영화 선사의 법문 No Cut
법문 주제 Topic: 가장 가까운 이가 우릴 가장 번뇌롭게 한다 Those closest to us afflict us most
법문 날짜 Date: 2012년 11월 24일
받아쓰기 및 번역 Transcribed/translated: 현공 스님 Ven. XianKong
편집 Review/Edit: 현안 스님 Ven. XianAn
영화 선사의 법문 (영어) 유튜브 링크 Youtube link https://youtu.be/kkFpv9Qiqhw
Good morning, everyone. Thanksgiving weekend. All of you. We have been a real busy weekend because we have a thanksgiving lunch so everyone’s busy with cooking, a lot of people are kitchen. So we appreciate that. We ate very nice Thanksgiving luncheon with family and friends. so good.
모두들 좋은아침입니다. 추수감사절 주말입니다. 여러분 모두 매우 바쁜 주말을 보냈겠습니다. 왜냐면 우리 모두 추수감사절 점심을 먹기 때문에 많은 사람들이 부엌에서 요리하느라 모두 바빴습니다. 감사드립니다. 가족 친구들과 아주 좋은 추수감사절 점심을 먹었습니다. 아주 좋습니다.
So this is Thanksgiving weekend so a lot of people are busy for shopping. Right Danny? You go to the black Friday thing? (No, I didn’t do any shopping) Everyone’s doing shopping now. Those place to me is a Walmart, ? and Amazon.
그래서 추수감사절 주말이라 많은 사람들이 쇼핑으로 바쁩니다. 대니, 그렇니? 블랙프라이데이에 사러 갔니? (아뇨, 저 쇼핑 안 했어요) 모두들 지금 쇼핑을 하는 중입니다. 월마트, ? 그리고 아마존 그런 곳으로 말입니다.
Anyway I don’t know what to talk about today because we can talk about what interests you. So what would you like to talk about today? When are you leaving for China? (February) February? (Early February) Early Febrarury, so you will get so see, participate the Chinese new year. It will be cool. Have you been there before? Where are you gonna be stationed in China? (John ? by bus division) That’s the nearest town in BeiJing. (The nearest town is ? where)
아무튼 난 오늘 무슨 얘기를 할지 모르겠습니다. 왜냐하면 우린 여러분이 흥미로워하는 것을 얘기해도 됩니다. 그래서 오늘 무엇에 대해 얘기하고 싶습니까? 당신 언제 중국으로 갑니까? (2월이요) 2월? (2월 초예요) 2월 초, 그럼 가서 중국의 새해에 참여하겠군. 멋질 겁니다. 거기 전에 가본 적 있습니까? 중국 어디서 지낼 겁니까? (존 ? 버스로 가는 구역이요) 거긴 베이징 근교입니까? (가장 가까운 동네는 ?)
That’s exciting, isn’t it. So it’s great to be able to have an opportunity. I think the plan, the contract is 1 year. I’m sure you can extend it. So it’s a good to experience to you. So what do you think? Are you fully recovered from your cooking?
신나겠습니다. 그런 기회가 있다니 좋은 일입니다. 그 계획, 계약이 1년짜리지만 연장할 수 있다고 생각합니다. 그러니 당신에게 좋은 경험이겠습니다. 그래서 어떻게 생각합니까? 요리한 것에서 다 회복되었습니까?
It’s important to, I want to talk about today’s holiday spirit. By the way, we only have three more weeks before we have the Chan Qi for 4 weeks which is very very intensive. So it takes a lot of preparation for that. It takes quite a while to ease into it. Chan Qi is 4 weeks, we don’ do anything except sit there. And people who don’t know what have to do, they are crazy. There’s nothing to do. It’s one of the hardest things to do. You just sit there and endure.
난 오늘 명절의 정신에 대해서 얘기하고 싶습니다. 그나저나 우리 4주 동안 집중적으로 한느 선칠 전에 3주 정도만 남았습니다. 그걸 위해선 많은 준비가 필요합니다. 거기에 편해지려면 한 동안 걸립니다. 선칠은 4주 동안 하고 거기 앉아있는 것 외에 어떤 것도 하지 않습니다. 그래서 뭘 해야 할지 모르는 사람들은 미쳐버립니다. 할 게 없습니다. 그건 가장 하기 어려운 일들 중 하나입니다. 그저 거기 앉아서 견딥니다.
I used to do the retreat, the retreat for years. For years I used to cultivate on my one at my brother’s house. Because he gave me a room to cultivate. I had nothing to do all day but meditate. And get up, go to the market to cook for him. Because that’s the arrangement.
난 수년간 하곤 했습니다. 수년 간 난 내 동생?형?이 수행할 방을 줘서 그 집에서 홀로 수행하곤 했습니다. 내겐 하루종일 명상말곤 할 게 없었습니다. 그러고 일어나서 시장에 가고 형?동생?을 위해 요리했습니다. 그렇게 하기로 협의했기 때문입니다.
He would take care of my place to stay in full. And all I have to do is to cook for him. So he would eat dinner only. One meal a day. So I would make sure he had for example, bagel and stuff like that. Cereal for breakfast. And he doesn’t need lunch. Then he comes back for dinner.
그가 전적으로 내가 지낼 장소를 책임지면 내가 해야 할 건 그를 위해 요리하는 게 답니다. 그래서 그는 저녁만 먹었습니다. 하루에 한 끼만 말입니다. 그래서 예를 들어 나는 그가 베이글 같은 것들을 먹도록 해줘야 했습니다. 아침으로 시리얼을 먹었습니다. 그는 점심은 필요로 하지 않았습니다. 그러곤 저녁 먹으러 돌아왔습니다.
What I usually do is with a big pot, Do you have a personal chef in China or not? (I think my personal chef may be me.) So when I used to do as a single person, I would go ?, I don’t know how ? does but I would cook a pot, a whole pot and eat it for an entire week. No? Yes, there’s something else.
난 보통 큰 냄비로 했습니다. 중국에는 개인 요리사가 있습니까? (제 개인 요리사는 저일 거 같은데요) 그래서 나 한 사람이라면 ?에 가곤 했습니다. 난 ?가 어떻게 하는지는 모르겠지만 나는 한 솥 통째로 요리해서 일주일 내내 먹습니다. 네, 그거 외에도 다른 게 있었습니다.
No that’s for my brother. I chaged my dish everyday. (oh, ok then I don’t feel bad) I trade him, I trade him because what happens is that he’s diabetic. So the diabetic people, they need to take insulin, so they need to know how much insulin, they need to check themselves. Everyday everytime after eating, before eating and so on, so they need to know the proper amount. And you don’t overdo it.
아닙니다, 그건 내 형?동생?을 위한 겁니다. 내가 먹는 요리는 매일 바뀌었습니다. (오, 오케이, 그런 맘이 놓이네요) 내가 그를 배신했습니다. 왜냐하면 그는 당뇨입니다. 그래서 당뇨가 있는 사람들은 인슐린을 맞아야 합니다. 그래서 인슐린이 얼만큼 필요한지 알아야, 체크해야 합니다. 매일 매번 식후, 신적 등등에 말입니다. 그래서 적당량을 알아야 합니다. 용량을 초과하면 안 됩니다.
So what he does is if you eat the same thing everyday, he knows how much insulin he needs. That’s the trick behind it. So he prefers to know what he’s eating. For example, when he goes out to restaurant, eating at restaurant, he doesn’t know what people put into food. It could be the same dish, it’s called same dish but each person cooks differently. Some people put more sugar into it than others.
그래서 만약 매일 같은 걸 먹으면, 얼만큼 인슐린이 필요한지 압니다. 그게 그가 한 일입니다. 그래서 거기에 요령이 있습니다. 그래서 그는 자기가 뭘 먹는지 알고싶어 했습니다. 예를 들어, 나가서 식당에서 먹으면 사람들이 음식에 뭘 넣는지 모릅니다. 같은 메뉴라도, 같은 메뉴로 불려도 사람마다 다르게 요리합니다. 어떤 사람들은 다른 사람들보다 더 많이 설탕을 넣습니다.
So what happened is that, the reason is that I would cook the whole pot so that everyday he knows. First day is a kind of tough but subsequent days he knows what kind of sugars there, how much insulin to use. So that’s the thing.
그래서 그런 이유로 난 그가 매일 알 수 있도록 한 솥을 요리합니다. 첫 날은 꽤나 힘들지만 이어지는 날들에서는 당이 얼마나 있고 사용할 인슐린이 얼만큼인지 그가 압니다. 그래서 그런 겁니다.
For myself, I would eat real real simple. By the way, Shana is coming. Shana is very helpful to build work on Facebook. She jumped in and traffic increased like 150 percent. The traffic, the people who come to and look at our online facebook account increase tremendously.
나 자신을 위해선 아주 아주 간단하게 먹습니다. 그나저나 샤나가 오고 있습니다. 샤나가 페이스북에 작업을 하는 데 아주 도움을 줍니다. 샤나가 뛰어들고 트래픽이 150퍼센트 정도 증가했습니다. 트래픽, 와서 우리 페이스북 온라인 계정을 보는 사람들이 아주 늘었습니다.
But anyway so I would eat very very simple. The way I used to eat is pattern after my teacher said, what he did. The interest thing about cultivation is that food is one of the fundamental aspect you need to learn to manage. ?, happy Thanksgiving.
그나저나 나는 아주 아주 간단히 먹었습니다. 내가 먹곤 했던 방식은 나의 스승님이 말씀하셨던, 하셨던 패턴입니다. 수행에서 흥미로운 점은 음식은 여러분이 다루게 배워야 할 근본적인 측면 중 하나란 겁니다. ?, 행복한 추수감사절 되십시오.
I heard this year people are very busy shopping.Richard is doing doing very well. I thank Shana is here for to take a break for my shopping. (No, I didn’t go shopping) You didn’t go shopping yesterday? (I don’t like to go when it’s crowded) It’s quite a bit late, not there.Yes, Monday, Monday Simon Monday. Anyway.
