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아상을 줄이기 위한 두려움 정복

by 현안 XianAn 스님

아상을 줄이기 위한 두려움 정복

Conquer fear to diminish your ego

2013.05.18.

https://youtube.com/watch?v=MxFwl0bqGRw

녹취 Menno Bosma, 번역 현안스님, 완료 250214

***

Good morning everyone. Thank you for coming to meditate with us. I'd like to apologize for the noise this morning. We're still trying to get ready for the Chan Qi that starts next Saturday.

좋은 아침입니다, 여러분. 저희와 함께 명상하러 와 주셔서 감사합니다. 오늘 아침 소음에 대해 사과드립니다. 다음 주 토요일에 시작하는 선칠을 준비하느라 아직 정리가 덜 되었습니다.

Next Saturday, starting at noon, right after lunch, we will be 12:45, we will be 12:30, and we will begin our Chan Qi. It should last for about 4 weeks. And that's why we're still trying, we're still scrambling. Why don't we take care of that bulb there, please?

다음 주 토요일, 점심 식사 직후인 낮 12시 30분 또는 12시 45분에 선칠을 시작할 예정입니다. 약 4주 동안 진행될 것입니다. 그래서 아직도 분주하게 준비하고 있는 중입니다. 저기 전구문제를 처래해주시겠어요?

That's a safety hazard. You don't realize it, but organizing a Chan Qi is a lot, a lot of work. Please don't walk barefooted like that. I see a lot of you take a vacuum cleaner and some brooms and stuff. You don't realize that the Chan Qi, organizing a Chan Qi is a very, very big deal.

그건 안전 위험 요소입니다. 여러분은 잘 모르실 수도 있지만, 선칠을 준비하는 것은 정말 많은, 아주 많은 일이 필요합니다. 그러니 맨발로 다니지 마세요. 많은 분들이 청소기나 빗자루 등을 가져다 쓰는 걸 봤는데요. 선칠을 준비하는 것은 정말, 정말 큰일입니다.

The Chan Qi is a very special, special Dharma in Mahayana that's designed to help you make progress very, very quickly. That's why there are a lot of obstructions in organizing the Chan Qi. In your coming to participate in Chan Qi, you will encounter a lot of obstructions yourself, personally.

선칠은 대승불교에서 매우 특별하고 중요한 법문法門으로, 매우, 매우 빠르게 진행될 수 있도록 설계된 수행입니다. 그렇기 때문에 선칠을 준비하는 과정에서 많은 장애가 생깁니다. 여러분이 선칠에 참여하려고 할 때도 개인적으로 많은 장애를 만나게 될 것입니다.

For example, the last Chan Qi we organized in December, also another four-week Chan Qi, a lady from Canada tried to come. She wanted to fly down here to participate the entire month. And she made all the arrangements. She had all kinds of problems arranging for the time off.

예를 들어, 지난 12월에 진행했던 4주 선칠에 한 캐나다 여성분이 오시려고 했습니다. 한 달 내내 선칠에 참여하기 위해 이곳으로 비행기를 타고 오려고 했습니다. 모든 준비를 마쳤지만, 시간을 내는 과정에서 온갖 어려움에 부딪혔습니다.

Then when she bought the airplane ticket and take vacation time. Very few, can you find time, companies will allow you to take a one month off. And she became very ill. Just before she's about to leave. So it's quite common for people to... your karmic obstructions arise to prevent you from participating.

항공권을 사고 휴가를 신청했을 때도 문제가 있었습니다. 한 달 동안 쉬도록 허락해 주는 회사는 거의 없기 때문입니다. 그런데 출발하기 직전에 심하게 병이 나버렸습니다. 이처럼 선칠에 참여하려 할 때 업장(業障)이 나타나 방해하는 경우는 아주 흔합니다.

Or you come here and you become afflicted very quickly. And you quit. So, but those who hang on they will make progress very quickly. It turns out that all the Chan Qi's I have participated, all throughout the years. I personally found that the progress is natural. You naturally will make progress. Because that's the nature of the methodology.

혹은 여기까지 와서도 금세 번뇌로 괴로워하다가 그만두는 경우도 있습니다. 하지만 끝까지 버티는 사람들은 아주 빠르게 진전하게 됩니다. 제가 그동안 참여했던 모든 선칠에서 깨달은 점은, 진전이 아주 자연스럽게 이루어진다는 점입니다. 그 방법론 자체가 그렇기 때문입니다.

So it's a wonderful, wonderful Dharma that I wanted to preserve, that I learned from Venerable Xuan Hua. I wanted to preserve to make sure that the next generation also takes advantage of it. I learned, I got so much out of it that I want to preserve the exact same thing for the next generation. So our Chan Qi is pretty intensive.

그래서 이런 훌륭하고 소중한 법문(수행방법)을 보존하고 싶었습니다. 저는 이 법문을 선화상인으로부터 배웠으며, 다음 세대도 이 법문의 혜택을 받을 수 있도록 반드시 지켜나가고 싶습니다. 저는 선칠을 통해 너무나 많은 것을 얻었기 때문에, 다음 세대에게도 똑같이 전해주고 싶습니다. 우리 선칠은 상당히 강도 높게 진행됩니다.

