(스승님의 5가지 자질)
택법안 The Dharma Selecting Eye
(스승님의 5가지 자질)
2013.08.03.
https://youtube.com/watch?v=HWmQO8DUmvc
녹취 Menno Bosma, 번역 현안스님, 완료 250315
***
Good morning everyone. One of the fundamentals of cultivation is to develop, what my late Chinese teacher said, the Dharma Selecting Eye. Dharma Selecting Eye meaning what? When you engage in any kind of spiritual practice, you must be able to spot and recognize, if you are adopting the proper technique, the proper approach.
좋은 아침입니다, 여러분. 수행의 기반 중 하나는, 제 고인이 되신 중국인 스승님이 말씀하신 바에 따르면, "법을 선택하는 눈"을 기르는 것입니다. "법을 선택하는 눈(택법안)"이란 무엇일까요? 어떤 영적인 수행을 하든지, 바른 수행 방법과 접근 방식을 채택하고 있는지 알아보고 식별할 수 있어야 한다는 뜻입니다.
Because if you select the wrong approach, if you select the wrong methodology, you will go astray. You will not reach your destination. And so that is the first thing you do when you learn meditation or you learn tantras or you learn anything at all. You need to be able to recognize and, yeah, that's the proper thing to do. That’s the proper approach.
왜냐하면 잘못된 접근법을 선택하고, 잘못된 방법론을 선택하면 길을 잃게 되기 때문입니다. 목적지에 도달하지 못할 것입니다. 그래서 명상을 배우거나 탄트라를 배우거나 어떤 것이든 배울 때 가장 먼저 해야 할 일은 그것이 올바른 것인지 인식하는 것입니다. “그래, 이게 올바른 방법이야. 이게 올바른 접근법이야.” 라고요.
If it is proper, then follow it pursue it. If it’s not proper then, don't do it. It's not worth it. That's very important. And, so what is the Dharma Selecting Eye? How do you develop it? How do you think? How can you recognize it's a proper Dharma? It's a proper? Yes, Shana. (Comment: Ask the Master.) What?.
만약 올바른 것이라면 따라가고 추구해야 합니다. 하지만 올바르지 않다면 하지 마세요. 그럴 가치가 없습니다. 이건 매우 중요한 일입니다. 그렇다면 '택법안(擇法眼)'이란 무엇일까요? 어떻게 개발할 수 있을까요? 어떻게 생각해야 할까요? 어떻게 올바른 법인지 알아볼 수 있을까요? 올바른 것인지 어떻게 알 수 있을까요? 네, 샤나. (샤나나: 스승님께 물어봐요.) 뭐라고요?
Ask the Master. Very good. What if the Master does not know? What is your answer? (Comment Shana: Wait until he is available) Wait until what? Wait until he's available. No. What if the Master, the teacher you ask, doesn't really know? What if he doesn't know? How can you be sure your teacher knows? That's a problem we all have. Unlike you, when you only come to the temple once a week. If you're lucky. If we are lucky.
스승님께 여쭤보라고요? 아주 좋습니다. 그런데 스승님이 모른다면 어떻게 하겠습니까? 당신의 답은 무엇입니까? (샤나: 그분이 시간이 될 때까지 기다리죠.) 기다린다고요? 무엇을 기다린다는 거죠? 그분이 시간이 될 때까지 기다려요? 아니죠. 만약 당신이 물어보는 그 스승님, 당신의 선생님이 정말 모른다면요? 만약 모른다면요? 스승님이 정말 알고 있다는 것을 어떻게 확신할 수 있습니까? 이건 우리 모두가 겪는 문제입니다. 당신과는 달리, 당신이 사찰에 일주일에 한 번밖에 오지 않으면, 그것도 운이 좋을 때나 말이죠. 운이 좋다면요.
Excuse me... For us, we devote our lives, the left-home people, we devote our lives to pursue this path. How do we know it's the right one? (Comment Shana: We don't) How do we know? Bhante.. How do you know It's the right path? Oh boy. I'm really forcing the Venerable Bhante here to improve his English very quickly. It's not just, hello, how are you today? It's like, what's wrong with my life? Yes, go ahead. How do you know?
실례합니다만… 우리 출가한 사람들은, 삶을 이 길을 추구하는 데 바칩니다. 그런데 가는 이 길이 올바른 길인지 어떻게 알까요? (샤나: 우리는 몰라요.) 어떻게 알 수 있을까요? 반떼… 이 길이 올바른 길인지 어떻게 아십니까? 아이고, 제가 지금 반떼를 엄청 밀어붙여서 영어 실력을 아주 빠르게 향상시키게 하고 있네요. 이제 단순히 "안녕하세요, 오늘 기분 어떠세요?" 같은 대화가 아니라, "내 인생에 뭐가 잘못된 거죠?" 같은 질문을 던지고 있습니다. 네, 말씀하세요. 어떻게 압니까?
(Comment Bhante: Good morning, everybody. So, I think we have to understand our Dharma and Master also. According to my idea, we have to understand Dharma and our Master also.) The Dharma and the Master also? Okay, let me translate that? Yes, please continue. How interesting. (Comment Bhante: Because in our Theravada Sutras mention, not only we don't want to put our priority on Dharma, Not only the Master.) You want both or you want just one or two?
(청중-반떼: 좋은 아침입니다, 여러분. 제 생각에는 우리는 법도 이해해야 하고, 스승님도 이해해야 합니다. 제 의견으로는 법을 이해해야 하고, 또한 스승님도 이해해야 합니다.) 법도 이해해야 하고, 스승님도 이해해야 한다고요? 좋습니다. 제가 번역할까요? 네, 계속하세요. 흥미롭네요. (청중-반떼: 왜냐하면 우리 상좌부 경전에 따르면, 우리는 법만을 우선순위에 두어서는 안 됩니다. 또한 스승님만을 우선순위에 두어도 안 됩니다.) 법과 스승님 둘 다 원하신다는 건가요, 아니면 하나만 원하신다는 건가요?
(Comment Bhante: We want both. Yes. But not everything depend on the Master. Step by step, we have to get, understand about Dharma. And then we can understand about the Master also. So, but first thing is we have to put our priority in the Dharma. So, when we gain some understanding about Dharma, then we can start to value Master also.)
(청중-반떼: 우리는 둘 다 원합니다. 하지만 모든 것을 스승님께 의존해서는 안 됩니다. 한 단계씩 차근차근 법을 이해해야 합니다. 그러면 스승님도 이해할 수 있습니다. 하지만 첫 번째로 우리는 법을 최우선으로 두어야 합니다. 법을 어느 정도 이해하게 되면, 그때 스승님도 존중할 수 있습니다.)
Ah, so let me restate it for you. First of all, you learn about the Dharma, the method, and in learning about the method, then you also are supposed to learn about the Master, the teacher as well. Why would you want to learn by the teacher? What is your purpose? What is it you're trying to understand by the teacher?
