘다는걸 압니다. 

So, for you to, to, to invest an hour or two of your time to come meditate, it's a big deal for you. 

그래서 한 시간이나 두 시간을 들여서 명상하러 오는 것도 여러분에게는 큰 일입니다. 

So, we try to make it helpful for you. 

그래서 우리는 이걸 여러분에게 도움이 되도록 해주려는 겁니다. 

So, what it means is that you come, you meditate, you try your best to concentrate in meditation. 

그래서 그게 무슨 뜻이냐면, 여러분 와서 명상하면, 명상에 집중할 수 있도록 최선을 다하세요.

And  work hard. 

열심히 해보세요.

And you work hard, and should you have problems, come up and ask. 

열심히 하다가 문제가 생기면, 와서 물어보십시오. 

We help you. Okay. 

우리가 도울 겁니다. 

That's what we do. 

그게 우리가 하는 일입니다. 

And let me assure you, that's the only place I know that makes it available. 

장답해 줄 수 있습니다. 여기가 그런 게 가능한 유일한 곳입니다. 

I've been to my teacher's meditation hall for four years. 

나는 나의 스승님의 선당에 4년 간 있었습니다. 

I didn't have it. 

그런 게 없었습니다. 

I went to Hong Kong and another patriarch's meditation hall.

홍콩 그리고 또 다른 조사 스님의 선당에도 갔습니다. 

They don't have it either. 

거기도 이런게 없었습니다. 

We are here to help you solve problems. 

우리는 여러분의 문제를 푸는 걸 돕기 위해서 여기 있습니다. 

Why? Because we are a lot more experienced than you are. 

왜요? 왜냐하면 우리가 여러분보다 훨씬 더 경험이 많기 때문입니다. 

We try to save you time. 

우리가 여러분의 시간을 절약해주려고 하는 겁니다. 

This is America. Okay?

그게 미국입니다. 

We meditate because we want to make good use of your time. Not waste it. 

우리가 명상하는 이유는 시간을 잘 활용하길 원하기 때문입니다. 낭비하는 것이 아니라요.

And trust me, it's a very good use of your time. 

날 믿어보십시오. 시간을 아주 잘 활용하는 일입니다. 

Okay. We try everything we could in order to help you, your meditation practice. 

우리는 여러분을, 여러분의 명상 수행을 돕기 위해서 할 수 있는 모든 걸 할 해봅니다. 

That's what we do. 

그게 우리가 하는 일입니다. 

Because it's good for you. 

왜냐하면 이게 여러분에게 좋기 때문입니다. 

It's very good for you. Okay. 

여러분에게 아주 좋습니다. 

Alright?

알았나요?

So, it's a real, real wonderful opportunity. 

그래서 이게 진짜로 진짜로 엄청한 기회입니다. 

If you really want to learn meditation or learn how to improve your practice, you should go to the Chan Qi. 

여러분이 진짜로 명상을 배우고 싶거나, 수행을 향상하는 방법을 배우고 싶다면, 선칠에 오십시오.

That's why we are doing everything. We are making everything available to you so that to encourage you to do that. 

그래서 우리가 모든 걸 하고 있습니다. 우리는 여러분이 명상에 집중하도록 격려하기 위해서 모든 걸 그냥 해주려고 하는 겁니다. 

You come here, you meditate. 

여기 와서 명상하십시오. 

You don't have to worry about a thing.

다른 건 하나도 걱정하지 않아도 됩니다. 

You don't have to worry about a place to sleep, you know, food to eat. We take care of everything for you so that all you do is meditate. 

잘 곳, 먹을 것에 대한 걱정도 할 필요가 없습니다. 여러분을 위해서 우리가 모든 걸 다 보살펴줘서, 여러분은 명상만 하면 되는 겁니다. 

Okay. So that someday, you too can stop thinking and be happier. 

알았나요? 그래서 어느날 여러분도 생각하기를 멈추고 더 행복해질 수 있도록요.

I assure you, the more I meditate, the happier I become. 

내가 장담하건대, 나는 명상을 더 많이 할수록 더 행복해집니다. 

And I hope you don't take it as bragging, but every day I wake up, I feel good. I feel very happy. 

그리고 나는 여러분이 이걸 자랑으로 여기지 않길 바랍니다. 나는 매일 일어나면 기분이 좋습니다. 아주 행복합니다. 

When I first started 20 years ago, I was a very unhappy man. 

20년 전 처음 시작했을 때, 나는 아주 불행한 남자였습니다. 

Too many worries. 

걱정이 너무 많았어요.

Now I have more problems than before. My body is older than before. Okay. 

이제 나는 전보다 더 많은 문제가 있습니다. 몸도 전보다 더 늙었습니다. 

But I'm a lot happier. 

하지만 훨씬 더 행복합니다. 

My problem is so much bigger than before. 

내 문제는 예전보다 훨씬 더 큽니다.

Okay. Before I had no family, no people to take care of, no children. 

예전에 나는 가족도 없고, 돌봐야할 사람도 없었고, 아이도 없었습니다.

Now I have hundreds of children who come to me with their problems all the time. 

이제 시도때도 없이 수백명의 아이들이 자기들의 문제들을 갖고 저한테 옵니다.  

And they bring their family's problems, husband's problems, children's problems. 

그리고 그 사람들은 자기 가족의 문제, 남편의 문제, 아이들의 문제도 가져옵니다. 

You know. So the problems are more, but I'm so much happier. 

알잖아요. 그러니 문제는 더 많지만, 그래도 나는 훨씬 더 행복합니다. 

Why? 

왜죠?

Because I'm thinking less and less. 

왜냐하면 나는 덜 생각하고, 덜 생각합니다. 

Okay. Alright. Let's go to lunch. 

알았나요? 이제 점심 먹으러 갑시다. 

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