The same Dharma that's…. careful… There's still a lot of glasses, broken glasses in that area. Please don't walk barefooted. (Question: We need a vacuum, right? Vacuum cleaner?) What? Yeah, there's a vacuum cleaner somewhere. Outside. Uhm. We should not vacuum. We can vacuum after the class is, you know, a little while after we're done talking.

그와 같은 법이... 조심하세요... 그쪽에 아직 깨진 유리가 많아요. 맨발로 다니지 마세요. (질문: 청소기 필요하죠? 진공청소기?) 뭐요? 네, 밖에 진공청소기가 어딘가에 있어요. 음... 지금은 진공청소기를 돌릴 필요 없습니다. 수업이 끝난 후, 조금 시간이 지난 후 합시다.
This is the Dharma that the Patriarchs themselves participated in and got a lot out of it. That's why they themselves transmitted it to us. For example, Venerable XuanHua participated in this. And his predecessor, Patriarch XuYun also participated in a Chan Qi that enabled him to become enlightened, by the way.

이 법은 조사스님들께서 직접 참여하고 많은 것을 얻었습니다. 그래서 그분들께서 우리에게 이 법문을 전해준 것입니다. 예를 들어, 선화상인께서 이 선칠에 참여하고, 그 이전의 스님인 허운화상도 선칠에 참여하여 깨달음을 얻었습니다.

So, bottom line, the Chan Qi is a Dharma of enlightenment. You organize it to help you, help people become enlightened. So as you can see, it's a very, very rare opportunity, very difficult conditions, very difficult for you to take advantage of it. Alright? Any questions about that?

결론적으로, 선칠은 깨달음을 위한 법문입니다. 이 선칠을 조직하는 것은 여러분, 사람들이 깨달음을 얻을 수 있도록 돕기 위해서입니다. 그래서 보시다시피, 선칠은 매우, 매우 드문 기회이며, 조건도 매우 어렵고, 이를 활용한다는 것도 매우 어렵습니다. 알겠죠? 이 부분에 대해 질문이 있나요?

We have been organizing this for a few years now. This is, I think, the third maybe? Third time? Fourth time? Fourth year we're organizing at this temple. And we turned it into a tradition because we are modifying it. It turns out that we also want to teach you Pure Land and Chan in parallel practice.

우리는 이 선칠을 지난 몇 년 동안 조직해왔습니다. 아마 세 번째일까요? 세 번째인가요? 네 번째인가요? 이번이 우리가 여기서 선칠하는 네 번째 해입니다. 우리가 이렇게 고쳐서 이걸 전통으로 만들어나가고 있습니다. 왜냐하면 우리는 정토와 선을 동시에 수행하는 방식으로 가르치길 원하기 때문입니다.

But I started with Chan and then Pure Land, people complaining they needed more Pure Land practice help. It's because we had some turmoil and we have turned over people. So we didn't have the manpower really to organize the FoQi. So this December, we go back to our schedule. Just the schedule as it was supposed to be. Because we have time, we have the time, the chance to train the people who are coming to the temple so that they can help organize, participate in the Buddha recitation week.

처음에 선으로 시작했는데, 그 후 정토 수행이 더 필요하다는 사람들이 불평하기 시작했습니다. 그 이유는 우리가 몇 가지 혼란을 겪었고, 사람들이 교체되었기 때문입니다. 그래서 불칠을 조직할 인력이 부족했습니다. 그래서 이번 12월에는 원래 계획대로 돌아가기로 했습니다. 우리가 시간과 기회를 갖게 되어, 사찰에 오는 분들을 훈련시켜 불경 집중 수행 기간을 조직하고 참여할 수 있도록 할 수 있게 되었습니다.

So this December, for example, during the week of, uh. This will be an annual tradition. So during the week of Christmas, we have the FoQi. Followed by 5 weeks of Chan. This year. And it's going to be like that every year until... And then the next ChanQi would be in the summer. Like this May, this month. And we have one week of FoQi and three weeks of Chan. This summer. So, eventually, when speaking ahead.

그래서 이번 12월에는 예를 들어, 크리스마스 주간에 불칠이 있을 것입니다. 이는 매년 전통으로 이어질 것입니다. 크리스마스 주간 동안 불칠이 있고, 그 뒤로 5주간의 선이 이어집니다. 올해는 이렇게 진행될 것이고, 앞으로도 매년 그렇게 진행될 것입니다. 그다음 선칠은 여름에 있을 것입니다. 이번 5월, 이번 달에 선칠이 있고, 그후 1주간의 불칠과 3주간의 선이 여름에 진행됩니다. 결국, 이렇게 계획을 세우고 있습니다.

My goal is to support the people who practice Pure Land as well as Chan. Those of you who can handle Chan we will help you. And those of you who prefer to do Pure Land, then we also will train you how to practice the Pure Land Dharma Door properly. We are... So... It's because... Because I saw that the way they practice Pure Land nowadays has a lot of... leaves a lot to be desired. They're doing it. They're not doing it right.