올해 사람들이 쇼핑하느라 아주 바쁘다고 들었습니다. 리차드가 아주 잘하고 있다고 말입니다. 난 샤나가 여기 와서 내가 쇼핑을 쉴 수 있어 고맙습니다. (아녜요, 저 쇼핑하러 안 갔어요) 너 어제 쇼핑 안 갔니? (전 사람 많을 때 가는 거 안 좋아해요) 꽤 늦었군. 네, 월요일, 사이먼 먼데이말입니다. 아무튼.
When you cultivate, one of the fundamental aspect of cultivation is eating. Eating, do you know how to eat then you naturally learn how to manage food intake. Because it affects your cultivation.
수행할 때, 수행의 근본적인 측면 중 하나는 먹는 것입니다. 먹는 것, 여러분이 먹는 벅을 알면 자연히 음식 섭취를 조절하는 법을 배웁니다. 왜냐하면 그게 여러분 수행에 영향을 주기 때문입니다.
I think I talked to Shana privately about controlling your food intake. Basically meditation is the form of, practice that helps you manage the consumption of energy. So what I used to do when I was in my retreat is that everyday I meditate. The entire day, day and night. And then I eat. So I used to eat very very simple and then in the process I experiment in different ways of eatings and foods to eat, how much I eat. I began to understand how to manage the food intake.
내 생각엔 사석에서 샤나에게 음식 섭취를 조절하는 것에 관해 얘기했던 것 같습니다. 사실 명상은 여러분의 기운 소비를 관리하도록 돕는 형태의, 수행입니다. 그래서 내가 명상 기간 동안 매일 명상을 합니다. 하루 종일 밤낮으로 밀입니다. 그리고 먹습니다. 그래서 난 아주 아주 간단히 먹곤 했습니다. 그래서 그 과정에서 나는 먹는 것과, 먹는 음식, 먹는 양 등을 다른 방법들로 실험했습니다. 난 음식 섭취를 관리하는 법을 이해하기 시작했습니다.
There’s some secrets about the food. The food consumption that affects the cultivation. You get to understand that the nutritionists don’t know. The nutrition is information based on nonsense. Because what happens in China for example, you know in China there’s an emperor called the Yellow Emperor. Who was considered to be the father of herbal medicine. Chinese medicine. He’s the father of that.
음식에 관한 비밀이 몇몇 있습니다. 음식 섭취는 수행에 영향을 줍니다. 영양학자들이 모르는 것을 이해하게 됩니다. 영양은 말도 안 되는 것을 기초로 하는 정보입니다. 왜냐하면 예를 들어 중국에서, 중국에는 황제로 불리는 황제가 있었습니다. 그는 중국 약초 의학의 아버지로 여겨집니다. 중국 의학 말입니다. 그가 그 시초입니다.
Why? Because he’s an emperor and back then, long long time ago, this is way way back then. As an emperor, very powerful emperor in China he would collect all these herbs. And then eat those herbs. And see how they function inside his stomach. Now by observing what these herb things do to him, he wrote down all these function of different herbs.
왜 그렇습니까? 그가 황제 였는데 당시에, 아주 아주 오래 전에, 아주 오랜 전에 말입니다. 그는 중국에서 아주 강력한 황제였습니다. 그는 모든 약초들을 수집했습니다. 그리곤 그것들을 먹었습니다. 그리고 뱃속에서 어떻게 기능하는지 봣습니다. 이제 그 약초들이 그에게 무슨 일이 벌이는지 관찰함으로써 여러 약초들의 모든 기능들을 적었습니다.
That’s where the Chinese herbal medicine came from, that knowledge came from. Observing what happens to you. (What’s his name?) The Yellow emperor, 황디. 황 is yellow, 디 is emperor.
그로부터 중국 약초 의학이, 그 지식이 왔습니다. 자기에게 생긴 일을 관찰한 것에서 말입니다. (이름이 뭐라고요?) 황제, 황제. 황은 노랗다, 제는 황제.
So in cultivation, we even more intensive than his case. Because what happens is that during the retreat, I started talking about our retreat is coming up. All we do all day is sit there. And do nothing else. And it drives you up the wall. You just sit there and all these thoughts popped up and try to pull you away from the process. So it’s very fascinating.
그래서 수행에서, 우린 그의 경우보다 심지어 더 고강도입니다. 왜냐하면 그 수행 기간 동안 무슨 일이 있냐면, 난 우리 수행 기간이 다가온다고 얘기를 시작하고 있었단다. 우리 모두 하루종일 거기 앉아 있는 게 다입니다. 그리곤 아무것도 하지 않습니다. 그게 여러분을 벽으로 내몹니다. 그저 거기 앉아서 이 모든 생각들이 떠오르고 그러는 과정에서 여러분을 잡아 떼놓으려 합니다. 그러니 아주 멋집니다.
The natural process if you participate in Chan Qi, at first you sit there, you can’t stand it. This is why when I was in my retreat, my friends and family came over for a visit. And they said are you crazy yet? They thought I was crazy because no one could ever imagine to be able to do it a month after month, a year after year. It’s impossible. It’s so hard to do.
여러분이 선칠에 참여하면 자연스러운 과정으로 처음에 여러분이 거기 앉으면 그걸 참을 수가 없습니다. 그래서 내 수행기간 동안 친구와 가족들이 보러 옵니다. 그러면 ‘너 아직 안 미쳤니?’하고 말합니다. 그들은 내가 미쳤다고 생각합니다. 왜냐면 아무도 한달 그리고 또 한달, 한 해 그리고 또 한 해 그렇게 할 수 있을 거라고 상상치도 못하기 때문입니다. 불가능하다고, 하기 너무 어렵다고 말입니다.
You sit there and you resist, listen to me carefully. You resist the temptation to do something. All day. You resist the temptation to move. That’s the first thing. (You don’t even move, master?) No, I don’t move. Resist the temptation, just sit there. Yes, I know, it’s funny to you. Isnt’ it? It’s natural, isn’t it? You stretch a little bit and so on, feels better and so on.
여러분은 거기 앉아서 저항합니다. 내 말을 주의해서 들으십시오. 여러분, 무언가를 하려는 유혹에 저항하십시오. 하루 종일 말입니다. 움직이려는 유혹에 저항하십시오. 그게 첫 번째입니다. (마스터는 움직이지도 않아요?) 그래, 난 안 움직인단다. 유혹에 저항하십시오. 그저 앉아있으십시오. 나도 압니다. 웃길 겁니다. 안 그렇습니까? 몸도 약간 늘리고 등등 기분 좀 좋아지게 등등 그게 자연스러운 일이라고 안 그렇습니까?
It is fundamental, you learn to resist the temptation to do something. To move. Moving is to do something. That’s what meditation is about. That’s the first. You can take all the way, by the way. For example, to the highest form of meditation in Chan, one of the highest form, one of the very high form is that no action. (No action?) No action. No doing. No karma. Is that clear?
그게 기초입니다. 여러분, 무언가를 하려는 유혹에 저항하는 걸 배우십시오. 움직이려는 유혹말입니다. 움직임은 무언가를 하는 겁니다. 그게 명상입니다. 그게 첫 번째입니다. 여러분 어떤 수를 써서라도 말입니다. 그나저나 예를 들어 선 명상에서 최상의 형태는, 가장 높은 형태 중 하나는 움직임이 없는 겁니다. (안 움직이는 거요?) 움직임이 없는 겁니다. 하는 게 없는 겁니다. 업이 없는 겁니다. 알겠습니까?
What is no action, no doing, no karma? You do nothing. That’s all. (Ahh, difficult) you see that? How do you get there? You get there 1 step in time. It’s gonna be many life times by the way. It’s not gonna do 1 life time. Each life time you work at it. You reach a certain level. The subsequent life time is much easier for you to get quickly to it.
움직임이, 하는 게, 업이 없는 게 뭡니까? 아무것도 하지 않는 겁니다. 그게 답니다. (아, 어려워요) 알겠습니까? 어떻게 그렇게 될 수 있습니까? 한 번에 하나씩 해서 거기 이르는 겁니다. 그나저나 그렇게 되려면 여러 생이 들 겁니다. 한 생에 그렇게 못 합니다. 매번의 생마다 그걸 위해 노력합니다. 어느 단계에 이릅니다. 그 다음 생엔 거기 이르는 게 훨씬 쉽고 빠릅니다.
Am I making sense? It’s like you know the road. Instinctively somehow you know how to do it quicker. For example, let’s say you know how to, you learn to ride a bike. You fail a lot. And you scraped your knees and you ‘mom’ and so on. Then you got to hang on it. And you know how to ride a bike.
내 말 이해됩니까? 그건 마치 길을 아는 겁니다. 본능적으로 어떻게 해서 거기 빨리 이르는 법을 압니다. 예를 들어, 여러분이 자전거 타는 걸 배운다고 해봅시다. 많이 실패합니다. 무릎고 긁히고, ‘엄마~’ 등등 그렇게 합니다. 그러곤 그걸 계속해서 합니다. 그리고 자전거 타는 법을 압니다.
So you know how to ride a bike. Then for a long long time, you stop riding a bike. But the moment you pick it up again, you get on the bike again, it doesn’t take long. This is taking, instantaneously for you to figure out how to balance yourself on bike. Am I correct?
그래서 자전거 타는 법을 압니다. 그러고 나서 아주 오랫동안 자전거 타기를 그만합니다. 하지만 여러분이 그건 다시 타는 순간, 다시 자전거를 타는데 오래 걸리지 않습니다. 아주 금방 여러분은 자전거에서 중심 잡는 법을 알아냅니다. 맞습니까?
That’s exactly cultivation. It take you a while like riding a bike. You learn how to ride a bike. How to get there, to that level of expertise. Ok, then let’s say you die. Bus runs over you. The next, subsequent lifetime, you encounter the Dharma again. You practice again. Then it’s much easier for you to reach the same level as before, that you reached before.