아, 그러니까 제가 다시 정리해 드리겠습니다. 먼저 법과 그 방법을 배우고, 그 방법을 배우는 과정에서 스승님, 즉 선생님에 대해서도 배우게 된다는 말씀이군요. 그렇다면, 왜 스승님을 배우려고 하는 걸까요? 그 목적이 무엇입니까? 스승님을 통해 무엇을 이해하려는 겁니까?
(Comment Bhante: Because as a devoted people, we have dedicated many things to practice Dharma. So when we want to get the right thing from the Dharma. We have to consider that the Master also give to us the right thing according to Dharma. But, Buddha has explained this in his last sermon. Uhm, ___ ___ ___.)
(청중-반떼: 왜냐하면 (수행에) 헌신하는 사람으로서 우리는 법을 수행하기 위해 많은 것을 바쳤기 때문입니다. 그래서 법에서 올바른 것을 얻고 싶다면, 스승님 또한 우리에게 법에 따른 올바른 것을 주는지를 고려해야 합니다. 하지만 부처님께서는 이것을 마지막 설법에서 설명하셨습니다. 음,..반떼스님 팔리어로 말함)
All right. That's Pali for? (Comment Bhante: Yes. It means, if I have preached any Dharma and Vinaya, teachings and discipline. This is your teacher.) I see. So, Bhante says that you learn about the Dharma and then in learning the Dharma, you learn from the teacher and you learn with the teacher. You want to make sure that the teacher... teaching is consistent with the Dharma. Right?
좋습니다. 그건 팔리어로 무엇인가요? (청중-반떼: 네. 그것은 "내가 설한 법과 율, 즉 가르침과 계율이 곧 너희의 스승이다."라는 의미입니다.) 알겠습니다. 그러니까 반떼께서는 법을 배우면서 스승님께 배우고, 스승님과 함께 배우게 된다고 말씀하시는군요. 그리고 스승님의 가르침이 법과 일치하는지 확인해야 한다는 거죠, 맞습니까?
And ultimately, your ultimate teacher, as per the Buddha's last words is. Dharma and Vinaya. Yes. Anyway, it's boring to you. What do you think? What is, how do you recognize it? The rest of you. How do you recognize it's a proper Dharma you should practice? It's just the same thing. You don't, you go out, hop in your car, you know exactly which way you're going to take, right? To get what you want. If you take the wrong road, you're not going to get there. Simple as that.
그리고 궁극적으로, 부처님의 마지막 말씀에 따르면 궁극적인 스승은 법과 율입니다. 네. 어쨌든, 그건 여러분에게 지루한 내용일 수도 있겠네요. 어떻게 생각합니까? 어떻게 올바른 법인지 알 수 있을까요? 나머지 여러분은 어떻게 알 수 있습니까? 그것이 여러분이 수행해야 할 올바른 법인지? 그냥 똑같은 거죠. 차를 타고 나가면, 정확히 어디로 가야 할지 알고 있죠? 원하는 곳에 가기 위해서. 만약 잘못된 길을 가면, 거기까지 갈 수 없습니다. 그만큼 간단합니다.
Yes. Sarah? (Comment Sarah: Read sutras.) Read sutras? Why do you need to read sutras? (Comment Sarah: Because that's the original Buddha's teaching.) Very good. That's right. That's how you learn the Dharma, by reading the sutras. Right? Because it records the Buddha's exact teachings. It's very good. (Comment Bhante: In the Theravada Tripitaka, in Mahaparinirvana Sutra, ___ very clearly. And in, we call Sutra Pitaka. In Sutra Pitaka, it's Kalama Sutra. It also mentions this reason very clearly. You have to put your priority on Dharma and discipline.)
네. 사라? (청중-사라: 경전을 읽어요.) 경전을 읽으라고요? 왜 경전을 읽어야 하죠? (청중-사라: 부처님의 본래 가르침이기 때문입니다.) 아주 좋습니다. 맞습니다. 그렇게 법을 배우는 거죠, 경전을 읽으면서요. 맞죠? 왜냐하면 경전은 부처님의 정확한 가르침을 기록하고 있기 때문입니다. 아주 좋습니다. (청중-반떼: 상좌부 삼장에 있는 마하파리니르바나경에서는 (안들림) 매우 명확히 설명되어 있습니다. 그리고 우리가 경장이라고 부르는 곳에, 경장 속에는 칼라마경도 있습니다. 그 경전 역시 이 이유를 매우 명확히 언급하고 있습니다. 법과 계율을 최우선으로 둬야 합니다.
Right. Here's the problem. Very good. So let me, let me put it this way for you. You know, you're supposed, since you want to learn about the proper technique, the proper Dharma. First of all, the wisest teacher, from a Buddhist perspective, is the Buddha. That's why you should consult his teachings. We all agree on that. Right.
맞습니다. 그런데 여기 문제가 있습니다. 아주 좋습니다. 그러니까 이렇게 말씀드리겠습니다. 여러분은 올바른 기법, 올바른 법을 배우고 싶어 하시죠? 첫 번째로, 불교적 관점에서 가장 지혜로운 스승은 부처님입니다. 그래서 부처님의 가르침을 참고해야 하는 이유입니다. 우리 모두 그 점에 동의하죠? 좋습니다.
If you believe that God is the wisest person on earth, you should be consulting the words of God. Simple as that. Right. So we need to consult the teachings of the wisest person. Agree on that. Right. Why? Because the wisest person knows what's best for you. The teachings that are most beneficial for you. So you read the teachings.
그런데 여러분이 만약 하나님이 지구상에서 가장 지혜로운 분이라고 믿으신다면, 하나님의 말씀을 참조해야 합니다. 그만큼 간단합니다. 맞죠? 그러니까 우리는 가장 지혜로운 분의 가르침을 참고해야 합니다. 그 점에 동의하죠? 맞죠? 왜냐하면 가장 지혜로운 분은 여러분에게 가장 좋은 것, 가장 유익한 가르침을 아시기 때문입니다. 그래서 그 가르침을 읽어야 합니다.
The problem that arises is… I'm elaborating the principle behind Bhante's explanation. Basically, it says, you learn about the Dharma, learn about the Buddha's teaching. But you don't always, you can't always understand what he means. You don't necessarily are able, are capable. You can't always understand it.
문제가 되는 것은… 제가 반떼스님이 하신 말씀 이면에 숨어있는 원리를 자세히 설명하고 있는 것입니다. 기본적으로, 법을 배우고 부처님의 가르침을 배우지만, 항상 그 뜻을 이해할 수 있는 것은 아니라는 것입니다. 반드시 이해할 수 있는 것도 아니고, 항상 이해할 수 있는 것도 아닙니다.
That's where the Master comes in. So you need, like the Venerable Bhante Ratana says. He says, in the process of learning the Dharma, you learn more about the teacher. Whether he or she is able to elaborate and explain, help you, explain clearly what the Buddha means or what God means. Are we making sense?
그렇습니다. 바로 그때 스승이 필요합니다. 그래서 반떼 라타나 스님께서 말씀하시기를, 법을 배우는 과정에서 스승에 대해 더 많이 배우게 된다고 하셨습니다. 스승님이 부처님이나 하나님이 말씀하신 의미를 명확히 설명하고 도와줄 수 있는지 여부를 배우는 것이죠. 이해가 되시나요?