제 목표는 정토와 선을 모두 수행하는 사람들을 지원하는 것입니다. 선을 할 수 있는 분들은 우리가 돕겠습니다. 그리고 정토를 선호하는 분들은 정토 법문을 제대로 수행하는 방법을 훈련시켜 드리겠습니다. 그 이유는, 요즘 사람들이 정토를 수행하는 방식이 많이 부족하다는 것을 알게 되었기 때문입니다. 사람들이 정토를 하고 있긴 하지만, 제대로 수행하지 않고 있습니다.

Similarly, in the same way, the Chan school as transmitted by the Patriarch from Mahayana is not practiced, is not understood here in the West either. And very few people practice Chan in this country. The Chan we practice is pretty, pretty intense. Because the objective is to help you become enlightened.

마찬가지로, 대승불교에서 조사스님들께서 전해준 선종도 서구에서는 제대로 수행되지 않고, 사람들이 제대로 이해하지 못하고 있습니다. 이 나라에서 선을 수행하는 사람은 아주 적습니다. 우리가 수행하는 선은 꽤나 강도 높은 수행입니다. 그 이유는 목표가 여러분이 깨달음을 얻도록 돕는 것이기 때문입니다.

If you have the capacity to become enlightened in this lifetime, we will help you become enlightened. Enlightenment is independent. It does not depend on the gender, on the age, on the race. Okay. Enlightenment is for anyone who has the potential to attain it, to realize it. And so you need the proper methodology and the proper environment.

이번 생 안에 깨달을 능력이 있다면, 우리는 여러분이 깨달음을 얻을 수 있도록 도울 것입니다. 깨달음은 독립적입니다. 성별, 나이, 인종에 의존하지 않습니다. 깨달음은 얻을 수 있는 잠재력을 가진 사람이라면 누구에게나 열려 있습니다. 그러므로 여러분에게 올바른 수행 방법론과 적절한 환경이 필요합니다.

Remember, Venerable HsuYun had to go. He was practicing by himself in the mountain. After he built and remodeled so many temples throughout China. I mean, this is before he... I'm sorry. I got it. He was cultivating in a hut. In the Chan tradition back then, they go to a hut, a straw hut, and then they practice until they become enlightened.

기억하세요, 허운화상은 혼자서 산 속에서 수행하였습니다. 그는 중국 전역에서 수많은 사찰을 짓고 개조한 후에... 아, 미안합니다. 이제 됐어요… 오두막에서 수행하고 있었습니다. 그 당시 선의 전통은 오두막, 초가집에서 수행하며, 깨달음을 얻을 때까지 수행하였습니다.

And he was working on it for a long, long time. And then he heard that there is a Chan Qi at a famous temple. So he traveled to go there to participate. And that's how... So even he, as a patriarch, even he, as having the potential to become enlightened. you still need the proper methodology. So, it's a particular Dharma door named huatou or koan. like the Korean or the Japanese call it. So he, later on, advocated practicing the huatou as well. So you need the proper methodology and you also need the proper environment.

그는 오랫동안 그렇게 계속하였습니다. 그러던 중 유명한 사찰에서 선칠이 열린다는 소식을 듣고, 그곳에 참여하기 위해 여행을 떠났습니다. 그래서 그가 조사로서, 깨달을 잠재력을 가진 사람이지만 아직도 바른 방법론을 필요로 했다는 것을 알 수 있습니다. 그것이 바로 화두나 고안이라고 불리는 특별한 법문입니다. 한국이나 일본에서는 그렇게 부릅니다. 그리고 나중에 화두 수행을 권장하기도 했습니다. 그러므로 여러분에게 올바른 방법론이 필요하고, 또한 적절한 환경도 필요합니다.

So what is environment? The environment means that you go there and you get protection so that you can become enlightened. Any questions or comments? It still hurts, huh? (*Laughter*) (Comment: Better now, right? (Better.) But I wish I can catch up next week.) Do you know that no one teaches Chan by telling you to bear with the pain anymore?

그렇다면 환경이란 무엇일까요? 환경이란 그곳에 가서 깨달음을 얻을 수 있도록 보호를 받는다는 걸 의미합니다. 질문이나 의견이 있나요? 아직도 아프죠? (웃음) (청중: 이제 나아졌죠?) 나아졌군요 (다음 주에는 따라잡을 수 있기를 바래요.) 선을 가르치는 사람들이 이제 더이상 고통을 참고 견디라고 말하지 않는다는 사실을 알고 있나요?

You have that kind of time you have, that's good. You come early to prepare for the Chan Qi. It takes a lot of preparation, good preparation. So, our Chan is pretty intensive because that's why if you put up, you keep up with it, you progress very quickly. It's not, if you're willing to pay the price to make progress, you will progress. It's as simple as that. Questions or comments? Yes?

여러분이 그런 시간이 있다면 좋습니다. 선칠을 준비하려면 일찍 와서 준비해야 합니다. 많은 준비가 필요하고, 좋은 준비가 필요합니다. 그래서 우리의 선은 꽤 강도 높은 수행입니다. 그래서 이런 수행을 여러분이 지속만 할 수 있다면, 매우 빠르게 진전할 수 있는 이유입니다. 진전을 원한다면, 그 대가를 치를 준비가 되어 있다면, 진전할 수 있습니다. 그만큼 간단한 일입니다. 질문이나 의견이 있나요? 네?