수행도 바로 그겁니다. 자전거타기처럼 한 동안 걸립니다. 여러분이 자전거 탄느 법을 배웁니다. 여러분이 일정 수준의 기술에 이른느 법을 배웁니다. 그러고 나서 여러분이 죽었다고 해봅시다. 버스에 치였습니다. 그 다음 생에 여러분이 다시 법을 만납니다. 다시 수행합니다. 그럼 전과 같은 단계, 전에 도달했던 단계에 이르는 게 훨씬 쉽습니다.
So what I’m trying to tell you is that cultivation is never wasting. (It’s never wasting) It’s never wasting. You never waste your time. Because whatever you obtain, let’s say samadhi power. What samadhi level you are, the next time around, it’s much easy for you to get there very quickly.
그래서 내가 말해주려는 것은 수행은 전혀 헛되지 않습니다. (전혀 안 헛되네요) 전혀 헛되지 않습니다. 여러분이 시간을 낭비하는 게 전혀 아닙니다. 왜냐면, 여러분이 뭘 얻건, 삼매력 얘길 해봅시다. 여러분이 어떤 선정 단계이건, 다음 번에 여러분은 거기 아주 빨리 쉽게 이릅니다.
In fact there’s some ? effect. Once you get there, there are something in disdain food. When you reach some samadhi levels, the more samadhi power you have, the more you are able to control your desire for food, for sleep, for sex. Ok. Yes.
사실 거기엔 ? 효과가 있습니다. 일단 여러분이 거기 이르면, 음식을 등한시하는 그런 게 있습니다. 여러분이 일정 선정 단계에 이르면, 여러분이 더 많은 삼매력이 있을수록, 식욕, 수면욕, 색욕을 더 많이 통제할 수 있습니다. 오케이? 네.
(So is there a possibility that I used to meditate in the past life time?) Yes, absolutely. That’s why you are not scared. The way we practice is very scary for a lot of people. We are very intensive. (Doing nothing is scary?) No, the way we train meditation is very intensive.
(그럼 제가 지난 생에 명상을 했던 가능성이 있겠네요?) 물론입니다. 그래서 당신이 무서워하지 않는 겁니다. 우리가 수행하는 방식은 많은 이들에겐 매우 두렵습니다. 우린 매우 고강도로 합니다. (아무것도 안 하는 게 무섭다고요?) 우리가 명상을 훈련한는 방식이 매우 강도가 높습니다.
For most people to look at it is how it is excessively, too intensive. I tell you this. Now it’s more commonplace because now more people are talking about that. Back to my time, 20 years ago. When I first started to hear someone sitting there and doing nothing. He’s ? He’s crazy. I remember 40 years ago, when I was sitting. This is long long time ago. I was at university, 40 years ago.
대부분의 사람들은 그걸 보호, 그게 너무 과도하다고, 너무 강도가 높다고 여깁니다. 이 말을 해주겠습니다. 이제 더 많은 사람들이 그런 얘기를 하는 게 더 일반적이게 됐습니다. 내가 할 당시에는, 20년 전에, 누가 앉아서 아무것도 하지 않는 다고 듣기 시작했을 때에는 미쳤다고 합니다. 내가 기억하기론, 40년 전에 내가 앉아 있었을 때, 이건 아주 오래 전입니다. 내가 대학 다닐 때, 40년 전에
I was sitting in the University. Classroom by myself. The funny thing is that, I tell you this. back then you go through this, you remember these events in your life, you don’t know why. But long long time ago, I didn’t know about meditation. I never cared about Buddhism. Especially monks are bunch of 쿠쿠s. I never thought much about Buddhism. Let me tell you.
대학에서 혼자 교실에 앉아있었습니다. 재밌는 일이 있었습니다. 여러분이 어떤 걸 겪고 나서 살면서 그런 사건들을 왜인지를 모르지만 기억합니다. 그나저나 아주 오래 전에 난 명상을 몰랐습니다. 불교는 신경도 안 섰습니다. 특히, 출가자들은 무더기로 미친 사람들입니다. 난 불교라곤 전혀 생각지도 않았습니다.
I was like a very arrogant. I thought because religion to me, how I saw my parents and the old generation practice Buddhism, I thought it’s some kind of superstition. (What?) Superstition. So I followed western education and so I figured all these people were doing superstition. No truth, no facts.
난 아주 오만했습니다. 나한테 종교는, 내 부모님과 윗 세대가 불교를 수행하는 걸 봤을 때, 그게 일종의 미신이라 생각했습니다. (네?) 미신 말입니다. 그래서 난 서구 교육을 따랐고, 이 모든 사람들이 미신을 하고 있다고 여겼습니다. 진실, 사실이 아닌 것 말입니다.
This tells you the frame of mind that I used to have. Then I went to college I remember very distinctive that dat. I was sitting in the the classroom who has deserted doing a quarter break. No one goes around. I was sitting there because I have nothing else to do. I was waiting for my friend.
내가 어떤 마음 가짐이었는지를 말해줍니다. 그래서 내가 대학에 갔는데 이 아주 특정한 날을 기억합니다. 난 교실에 앉아 있었습니다. 그 교실은 방학 동안 아무도 쓰지 않았습니다. 아무도 주위에 돌아다니지 않았습니다. 난 친구를 기다리며 할 게 아무 것도 없어서 거기 앉아 있었습니다.
I was sitting there, I became very still. I didn’t move. Physically I didn’t move. For example, when you sit, you move this way, you need to turn the page. And you look at left and right. That’s what people do.
난 거기 앉아 있으면서 아주 고요해졌습니다. 움직이지 않았습니다. 신체적으로 움직이지 않았습니다. 예를 들어, 여러분이 앉으면, 이런 식으로 움직입니다. 페이즐 넘기고 왼쪽 오른쪽으로 쳐다보고 합니다. 사람들은 그렇게 합니다.
I sat there, I didn’t move. I just went frozen. And enjoy that very brief moment of stillness. And a caucasian man walking to the classroom. He sat down, because it’s open. He was doing his thing. He shuffling his papers and taking his notes whatever his books and he carried on his bag and so on. He was ? other things and he did it for 5 minutes and he stood up and said, are you dead or something?
난 거기 앉아서 움직이지 않았습니다. 난 얼은 듯이 있었습니다. 그리고 그 고요함의 아주 짧은 순간을 즐겼습니다. 어떤 백인 남자가 교실로 걸어들어왔습니다. 교실은 열려있었기 때문에 그가 앉아서 자기 할 일을 했습니다. 종이를 뒤적이고 공책 필기도 하고 책이랑 가방에 가져온 것들 등등도 하고 그랬스비다. 그는 다른 일들도 그렇게 5분 동안 하더니 일어나서, ‘너 죽은 거야 뭐야?’라고 말했습니다.
And he walked away so offended. It’s so weird. (So funny) He found so weird that anyone would sit there still for minutes. That’s crazy, he said. This is not normal. So he walked out right away. (He’s not normal) No, he’s normal. I wasn’t normal. To be able to sit still is not normal.
그리고 아주 기분 나빠하며 걸어나가버렸습니다. 아주 이상한 일입니다. (참 재밌네요) 그는 누가 몇 분씩이라 가만히 앉아있는 걸 아주 이상하다고 생각했습니다. 미쳤군. 정상이 아니야, 라고 말입니다. 그래서 바로 걸어나가버렸습니다. (그 남자가 비정상이네요) 아닙니다, 그가 정상이고 내가 비정상입니다. 가만히 앉아 있을 수 있는 건 정상이 아닙니다.
I relate this to you, to tell you that back then I didn’t think much about Buddhism, certainly I didn’t think much about meditation and no idea what meditation is about. And yet I had a chance I sat down and I enjoyed the moment of stillness. Think about that.
관련된 이 얘기를 해주는 건 난 당시 불교에 대해, 명상에 대해 생각지도 않았고, 명상이 뭔지 아무 생각이 없었습니다. 그랬지만 난 앉아서 그 고요함의 순간을 즐길 기회가 있었습니다. 생각해보십시오.
Later on, a lot long longer later, I picked up meditation and I realized that meditation did not scare me at all. This tells you of my prior life, I cultivated before that’s why you have all these things. You like stillness. You like, you become more patient. You can develop your virtue of patience much more quickly.
나중에, 훨씬 나중에 난 명상을 하게 되자, 명상이 날 전혀 두렵게 하지 않는 단 걸 알았습니다. 이건 내가 이전의 생에서, 전에 수행을 했었다는 걸 말해줍니다. 그래서 이 모든 걸 하는 겁니다. 고요함을 좋아하고, 훨씬 인내심이 있게 되는 걸 좋아합니다. 인내의 덕을 훨씬 빨리 개발할 수 있습니다.
Because when you sit there and resist the temptation to move, the temptation to do something. So you develop this natural virtue of patience, of resisting. Patience is resisting. (I have a question) Yes. (I think sleeping and meditation is somehow similar) Yes. (But it’s different)
왜냐하면 여러분이 거기 앉아서 움직이려는, 무언갈 하려는 유혹에 저항하면, 여러분은 인내의, 저항의 덕을 자연히 개발합니다. 인내란 저항하는 겁니다. (질문 있어요) 네. (제 생각에 잠이랑 명상이 어떤 식으로 비슷한 거 같아요) 네. (그치만 달라요)
It’s similar in a sense that you are in more resting state. However, the difference in meditation and sleeping is that you still alert when you are awake. You meditate, your mind still alert. Ok? It’s still functioning. Whereas when you are sleeping, your mind is in different mode.
여러분이 더 쉬고 있는 상태라는 면에서는 유사합니다. 하지만 명상과 잠의 차이는 여러분이 깨어있으면 여전히 정신을 바짝 차리고 있단 겁니다. 명상하면, 여러분 마음은 여전히 방심하지 않고 있습니다. 오케이? 여전히 작동하고 있습니다. 반면에 여러분이 자고 있으면 여러분 마음은 다른 상태에 있습니다.
