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여래선, 조사 스님은 마음을 곧바로 가리킨다.

영화 선사의 대승 법문 No Cut

by 현안 XianAn 스님

https://youtu.be/skJHlw-VFVs

주제: 여래선, 조사 스님들이 하는 일은 마음을 곧바로 가리키는 것이다. 진심은 양보한다.

법문일: 2012년 9월 1일

장소: 미국 노산사

받아쓰기 및 번역: 현공 스님


Good morning everyone. First of all, I’d like to tell you that we have this tradition of speaking, translating these instructions into the various languages. So that everyone can come to the temple and have a chance to understand and learn from that.

모두들 좋은 아침입니다. 무엇보다도 우리에겐 다양한 언어로 이 지침들을 통역하는 이 전통이 있단 걸 말해주고 싶습니다. 그래서 모두가 절에 와서 그걸 이해하고 그로부터 배우는 기회를 가지도록 말입니다.

In particular, we have a group of people volunteering kitchens, some of Vietnamese. I want you to translate my talk into Vietnamese as well. (inaudible)

특히 우리에게는 공양간에서 자원봉사하는 사람들 무리가 있습니다. 난 여러분이 내 얘기를 베트남어로도 번역해줬으면 합니다. (안 들림)

The Chan we are practicing, dates back to the teachings of Indian monk by the name of BodhiDharma who came from India to China. He is recognized as the father of Chinese Chan. So BodhiDharma is the first Chinese Patriarch, of Chan as we practice nowadays in Asian traditions. Later on Chan is transmitted to Japan, Korea and to many more countries. All the roots go back to that first patriarch by the name BodhiDharma.

우리가 수행하는 선은 인도에서부터 중국으로 온 보리달마란 이름의 인도 스님의 가르침으로 거슬러 올라갑니다. 그는 중국 선의 아버지로 알려졌습니다. 그러니 보리달마는 오늘날 아시아 전통에서 우리가 수행하는 선의, 중국의 첫 번째 조사입니다. 후에 선은 일본, 한국, 여러 다른 나라들로 전해집니다. 그 모든 뿌리는 보리달마란 이름의 첫 번째 조사로 돌아갑니다.

The Chan we learn, from one of the patriarchs by the name of Xuan Hua, Venerable Xuan Hua who came to this country in 1960s to propagate Mahayana Buddhism. So he brought Chinese Buddhism to the west. as ? instructions his teachers’. He’s an accomplished Chan practitioner. He’s very very advanced Chan practitioner. I would classify him as Chan of the Thus come one.

우리가 배우는 선은, 1960년대 이 나라에 대승 불교를 전파하기 위해 왔던 선화 상인이란 이름의 한 명의 조사로부터 왔습니다. 그는 서구에 중국 불교를 가져와 그의 스승들의 지침을 ? 했습니다. 그는 성취한 선 수행자입니다. 그는 아주 아주 뛰어난 선 수행자입니다. 그는 그를 여래선으로 분류하고자 합니다.

This is not only Chan, by the way. That’s practiced, understood by all the patriarchs in Chan school. Not only one, they all teach same Chan technology if you will call the Thus Come One Chan, Thus Come One meditation. All the Chan techniques we all know is originated from that Thus Come One meditation, Thus Come One Chan. Chan of Thus Come One. Chan of the Buddhas. Is that clear?

그나저나 선종의 모든 조사들에 의해 수행되고 이해된 것은 단지 선만이 아닙니다. 단지 하나가 아니라, 그들 모두가 말하자면 여래선, 여래 명상이라 부르는 같은 선 기술을 가르치셨습니다. 우리가 아는 모든 선 기술은 그 여래 명상, 여래선, 여래의 선, 부처의 선으로부터 기원한 겁니다. 알겠습니까?

So in that sense, people tell you that I have special thing, Chan no one has know. That’s not true. All the Chan techniques go back to the same source. Same understanding, the same methodology. Alright? So master Xuan Hua, my teacher the highest level of Chan practitioner that I know of. All the Chan teachers, Chan patriarchs, all Buddhist monks. I’ve go the honor on meeting with, on listening to, of looking at the videos. I find that my teacher master Xuan Hua has the deepest, the most profound understanding of Chan.