So the process, the objective, is to understand more about the Dharma. Right. And the Dharma is clarified by the teacher. Because the fact of the matter is that none of us can possibly understand the depth of these wise teachings. We all agree on that. Right? We're limited. There's so much we can see, so much we can understand.
그래서 그 과정, 그 목적은 법에 대해 더 많이 이해하는 것입니다. 맞죠? 그리고 법은 스승에 의해 명확히 밝혀집니다. 사실, 우리 모두 이러한 지혜의 가르침의 깊이를 완전히 이해할 수 없습니다. 그 점에 동의하죠? 맞습니까? 우리는 제한적입니다. 우리가 볼 수 있는 것, 이해할 수 있는 것에는 한계가 있습니다.
That's why we need someone who's more experienced, who's better than us, that can help you understand. That's the role of the teacher. And Venerable Bhante Ratana is very experienced. He's been a monk for how many years now? A long, long time. You can see the white hair on his face, his head. Haha. So he's doing the right thing.
그래서 우리는 우리보다 더 경험이 많고 더 나은 사람, 즉 우리를 도와서 이해할 수 있도록 해주는 사람이 필요합니다. 그게 바로 스승의 역할입니다. 그리고 반떼 라타나 스님은 아주 경험이 풍부하십니다. 스님은 출가하신지 몇 년이죠? 아주 오랜 시간이죠. 스님의 얼굴과 머리에 흰 머리가 보이잖아요, 하하. 그래서 지금 스님은 옳은 일을 하고 계신 겁니다.
So you say, is the teacher's explanation consistent with the Buddha's teaching? That's what you're supposed to check. Right? And ultimately. (Master addresses bhante's explanation: You don't put it right. You don't put a link. Maybe I attribute it to your lack of precision in English…)
그래서 스승의 설명이 부처님의 가르침과 일치하는지 확인해야 한다고 말씀하신 겁니다. 그것이 바로 확인해야 할 점입니다. 맞죠? 그리고 궁극적으로… (영화스님의 반떼 설명에 대해: 반테스님은 그걸 제대로 연결하지 못했을 뿐입니다. 아마도 영어 표현이 정확하지 않아서 그런 것 같습니다…)
How do you verify that the teacher is consistent with the Buddha's teaching? You cannot. Again. You don't have the wisdom. You cannot always recognize it. Am I correct? Can you? (Comment-Bhante: Yes, not always. But when we explain something, and if I have gained some understanding about teaching, then we can compare.)
스승이 부처님의 가르침과 일치하는지 어떻게 확인할 수 있나요? 할 수 없습니다. 다시 말하지만, 여러분은 그만한 지혜가 없습니다. 항상 그것을 알아차릴 수 있는 것은 아니죠. 맞습니까? 그럴 수 있나요? (청중-반떼: 네, 항상 그렇지는 않습니다. 하지만 우리가 무언가를 설명할 때, 제가 가르침에 대한 이해를 어느 정도 얻었다면, 그것을 비교해볼 수 있습니다.)
You are able to see consistencies, right? As you learn along. Is the teacher's explanation consistent with the teachings? Number one. Number two. What he talked about is that you also look at the morality. The teachings is a teaching about goodness. I don't know the Catholic teachings so allow me to stick for today, if you don't mind, to the Buddhist teachings only.
여러분은 일치하는 부분을 볼 수 있죠? 맞죠? 스승의 설명이 교리와 일치하는지 확인하는 것이 첫 번째입니다. 두 번째는, 반테스님이 말씀하신 것처럼, 도덕성도 살펴보아야 합니다. 그 교리는 선(善)에 관한 가르침입니다. 제가 가톨릭 가르침에 대해서는 잘 모르기 때문에 오늘은 불교 가르침에 대해서만 이야기해도 괜찮으시죠?
Because I will tell you that as far as I know, even like, I venture to say that even in Catholicism, they talk about the Ten Commandments. What is it? It's about goodness. It's all about goodness. Same thing. Our Vinaya is about goodness. We teach you about doing only the good things and undoing the bad things. Right?
제가 아는 한, 심지어 가톨릭에서도 십계명을 말하는데, 그게 무엇입니까? 바로 선(善)에 관한 것입니다. 전부 선에 관한 이야기입니다. 똑같습니다. 우리의 계율도 선에 관한 것입니다. 우리는 여러분에게 좋은 것만 행하고 나쁜 것은 하지 말라고 가르칩니다. 맞죠?
Not doing the bad things. So, another way you can check for, as Venerable Ratana says, is that if you don't understand the depth of the teaching, you, instinctively, you know what's good and bad. What's right and wrong. And that supersedes everything. Think about it. If you claim you're wise. then you will never do any harm. I can assure you of that.
나쁜 일을 하지 않는 것입니다. 그래서 반떼 라타나 스님께서 언급하시길, 가르침의 깊이를 이해하지 못하더라도, 본능적으로 무엇이 좋은지 나쁜지, 옳은지 그른지를 알 수 있다고 하셨습니다. 그건 모든 것을 초월합니다. 생각해 보세요. 만약 자신이 지혜롭다고 주장한다면, 결코 해를 끼치지 않을 것입니다. 저는 그 점은 확신합니다.
You'll never do any harm. You don't do evil. You do goodness. That's what it's about. We agree on that? Anything else? Does it help? It's about, if you want to have wisdom. I repeat. If you want to have wisdom, your evolution towards wisdom is to become a better person. That's what it's about. The path you're taking is that, yes, we are still working at it, but our aspiration is, the practice will bring you, will elevate you, make you more lofty, will make you become a better person. And that is how you can become happier.
여러분은 결코 해를 끼치지 않을 것입니다. 악을 행하지 않고, 선을 행합니다. 그것이 바로 핵심입니다. 우리는 그 점에 대해 동의하죠? 다른 의견은 없나요? 도움이 되나요? 지혜를 얻고자 한다면, 저는 반복해서 말합니다. 지혜를 얻고자 한다면, 지혜로 나아가는 길은 더 나은 사람이 되는 것입니다. 그것이 핵심입니다. 여러분이 가고 있는 길은, 네, 아직 노력하고 있지만, 우리의 열망은, 수행이 여러분을 끌어올리고, 더 고귀하게 만들고, 더 나은 사람이 되게 할 것입니다. 그리고 그것이 바로 더 행복해지는 방법입니다.
Do you know that the happiest persons on earth are the kindest and nicest people. That's the Buddha. Because, let me assure you, it's impossible for you to be happy if it is at the expense of hurting someone else. You cannot feel happy. I can assure you of that. It's impossible. Why? Because if, whatever, however you justify yourself in hurting someone to get what you want. You know? You may get what you want.