(But when you have a lot of nightmare, like you feel more resting when you meditate) Yes, when you have nightmares, (? like busy in your head, a lot of thoughts) What does it mean when you have nightmare? This guy is psychologist. His mother is a some kind of shrink. Famous shrink.
(근데 악몽을 많이 꾸면, 명상할 때가 더 쉬고 있다고 느껴지는 거 같아요) 악몽을 꾼다? (머리 속에서 바쁘고 생각들이 많고) 악몽을 꾼다는 게 무슨 뜻입니까? 이 남자는 심리학자입니다. 모친이 유명한 정신과 의삽니다.
(I guess that would be, when you sleep, your mind is very active) Yes? (And you are imagining something unpleasant, very unpleasant) Imagining? He claims it’s imagination. (What’s imagination?) He claims, for example, if Shana has a nightmare, it’s all Shana’s imagination. (No, I don’t agree) You have nightmares? Do you have nightmares?
(아마 잘 때 마음이 아주 활동적인, 그건 거 같습니다) 그리고? (그리고 불쾌한, 아주 불쾌한 무언가를 상상하는 겁니다) 상상? 그는 그게 상상이라고 주장합니다. (뭘 상상한다는 거죠?) 예를 들어, 만약 샤나가 약몽을 꾸면 그건 다 샤나의 상상입니다. (아냐, 난 동의 못해요) 당신 악몽을 꿉니까? 악몽을 꿉니까?
(Sometimes) How often. Is it too personal to ask? How often you get nightmares? (Not at all. Sometimes I sleep, some periods a few times I have nightmares) What do they do who treat crazy people, have to say about it? (I don’t know) You are harassed by the yin world. You are harassed. (I’m harrassed by whom?) By the ghosts. That’s why you have nightmares.
(가끔요) 얼마나 자주 꿉니까. 물어보기 너무 사적입니까? 얼마나 자주 악몽을 꿉니까? (전혀요. 가끔 잠들 때 어떨 때, 몇 번 씩 악몽을 꿔요) 미친 사람들을 치료하는 그 사람들은 여기에 관해 뭐라고 말합니까? (저도 몰라요) 당신은 음의 세계로부터 괴롭힘을 당하는 겁니다. 당신은 공격 당하고 있는 겁니다. (제가 누구한테 공격 당한다고요?) 귀신들한테서 말입니다. 그래서 악몽을 꾸는 겁니다.
Sometimes it’s from your own prior experience. But more often you are harassed by the ghosts. (How do you do about it?) What do you do about it? What can you do about it? (Meditate) Ask him. what do you do about it? You take ?, you precribe ? or take sleeping pills. Taking sleeping pills.
가끔 자기 과거 경험으로부터 생기기도 합니다. 하지만 귀신한테서 공격 당하는 게 더 자주 있습니다. (제가 어떻게 해야 해요?) 뭘 해야 합니까? 뭘 할 수 있습니까? (명상?) 그에게 물어보십시오, 이 일에 관해 뭘 합니까? ?를 하고, 처방을 합니다. 아니면 수면제를 먹습니다. 수면제를 먹습니다.
(She said it’s not healthy) I know, I can hear it too. Don’t worry about my hearing. (Can you also explain about sleeping, meditation and death? Like there are co-relationships.) Yeah, let’s talk about the nightmare things. (That’s probably specifically with psychology. It’s usually they treat the symptoms not the causes)
(샤나가 그건 건강에 안 좋대요) 나도 압니다, 나도 들을 수 있습니다. 내 청력에 대해 걱정하지 마십시오. (잠, 명상, 죽음에 대해 설명해 줄 수 있으세요? 상관관계라던지) 네, 일단은 악몽에 대해 얘기합시다. (아마 특히 심리학은, 원인이 아니라 증상을 치료해요)
I believe that when you have nightmares like that doctors tend to prescribe medications. Am I correct? (Sure, they remedy the symptoms) Yes. to calm your mind. And it turns out that as you said, it’s not healthy thing. If you take medication, then it has residues, side effects. Right? Medication is not natural. Let’s face it. Do you agree with that? Medication has residues. (Surely, I agree)
여러분이 악몽을 꾸면 의사들은 약을 처방해주곤 한다고 생각합니다. 맞습니까? (물론이예요, 그들은 증상을 치료해주죠) 그렇습니다, 여러분 마음을 진정시켜줍니다. 그렇지만 당신이 말했듯 그건 건강에 좋지 않다고 드러났습니다. 약을 먹으면 잔여물이, 부작용이 있습니다. 맞습니까? 약은 자연적이지 않습니다. 현실을 봅시다. 거기 동의합니까? 약에는 잔여물이 생깁니다. (물론이죠, 동의해요)
So it’s not a good thing to prescribe medication at all. So what you do when you have nightmare is that in Buddhism, we have a mantra that will teach you and give you protection during your sleep. So these beings cannot harass you. And it works beautifully. No medication. (I need it) You need it?
(그래서 약을 처방하는 건 좋은 일이 전혀 아닙니다. 그래서 약몽을 꾸면 뭘 합니까? 불교에서 가르쳐주는, 여러분이 자는 동안 여러분을 보호해줘서 이런 존재들이 여러분을 괴롭힐 수 없게끔 해주는 만트라가 있습니다. 그리고 그건 약 없이도 아름답게도 효과가 있습니다. (저 필요해요) 필요합니까?
(Does that mean I did bad things in my previous life? that ghosts are coming) You probably were bad girl in previous life. I don’t know about this life. But.. (So the ghosts harass me because I did something wrong?) Listen. I don’t know about you. I don’t know about prior life. This life, I did a lot of things I’m not proud of. (Me neither) And I’m sure it’s a lot of habit energy. A lot of things like you see things and (안 보는 척 손으로 낚아챔) You feel like to, does this happen to you?
(그건 제가 전생에 나쁜 일을 했단 뜻인가요? 그런 귀신들이 온다는 것 말예요) 아마 전생에 나쁜 여자였을 겁니다. 이번 생엔 모르겠지만. (내가 뭘 잘못해서 그 귀신들이 날 괴롭히는 거예요?) 들어보십시오, 난 당신에 대해선, 전생에 대해서 모릅니다. 이번 생에 난 떳떳지 못한 많은 일들을 했습니다. (저도요) 그리고 난 그게 습기가 많다고 확신합니다. 물건을 보면서 (안 보는 척 손으로 낚아챔) 이렇게 많이, 이런 느낌이 든 적 있습니까? 여러분도 이런 일이 있습니까?
You see something, you see a hundred dollar bill and no one’s searching? Does it happen to you? (Of course) It’s habit energy. Agree? The things we are prone to do, lie. Lie? No, Danny says. Lying is habit energy. (Lying is habit energy) There’s a certain thing we naturally like.
백달러 지폐 같은 걸 보고, ‘누가 찾고 있진 않나?’ (두리번 거림) 여러분도 그렇습니까? (물론이죠) 그게 습기입니다. 동의합니까? 우린 쉽게 어떤 일들을 합니다. 거짓말 말입니다. 거짓말. 대니가 아니랍니다. 거짓말은 습기입니다. (거짓말이 습기라고요) 우리가 자연스럽게 하기 좋아하는 특정한 것들이 있습니다.
For example, your husband is asking you, ‘are you seeing someone?’ You say,‘no!’ ‘How could you!’ It’s natural, you don’t even think. Am I correct? All those natural response is called habit energy. Or you know I talke about seeing a hundred dollar bill, the first thing. You don’t even think. You look around first. And then (다른 데 보면서 손으로 잡음) No training needed, am I correct?
예를 들어, 여러분 남편이 여러분에게 ‘당신 누구 쳐다보고 있었지?’라고 물으면, 여러분은‘ 아냐! 어떻게 그런 말을 해!’라고 합니다. 그건 자연스럽게, 생각조차 안 하고 그렇게 합니다. 맞습니까? 그 모든 자연스러운 반응들을 습기라고 부릅니다. 혹은 여러분이 백 달러 지폐를 본다고 하면, 첫 번 째로, 여러분은 생각조차 않고 우선 주위를 둘러봅니다. 그리곤 (다른 데 보는 척 손으로 집음) 훈련할 필요조차 없습니다. 맞습니까?
I never had learn. No one have learned, teach me how to do it. I just knew how to do it. So we have these tendencies. So it’s not just bad things. There’s also good things. Right? For example, you see someone like a child in pain. You naturally want to come over and ? child. Some peole see it and they love it.
난 배운 적 없습니다, 아무도 배운 적 없습니다. 아무도 내게 방법을 가르쳐 주지 않았지만 난 그냥 그렇게 하는 법을 알았습니다. 그러니 우리에겐 그런 경향들이 있습니다. 단지 악한 일들만 그런 게 아닙니다. 선한 일들에도 그렇습니다. 맞습니까? 예를 들어서 아파하는 아이를 봅니다. 여러분은 자연스럽게 가서 아이를 ?해주고 싶어합니다. 사람들은 그걸 보면 그렇게 몹시 하고 싶어합니다.
So both negative and positive habit energy present in all of us. so you say that were you a bad girl in prior lives, very likely. 100 percent. (laugh) (oh, that’s compelling master) So is that. So is everyone. This is why we humans, by the way. Because humans are capable of both good and bad. It’s a mix of good and bad. What you claim to be, no one is same. So we have these natural impulses to do good and natural process to do bad. That’s the way we are built. That’ how we made up.
그러니 우리 모두에게 부정적인 그리고 긍정적인 습기 둘 다 나타나 있습니다. 그러니 당신이 전생에 나쁜 여자였다고 말한다면 아주 그럴 법합니다. 100퍼센트입니다. (웃음) (아주 말이 되네요, 마스터) 그렇습니다. 모두가 그렇습니다. 그래서 우리 인간들은, 그나저나 인간은 선과 악 둘다 가능합니다. 선과 악이 뒤섞여 있습니다. 똑같은 사람은 없다고 말합니다. 그러니 우리는 선한 일을 하려는 자연스러운 충동과 악한 일을 하려는 자연스런 과정이 있습니다. 우린 그런 식으로 만들어졌습니다. 우린 그렇게 만들어졌습니다.