그래서 그런 맥락에서 사람들이 난 아무도 모르는 특별한 선이 ㅇㅆ지, 라고 한다면 그건 사실이 아닙니다. 모든 선 기술은 같은 원천으로 돌아갑니다. 같은 이해, 같은 방법론으로 말입니다. 알겠습니까? 그러니 선화상인, 내 스승님은 내가 아는, 내가 만나 볼 영광이 있었던, 내가 들어 본, 내가 영상으로 본 모든 선 스승들, 선 조사들, 불교 승려들에서 가장 높은 단계의 선 수행자셨습니다. 난 내 스승님, 선화 상인께 가장 깊고, 가장 심오한 선에 대한 이해가 있다고 생각합니다.

Even though, from what I heard, he became enlightened throught the Secret School. Tantric technology. Why do I say that? Because What he teaches is the Chan of the Thus Come one that the venerable BodhiDharma brought to China. Ok? So what is the Chan technology? Chan school is about? He said the Chan school is about, is to directly point to the mind. It points directly to your mind. All the Chan teachings, all the guidances from all the accomplished Chan practitioners. I never think myself of accomplished Chan teachers only. ok. To save myself time.

그는 밀종, 탄트라 기술을 통해 깨달았다고 들었음에도 불구하고 말입니다. 내가 왜 그렇게 말합니까? 그가 가르치신 것은 보리달마 스님께서 중국에 가져온 여래선을 가르치셨기 때문입니다. 그러니 그 선 기술이란 무엇입니까? 선종이란 무엇입니까? 그가 말씀하시길, 선종이란, 마음을 곧바로 가르키는 것이라 하셨습니다. 여러분 마음을 곧바로 가르킵니다. 모든 선 가르침들, 모든 성취한 선 수행자들로부터의 모든 지침들은 말입니다. 난 나 자신이 성취한 선 스승이라고 전혀 생각하지 않습니다. 오케이. 내 시간을 아끼기 위해서 말하자면 말입니다.

All these accomplished teachers they have the same, the similar way, same approach teaching meditation is to directly point to the mind. What does it mean? Ok. What is this mind that the Chan doctrine refers to? This mind here is not, what it’s called in Buddhism conscious mind. The conscious mind is the mind that Peter relies on when he was working to analyze to work.

이 모든 성취한 스승들에겐 명상을 가르치는 같거나 유사한 방법, 같은 접근법이 있습니다. 그거 마음을 곧바로 가르키는 겁니다. 그게 무슨 뜻입니까? 오케이. 여기 이 선의 교리에서 뜻하는 이 마음이란 무엇입니까? 여기 이 마음은 불교에서 의식이라 부르는 그게 아닙니다. 의식은 피터가 일하기 위해 분석할 때 기대는 그 마음입니다.

It’s the mind that you women like to use to conquer the world. (laugh) Because conscious mind that we all learn, go to school, go to a college, to train is a mind that is limited mind. It’s not the mind that the patriarch is trying to help to train, help you acquaint with, help you know better.

그 마음은 여러분이 세계를 정복하기 위해서 쓰기 좋아하는 마음입니다. (웃음) 왜냐하면 의식은 우리 모두가 배우고 학교에 가서 대학게 가서 훈련하는 것은 한계까 있는 마음입니다. 그건 조사들게서 훈련시키고, 여러분이 알게끔, 더 잘 알게금 하려 하는 그 마음이 아닙니다.

Because this conscious mind is wonderful in that it excels at analyzing. What’s analyzing in Vietnamese? It excels at building, It excels at deductions. It excels at logics. What’s Vietnamese for logics? They don’t know, I don’t know either. Ok. However. the problem with conscious mind is that if you depend on it, you will die. ? nothing you will do.

왜냐하면 이 의식은 분석에 있어 배우 뛰어난 것이 경이롭습니다. 분석이 베트남어로 뭡니까? 건축에 있어, 추론에 있어 뛰어납니다. 논닐에 있어 뛰어납니다. 베트남어로 논리가 뭡니까? 저 사람들도 모르는 군. 나도 모릅니다. 오케이. 그래서 의식에 있어 문제는 여러분이 거기에 기댄다면 여러분은 죽을 겁니다. 여러분이 ? 할 수 있는 건 아무것도 없습니다.

It is limited because it dies. No matter what you try to do. No matter what mankind try to do with the conscious mind. Ultimately they run into the same problem. All of you, all of us go, run into same wall, death. When death comes, the mind stops and we cannot take anything with us. No matter what we accomplish through our lifetime. And then mind dies, that’s it. It’s done. We are done. You can no longer bring along with you.