여러분은 아시나요? 지구상에서 가장 행복한 사람들은 가장 친절하고 가장 좋은 사람들입니다. 바로 부처님께서 그렇습니다. 왜냐하면, 제가 확신하는데, 다른 사람을 해치는 대가를 치루고선 행복해질 수 없습니다. 그런 방식으로는 결코 행복을 느낄 수 없습니다. 저는 그 점에 대해 확신할 수 있습니다. 불가능합니다. 왜냐하면, 아무리 자신을 정당화하더라도, 다른 사람을 해쳐서 원하는 것을 얻으려고 한다면, 결국에 원하는 것을 얻을 수 있을지 몰라도, 그것은 결국 진정한 행복이 아닙니다.
But in the back of your mind, right here, in your heart, you feel something is wrong. You feel it's not right. Something is off. And it's some kind of remorse, some kind of internal shame that bothers you. And if you choose to ignore it long enough, then you become truly, truly evil. And if you're evil, I don't see how you can possibly be happy. Because you bring unhappiness to everyone else. How can you possibly be happy yourself?
여러분 마음 속 깊은 곳에서, 바로 여기, 마음 속에서, 뭔가 잘못되었다는 느낌이 듭니다. 그것이 옳지 않다는 느낌이 듭니다. 뭔가 어딘가에서 불안정함이 있습니다. 그것은 후회, 어떤 내적인 부끄러움과 같은 감정이 여러분을 괴롭히는 것입니다. 그리고 그것을 무시하려고 한다면, 결국 여러분은 진정으로, 정말로 악해질 수 있습니다. 그리고 만약 여러분이 악하다면, 어떻게 그럴 수 있을까요? 어떻게 행복할 수 있을까요? 왜냐하면 여러분은 다른 사람들에게 불행을 가져다주기 때문입니다. 그런데 어떻게 스스로 행복할 수 있겠습니까?
You bring unhappiness to your husband. You bring unhappiness to your daughters. How can you possibly be happy? Alright. Any questions about this? Yes? (Question Shana: What if the person has wrong function in the brain and can't feel what is…) You mean like only in thoughts but not in action yet? No?
남편에게 불행을 가져옵니다. 딸들에게 불행을 가져옵니다. 그런데 어떻게 행복할 수 있겠습니까? 알겠죠? 이 부분에 대해 질문이 있나요? 네? (샤나 질문: 만약 어떤 사람이 뇌 기능에 문제가 있어서 무엇이 잘못된 것인지 느끼지 못한다면…) 생각으로만 그런 건가요, 아니면 아직 행동으로 이어지지 않은 건가요? 아니요?
(Comment Shana: Like, you know, some people have mental disability or... So they don't, they harm, they hurt but not intentionally? So, how… Like if you are blessed enough to know that, you know, you did it wrong, that you are hurting somebody so you don't do it, But what if people that don't have that ability? Are they like that because they did something bad in the past? Or is it going to influence in the future for their lives?)
(샤나 코멘트: 예를 들어, 정신적 장애가 있는 사람들이나... 그래서 그들이 해를 끼치고 상처를 주지만 의도하지 않는 경우에 대해요. 그러면... 만약 당신이 운 좋게도 자신이 잘못했다는 걸 알고, 누군가를 상처 주고 있다는 걸 알게 된다면 그것을 하지 않겠지만, 그런 능력이 없는 사람들은 어떻게 되나요? 과거에 나쁜 일을 해서 그런 건가요? 아니면 그들의 미래의 생에 영향을 미칠까요?)
There's different combinations. It's a good question. So many different variations. It's not about what others are. I'm only addressing this with all of you today. It's about you recognizing right or wrong. It's about you recognizing that if you want to get to your destination, you have to practice the proper thing, the proper methodology.
여러 가지 조합이 있습니다. 좋은 질문입니다. 다양한 변수가 존재하죠. 중요한 것은 다른 사람들이 아닙니다. 저는 오늘 여기 계신 여러분 모두의 문제를 다루는 겁니다. 이건 옳고 그름을 인식해야는 여러분의 문제입니다. 목적지에 도달하고 싶다면, 올바른 방법론 즉 바른 것을 실행해야 한다는 것입니다.
If someone else cannot recognize good or bad, it's a problem they need to address themselves. It's beyond you, beyond me. It has to be a specific person before we can try to address it. Does it make sense? We can't simply talk in theory, Shana, because it's so many combinations and permutations. It's just impossible to talk about all, cover all the grounds. The objective is, going back to the theme of today, you should be able to recognize what is the proper Dharma. Right?
다른 사람이 선과 악을 인식하지 못한다면, 그것은 그 사람이 해결해야 할 문제입니다. 그건 당신의 문제도 아니고, 내 문제도 아닙니다. 그것은 특정한 사람의 문제이기 때문에, 그것을 해결하려면 그 사람에 대해 이야기할 수 있어야 합니다. 이해가 되시죠? 이론만으로는 이야기할 수 없습니다, 샤나. 다양한 조합과 변수가 너무 많아서 모든 것을 다 다룰 수는 없습니다. 오늘의 주제로 돌아가면, 올바른 법을 인식할 수 있어야 한다는 것입니다. 맞죠?
The Dharma Selecting Eye. Is this a proper thing? Then let's follow it. It's not? If it's improper. Let's get out. Let’s not get engaged with this thing here. Because it will bring us trouble. It will be a waste of our time. So you recognize it by listening, by reading the sutra’s. Let's summarize it. You recognize the reading sutra’s. You recognize it by studying the teachings.
법을 선택하는 눈(택법안). 이것이 올바른 것인가? 그렇다면 따르십시오. 그렇지 않다면, 그것이 부적합하다면, 빠져나가세요. 그 일에 연루되지 마십시오. 왜냐하면 그것은 문제를 일으킬 것이고, 시간 낭비가 될 것입니다. 그러므로 경전을 읽고, 듣고, 법을 공부함으로써 그런 것을 인식할 수 있습니다.
That's why we spend a lot of time. Well, I spend a lot of time in the last several years to explain sutras. Because it helps you understand what the sutras mean. You know, I talk to my monks here. And they tell me, you know, it's amazing now you learn more about, it seems that people read sutras and they misunderstand sutras. It's very important to recognize that.
그래서 제가 지난 몇 년 동안 많은 시간을 경전을 설명하는 데 쏟아온 이유가 바로 그것입니다. 그것이 여러분이 경전이 무엇을 의미하는지 이해하는 데 도움이 되기 때문입니다. 저는 여기 내 제자 스님들과 이야기를 나눴습니다. 스님들이 나에게 말해주길, 이제 더 배우고 보니까, 사람들이 경전을 많이 읽는데도, 잘 이해하지 못하는 것 같다고 합니다. 그걸 인식하는 것은 매우 중요한 일입니다.
In Mahayana, by the way, Bhante, we emphasize choosing the proper teacher. That's what Shana said. Because we skip the one step. We don't even worry about the sutra teachings. Because if you find a teacher who does not explain sutras, what do you do? Move on. Right? Because the teacher is supposed to help you understand what the Buddha is teaching.