So the interest thing about human nature is we become aware of that, we shift out negative aspect of our lives. So that we ascend. So that we become happier. (Be better people) Better people. What is happiness? Happiness is an absence of unhappiness that makes you unhappy. Happiness is not about the accumulation about ?. It’s about reducing things make you unhappy.
그래서 인간의 본성에 관해 흥미로운 점은 우리가 그걸 인지하고 우리 삶의 부정적인 측면에서 자리를 뜨면, 그럼 우린 상승합니다. 더 행복해집니다. (더 나은 사람이 되는 거죠) 더 나은 사람이 됩니다. 행복이란 무엇입니까? 행복은 여러분은 불행하게 만드는, 불행의 부재입니다. 행복은 축적이 아닙니다, ?가 아닙니다. 행복은 여러분을 불행하게 만드는 것들을 줄이는 겁니다.
For example, if your relatives, important person in your life, your family who is so important to you, everytime you see that person, he drives you up the wall. Right? (laugh) Maybe some of them are very close to you. Happiness means that you get rid of that person. Or get rid of the reaction for that person. Even you avoid, but you don’t solve the problem. At least you are not as unhappy. Yes.
예를 들어 여러분의 친척, 여러분 삶에서 중요한 사람, 여러분에게 아주 중요한 가족이 있는데, 여러분이 매번 그 사람을 볼 때마다 여러분을 매우 화나게 합니다. 그렇습니까? (웃음) 아마 여러분에게 아주 가까운 누군가일 수 있습니다. 행복이란 여러분이 그 사람을 없애버리는 겁니다, 혹은 그 사람에 대한 그 반응을 없애는 걸 뜻합니다. 심지어 여러분이 피하면 그 문제를 해결하진 않지만 최소한 여러분은 전만큼 불행하진 않습니다. 네.
(I found that you just said to be true, because my father, he is just mean) Really? (He’s just mean) How surprising! Do you know? I’m sorry, I need to interject this because I’m so, it’s so close, personal to me. OK? How many father you know are not mean? (I don’t know anybody as mean as my father) You don’t know anyone as mean as your father? (No) Ask her. See, you get together and have a lunch. We come to lunch pretty soon. 10 minutes, 15 minutes. And we are gonna compare them.
(마스터가 얘기한 게 사실이라 생각해요, 왜냐면 저희 아빠가, 아빠는 못됐어요) 정말입니까? (못됐어요) 놀랍습니다! 그거 알았습니까? 미안하지만 끼어들어야겠습니다. 왜냐면, 너무 내게 가깝고 개인적이기 때문입니다. 오케이? 당신이 아는 아빠들 중 못되지 않은 사람이 몇 명이나 됩니까? (저희 아빠만큼 못된 사람은 모르는데요) 당신 아빠만큼 못된 사람은 모른다고? (네) 저 여자분에게 물어보십시오. 여러분, 모여서 점심을 먹으면서, 좀 있으면 점심입니다, 10분, 15분 있으면 말입니다. 그럼 비교해봅시다.
Somehow the people are closest, people who are the most important to us are really tormenting and make us so unhappy. Yeah, yeah? Hey, Thomas, hey Xian Jie. Is that true? The people are closest to you are the one who make you the most unhappy? (Yeah, often) Yeah, often? All the times! (Sure, because it’s part of the nature that we want to find security from a father and when fathers give us the opposite of that, it drives us nut. Because now we are getting insecurity from where we’re supposed to get support and again it become cyclical because now we want support again. We want to go there again) (master looking at Shana)
어찌됐건 가장 가까운 사람들, 우리에게 가장 중요한 사람들이 우린 정말 괴롭게 하고 아주 불행하게 만듭니다. 그렇습니까? 토마스, 현계, 진짜냐? 너랑 제일 가까운 사람이 널 제일 불행하게 하냐? (현계스님: 네, 종종 그래요) 종종 그런다고? 항상 그러지! (대니: 물론이죠, 우리가 아버지로부터 보호를 찾고자 하는게 본성의 일부인데 아버지가 우리에게 그 반대를 주면, 그게 우릴 미치게 해요. 왜냐면 우린 지금 보호를 받아야 할 곳에서 불안함을 얻으니까요. 그리고 그게 또 이어져서 우린 다시 보호를 원하게 돼죠. 우린 다시 그런 상태가 되고 싶어져요) (마스터 샤나 쳐다봄)
(I ? what my father does that makes me unhappy, it’s all coming from my expectation. That the way I want him to be) Did you hear that? It’s so profound. Right there. It’s not your father’s fault. It’s not your dad’s fault. It’s not. He’s mean. What makes you unhappy is that you disapprove his being. That’s what makes you unhappy.
(전 아빠가 절 불행하게 만드는 게 다 제가 아빠가 어땠으면 한다는 식으로, 기대하기 때문에 비롯된다고 ?해요) 들었습니까? 아주 심오합니다. 바로 그겁니다. 그건 당신 아버지의 잘못이 아닙니다. 당신 아빠 잘못이 아닙니다. 그가 못됐다는 그게 아닙니다. 당신을 불행하게 하는 건 당신이 그가 어떻게 하는지에 대해서 비난하기 때문입니다. 그게 당신을 불행하게 합니다.
(Still can talk to him) (I want to. That’s one of my detachments. That’s one of the reason I’ve been able to ? become happier. Because as soon as I realize, as soon as I’m having gratitude for making me angry, realizing I’m attached to him. Reminding me of attachments, right. Then I become happier) You don’t need to make him disapper from this earth. Just cut off your attachment to him. That’s all there is to it. Do not allow him to make you unhappy anymore.
(아빠랑 계속 얘기해요?) (그러고 싶어요. 그게 내가 탈착하는 것 중 하나예요, 내가 더 행복해질 수 있게 된 이유 중 하나예요. 왜냐면 그가 날 화나게 만들고, 그에게 집착한단 것, 집착을 상기시켜주는데 내가 그걸 깨닫게 된 것에 대해 감사하자 난 더 행복해졌어요.) 아빠를 지구 상에서 사라지게 할 필요 없습니다. 그저 그에 대한 당신의 집착을 잘라버리십시오. 할 건 그게 답니다. 그가 더 이상 당신을 불행하게 하도록 두지 마십시오.
(It’s not easy) It’s not easy. That’s why we meditate. Is that clear? Because every time you meditate, you have this thought. Here we go again! That’s an attachment. That’s manifesting itself. Ah, I’m still attached to it, right there. Cut it off. Next thought makes you angry again, cut off that thought.
(그게 쉽지가 않아요) 쉽지 않습니다. 그래서 명상하는 겁니다. 알겠습니까? 왜냐면 매번 여러분이 명상을 하면, 이런 생각이 듭니다. ‘또 이런 식이야!’ 그게 집착입니다. 그게 알아서 드러납니다. ‘아, 내가 여전히 거기 집착하고 있네’ 바로 그겁니다. 잘라버리십시오. 다음 생각이 여러분을 다시 화나게 하면 그 생각을 잘라버리십시오.
You cut off one attachment a time, you cut off enough of them, guess what? You are free. (You rise above) He no longer can afflict you. Is that clear? It’s not his fault, it’s your fault because you are allowing him to afflict you. You give him to right to afflict you. (rise above it) You just say, no matter what you are, what you do, you can no longer afflict me. That is how you become free from it.
한 번에 집착 한 개를 잘라버리십시오. 충분히 잘라내고 나면, 어떻게 됩니까? 그로부터 해방됩니다. (그 위로 상승하죠) 그가 더 이상 여러분은 번뇌롭게 할 수 없습니다. 알겠습니까? 그건 그의 잘못이 아닌 당신 잘못입니다. 왜냐면 그가 여러분을 번뇌롭게 하도록 두고 있기 때문입니다. 여러분이 그에게 여러분을 번뇌롭게 할 권리를 주는 겁니다. (그 위로 올라가는 거죠) 당신은 그냥 이렇게 말하십시오. 아빠가 누구건, 뭘 하건, 날 더 이상 번뇌롭게 할 수 없어요, 라고 말입니다. 그게 당신이 그로부터 자유로워지는 법입니다.
(That’s what a cycle comes from it because when I remind myself that he’s sick then that enables me to have compassion, then further reduce my attachment) Yes. That’s another aspect of it. No only that, I propose you even more compassionate thing. It doesn’t have to be dad. It’s just an example is your dad. Because someone we don’t know and the dad drives you up the wall. And so mean and so and so. You know that if he’s that way to you, you don’t like it. Therefore who’s miserable? He is more miserable than you are.
(그게 순환이 됐어요. 왜냐면 난 나에게 그는 아픈 거라고 상기시켜요. 그럼 내가 자비를 갖고 나아가선 집착을 줄이게끔 해줘요) 그렇습니다. 또다른 측면입니다. 그 뿐만이 아니라, 더 자비로운 걸 제시해주겠습니다. 꼭 아빠일 필요 없습니다. 그냥 예시가 당신 아빠인 겁니다. 왜냐면, 우리가 모르는 누군가가 있고 그리고 그 사람의 아빠가 여러분을 아주 화나게 만들고 아주 못됐고 등등 그렇습니다. 만약 그가 그런 식으로 당신에게 하면, 여러분은 좋아하지 않습니다. 그럼 누가 비참합니까? 그가 여러분보다 더 비참합니다.
He’s a lot more miserable than you are. Because only one person, he makes so many people miserable around him, he’s not happy. Have some compassion. Do not judge him, do not attack him. Do not retaliate. Let him be. Just ignore. All you do is not afflict him. Not allow him to afflict you. And if you are like that, you are actually helping him. Think about that.