거긴 한계가 있습니다. 왜냐하면 그건 죽기 때문입니다. 여러분이 뭘 하려건 간에, 인류가 그 의식으로 뭘 하려건 간에 말입니다. 종래에는 같은 문제에 맞닥뜨립니다. 여러분 모두, 우리 모두는 똑같은 벽, 죽음에 맞닥뜨립니다. 죽음이 오면 그 마음은 멈추고 우린 아무것도 가져갈 수 없습니다. 우리 생애 동안 성취한 게 무엇이건 간에 말입니다. 그리고 마음이 죽으면 그게 답니다. 끝입니다. 우린 끝납니다. 더 이상 여러분은 함께 가져갈 수 없습니다.

Accomplishment, the conscious mind, you spend your entire life relying on. Whatever you accomplish with that mind, you are so proud of, you cannot take it with you when you die. That’s what the first lesson that the patriarchs trying to tell us. He’s pointing out at us, he said it’s not where your true treasure is.

여러분 평생 동안 그 마음에 기대서 성취한 것들, 여러분이 아주 자랑스러워 하며 그 마음으로 성취한 게 무엇이건 간게 여러분은 죽을 때 그걸 가져갈 수 없습니다. 그게 조사스님들께서 우리에게 말해주려 하신 첫 번째 교훈입니다. 그는 우리에게 그걸 가르켜주셨습니다. 그는, 그게 여러분의 진짜 보물이 있는 곳이 아니야, 라고 말씀하십니다.

What they are trying to directly point to the mind is not that conscious mind. What he points to is what is called the true mind. What is that true mind? The true mind is what you already have. The way I explain the true mind is this. The true mind is 1 layer below the conscious mind. Ok let me rephrase it. Not quite sure. No 1 layer. A few layers below.

그들이 마음을 곧바로 가르키려고 하는 것은 그 의식이 아닙니다. 그가 가리키는 것은 진심이라고 불리는 겁니다. 그 진심은 무엇입니까? 그 진심은 여러분이 이미 가지고 있는 겁니다. 내가 진심을 설명하는 방식은 이러합니다. 진심은 의식에서 한 겹 아래 있습니다. 오케이, 다시 말하겠습니다. 확실치 않습니다. 한 겹이 아니라 몇 겹 아래 있습니다.

So this true mind of ours is what we already have. We simply don’t know how to use it. Why don’t we know how to use it? It’s because of the conscious mind. Because the nature of the conscious mind in case you have noticed is that it likes to meddle. It likes to intercept, to be in control. As proof, raise your hands, all of you. Any of you who likes to be in control. (master raising his hand)

그래서 우리의 이 진심은 우리가 이미 가지고 있는 겁니다. 우린 단순히 그걸 사용하는 법을 모릅니다. 우린 왜 사용할 줄 모릅니까? 그건 의식 때문입니다. 의식의 본성 때문입니다. 여러분이 알고 있을 수도 있지만, 그건 간섭하길 좋아합니다. 가로채고 통제하길 좋아합니다. 그 증거로, 여러분 손을 들어보십시오. 우리 다 그렇잖습니까? 누구 통제하기 좋아하는 사람? (마스터 손 드심)

We agree? We all like to be in control. Ok. That’s because exactly the fact that the conscious mind is active and it demands to be in control. Just because I look at the women’s side. Don’t get me wrong. It’s coincidental. But isn’t it true that you feel more comfortable, better and safer when you are in control? Don’t you feel that way? That is the conscious mind. Actually.

동의합니까? 우리 모두 통제하길 좋아합니다. 오케이. 그래서 정확히 그 사실 때문에 의식이 활동을 하고 있고 그건 통제할 것을 요구합니다. 내가 여자쪽만 봐ᅟ깄다고 해서 날 오해하지 마십시오. 우연일 뿐입니다. 하지만, 여러분이 통제하고 있을 때 더 편안하고 더 좋고 더 안전하다고 느끼는 게 사실이지 않습니까? 그렇게 느끼지 않습니까? 그게 의식입니다. 사실.

In any moment that you feel that you demand control, you demand to be in charge. That is the functioning of conscious mind. Of your false mind, if you will. Isn’t that scary? Whereas what is the true mind of ours? Don’t worry, even though the layer is below the conscious mind, but also it’s active. You know what? It is behind the conscious mind that you would hang on.