대승에서는, 그런데 반떼스님, 우리는 올바른 스승을 선택하는 것을 강조합니다. 그것이 바로 샤나가 말한 내용입니다. 우리는 경전의 가르침을 걱정하지 않고 그 단계를 건너뛰기도 합니다. 만약 스승이 경전을 설명하지 않는다면, 어떻게 해야 하나요? 그 스승을 떠나야 합니다. 맞죠? 왜냐하면 스승은 부처님께서 가르치신 것을 이해하도록 도와야 하기 때문입니다.
See, if the teacher does not explain sutras, then he's not providing you depth. Is he? Because let me tell you from my perspective. The teacher is supposed to help you verify, that he's consistent with the Buddha's teachings. Do you know why? Why is that? Bhante, why is that? Why is it Shana?
스승이 경전을 설명하지 않는다면, 그는 그 깊이를 제공하지 않는 것입니다. 맞죠? 제 관점에서 말씀드리자면, 스승은 부처님의 가르침과 일치하는지 여러분이 확인할 수 있도록 도와줘야 합니다. 왜 그런지 아세요? 왜 그럴까요? 반떼스님, 왜 그런가요? 샤나, 왜 그런가요?
Why is it a good teacher wants to make sure, help you and make sure that you understand that her teaching is consistent with the Buddha's teaching? He's not going to disguise it and say, okay, let's see if you agree that my teaching is consistent with the Buddha's teaching or not.
어째서 좋은 스승은 자신의 가르침이 부처님의 가르침과 일치하는지 이해할 수 있도록 도와야 할까요? 그는 그걸 숨기지 않을 것입니다. "자, 내 가르침이 부처님의 가르침과 일치하는지 아닌지 네가 동의하는지 한번 보자"라고 말하지 않을 것입니다.
Why is that? So instead of distorting the Buddha's teaching, he says, this is what the Buddha says. This is what I say. So the teacher wants to make sure you understand it's consistent. It's part of the teaching, is to make sure it's consistent. That you understand it's consistent. Why is that? Yes, Anna? (Comment Anna: inaudible)Yeah.
왜 그럴까요? 부처님의 가르침을 왜곡하는 대신, 그는 "이것이 부처님이 말씀하신 것입니다. 이것이 내가 말하는 것입니다."라고 말합니다. 그래서 스승은 당신이 그 가르침이 일치한다는 것을 이해할 수 있도록 돕고, 그 일관성을 확실히 하고자 합니다. 왜 그런 걸까요? 네, 아나? (아나-답변: 들리지 않음) 네.
(Question Shana: Is the question why?) Why would the teacher, a good teacher’s job be to make sure that you see the teaching is consistent? Hmm? There's many reasons. One reason is that if your understanding verifies, it's kind of difficult for you to understand. If you really understand it's consistent, it means you're making progress.
(질문 샤나: 질문이 왜 인가요?) 왜 좋은 스승의 역할이란 가르침이 일치하는지 확실히 하는 것일까요? 음? 여러 가지 이유가 있습니다. 한 가지 이유는, 만약 여러분의 이해가 확실히 확인된다면, 그것은 여러분이 진전하고 있다는 뜻이기 때문입니다.
You're making progress. Because you see that it's consistent. (Audience: That makes sense.) You continue to make progress. That's why you see it's consistent. Anyway, so the teacher, from Mahayana perspective, we pick a teacher first. We choose a teacher. We don't choose the Dharma.
진전을 이루고 있습니다. 왜냐하면 일관되다는 것을 알기 때문입니다. (청중: 말이 되네요.) 그래서 계속해서 진전을 이룰 수 있습니다. 그것이 바로 일관성을 확인하는 이유입니다. 어쨌든, 선에서는 먼저 스승부터 선택합니다. 우리는 가르침을 선택하는 것이 아니라, 스승님부터 선택하는 것입니다.
We don't worry about the Dharma because we realize that the Dharma is too profound. It's too vast. You see that? It's like this much, you as a lay person ___. How much time you have? You only have this, you know, half an hour to deal with the... you know, an hour to come to meditation and that's all you have.
우리는 다르마에 대해 걱정하지 않습니다. 왜냐하면 법은 너무 깊고, 너무 방대하기 때문입니다. 이해하시겠어요? 마치 이것만큼, 여러분이 재가자로서 ___. 여러분이 가진 시간이 얼마나 되죠? 여러분에게는 명상하기 위해서, 한 시간 정도밖에 없잖아요. 그게 전부입니다.
You cannot afford to sit there and look at this vast ocean, and you have no idea where to get started. You can't. It's too vast. That was my first exposure to Mahayana. I said, I don't know what this is about. This is way too much. I can't handle this. You need to choose a beach. And start sunbathing there. Or go swimming there first. You can't say I'm going to tackle the whole ocean.
여러분은 그 광대한 바다를 보고 앉아서 어디서부터 시작해야 할지 알 수 없습니다. 너무 방대하니까요. 그것이 제가 처음으로 대승을 접했을 때의 느낌이었습니다. 이게 무엇에 관한 내용인지도 모르겠다고 생각했습니다. 내용이 너무 많고, 저는 감당할 수 없다고 느꼈습니다. 해변을 선택하고, 그곳에서 일광욕을 하거나, 먼저 수영을 시작해야 합니다. '나는 이 전체 바다를 해결할 거야'라고 할 수는 없습니다.
So you can't. It makes no sense at all to look at the entire ocean for us. And, uh, yes, we want to learn about the Dharma, but it's through a teacher. Am I making sense? (Comment Bhante: Yes.) The steps are consistent. We just get to the heart of it right away. It needs someone to help you. This is how you're going to get started.
그렇습니다. 전체 바다를 바라보는 것은 우리에게 전혀 의미가 없습니다. 네, 우리는 다르마를 배우고 싶지만, 스승을 통해 배워야 합니다. 제가 말하는 게 이해 되시죠? (반테스님: 네.) 그 단계들은 일관됩니다. 우리는 바로 핵심으로 들어갑니다. 누군가가 여러분을 도와야 합니다. 이것이 시작하는 방법입니다.
(Comment Bhante: And another thing that when we choose a teacher, Buddha has mentioned you have to find five qualities better than the student. You have to see the qualities from the teacher.)
(반테 스님: 또 하나, 스승님을 고를 때, 부처님께서 말씀하신 다섯 가지 자질이 학생보다 뛰어나야 한다고 하셨습니다. 스승에게서 그 자질들을 봐야 합니다.)
Ah! Very good. This is very good. See, he's erudite. Bhante Ratana is very, very, he knows a lot of sutras, especially in Pali. That’s why he keeps on reciting things in Pali every single day, every single time I talk to him. Haha. But he says here, when you choose a teacher, the teacher has to be better than you in five aspects. Right? You remember what those five are?
아! 아주 좋습니다. 정말 좋습니다. 보세요, 반테 라타나 스님은 학식이 깊습니다. 스님은 아주 많은 경전을 아시고, 특히 팔리어로 많이 아십니다. 그래서 매일 매일 팔리어로 경전을 외우시는 이유가 바로 그 때문입니다. 하하. 그런데 여기서 그가 말한 것은, 스승을 고를 때, 스승이 다섯 가지 면에서 학생보다 뛰어나야 한다는 것입니다. 그렇죠? 그 다섯 가지가 무엇인지 기억하시나요?