그가 여러분보다 더 비참합니다. 왜냐면 그, 단 한 사람이 주위 아주 많은 사람들을 비참하게 하기 때문에 그는 행복하지 않은 겁니다. 자비를 가져보십시오. 판단하지 말고 공격하지 말고 보복하지 마십시오. 그가 그러게 내버려둡시다. 그냥 무시합니다. 여러분이 할 건 그를 번뇌롭게 하지 않고, 그가 여러분이 번뇌롭게 하도록 두지 않는 겁니다. 그리고 만약 여러분이 그렇게 한다면, 사실 여러분이 그를 돕고 있는 겁니다. 생각해보십시오.
(So not afflicting, is that does that mean we address his meanness or do we talk about things if you did that or mean that do we not address it because I’m not sure exactly how to handle him) It’s easy. How you handle him? (Do nothing) Do nothing. Ok. If you can’t handle it, you call a ?, you knew can you yell at my dad for me? Then ? said, don’t worry Danny, I call my son Robert. (laugh) He has ? working for him. They will be very good at you know with saw and hammer.
(번뇌롭게 하지 않는 다는 건, 그가 못된 걸 우리가 처리하거나 얘기한다는 건가요? 아니면 다루지 않는 다른 건가요? 왜냐면 저는 정확히 어떻게 아빠를 다뤄야 할지 확실치 않아요) 쉽습니다. 아빠를 어떻게 다룹니까? (아무것도 하지 않아요) 아무것도 하지 마십시오. 오케이. 당신이 못 다루겠다면, ?를 부르십시오. ‘우리 아빠한테 소리질러줄 수 있어?’ 그럼 ?가 ‘걱정마, 대니, 우리 아들 로베르트를 부를게’ 라고 합니다. (웃음) ?가 대니를 위해 일해줄 겁니다. 그들은 톱과 망치로 하는 일에 아주 뛰어납니다.
So what you learn to do, what Shana figures out is that you don’t do anything. Let it bounce off you. (I have a problem, though) Even if he draws your blood, ignore it. Because you owe him to it. Don’t do anything. Yes.
그래서 여러분이 배울 건, 샤나가 알아낸 건, 아무것도 하지 않는 겁니다. 여러분에게서 튕겨 나가도록 두십시오. (그치만 전 그렇게 하기엔 문제가 있어요) 그가 여러분을 피나게 할지라도 무시하십시오. 그건 여러분이 그에게 그걸 빚졌기 때문입니다. 아무것도 하지 마십시오. 네.
(I get that but I still have like the last Dharma talk, you said, you don’t try to help the mother, because the teacher didn’t say ?. I think I still need to meditate more) Release that urge. (because I already have a fear to call him because the way he responses to that bad to me, he always makes me angry and I get there)
(이해했어요, 하지만 지난 법문에서 마스터께서 엄마를 도우려고 하지 말아라, 왜냐면 스승이 ?라고 하지 않았기 때문이라고 말씀하셨잖아요. 전 여전히 더 명상해야겠어요) 그렇게 하려는 충동을 누그러뜨리십시오. (왜냐면 저는 아빠에게 전화하는 게 이미 두려워요, 저한테 못되게 대하는 식으로 절 항상 화나게 하고 저도 그렇게 돼요)
The first thing to do is stay away so that you don’t react. And then everytime you interact because you can’t stay away forever. Everytime you interact, you watch yourself make sure you do not react. You do not become afflicted. Use him to train yourself. I’m serious.
여러분이 가장 먼저 할 일은 멀어지는 겁니다. 반응하지 않도록 말입니다. 그러고 나서 매번 교류합니다. 왜냐면 영원히 멀어져 있을 수 없기 때문입니다. 교류할 때마다 반응하지 않도록 스스로 지켜보십시오. 번뇌로워하지 마십시오. 자기를 훈련하는 데 아빠를 사용하십시오. 난 진지합니다.
You are not gonna be get there unless you keep on working at it. The bottom line is you have many layers of these attatchments. You work on the coarsest one, the outside first by not seeing him. Becasue seeing his face makes you angry already. Hearing his voice on the telephone makes you angry already before he says anything. Before he completes one sentence you you are upset already. You have that experience? Yes? (Yes)
여러분이 그걸 계속 하지 않는 한, 여러분은 거기 이르지 않을 겁니다. 결론은, 여러분의 이 집착들에는 아주 많은 층위가 있습니다. 가장 거친 것을 작업합니다. 가장 겉에 있는 거로는, 그를 보지 않는 겁니다. 왜냐면 아빠 얼굴을 보는 게 이미 여러분을 화나게 하기 때문입니다. 아빠가 무슨 말도 하기 전에 전화로 목소리를 들으면 이미 여러분을 화나게 합니다. 그런 경험 있습니까? 네? (맞아요)
So what you do is at the coarsest level, stay away so that you don’t get afflcited. And then by staying away you are able to do not as get afflicted as when it happens because you meditate. Then you work on the next layer and layer. That’s why you keep on working at it. Eventually you get to the deeper level, he can no longer afflict you. That’s when you are free.
그래서 여러분이 할 건, 가장 낮은 수준에서는 번뇌로워지지 않게끔 멀어지는 겁니다. 벌어짐으로써 여러분은 명상을 해서 그런 일이 생겼을 때 전만큼 번뇌로워하지 않을 수 있습니다. 그러면 그 다음 층위, 다음 층위를 작업합니다. 그래서 여러분은 그 작업을 계속합니다. 결국에는 여러분은 더 깊은 단계에 이르러, 그가 더 이상 여러분을 번뇌롭게 할 수 없습니다. 그 때 여러분이 해방되는 겁니다.
That’s why at that point of time, you are truly able to help him. You can not help him if you are afflicted by him. Do you agree on that? If he still afflicts you, you cannot help him. You are only helping yourself by the way. If he still afflicts you, ah, I want to help him. No you are not helping him. You are helping yourself. That’s what you do. You are getting mad at there. Am I making sense?
그래서 그 때서야 여러분이 그를 진정으로 도울 수 있는 겁니다. 여러분이 아빠로 인해 번뇌로워한다면 여러분은 아빠를 도울 수 없습니다. 동의합니까? 여전히 아빠가 여러분을 번뇌롭게 한다면, 여러분은 그를 도울 수 없습니다. 여러분은 그저 자기만을 도울 뿐입니다. 만일 여러분이 그를 번뇌롭게 하는데, ‘아 아빠를 돕고 싶어’, 라고 한다면, 여러분은 아빠를 돕는 게 아닙니다. 자기를 돕는 겁니다. 여러분이 하는 건 그겁니다. 거기 가면 화를 냅니다. 내 말 이해 됩니까?
(Yes you are making sense. So what I’ve been pondering to myself and I think, maybe I just made the decision that I was, the last time I spoke to him, I was thinking about teaching English in China, he got yelling me about the whole thing. Then I noticed it takes about 3 to 5 weeks to get over when he yells me. So ? decision. Then it takes me a while to set it aside and release the attachment and get the echoing move of what he said and all these things have my head. Maybe ? I don’t care anymore)
(네, 이해 돼요 그래서 제가 혼자 이렇게 하길 좋아하는데, 아마 저는 지난 번에 아빠에게 말할 때, 중국에서 영어 가르치는 걸 생각하고 있다고 했어요. 그가 그 모든 것에 대해서 내게 고함을 질렀어요. 저는 아빠가 저한테 소리 지르면 거기서 벗어나는 데 3주에서 5주 정도 걸린단 걸 알았어요 그래서 결정했어요. 그걸 제껴두고, 집착들과 아빠가 말한 게 머릿 속에서 메아리 치는 걸 누그러뜨리고 하는 데 한동안 걸렸어요. 아마도 ? 전 더 이상 신경 안 써요)
Sometimes it’s good to stay away. Until you meditate and some point in time you have a good new for you. Sometiems it’s important to stay away so that you don’t get agitated. That’s important. You are coarse. The coasre things agitate you right now. Do not allow those things agitate you. So you stay away. So you separate the contact.
어떤 때에는 멀어지는 게 좋은 겁니다. 여러분이 명상을 해서 좋은 소식이 있을 때까지 말입니다. 가끔은 동요되지 않게끔 멀어지는 게 중요합니다. 중요한 일입니다. 여러분은 거칩니다. 조악한 것들이 여러분을 당장 동요시킵니다. 그런 것들이 여러분을 동요하게 두지 마십시오. 그러니 멀리 떨어지십시오. 분리되십시오.
But as you continue to cultivate, you know what? This is a beautiful thing about meditation. One of these days as you progress in your practice, meditation practice, one day you say ah, I’m free from them. Naturally. It happens naturally. (You just know?) You just know.
하지만 수행을 계속 한다면, 압니까? 명상에는 아름다운 것이 있습니다. 어느 날 여러분이 수행에서, 명상 수행에서 진전한다면, 어느 날 여러분이, ‘아 나 거기서부터 해방됐어’라고 합니다. 자연스럽게 말입니다. 그런 일이 자연스럽게 생깁니다. (그걸 그냥 알게 돼요?) 그냥 알게 됩니다.
He can no longer, how do you know that point in time you remember the scenes and they show up. That he said something upsets you so much. And you remember that in your mind, you sit there and you laugh at, oh how ridiculous it is for get upset on this. That makes you free from that. That’s meditation.
여러분이 그가 여러분을 화나게 했던 말을 하는 장면을 기억하고, 그 장면들이 떠오르는 그 시점에 그가 더 이상, 그렇게 할 수 없단 걸 압니다. 그러면 여러분은 그걸 맘 속으로 기억해내고, 거기 앉아서 ‘여기에 대해 화냈다니 참 우습군’하고 웃게 됩니다. 그럼 여러분은 거기서부터 해방됩니다. 그게 명상입니다.
Would you like to know why? Because your level is above that so they can not shoot at you anymore. Physically you are way up here. That’s meditation. You keep rising and rising and rising. Yeah you are rising. His, the words he uses towards you has a certain range. You see?