(Question) The question is can they come and participate a few days a week? I said you can come as often as you like. It takes about a few years before you are able to participate fully. It's very demanding. I hated it. I tell you, when I first started, I hated it. It's too grueling. Yeah.

(질문) 질문은 몇 일씩 주간에 와서 참여할 수 있는지에 대한 것입니다. 원하시면 언제든지 올 수 있다고 말씀드립니다. 여기 완전히 다 참여하려면 몇 년 정도 걸립니다. 매우 힘듭니다. 처음 시작할 때 저도 이게 정말 싫었습니다. 정말 힘들었어요. 너무 고되었어요. 네.

(Question: I have one maybe strange question. For a long time, I thought about, I like to travel, climb mountains, thought about to going to some cliff, mountains, do meditation there. How far I'm qualified, I'm from that qualification.) Qualification for what? (continued: To do meditation in mountains by myself.) You don't need qualification. What do you mean by qualification? (Continued: Like my level is too low, because there may be dangerous.)

(질문: 제가 아마 좀 이상한 질문을 할지도 모르겠지만, 저는 오랫동안 여행을 가고, 등산하는 걸 좋아했어요. 그리고 어떤 절벽이나 산에서 혼자 명상하는 것을 생각해왔습니다. 제가 그 정도 자격이 있는지 모르겠어요. 그 자격에서 얼마나 멀까요?) 어떤 자격을 말하는거죠? (계속: 혼자 산에서 명상하려면 제 수준이 너무 낮아서 위험할 수 있다는 생각이 듭니다.) 그건 자격이 필요하지 않습니다. 질문자님은 여기서 자격이란 뭘 말하는 건가요?

No. No, it has nothing to do with it. What happens is that when you meditate, the Chan school advocates you look for a Good Knowing Advisor. This is what I learned from my teacher. You look for a Good Knowing Advisor. Okay? Yes?

아니요. 그것과는 관계가 없습니다. 명상할 때 중요한 것은 선의 전통에서 좋은 스승님을 찾아야 한다는 것입니다. 이것은 제가 스승님에게 배운 것입니다. 좋은 스승을 찾아야 합니다. 알겠죠? 네?

(Comment: I'm not afraid of any noise, but I like a mountain, the environment.) Why do you like a mountain? (Continued: For example, mountain, I have seen a spot in San Francisco, back a mountain, face Pacific Ocean. I really like that kind of environment. Maybe somewhere can see celestial beings there?)

(청중: 어떤 소음이 무서운 것은 아니지만, 저는 산과 그런 환경을 좋아합니다.) 왜 산을 좋아하나요? (계속: 예를 들어, 샌프란시스코에 있는 산의 한 지점을 봤습니다. 그곳은 태평양을 향해 있는 곳입니다. 그런 환경을 정말 좋아합니다. 아마도 그곳에서 천상 존재를 볼 수 있을지도요?)

Yeah. If sometime you get unlucky, you go on a mountain and you run into a lot of troubles as well. Depends on which mountain you go to. Because sometimes you encroach on someone's territory and they will not like it. On the other hand, you know where to go.

네. 만약 운이 좋지 않으면, 산에 가서 많은 문제를 겪을 수도 있습니다. 어떤 산에 가느냐에 따라 다릅니다. 가끔 누군가의 영역에 들어가면 그쪽이 좋아하지 않을 수도 있습니다. 반면, 어디로 가야 할지 알면 문제 없죠.

For example, I like to not necessarily go to the mountain, but I like to go to the forest. The sequoia forest. I like sequoia trees. these trees are a few thousand years old. I like to meditate amongst those trees. They have the best qi that you can, to meditate.

예를 들어, 저는 꼭 산은 아니더라도, 숲에 가는 것을 좋아합니다. 세쿼이아 숲, 세쿼이아 나무를 좋아합니다. 이 나무들은 몇천 년이나 됩니다. 그 나무들 사이에서 명상하는 것을 좋아합니다. 명상하기에 최고의 기운(氣)을 지니고 있습니다.

What happens is that, the environment is important because it's not only in the mountains. The advantage of the mountains is that it's peaceful, it's quiet. It's free from desires. There's no one there. Therefore, there's an absence of desires and affliction.

그러니까 이런 환경이 중요합니다. 그런 게 꼭 산에만 있는 것이 아닙니다. 산의 장점은 평온하고 조용하다는 것입니다. 욕망에서 자유롭습니다. 그곳에는 아무도 없습니다. 따라서 욕망과 번뇌가 부재한 곳합니다.

For example, this is why these Chan people want to get away from the noise and the crowd. For example, ShenDing, when you have a chance to go with Trayvon to visit the city of ten thousand Buddhas… When was that? In June, right? (Comment: I may go there in What is it?) When is your trip? (Continued: Ten thousand Buddhas? Maybe December.) No, no, no. This year, this month, is it? When is his trip now? He's organizing? (Comment: I don't remember the date. I don't remember. Usually they have a bus going.)