(Comment Bhante: Yes. First one is Saddha. Saddha means, uh, understanding and faith.) Understanding and faith. What is understanding and what is faith? (Comment Bhante: Understanding faith means the meaning of the Buddha, Dharma, and Sangha. Faith. And the next one is ___, morality.) So the teacher has to understand more about the Dharma than you, right? (Comment Bhante: No, no. Faith, to have reasonable faith, not unreasonable faith.)
(반테 스님: 네. 첫 번째는 사디(信). 사디는 이해와 신뢰를 의미합니다.) 이해와 신뢰란 무엇인가요? (반테 스님: 이해와 신뢰는 부처님, 법, 승가에 대한 의미를 이해하는 것입니다. 신뢰입니다. 그리고 두 번째는 *팔리어, 도덕성입니다.) 그렇다면 스승은 당신보다 법에 대해 더 잘 이해해야 하는 것인가요? (반테 스님: 아니요, 아니요. 신뢰는 합리적인 신뢰여야지, 비합리적인 신뢰가 아닙니다.)
The teacher, I don't know, I don't quite understand your point. The teacher here is better than you. In what aspect? In understanding the Dharma?
그 스승님…, 잘 모르겠어요, 이야기의 핵심을 잘 이해하지 못하겠어요. 여기서 스승님은 우리보다 어떤 면에서 더 나아야 하는 건가요? 교리를 이해하는 면에서요?
(Comment Bhante: No, it is the last one. The Saddha, ___, Sutta, Chag, and Panya. Panya is the last one. First one is Saddha. Saddha means understanding, reasonable faith.)
(반테: 아니요, 그건 마지막 것입니다. 삿다, _??__, 수타, 차그, 그리고 반야. 반야가 마지막입니다. 첫 번째는 삿다인데, 삿다는 이해와 합리적인 신념을 의미합니다.)
What does it mean? Give example.
그게 무슨 뜻인가요? 예시를 들어주세요.
(Comment Bhante: You know that when we can explain faith many ways. Devotion and this kind of, the devotion on the gods and devotion, it is not Buddhist thing. Devotion is not Buddhist thing according to Theravada tradition, the devotion is not Buddhist thing. It belongs to the, uh, the other religions. Faith is reasonable faith.)
(반테: 우리가 신심을 여러 가지 방법으로 설명할 수 있다는 것을 알시죠? 신들에 대한 헌신 같은 것, 이런 종류의 헌신은 불교적인 것이 아닙니다. 상좌부 전통에 따르면, 헌신은 불교적인 것이 아니며, 그것은 다른 종교에 속합니다. 여기서 신심은 합리적인 신심을 말합니다.)
Reasonable faith. Why does the teacher have to be better than you in reasonable faith?
합리적인 신심. 왜 선생님이 합리적인 신심에서 당신보다 더 뛰어나야 할까요?
(Comment Bhante: We call it Saddha because the faith builds with understanding or without understanding.) Okay, let's go on to two. I'm not sure I understand. Number two is what? (Comment Bhante: ___ is morality.) Better than you in morality. Yes. Number three. (Comment Bhante: Saddha, ___, sutta is, uh, he has more experience about practicing.)
(반테: 우리는 그것을 '삿다'라고 부릅니다. 왜냐하면 신심은 이해를 바탕으로 형성되거나 이해 없이 형성될 수 있기 때문입니다.) 자, 그럼 두 번째로 넘어가겠습니다. 제가 잘 이해했는지 모르겠네요. 두 번째는 무엇인가요? (반테: 두 번째는 도덕성입니다.) 스승님이 당신보다 도덕성에서 더 뛰어나야 합니다. 네, 세 번째는요? (반테: 삿다, 도덕성, 그리고 '수타'는 그가 수행에서 더 많은 경험을 가지고 있다는 것입니다.)
So he knows the practice. Yes. Number four. (Comment Bhante: Chaga means generosity.) Generosity. Number five. (Comment Bhante: Number five is Wisdom.) Wisdom. And the first one is reasonable faith. Meaning he's, what? (Comment Bhante: Meaningful faith. Meaningful faith, I think, yes.) Meaning what?
그래서 스승님은 수행을 알고 있습니다. 네. 네 번째는 뭐죠? (반테: 차가는 관대함입니다.) 관대함. 다섯 번째는? (반테: 다섯 번째는 지혜입니다.) 지혜. 그리고 첫 번째는 합리적인 신심입니다. 그래서 여기서 스승님은 어떤가요? (반테: 의미 있는 신심입니다. 의미 있는 신심이요) 그게 무슨 뜻이죠?
(Comment Bhante: Meaning, means, uh, you know as Buddhists, we do many things, meaningful things and meaningless things, normally as a way to liberation. We select many rituals and things as Buddhist things. So then we have to do this kind of things meaningfully. So if teacher has a reasonable faith, meaningful faith, so then it is very important to him. That He becomes a teacher. So as a student, we have to understand that. And teacher also has to, uh, higher level of that reasonable faith.)
(반테: 의미는, 우리가 불교도로서 많은 일을 합니다. 의미 있는 일과 의미 없는 일, 보통은 해탈을 위한 방법으로요. 우리는 불교적인 것들을 선택하며 많은 의식과 일들을 합니다. 그러니까 우리는 이런 일들을 의미 있게 해야 합니다. 만약 스승이 합리적인 신심, 의미 있는 신심을 가지고 있다면, 그에게 이게 매우 중요합니다. 그래서 그가 스승이 되는 것입니다. 그러므로 학생으로서 우리는 그것을 이해해야 합니다. 그리고 스승도 그 합리적인 신념의 높은 수준을 가져야 합니다.)
It's not clear to me what you mean by that. There's some overlap here in the five aspects. I don't understand about ___, morality. I understand about experience, number three. Number four is generosity. I understand that's important. Number five, wisdom, I understand that. But number one, I don't understand why faith, what this faith refers to. These are very important aspects. I agree. But I don't understand number one.
나에게 그게 무슨 뜻인지 명확하지 않습니다. 다섯 가지 측면에서 겹치는 부분이 있습니다. 저는 ___, 도덕성에 대해서는 이해가 되지 않습니다. 나는 세 번째 경험에 대해서 이해합니다. 네 번째는 관대함에 대해서도 이해합니다. 다섯 번째는 지혜, 그것에 대해서도 이해합니다. 그러나 첫 번째, 신심이 무엇을 의미하는지 이해가 되지 않습니다. 이 다섯 가지 측면이 매우 중요하다고 동의하지만 첫 번째가 이해되지 않군요.
(Comment Bhante: You know some teachers, we can see they advise to do this thing, do this thing. But they don't do that kind of things. So, because they have not enough faith. So, but I think that…)
(반테: 어떤 스승들은 우리에게 이 일을 하라고 조언하지만, 자기 자신은 그런 일을 하지 않습니다. 그래서 그들은 충분한 신심이 없는 거죠. 하지만 저는 그렇게 생각합니다…)
Can I put it in terms of being a good example? Setting a good example, teaching by doing, teaching by example.