여러분이 통제를 요구한다고, 여러분이 담당하려고 요구하려 느끼는 어느 순간에나 그건 의식의 작용입니다. 말하자면 여러분의 잘못도니 마음의 작용입니다. 무섭지 않습니까? 반면에 우리의 진심은 무엇입니까? 걱정하지 마십시오. 의식보다 아래 겹에 있다고 하더라도 그것 역시 활도앟ㅂ니다. 여러분 그거 압니까? 여러분이 매달리려 하는 의식 너머에 있습니다.

However it’s characteristic is unlike conscious mind. It is a gentleman. It yields. It says, oh this is the guy called conscious mind who like to meddle. Who like to be in control. Let him be. I don’t want to meddle with you. (laugh) See that? This is real gentleman. Do you see that? That’s why the more we depend, the more you depend on the conscious mind the further the way we are from allowing the true mind function. The true mind says ok if you insist, have it your way. I will not meddle with you. I will not fight with you, compete with you.

하지만 그 성격이 의식같지 않습니다. 그건 신사입니다. 양보합니다. 그건, 오, 이 의식이란 사람은 간섭하길 좋아하는 군, 통제하길 좋아하는 군. 내버려두자. 난 당신 일에 끼어들고 싶지 않아. (웃음) 봤습니까? 이게 진정한 신사입니아. 여러부누 봤습니까? 그래서 우리가 더 그 의식에 의존할수록 우린 진심이 작용하도록 하는 것에서 더 멀어집니다. 진심은, 오케이, 당신이 고집한다면, 당신 식대로 하시게. 난 당신 일에 끼지 않겠어. 난 당신과 싸우지, 경쟁하지 않겠어, 라고 합니다.

So at some times though, when your conscious mind is not in control, that’s when your true mind is functioning. That’s when your true mind reveals itself. So that’s what exactly the patriarchs tried to teach us. They said there’s a true mind that will manifest itself, will take over if the conscious mind stops. Therefore if we want our true mind to operate, we depend more on our true mind, you have to learn to stop your conscious mind. That’s all we have to do.

그래서 가끔 여러분의 의식이 통제하고 있지 않을 때, 그 때가 여러분의 진심이 작용하는 때입니다. 그때가 여러분의 진심이 스스로를 드러내는 때입니다. 그래서 그게 정확히 조사스님들께서 우리에게 가르쳐주려 하시는 겁니다. 그들은, 의식이 멈추면 스스로 드러대는, 점령하는 진심이란 게 있다, 라고 하십니다. 그러므로 만일 우리 진심이 작동하길 원한다면, 우리가 진심에 더 기대길 원한다면, 여러분은 여러분의 의식을 멈추는 걸 배워야만 합니다. 우리가 해야할 건 그게 답니다.

That’s all you have to do. Isn’t that beautiful? You don’t need to conquer the moon, ok? You don’t need to conquer the man’s heart. (laugh) Ok? You just stop that mind once you conquer then the true mind functions. And the true happiness, you will find, discover true happiness. You discover true ? You discover truth. Ok? Any questions? That’s as far as I can go. I mean this is profound as I can get.

여러분이 해야할 건 그게 답니다. 아름답지 않습니까? 여러분, 달을 정복할 필요 없습니다. 오케이? 남자의 마음을 정복할 필요 없습니다. (웃음) 오케이? 그저 그 마음을 멈추십시오. 일단 여러분이 정복하고 나면, 그 진심이 작용합니다. 그리고 진정한 행복을, 여러분은 진정한 행복을, 진정한 ?을, 진실을 발견할 겁니다. 오케이? 질문 있습니까? 내가 갈 수 있는 건 여기까지입니다. 내 말은, 내가 할 수 있는 가장 심오한 겁니다.

Then I exhaust of all my resources. Now our tradition, this is all I get for you. So now I leave it open for you to ask questions. Because the Chan is about questions so that I’m trying to help you understand. help you answer your questions you may have. Hopefully the process point out to your true mind as well. Ok?

그럼 난 내 모든 원천이 고갈됩니다. 이제 우리 전통에 대해서, 내가 여러분을 위해 얻는 건 이게 답니다. 그러니 지금부터 난 여러분에게 질문하도록 열어두겠습니다. 왜냐하면 선은 질문입니다. 그렇게 해서 여러분이 이해하도록, 여러분에게 있을 수 있는 질문에 답하도록 도우려는 겁니다. 바라건개 그 과정으로 여러분의 진심도 가르키는 것도 되기를. 오케이?