예를 들어, 이게 바로 선 수행하는 사람들이 소음과 군중에서 벗어나고 싶어하는 이유입니다. 예를 들어, 션딩, 트레이번과 함께 만불성을 방문할 기회가 생긴다면… 그게 언제죠? 6월인가요? 맞죠? (청중: 제가 아마도 거기에... 뭐라고 하셨죠?) 그 여행이 언제인가요? (계속: 만불성이요? 아마도 12월인가.) 아니, 아니, 아니. 올해, 이번 달, 아닌가요? 여행이 언제죠? 그분이 준비하고 있는? (청중: 날짜가 기억나지 않아요. 기억이 안 나는데, 보통 그곳으로 가는 버스가 있어요.)

Yeah, they have a bus going. And you go there, you find out that it's like a different world. You go there and it's very peaceful. Because not only is it a little bit further away from San Francisco. Two hours drive from San Francisco, an hour drive from Santa Rosa. But the people who live there are very peaceful. And that's why it has a very good environment for practicing, for cultivation. It's the people who cultivate in the way places that are very important. It's the people who affect the energy of the way place.

네, 그곳으로 가는 버스가 있습니다. 거기가면, 마치 다른 세상인 것처럼 느껴집니다. 매우 평화롭습니다. 샌프란시스코에서 조금 더 멀리 떨어져 있기 때문입니다. 샌프란시스코에서 차로 2시간, 산타로사에서 1시간 정도 걸립니다. 그런데 그곳에 사는 사람들은 매우 평화롭습니다. 그래서 그곳이 수행, 정진하기 아주 좋은 환경을 갖추고 있습니다. 도량에서 수행하는 그 사람들이 중요한 부분입니다. 사람들이 그 도량道場의 에너지에 영향을 주기 때문입니다.

So, going back, when you practice meditation, the way I learned it is that you find a Good Knowing Advisor because that's the safest and the quickest way to make progress. Because this is a Good Knowing Advisor's job, to help you make progress. That's why they are called a Good Knowing Advisors.

다시 돌아가서, 명상할 때 제가 배운 방법은 선지식을 찾는 것입니다. 가장 안전하고 빠르게 진전할 수 있는 방법이기 때문입니다. 선지식의 역할이 바로 여러분이 진전할 수 있도록 돕는 것이기 때문입니다. 그래서 그들은 선지식(Good Knowing Advisors)이라고 불립니다.

He knows, he recognizes where you are and he helps you, accomplish the Chan Dharma door. The real Good Knowing Advisors don't waste time. Don't waste their time and your time. All right. So it's not so much the environment. The most important one is the Good Knowing Advisor who, if you have the proper methodology, then the environment is only an aid for you to accomplish it. Any other questions or comments?

그분은 여러분이 어디에 있는지 알고, 선의 법문을 이룰 수 있도록 돕습니다. 진정한 선지식은 시간을 낭비하지 않습니다. 자신의 시간도, 여러분의 시간도 낭비하지 않습니다. 알겠죠? 그래서 환경이 그리 중요한 것은 아닙니다. 가장 중요한 것은 올바른 방법론을 가지고 있는 선지식입니다. 환경은 여러분이 득도하는데 도움이 되는 보조 역할일 뿐입니다. 다른 질문이나 의견이 있나요?

(Question) The question is what is the proper, what is the basic fundamentals of meditation? Especially, I'd like to know what to do. Typically, very most commonly practiced out there, taught out there is to, the breath contemplation. It's a very, very, very effective method. I don't advocate the breath counting method because I have a hard time practicing it, and a lot of people get confused because they naturally will tend to meddle with the breath contemplation, with the breathing, their own breathing.

(질문) 이분의 질문은 명상의 기초적인 기반이 무엇인지, 특히 무엇을 해야 하는지 알고 싶다는 것입니다. 일반적으로 가장 많이 실천하고, 가르쳐지는 방법은 호흡법입니다. 매우 매우 효과적인 방법입니다. 제가 이런 호흡을 세는 방법(수식관)은 권하지 않는데, 그건 제가 이걸 하는 데 어려움을 겪었고 때문입니다. 그리고 많은 사람들이 호흡하면서 호흡을 관하는 데 자연스럽게 간섭하는 경향이 생기기 때문에 혼란을 겼습니다.

The people who practice breath contemplation, many of them tend to manipulate the breathing. They try to breathe deeper, for example. That's a very common mistake. Even the teachers advise them to breathe deeper and longer. Yes?

호흡관을 수행하는 사람들 중 많은 이가 호흡을 조작하려는 경향이 있습니다. 예를 들어, 더 깊게 숨을 쉬려고 합니다. 매우 흔한 실수입니다. 심지어 스님들도 사람들에게 더 깊고 길게 호흡하라고 권하기도 합니다. 그렇죠?

(Comment: I was going to just say, the breath counting, they cannot breathe deeper?) No, not at all. (The book I read is teaching you to breathe with your ___, stomach.) Which book? ( ___. That's why many times when I went to another temple, I found they didn't even pass my book yet. Sorry to say that.) What temple? (I went to other, like ___ ) Yes. (I learned for a while and I don't feel their skill pass the book yet.) What book? ( ___ Sorry, I shouldn't say that.)