왜 그런지 알고 싶습니까? 왜냐면 여러분이 그 위에 있기 때문에 그것들이 더 이상 여러분을 쏠 수가 없습니다. 물리적으로 여러분이 이 위에 있습니다. 그게 명상입니다. 여러분이 계속해서 올라가고 올라가고 올라갑니다. 그렇습니다, 올라가는 겁니다. 아빠의 말들이, 아빠가 여러분에게 쓴 말들은 어느 범위가 있습니다. 보입니까?
When you are down here, it hurts. Do you get that? You are still here, it hurts. As you meditate, see, so smart thing is stay away. Because it still hurts. If you hurt, you cannot meditate. Right? That’s why you stay away and meditate. So that as you keep on rising, you keep on improving in your practice now you are out of range.
여러분이 여기 아래 있을 때, 그게 상처가 됩니다. 이해했습니까? 여러분이 여전히 여기 있으면, 아픕니다. 여러분이 명상을 하면, 그러니, 멀리 떨어지는 게 영리한 겁니다. 왜냐면 여전히 그게 아프기 때문입니다. 만일 여러분은 아프다면, 명상을 할 수가 없습니다. 맞습니까? 그러니 멀리 떨어져서 명상을 합니다. 그렇게 해서 여러분은 계속 상승하고, 수행에서 계속 진전하면 이제 여러분은 그 범위에서 벗어납니다.
That’s why you remember it’s, oh my goodness. And it’s ridiculous how I reacted to what he said to me. I was so childish. That’s when you know, the confirmation for yourself. You are free. Am I making sense? This is reality, not theory. This is truth.
그래서 여러분이 ‘맙소사, 그가 한 말에 반응했다니 퍽 우습군, 내가 유치했어’라고 기억하는 겁니다. 그때가, 여러분이 아는 때입니다. 스스로 확인 하는 때입니다. 여러분은 해방됐습니다. 내 말 이해됩니까? 이건 이론이 아니라 현실입니다. 이건 사실입니다.
Yes. (Master, when I started meditation way back, I told ? That’s when I found out ? didn’t bother me anymore. All of sudden she just not ? anymore.) Yes, because. I give you an example between for us small group today. I give you an example. This is the true story. ok And this happened to me a lot.
네. (마스터, 제가 전에 명상을 시작했을 때, 저는 그게 ?가 더 이상 절 신경쓰이게 하지 않는단 걸 알았어요. 갑자기 그녀는 더 이상 ?가 아니예요) 그렇습니다, 그건 왜냐하면, 오늘 얼마 안 되는 우리 사이에만 예시를 주겠습니다. 이건 진짜 있었던 일입니다. 이런 일이 내게는 많이 일어납니다.
We went to San Jose to do Dharma propagation, teach meditation and explain sutras. It’s 4 or 5 years ago. 5 years ago actually. Isn’t it? 5 years aog. 5, 6 years ago. So it’s tough but we are very very very humble. We go there in the morning, teach meditation and find a restaurant to eat. Remember? There’s another temple there. Foreign country, in San Jose.
우리가 전법을 위해서, 명상을 가르치고 경전 강설을 하기 위해서 산호세에 갔습니다. 그건 4, 5년 전입니다. 사실 5년 전입니다. 그렇습니까? 5년 전입니다. 5,6년 전입니다. 힘들었지만 우린 아주 아주 아주 겸손했습니다. 우린 거기 아침에 가서 명상을 가르치고 먹을 식당을 찾았습니다. 기억합니까? 거기 다른 사찰이 있었습니다. 산호세에 있는 외국 절입니다.
No on knows us. We are doing on our own money. This is how we are and how we used to be. So we went there and taught meditation in the morning and find a place to eat. And after lunch, we go to another temple to speak Dharma and after we are done speaking Dharma, 2 and half hours. Then we drive back. Ok? That’s it. I paid our own money. Go there and it costs 140 bucks a day for per gallon for 38 gallon. So we rent a car and it costed like 20, 30 bucks.
아무도 우릴 몰랐습니다. 우린 우리 돈으로 했습니다. 그게 우리가 하는, 하곤 했던 방식입니다. 그래서 우린 아침에 거기 가서 명상을 가르기고 먹을 장소를 찾았습니다. 그리고 점심 후에 또다른 절에 가서 설법을 하고 설법이 2시간 반 있다가 끝나면 운전해서 되돌아ㅗ았습니다. 오케이? 그렇게 했습니다. 우린 우리 돈을 냈습니다. 거기 가는데 하루에 갤런 당, 38 갤런에 140 달러가 들었습니다. 우린 차를 빌렸는데 20, 30 달러 정도 들었습니다.
So the gas price is a lot more than anything else. It costs like a hundred forty bucks just go back abd forth. This is incredibly expensive. And then we find a place to eat so it’s very humble and quiet existence. We go there and do the work. This is for the sake of doing the work.
그러니 무엇보다도 기름 값이 훨씬 많이 들었습니다. 그저 오고 가는 것에만 140 달러가 들었습니다. 그건 놀랍게도 비쌉니다. 그러고 우린 먹을 장소를 찾았습니다. 그러니 아주 겸손하고 조용하게 했습니다. 우린 거기 가서 일을 했습니다. 이건 일을 하기 위함이었습니다.
One day, one of the restaurant we used to go to and I remember We eat pretty early in the morning. Unlike you folks. The most of left home people, they eat unlike you. We eat at 11. So this restaurant opens pretty early like 10, it opens already. One day we got there early like 10:30 and so forth. 10:30, 10: 45. The restaurant is like desserted, no one. except for. Right in the center of the restaurant, with a table, there’s a monk and 3 of these women surrounding him.
하루는, 우리가 가곤 했던 식당 하나에서, 내가 기억하기론 우리가 꽤 아침 일찍 먹었습니다. 여러분들과 다르게, 대부분의 출가자들은, 여러분과는 다르게 11시에 먹습니다. 그래서 이 식당은 10시처럼 꽤나 일찍 열었습니다. 이미 열려있었습니다. 하루는 우리가 10시 반이나 10시 45분에 일찍 갔습니다. 식당은 버려진 것 같았습니다. 식당 중앙 한 테이블에 비구 한 명과 그를 둘러싼 여자 세 명 외엔 아무도 없었습니다.
So I walked in there and glanced at the monk, I said wow that’s pretty good. He’s eating lunch. I thought he was eating early but no. It’s like his breakfast. Right? You know what I’m talking about. 10:30 is breakfast for some people. And he does eat afternoon.
그래서 내가 걸어 들어가면서 그 비구를 쳐다 봤습니다. 오, 점심을 먹네, 좋겠군, 라고 했습니다. 난 그가 일찍 먹는 줄 알았는데 그건 그의 아침 같았습니다. 맞습니까? 여러분, 내가 무슨 얘기하는 지 알 겁니다. 누군가에게 10시 30분은 아침식사입니다. 그리고 그는 오후에 먹습니다.
So if we are there and eating, it’s Vietnamese vegetarian restaurant in San Jose. One of the most popular ones, ok. And they are very good because they follow the master Xuan Hua’s teaching. They do not have onion and garlic. That’s why we used to like to hang out. You know which one I’m going. You don’t remember but one of those places.
그래서 우리가 거기서 먹는다면, 그건 산호세에 있는 가장 유명한 채식 베트남 식당 중 하나입니다. 그들은 선화 상인의 가르침에 따르고 양파 마늘이 없어서 아주 훌륭했습니다. 그래서 우리가 거기에 자주 다니는 걸 좋아하곤 했습니다. 당신은 내가 어디 가는지 알 겁니다. 당신이 기억 못 하지만 그 장소들 중 하나입니다.
So this guy here, the monk sat in the center in the hall. And he sat like a king. Surrounded by these 3 women who were like, ‘oh master, it’s so nice for you we are able to go with you to eat with you, I mean intimate’ That’s what you would have lunch with me later on, all of you, oh, master this is so wonderful can I take a picture with you, with my children? That kind of things. Ok?
여기 이 사람, 그 비구가 홀 중앙에 앉아 있었습니다. 왕처럼 앉아있었습니다. ‘오 스님, 함께 나와서 먹을 수 있다니 친절하셔요’ 이런 식으로 하는 여자 세 명에 둘러싸여 있었습니다. 나중에 여러분 모두 나랑 점심 먹을 때 그렇게 하는 겁니다, ‘오, 마스터, 정말 멋져요, 저희 애들과 같이 사진 찍어도 돼요?’ 그런 것들 말입니다. 오케이?
So the man is like an Emperor sitting there like yeah yeah. I walked in and took at glance at him and ah, this is what you are. The emperor. So we step away inside room. Like 5 of us. You, Linda, the Vietnamese guy in San Jose, And then Janice, myself. 5 of us sat by side. They are 4 of them, 5 of us, ok?
그래서 그 남자가 거기 황제처럼 ‘그럼 그럼’ 그렇게 앉아 있었습니다. 난 걸어 들어가서 그를 쳐다 보고, ‘아, 댁은 황제로구만’ 우린 안에 방으로 걸어갔습니다. 우린 5명이었습니다. 당신, 린다, 산호에 있는 베트남 남자, 그리고 쟈니스 그리고 나. 우린 5명이 옆에 앉아 있습니다. 그들은 4명이고 우린 5명이었습니다. 오케이?
And that monk there, it does happen to me all the time. He took a look at me. I’m the older monk and now 4 of my followers with me. With oh master you are so beautiful, we are so honored to be with you. They were so happy. and 2 of them are Caucasian, you know. The white chicks with me. ? and her buddy. You don’t remember that. I still remember that.
그 비구는 거기 있었는데, 이런 일이 내겐 항상 생깁니다. 그가 나를 쳐다보고, 내가 더 나이가 있고 신도 4명이 나와 함께 있었습니다. ‘오 마스터, 멋지셔라, 함께 있다니 참 영광이예요’ 그렇게 있었습니다. 그들은 매우 행복해했고 2명은 백인이었습니다. 백인 여자들이랑 있었습니다. ?랑 그녀의 친구 말입니다. 당신은 기억을 못하는데 나는 여전히 기억합니다.