네, 좋은 본보기를 보여주는 것, 행동으로 가르치는 것, 본보기로 가르치는 것이군요.
(Comment Bhante: No, you know that I can say like this. In our university, we have many teachers, many lecturers. But they can explain the Dharma, but they have no faith on Dharma.) They are not putting it into execution. They are not doing it. They are just only talking. (Comment Bhante: Yes, they do their job as a lecturer, but they never go to the temple.)
(반테: 아니요, 이렇게 말할 수 있습니다. 우리 대학에는 많은 교수님들이 있습니다. 그분들은 다르마를 설명할 수 있지만, 다르마에 대한 신심은 없습니다.) 그 사람들은 그것을 실행하지 않는군요. 그분들은 그냥 말만 합니다. (반테: 네, 그분들은 강의자로서 일을 하지만 절에 가는 일은 없습니다.)
What does it have to do with faith? (Comment Bhante: If they have faith, they go to temple.) Oh, I see. Yes. (Comment: Maybe you are saying he doesn't believe his own words.) He does not believe what he is teaching. Yes. Right? (Comment: He is saying the words, but he is not really believing.) So he is not putting it into practice. He is not practicing it.
(반테: 만약 그들이 신심이 있다면, 절에 가겠죠.) 아, 이해했어요. 네. (청중: 아마도 그분이 자기 말 자체를 믿지 않는다고 말하는 것 같아요.) 맞아요. 그분은 자신이 가르치는 것을 믿지 않는 거죠. 네, 맞아요. (청중: 그분은 말은 하지만, 실제로 믿고 있는 것은 아니죠.) 그러니까 그분은 그것을 실천에 옮기지 않는 거예요. 수행하지 않아요.
(Comment Bhante: Yes, actually if someone want to practice, then he has to have faith on it. So, that's why faith is…) So let me elaborate. I go backwards because I feel more comfortable going backwards today. I'm driving on R. The five things...
(반테: 네, 사실 누군가가 수행을 원한다면, 그 사람은 그것에 대한 신심을 가져야 합니다. 그래서 신심이 중요한 거죠...) 자, 제가 조금 더 자세히 설명하겠습니다. 오늘은 뒤로 가는 게 더 편해서 뒤로 가겠습니다. 제가 R 기어로 달립니다. 다섯 가지에 대해...
The five things your teacher has to be better than you. According to the Bhante, number one, he's wiser. Right? It's clear. We agree on that. He's wiser than you. Number two, he is more generous than you. We agree on that. Yes or no?
스승님이 여러분보다 더 나은 다섯 가지가 있습니다. 반테에 따르면, 첫 번째로 선생님은 여러분보다 더 지혜롭습니다. 맞죠? 명확하죠? 동의하나요? 두 번째로, 스승님은 더 관대합니다. 동의하나요?
(Audience: Yes.) Why is his generosity important to you? (Comment Shana: So you know that he's not greedy). (Comment Bhante: Teacher has to be an example.) Shana says so that he's not greedy. Yes?
(청중: 네.) 왜 선생님의 관대함이 중요할까요? (샤나: 욕심이 없다는 것을 알 수 있기 때문입니다.) (반테: 선생님은 본보기가 되어야 합니다.) 샤나가 말한 것처럼, 그 스승님이 욕심이 없다는 걸 알 수 있기 때문이죠?
(Comment: But he's sharing what he learned.) (Comment Bhante: Yes. Actually here, the generosity is not the external thing. His wisdom, his compassion, and this kind of thing, he has to give to the students.) They all agree. He has to give to the students. They all agree. Haha. Yeah. Why? Why does the teacher have to be more generous than you?
(청중: 하지만 그가 배운 것을 나누고 있어요.) (반테: 네, 사실 여기서 말하는 관대함은 외적인 것이 아닙니다. 그의 지혜, 자비, 이런 것들을 학생들에게 나누어야 합니다.) 사람들이 모두 동의합니다. 그는 학생들에게 그것을 나누어야 합니다. 모두 동의하죠. 하하. 맞아요. 왜 스승님은 우리보다 더 관대해야 할까요?
(Comment Shana: Oh. So you know that teacher doesn't give you the teaching for his own interest.) Ah. Because ultimately, he's supposed to give. He's not supposed to take from you. (Audience: Right. Amen to that.) If he's not generous, he's going to take from you more than he gives you. (Audience: That's right.)
(샤나: 아, 그래야 선생님이 자신의 이익을 위해 가르침을 주지 않는다는 걸 알 수 있죠.) 아, 결국 선생님은 주어야 하는 거죠. 선생님이 우리에게서 무엇을 취해서는 안 됩니다. (청중: 맞아요. 그 점에 대해서 아멘입니다.) 만약 선생님이 관대하지 않다면, 그는 주는 것보다 더 많이 가져갈 거예요. (청중: 맞아요.)
That's why you want to make sure he's more generous than you. Haha. Agree? That's the bottom line. If I learn from you, Bhante, i want to make sure you are more generous than i am. Because otherwise, I go near you, you're going to take more from me than I give you. Then you're not teaching me anymore.
그래서 선생님이 나보다 더 관대하다는 걸 확신하고 싶은 거예요. 하하, 동의하시죠? 그게 핵심이에요. 만약 제가 반테에게 배운다면, 반테가 나보다 더 관대하다는 걸 확신하고 싶어요. 그렇지 않으면, 제가 반테에게 가까이 가면, 반테는 제가 주는 것보다 더 많이 가져갈 거예요. 그러면 더 이상 저를 가르치는 게 아니죠.
(Comment: Because with your wisdom, you don't keep your wisdom to yourself. You give with generosity, the generous knowledge of the Buddha teachings.) Bottom line, Ana, is that, okay, if someone wants to teach you, he or she has to give you more than take from you. That's why they're more generous. They choose to give more than they take from you. Agree?
(청중: 왜냐하면 당신의 지혜는 자신만을 위한 것이 아니고, 불교 가르침의 풍성한 지혜를 관대하게 나누기 때문입니다.) 결론은, 아나, 누군가가 당신에게 가르치고 싶다면, 그 사람은 당신에게 더 많은 것을 주고, 여러분에게서 더 많은 것을 가져가지 않아야 한다는 것입니다. 그래서 그 사람은 더 관대해야 해요. 그 사람은 여러분에게서 가져가기보다 더 많이 주기로 선택한 거예요. 동의하시죠?
Right. That's how they can teach you. It's the only way they can teach you. Otherwise, they take more from you than they give you, and guess what? One day, you're going to get upset and say, geez, it's about time you give me something.
맞아요. 그래야 여러분을 가르칠 수 있습니다. 그게 여러분을 가르칠 수 있는 유일한 방법입니다. 그렇지 않으면, 그들은 여러분에게서 더 많은 것을 가져가고, 결국 언젠가 당신은 화가 나서 "이제 좀 뭔가를 주어야 할 때도 되지 않았어?"라고 말하게 될 거예요.