(청중: 제가 하려던 말은, 호흡을 세는 데 깊게 숨을 쉴 수 없다는 건가요?) 아니요, 전혀 안그래도 되요. (청중: 제가 읽은 책은 배로 호흡을 하라고 가르칩니다.) 어떤 책이요? (___ 그래서 다른 절에 갔을 때, 그 사람들이 이 책을 읽지 않았다는 걸 알게 되었습니다. 그렇게 말해서 죄송합니다.) 어떤 절인가요? (다른 절에 갔어요, 예를 들어 ) 네. (제가 잠깐 배워봤는데, 그 사람들의 실력이 이 책을 넘지 못한다고 느꼈어요.) 어떤 책인가요? (죄송하지만, 그말을 하면 안 될 것 같아요.)

That's okay. You can talk about anything. It's perfectly okay to bring things up. We're discussing. We're sharing information. I don't know everything. I'm learning as well. The breath counting is the fallacy, the tendency for people to go wrong is to manipulate the breathing. That's wrong. It's not meant to be that.

괜찮아요. 무엇이든지 말해도 괜찮습니다. 뭐든 이야길 꺼내는 건 전혀 문제 없습니다. 우리는 의논하고 있는 겁니다. 정보를 나누고 있는 거예요. 제가 모든 것을 아는 건 아닙니다. 저도 배우는 중입니다. 수식관(호흡세기)는 잘못된 점이 있습니다. 사람들이 자주 잘못하는 부분은 호흡을 조작하려는 경향인데, 그건 잘못된 거예요. 원래 그런 식으로 하는 게 아니에요.

You look back into... What is that sutra now? That sutta? Bhante? Satipana? Satipatthana. Satipatthana? That's Pali? Pali. Satipatthana. It doesn't say there? I know. I used to memorize it. Because that's the first instruction I received for meditation as well. It doesn't specifically say you have to prolong your breath. Make it longer. Not at all.

여러분이 다시 찾아보면… 그 경전이 뭐였죠? 그 경전? 반떼스님? 사띠파타나? 사띠파타나? 그게 팔리어인가요? 팔리어. 사띠파따나. 그 경전에 그렇게 나와 있지 않나요? 제가 알기로는, 제가 예전에 이걸 암기했었는데, 왜냐하면 그 경전이 제가 명상을 시작할 때 받은 첫 번째 지침이었기 때문이에요. 거기에는 호흡을 길게 해야 한다고 특정해서 나와 있지 않아요. 절대 그렇지 않습니다.

It makes it... It says you have to be aware of the breath. So when you concentrate, you pay attention to your breathing, then naturally it becomes longer and deeper. You don't have to manipulate it. But people can't wait. They manipulate it. And then at times the breathing will become shallow. Your breathing will become short as well, naturally.

그 경전에서는 호흡에 대해 알아차리라고 말하고 있습니다. 그래서 집중할 때, 호흡에 주의를 기울이면 자연스레 호흡이 길어지고 깊어지게 됩니다. 굳이 일부러 조절할 필요가 없습니다. 그런데 사람들이 참지를 못하고 호흡을 조절하려고 합니다. 그러면 가끔 호흡이 얕아지고, 자연스럽게 호흡이 짧아지기도 합니다.

And then people will say, Oh my God, I'm supposed to breathe deeper. So they manipulate it again. So that's why there's a tendency for people to manipulate the breathing, interfere with breathing, which goes against the actual practice. That's why the way we practice is I teach you to recite the Buddha's name to your navel.

그리고 사람들이 "오, 호흡이 더 깊어야 하는데"라며 다시 호흡을 조절하려고 합니다. 그래서 사람들이 호흡을 조절하고 간섭하는 경향이 생기는데, 이건 실제로 수행에 반하는 것입니다. 그래서 우리가 수행하는 방식은, 나는 여러분에게 부처님의 명호를 배꼽을 향해서 염불하라고 가르칩니다.

So when you don't pay attention to your breathing, you only pay attention to your navel, and recite the Buddha's name to the navel, naturally your breathing becomes longer. Naturally. You don't even have a chance to manipulate your breathing. Because remember, the buddhist dantien is not, it's right at the navel, not below the navel. Like the Taoist. You don't do anything. You just pay attention to your navel, and you observe what happens to it.

그래서 여러분이 호흡에 집중하지 않고, 오직 배꼽에만 집중해서 부처님의 명호를 염불하면, 자연스럽게 호흡이 길어집니다. 자연스럽게요. 호흡을 조절할 기회도 없습니다. 왜냐하면 불교에서의 단전은 배꼽에 있고, 배꼽의 아래가 아니라는 것을 기억하십시오. 도교처럼 아래에 있는 게 아닙니다. 아무것도 하지 않고, 그냥 배꼽에 집중하고, 그 상태에서 일어나는 일을 관찰하는 거예요.

You see, You see a difference? The way we practice is very natural. We let our awareness discover. For example, I show you the subtlety in the instruction. For example, the Taoist says, your dantien you have to take two fingers down here, okay. Below the navel. and then three fingers like this, inside. So you have to look for it. So there's already interpretation, manipulation.