So the monk glanced over and Oh oh, now he’s jealous of me. (laugh)Yes he was jealous. So what happened is that he uses his kung fu. It happens a lot between monks. He uses his kung fu to impress upon me, to attack me. Trust me. We have a lot of tricks, I don’t teach these things. But he uses his kung fu to try to impress me. To sort of attack me.
그래서 그 비구가 쳐다보고 오, 오, 이제 그는 날 질투합니다. (웃음) 그렇습니다, 그가 질투했습니다. 그래서 무슨 일이 생겼냐면, 그가 쿵푸를 썼습니다. 비구들 사이엔 그런 일이 많이 생깁니다. 그가 내게 인상을 주기 위해, 날 공격하기 위해 쿵푸를 썼습니다. 내 말을 들으십시오. 우리에게 많은 기술들이 있지만 난 이런 걸 가르치지 않습니다. 하지만 그가 내게 인상을 주려고, 일종의 공격으로 쿵푸를 썼습니다.
I knew what he was, his level is pretty low, if you ask me. So it’s like just funny. Let me give you this picture that I’m sure Danny can get to see. Like Danny standing there and Joseph is trying to hit him. And all that he has to do is that to reach out his hand to stop Joseph on his head. You see that picture? Can you mentally picture that?
난 그가 어떤지, 말하자면 그의 수준은 꽤나 낮다고 난 알았습니다. 그래서 그저 웃겼습니다. 이렇게 보여주면 대니가 알아들을 겁니다. 대니가 거기 서 있고 조셉이 대니를 때리려 합니다. 그리고 대니가 하는 건 손을 뻗어서 조셉 머리 위에 얹어서 멈추게 한느 겁니다. 그림이 그려집니까? 머릿 속으로 그려집니까?
Adult, you put your ? top of this Joseph guy and the guy, he keeps on,, the boy keeps on like this. And he gets tired, he can’t do anything. You see what I’m talking about? I didn’t have to do this. He can shoot all he wants, he cannot reach there. Ok?
성인이, 이 조셉 위에 ?를 올려 놓습니다. 그리고 그 남자는 계속 하지만 그건 남자애가 이렇게 계속 하는 것 같습니다. 그리곤 그가 지쳤습니다. 아무것도 할 수 없었습니다. 내가 무슨 얘기하는 지 알겠습니까? 난 이것조차도 하지 않아도 되었습니다. 그는 원하는 만큼 쏴도 됐지만 닿을 수 없었습니다. 오케이?
And guess what? He started shooting for my companions. Now the white chick’s kung fu is much higher than his. Therefore it didn’t bother me. I protect the other guy because the other guy’s kung fu is the lowest. So I protect the other guy so nothing he can do to the other guy. I left Janice alone. Back then Janice is much lower than you but much higher than him already. So I left her alone.
그리고 맞춰보십시오. 그가 나와 동반한 사람들을 쏘기 시작했습니다. 이제 백인 여자의 쿵푸는 그보다 훨씬 높았습니다. 그래서 난 신경 안 써씃ㅂ니다. 난 다른 남자를 보호했습니다. 왜냐면 그 남자의 쿵푸가 가장 낮았기 때문입니다. 그래서 내가 그 남자를 보호해서 그는 그 남자에게 아무것도 할 수 없었습니다. 난 쟈니스만 남겨뒀습니다. 당시 쟈니스는 당신보단 훨씬 낮았지만 그보다는 이미 훨씬 높았습니다. 그래서 난 그녀 혼자 남겨뒀습니다.
Back then the monk was 3rd Dhyana. Janice is at 5th Samadhi. I knew where things are. I wouldn’t let him reach to the local man because his kung fu is very low. So he could get afflicted. So I protected him. The monk can’t do anything to me. And the monk can’t do anything to two of you. Two of you’s kung fu is way above. So the two of you talked, laughed talked and laughed as nothing happened. You don’t even remember. You weren’t even aware of his trying to attack you.
당시 그 비구는 3선이었고 쟈니스는 5정이었습니다. 난 어떻게 돌아가는 지 알았습니다. 각 그가 그 지역 남자에게 닿도록 두지 않았습니다. 왜냐면 그의 쿵푸가 아주 낮아서 번뇌로워할 수 있었기 때문입니다. 그래서 그를 보호했습니다. 그 비구는 내겐 아무것도 할 수 없었습니다. 그리고 그 비구는 당신 둘에게도 아무것도 할 수 없었습니다. 당신 둘의 쿵푸가 훨씬 위에 있습니다. 그래서 당신 둘은 얘기하고 웃고 얘기하고 웃고 마치 아무 일도 없는 것처럼 말입니다. 당신은 기억조차 못합니다. 당신은 그가 당신을 공격하려 했다는 걸 심지어 인지조차 못합니다.
He can’t do anything. He looked at me, he saw nothing, no reaction, that he di dto me. So he got upset. I’m gonna use my kung fu on his people, his companions. So he couldn’t get to the man. So he goes to the white chicks and he couldn’t do anything to white chicks. So he attacks Janice, Xian Shun.
그가 아무것도 할 수 없었습니다. 날 쳐다보는데 그가 내게 한 것에 대해 아무것도 아무 반응도 보지 못했습니다. 그래서 그는 화가 나서, ‘내 쿵푸를 저 남자의 사람들, 동료들에게 써야지’라고 했습니다. 그는 그 남자에게 닿을 수가 없었고 백인 여자들에게 했지만 백인 여자들에게도 아무것도 할 수 없었습니다. 그래서 그가 쟈니스, 현순을 공격했습니다.
What happened? Janice was so afflicted. (laugh) She was so unhappy, she felt like running away from the restaurant. It’s funny because I said yeah, I did it on purpose. I let you, I give you a taste of what is like to be attacked. So this is fact. When your kung fu is higher, nothing the lower level people can do anything to you.
무슨 일이 생겼습니까? 쟈니스가 매우 번뇌로워했습니다. (웃음) 그녀가 매우 불쾌해 했습니다. 식당에서 뛰쳐나갈 것 같이 느꼈습니다. 웃겼습니다. 나는 내가, 그래 내가 일부러 공격당하는게 어떤 건지 맛보라고 뒀다, 라고 말했습니다. 그래서 이게 사실입니다. 여러분의 쿵푸가 더 높으면, 더 낮은 단계의 사람들은 아무 것도 할 수 없습니다.
(like fathers, mothers) Same thing. The reason, see, your level is higher than your father. I mean, in terms of concentration power is higher. And the reason that you are affected by him is because you allow your emotion, you allow him to get to you emotionally. That’s all he does. Mentally there’s no way, he cannot penetrate the shield. He cannot. You are stronger than him mentally. Your focus is much stronger.
(아빠, 엄마들처럼 말인가요) 마찬가집니다. 당신의 단계가 당신 아버지보다 더 높기 때문입니다. 내 말은, 집중력이 더 높단 겁니다. 당신이 그로부터 영향을 받는 이유는 당신이 당신의 감정을, 그가 당신을 감정적으로 되게끔 당신이 허락했기 때문입니다. 그가 하는 건 그게 답니다. 정신적으론 방법이 없습니다. 그는 그 방어막을 뚫을 수 없습니다. 못합니다. 그는 정신적으로 그보다 더 강합니다. 당신의 집중력이 훨씬 강력합니다.
But still you allow him to emotionally disturb you. As you meditate, you resolve these emotions. You rise above thse emotions. That’s when he can’t affect you anymore. It’s natural. You don’t have to do anything. Just meditate. It takes care of itself. Does it make sense? So there is to it.
하지만 여전히 당신이 그가 감정적으로 당신을 어지럽히게끔 허락합니다. 명상을 하면 이 감정들을 해결합니다. 그 감정들 위로 상승합니다. 그 때가 그가 당신에게 더 이상 영향을 줄 수 없을 때입니다. 자연스러운 일입니다. 아무 것도 하지 않아도 됩니다. 그저 명상하십시오. 알아서 됩니다. 알겠습니까? 그런 겁니다.
(I was meditating then, my mother said to me, I don’t understand you, I don’t recognize you anymore. I thought that’s the ? she can said to me) That means that she could not affllict you anymore. See, moms as you know, a lot of tricks up their sleeves. Which buttons to pull, to push, which strings to pull. That’s true. So now they try all the things on you, they should try all those things on you. And they can’t affect you anymore. That’s why she said I don’t recognize you anymore. That’s why. It no longer works.
(제가 명상을 하고 있었는데 엄마가 저한테 말했어요. ‘너가 이해가 안 돼, 더 이상 널 모르겠어’ 전 그녀가 내게 할 수 있는 ?라고 생각했어요) 그건 그녀가 더 이상 당신을 번뇌롭게 하지 못한 다는 뜻입니다. 보십시오, 여러분들이 알 듯이 엄마들은 비장의 수가 많이 있습니다. 어느 버튼을 당기고 밀지, 어느 실을 당겨야 할지 말입니다. 그건 사실입니다. 그래서 이제 그들이 그 모든 걸 여러분에게 시도합니다. 그들은 그 모든 걸 시도했는데 더 이상 여러분에게 영향을 줄 수 없습니다. 그래서 그녀가 ‘널 더 이상 모르겠어’라고 하는 겁니다. 그래섭니다. 더 이상 효과가 없단 겁니다.
So our practice will help you ascend a lot quicker and free yourself from those ? Ok? It’s eleven o’clock. Shall we go to lunch? (Yes) Ok, thank you.
그래서 우리의 수행은 여러분이 훨씬 더 날리 상승하도록 돕고 그런 ?으로부터 여러분 자신을 해방시키도록 돕습니다. 11시입니다. 우리 점심 먹으러 갑시다. (네) 오케이. 고맙습니다.