(inaudible) Me, too. Before I get there, yes. Yeah me neither because you bring up harvard. I don’t understand harvard. Too high for me. maybe the rest of you can help me out. (This is an example) yes. But it makes me feel defensive. (laugh) I’m kidding. It’s good question by the way. Let me translate into Vietnamese. During the translate process, it’s also a trick of mine. You have more time to think about the answer. So give me a half an hour.

(안 들림) 나도 마찬가집니다. 내가 거기 이르기 전에. 네. 네. 나도 그럽니다. 당신이 하버드 애길 꺼내서 말인데 난 하버드를 이해하지 못합니다. 내겐 너무 높습니다. 다른 사람들이 날 도와주십시오. (예시로 한 거예요) 네. 하지만 날 방어적으로 느끼게 합니다. (웃음) 농담입니다. 그나저나 좋은 질문입니다. 베트남어로 통역하겠습니다. 통역 과정 동안, 그게 내 요령 중 하나입니다. 답에 대해 생각할 시가닝 더 생깁니다. 그러니 내게 30분을 주십시오.

Ok anyone who wants to help me. (I have a question) 2 questions? I’m struggling the first one already. (But I think it’s relevant. So last weekend I met a doctor who wrote a book that ?) I agree, my unbiased opinion. (Intellingence is different from knowledge I think) Intelligence. You are trying to embarrass me? Right? You are talking about things I don’t know about. Um, thanks a lot Shana.

오케이, 누구 나 도와주고 싶은 사람? (질문 있어요) 질문 두 개? 난 이미 첫 번째로도 난관을 겪고 있는데. (하지만 전 이게 관련 있다 생각해요. 지난 주말에 제가 어떤 책을 쓴 의사를 만났는데요. 안 들림) 나의 치우치지 않은 의견으로, 동의합니다. (제 생각에 지능은 지식과는 다른 거 같아요) 지능, 날 창피주려는 거니? 그렇지? 넌 내가 모르는 걸 얘기하는 군. 음. 참 고맙기도 하다, 샤나.

They all go back into this. The point here, we are trying to talk is how do you reconcile, how you not claiming that your true mind, you are happy, you are happy when you don’t compete. You are happier when you don’t analyze. Or how can you not contribute to the society? Advanced, let’s say mankind knowledge. The knowledge, human knowledge is actually make it advanced. Because we are competing against each other. That’s how we keep on pushing ourselves. So aren’t we regressing? Are we promiting a stagnation of society? Ok. That’s profound.

그것들은 다 여기로 돌아갑니다. 여기 이 포인트로 말입니다. 우리가 얘기하고자 하는 건, 여러분이 경쟁하지 않을 때, 여러분의 진심이, 여러분이 행복하다고 일치시키는, 주장하냐는 겁니다. 여러분이 분석하지 않을 때, 더 행복하다고 말입니다. 혹은 어떻게 사회에 기여하지 않을 수 있냐는 겁니다. 인류의 앞선 지식말입니다. 지식, 인류의 지식은 사실 우리가 서로 경쟁하기 때문에 선구적으로 만든 겁니다. 그게 우리 스스로 계속 밀어붙이는 방법입니다. 그래서 우리가 후퇴하고 있습니까? 우리가 사회의 침체를 장려하고 있습니까? 오케이. 심오한 얘깁니다.

Aren’t we forgetting one thing? What for? What for? Why do we need to compete? Why do we need to compete? What for? Does it make you happier? You seem to think that it makes you happier. Does it make you happier? Ultimately? By the time you die? Does it? That’s the fundamental question. Why we do this? Why do we bother pointing you to your true mind? What for?

우리 한 가지를 잊고 있지 않습니까? 뭘 위해섭니까? 뭘 위해섭니까? 왜 우리가 경쟁해야 합니까? 우리 왜 경쟁해야 합니까? 뭘 위해서? 그게 여러분을 더 행복하게 만듭니까? 여러분은 그게 여러분을 더 행복하게 만든다고 생각하는 걸로 보입니다 그게 여러분을 더 행복하게 만듭니까? 최종적으로? 여러분이 죽을 때에? 그렇습니까? 그게 근본 질문입니다. 왜 우리가 이걸 합니까? 왜 우린 여러분에게 성가시게 여러분의 진심을 가르키려는 겁니까? 뭘 위해서?