보셨죠. 차이를 알시겠나요? 우리가 수행하는 방식은 매우 자연스럽습니다. 우리는 우리의 인식(알아차림)이 발견하도록 놔둡니다. 예를 들어, 제가 여러분에게 이 가르침의 미세함을 보여줄 수 있습니다. 예를 들어, 도교에서는 단전이 여기 아래에 두 손가락을 대고, 안쪽으로 세 손가락을 넣으라고 합니다. 그래서 찾아야 한다고 하죠. 이미 그 속에 해석과 조작이 들어가 있습니다.

Whereas in our Buddhist approach is that we give you general air. (Master has a discussion in Vietnamese) You drop everything else. We let go of the breathing by reciting the Buddha's name. We don't care. It's shallow or short. How much the navel moves in, moves out, doesn't matter to us.

우리 불교 방식에서는 일반적인 방향을 제공합니다. (스승님이 베트남어로 말씀하시며) 나머지 모든 것을 내려놓습니다. 우리는 염불하면서 호흡도 놓아버립니다. 깊거나 얕은지, 짧거나 긴지 상관하지 않습니다. 배꼽이 얼마나 들어가고 나가는지도 우리에겐 중요하지 않습니다.

We only know one thing. We recite the Buddha's name. That's it. You concentrate on one thing. And you don't realize that when you do that, when you recite the Buddha's name, actually, actually, you're bringing light to your mind. That happens naturally. We're riding on the Buddha's power. You ride on the Buddha's kindness and compassionate light. To help unfold your wisdom. And chase away your obstructions. Any questions about that?

우리는 하나만 알 뿐입니다. 부처님의 명호를 염불합니다. 그게 전부입니다. 하나에만 집중합니다. 그리고 그걸 할 때, 부처님의 이름을 염불할 때 사실, 여러분은 여러분의 마음에 빛을 가져오는 것입니다. 자연스럽게 일어나는 일입니다. 우리가 부처님의 힘을 타고 가고 있는 것입니다. 부처님의 자비의 빛을 타고 가며, 그게 지혜를 펼치게 도와주고, 장애를 쫓아냅니다. 여기에 대해서 질문 있나요?

And then, let me clarify for your sake. The navel, the dantien there, evolves. What happens is that the dantien will evolve as your degrees, as you improve. What happens is that when your level increases, when you improve, your dantien will evolve as well. It will change. So there's no need to be attached. All you do, you sit, you recite, the dantien, and whatever you see is whatever it is. Don't worry about it. And sometimes, I started by not seeing anything at all.

여러분을 위해 명확히 설명해드리겠습니다. 배꼽, 그 단전이 발전합니다. 단전은 여러분의 수행 정도에 따라 발전합니다. 여러분의 수준이 높아지고 향상되면, 단전도 함께 변화합니다. 그러니 거기 집착할 필요가 없습니다. 여러분이 해야 할 일은 앉아서 염불을 하고, 단전을 집중하고, 그 과정에서 보는 것들은 그 자체로 받아들이면 됩니다. 걱정하지 마십시오. 그리고 때로는… 저는 처음 시작할 때 아무것도 보지 못했었습니다.

For years, I couldn't see anything. And I said, what's wrong with me? It doesn't matter what you see. It's only an expedient to anchor your mind in one place. Remember? The Bequeathed Teaching Sutra. What's that? “To place your mind in one place there is nothing you can't do”. Just anchor your mind in one place. That's all. All right? Questions or comments?

수년 동안, 저는 아무것도 볼 수 없었습니다. 그때 '내가 뭔가 잘못된 건가?'라고 생각했어요. 하지만 여러분이 뭘 보는지는 상관 없습니다. 이건 그냥 마음을 한 곳에 고정시키는 방편에 불과합니다. 기억하세요? 유교경에서 뭐라고 했나요? "마음을 한 곳에 두면, 할 수 없는 일이 없다." 그냥 마음을 한 곳에 고정시키면 됩니다. 알겠죠? 질문이나 의견 있나요?

This is the starting point, you need to learn to endure the discomfort and the pain. That is the secret of the Chan, by the way. That's the most fundamental part of the Chan. How many teachers talk like that? Everyone is afraid of pain. And that's why we teach you, endure it. Face it. Don't be afraid. Use it. Use that fear to destroy your ego. Conquer your fear. That's how you will be able to diminish your ego. Fear is the most fundamental part of your ego. You fear constantly all day, don't you?

이것이 시작점입니다. 불편함과 고통을 견디는 법을 배워야 합니다. 그게 바로 선의 비결입니다. 선에서 가장 근본적인 부분이죠. 얼마나 많은 스님들이 이렇게 말해줍니까? 모두가 고통을 두려워합니다. 그래서 우리는 여러분에게 그것을 견디라고 가르칩니다. 직면하십시오. 두려워하지 마세요. 그 두려움을 이용해서 자신의 자아를 제거하십시오. 두려움을 이겨내세요. 그렇게 해야만 여러분의 자아를 줄여갈 수 있습니다. 두려움은 자아의 가장 근본적인 부분입니다. 여러분은 하루 종일 끊임없이 두려워하고 있지 않나요?