And you don't want to learn anymore. So the teacher's job, by the way, is you have to be generous. You cannot be a teacher unless you're generous. That's the bottom line, really. If you are out there in the teaching profession, you have to be generous. It's an ideal.
그리고 여러분은 더 이상 배우고 싶지 않게 될 거예요. 그래서 선생님의 일은, 사실, 관대해야 한다는 것입니다. 선생님이 되려면 관대하지 않으면 안 돼요. 그게 정말 중요한 핵심이에요. 만약 여러분이 교육직에 있다면, 관대해야 해요. 그게 이상적입니다.
This is why the teaching profession is for idealists. It doesn't pay. We all know that. It doesn't pay that much. It's not worth it. But you do it because you like to give, because you're generous. You have an ideal. You want to give. That's why you become a teacher. See how wise the Buddhist teaching is? It's very factual. You cannot teach unless you give.
이것이 바로 교육이 이상주의자들을 위한 직업인 이유입니다. 교육은 급여가 많지 않다는 걸 모두 알고 있어요. 보상이 많지 않습니다. 하지만 주고 싶어 하기 때문에, 관대하기 때문에 이 일을 하는 거죠. 이상이 있기 때문에, 주고 싶어 하기 때문에 선생님이 되는 것이죠. 불교 가르침이 얼마나 지혜로운지 보세요? 매우 사실적이에요. 주지 않으면 가르칠 수 없어요.
You understand that? So you have wisdom. You have generosity. Number three, you have more experience. Why? Because basically, he has to be able to know how to do it. If he doesn't know how to do it, how can he train you? We agree? It's Intuitive, right? It's very good. It makes very much sense. We all agree, it's clear to everyone.
이해하시죠? 그래서 선생님은 지혜가 있어야 하고, 관대해야 하고, 세 번째로는 경험이 더 많아야 합니다. 왜냐하면 기본적으로 어떻게 해야 하는지 알아야 하기 때문이에요. 만약 어떻게 해야 할지 모른다면, 어떻게 여러분을 훈련시킬 수 있겠어요? 동의하죠? 이건 직관적인 겁니다. 그렇죠? 매우 잘 이해가 됩니다. 모두 동의하고, 모두에게 명확하죠.
Number four, okay, is morality. Why is that? Morality. So that he will never hurt you. You can hurt him, but he cannot hurt you. Let's face it. You can do stupid things to him, but he cannot do stupid things to you. Agree? That's how you go near him. Otherwise, if he hurts you more than you hurt him, then you better get away from him. Agree?
네 번째는 도덕성입니다. 왜 그렇죠? 도덕성. 여러분을 절대 해치지 않기 위해서입니다. 여러분이 스승님을 해칠 수는 있지만, 스승님은 절대로 여러분을 해칠 수 없습니다. 솔직히 말하자면, 여러분은 그에게 어리석은 짓을 할 수 있지만, 스승님이 여러분에게 어리석은 짓을 할 수 없습니다. 동의하나요? 그렇게 해야 그에게 다가갈 수 있습니다. 그렇지 않으면, 만약 그가 여러분을 해치는 일이 더 많다면, 그에게서 멀리 떨어져야 합니다. 동의하나요?
These are very practical reasons. You draw near evil people, they're going to hurt you. No two ways about it. Agree? No two ways about it. That's why the morality is important. He has to be more virtuous than you.
이런 것들은 매우 실용적인 이유들입니다. 악한 사람들에게 다가가면, 그 사람들은 여러분을 해칠 것입니다. 그건 틀림없는 사실입니다. 동의하나요? 틀림없는 사실입니다. 그래서 도덕성이 중요한 것입니다. 스승이라면 여러분보다 더 덕이 있어야 합니다.
And finally, number five is reasonable faith. I don't know what it means. Meaning, I believe, that he's actually practicing what he preaches. I don't know. Is it he's actually doing what he's talking about? (Comment: Practice what he's preaching. You're practicing what you say.)
마지막으로, 다섯 번째는 합리적인 믿음입니다. 그게 무슨 뜻인지 잘 모르겠습니다. 제 생각에는, 선생님이 실제로 말하는 대로 실천하고 있다는 것 같습니다. 제가 맞나요? 그가 말하는 것을 실제로 실천하고 있다는 뜻인가요? (청중: 말하는 대로 실천하는 거죠. 말하는 대로 실천하는 거죠.)
Doing what you claim. If you say do good, then you also have to, actually you have to do it before you talk about it. Is that what you're talking about? I'm not clear on number five. (Comment Bhante: I told that example. Some of our lecturers in universities, they can explain, they know everything. But they don't do it. They don't, they never go to temple. And something like that.)
자기가 말한 대로 실천하는 것. "선을 행하라"고 말하면, 실제로 그것을 말하기 전에 먼저 실천해야 한다는 것입니다. 그게 바로 다섯 번째에 대해 말씀하신 내용인가요? (반테: 제가 언급한 그 예시입니다. 우리 대학의 몇몇 강사들은 설명은 잘하고, 모든 걸 알고 있지만, 실제로는 실천하지 않습니다. 그들은 절에도 가지 않아요. 그런 식이죠.)
Yeah. So the number five is that you have to practice what you preach. He's doing it better than you. All right. So actually that's, in Buddhism, it's called teaching by example. If you talk about goodness, you better do it yourself before you talk about it.
네, 그래서 다섯 번째는 말하는 대로 실천해야 한다는 것입니다. 스승은 여러분보다 더 잘 실천하고 있다는 거죠. 그렇습니다. 사실, 불교에서는 이를 '모범을 보이며 가르친다'고 합니다. 선함에 대해 이야기한다면, 먼저 자신이 그것을 실천해야 한다는 거죠.
In Mahayana, actually we have a different… We do it, then we talk about it. If we can't do it, then we don't talk about it. Any questions about this? Does it help? So this is very good. These five aspects are very good. These are common sense, that intuitively make sense to you.
대승불교에서는 우리는 사실 조금 다르게 접근합니다. 우리는 먼저 실천한 후에 말합니다. 만약 우리가 실천할 수 없다면, 그에 대해 이야기하지 않습니다. 이에 대해 질문이 있나요? 도움이 되나요? 이 다섯 가지 측면은 정말 좋은 것입니다. 직관적으로 이해가 잘 되며 상식적으로 맞는 내용입니다.
But it's good to point it out to you, how to pick a teacher. Right? All right. Time is up. We tend to go over time. So today let's end right here and go to lunch. All right. We continue our discussion next time. Thank you. Very good. Thank you very much.
어떻게 스승을 고를지에 대해 여러분에게 핵심을 짚어주는 건 좋은 일입니다. 맞죠? 자, 이제 시간이 다 되었네요. 시간을 자주 넘기는데, 오늘은 여기서 마치고 점심을 먹도록 하겠습니다. 다음 시간에 계속해서 논의를 이어가겠습니다. 고맙습니다. 아주 좋았습니다.