You're afraid that people don't like you. You're afraid to take a loss. You're afraid to die. You're afraid to get hurt. Right? Did you hear me? Fear is what you're constantly struggling against all day. Sound familiar? Tell me a day where you don't cross that fear thought. You don't have to struggle with that fear thought in your brain.

여러분은 사람들이 자신을 좋아하지 않을까 두려워합니다. 손해를 볼까 두려워합니다. 죽을까 두려워합니다. 다칠까 두려워합니다. 맞죠? 제 말 들으셨나요? 두려움은 여러분이 하루 종일 싸우고 있는 대상입니다. 익숙한 이야기죠? 여러분에게 이런 두려운 생각과 싸우지 않는 날이 있나요? 그 두려운 생각이 머릿속에 떠오르지 않는 날이 있던가요?

Why? There's an ego who is afraid. So what does Chan do? So Chan is very direct. Remember, the Chan is directly to your nature. Points directly to your nature. Your mind is fearful right now. Look at it. And endure it until it goes away. Every time you endure the fear, every time you bear with it, the ego diminishes. That's why. That's how you progress.

왜 그럴까요? 두려워하는 존재가 바로 자아입니다. 그렇다면 선은 무엇을 할까요? 선은 아주 직설적입니다. 선은 여러분의 자성을 곧장 가리키는 것(直指人心)입니다. 여러분의 성품을 곧장 가리킵니다. 여러분의 마음은 지금 두려워하고 있습니다. 그것을 바라보세요. 그리고 그것이 사라질 때까지 참으세요. 매번 두려움을 참을 때마다, 매번 견딜 때마다 자아는 줄어듭니다. 그래서 그렇습니다. 그것이 바로 진전하는 방법입니다.

If we teach you, say, you meditate, it feels very good. Then we actually are misleading you. After the pain, that's when the bliss comes. I tell you, that bliss, increases, not stays constant. I know many of the people who meditate, they go for the blissful feeling, right? That you experience, and you become attached to it.

우리가 여러분에게 명상을 하면 기분이 매우 좋다고 가르친다면, 그건 사실 우리가 여러분을 잘못 인도하는 것입니다. 고통 후에야 그때 비로소 기쁨이 옵니다. 그 기쁨은 계속해서 증가합니다, 일정한 것이 아닙니다. 나는 많은 명상하는 사람들이 그 기쁨의 느낌을 추구한다는 걸 알고 있습니다. 그렇죠? 그 느낌을 경험하고, 그 느낌에 집착하게 됩니다.

Chan school says, you cannot be attached to it. You continue to make progress. You don't attach to the bliss, to the pleasure. So, this is an adaptation of the Chan. I'm expressing it in terms of the American doctrine of, more is better. That's very Americanized Chan.

선종에서는 그 기쁨에 집착할 수 없다고 말합니다. 계속해서 진전을 이루어야 합니다. 그 기쁨이나 쾌락에 집착하지 말아야 합니다. 그래서 그런 게 선의 응용입니다. 저는 이를 미국식 교리, 즉 "더 많으면 더 좋다"는 방식으로 표현하고 있습니다. 그것이 바로 아주 아메리칸화된 선입니다.

Until you reach the level where you drop even that more, and you drop even the better. That's how you become enlightened. But first, you have to go for more. You have to go for better. All right? Any other questions?

여러분이 더 나은 것을 버리고, 심지어 그 더 나은 것도 버리는 단계에 이를 때까지 가야 합니다. 그것이 바로 깨달음에 이르는 길입니다. 하지만 먼저, 여러분은 더 많은 걸 목표로 가야 하고, 더 나은 것을 추구해야 합니다. 알겠죠? 다른 질문 있나요?

I think it's about lunch time. And again, I thank you for your patience. I think it's good news to me because it looks like they are almost done up there. Yeah, in a few days, I'd say that's it. So, at least we are able to move and clear out the room so that the participants can come and practice in peace. They will be protected. And don't have to worry about anything but practice.

점심 시간이 다가온 것 같네요. 다시 한 번, 여러분의 인내에 감사드립니다. 저에게 좋은 소식인 것 같아요, 위쪽에서 거의 끝나가는 것 같아서요. 며칠 내로 마무리될 것 같습니다. 그래서 적어도 우리는 방을 정리하고 참가자들이 평화롭게 수행할 수 있도록 할 수 있게 되었습니다. 사람들은 보호받을 것이고, 수행 외에는 아무것도 걱정하지 않아도 됩니다.

So we create that environment for you to come and participate as much as you can. You're most welcome to stay overnight. And go all out. And it's difficult but if you... The more you're willing to put in, the more you get out of it. All right. Let's go to lunch. Thank you.

그래서 우리는 여러분이 최대한 많이 참여할 수 있도록 그 환경을 만듭니다. 밤을 지내고 가셔도 좋습니다. 전력을 다 하세요. 어렵겠지만, 여러분이 얼마나 기꺼이 투자하느냐에 따라 얻는 것이 더 많아집니다. 알겠죠? 이제 점심을 먹으러 갑시다. 고맙습니다.

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