So what do you think? This is another trick of us. Meditation teachers. We don’t ask a question that’s too hard to answer. We ask more questions. (inaudible) I’m coming to that. Intelligence is confused is usually equated as abundance of knowledge. Ok? Peter starts ? He starts shaking his legs. Oh wow. Finally I’m learning something today.

여러분 뭐라 생각합니까? 이게 우리의 또 다른 요령입니다. 명상 스승들은, 너무 답하기 어려운 질문을 묻지 않습니다. 우린 더 많은 질문을 합니다. (청중 안 들림) 그 얘기를 할 겁니다. 지능은 보통 지식의 풍부함과 혼동해서 같게 씁니다. 오케이? 피터가 ? 시작하는 군. 그가 다리를 떨기 시작합니다. 오 와우. 마침내 오늘 뭔가를 배우는군.

Wisdom is what? It’s the abundance of the right knowledge. Not just knowledge, the right knowledge. It relates back to your original question. What’s the point in competing? What’s the point in getting ph.D. What’s the point in acquiring a lot of knowledge? What for? It isn’t true that the we should be all striving to acquire the right knowledge? Instead of acquiring simply knowledge?

지혜란 무엇입니까? 지혜란 바른 지식이 풍부한 겁니다. 단순히 지식이 아니라 바른 지식 마링ㅂ니다. 그건 당신의 원래 질문에 돌아가서 관련이 있습니다. 그래서 경쟁하는 의미가 뭡니까? 박사학위를 얻는 데 무슨 의미가 있습니까? 아주 많은 지식을 얻는 것에 무슨 의미가 있습니까? 뭘 위해서? 우리 모두 바른 지식을 얻기 위해 노력해야하는 게 사실이지 않습니까? 단순히 지식을 얻는 건 대신에 말입니다.

Shouldn’t we be competing when we are supposed to compete and not compete when we are not supposed to. That’s the right knowledge. Agree? The Harvard. As far as I know and again. unreasonable overreaching. Please forgive me. You are all Harvard. I’m Chicago, so. At least for most of people. The Harvard in the world I know of. I’ve known about. They teach you about knowledge. And they encourage you to accrue knowledge. The Chan encourage you to accrue the right knowledge. That’s all I know.

우리가 경쟁해야만 할 때 경쟁하고, 경쟁하지 말아야 할 하지 않아야 하는 거 아닙니까? 그게 바른 지식입니다. 동의합니까? 하버드는 내가 아는 한 말입니다. 말이 안 되게 무리해서 나가는 거라면, 날 용서하십시오. 여러분 모두는 하버드지만 난 시카고라서 그런 겁니다. 최소한 내가 세상에서 아는 하버드 사람의 대부분은 여러분에게 지식에 대해 가르칩니다. 그리고 여러분이 지식을 축적하도록 장려합니다. 선은 여러분이 바른 지식을 축적하게 장려합니다. 내가 아는 건 그게 답니다.

Only 1 word is different. Ok? The difference is that the right, the proper. Actually there’s a Buddhist term that, excuse me for mentioning Buddhism. Because we are not trying to convert you to Buddhist. It’s never my intention. The Chan teachers interest in convert you ? The proper word is not right. Actually the correct word is the word proper. The proper knowledge. It’s what we should have. That’s wisdom.

단지 단어 하나만 다릅니다. 오케이? 그 차이는, 바른, 적절한입니다. 사실 어떤 불교 용어가 있습니다. 불교 얘길해서 실례합니다. 우린 여러분을 불자로 개종시려는 게 아니기 때문입니다. 내 의도는 전혀 그런 게 아닙니다. 선 스승들은 여러분을 개종시키는 데 흥미가 없습니다. 적절한 단어는 바른(맞는)이 아닙니다. 사실 맞는 단어는 바른이란 단어입니다. 바른 지식. 우리가 가져야만 하는 건 그겁니다. 그게 지혜입니다.

Wisdom is the abundance of the proper knowledge. What is this proper knowledge? The proper knowledge includes intellectual knowledge. It does not refuse intellectual knowledge. It says yes when it’s time for you work for ph.D thesis by all means. Go for it. Compete. Analyze. But when you are done, stop. that conscious mind. That analytical mind. Can you? You can’t. Those who have proper knowledge have that ability. They say I use my conscious mind when I need to. But when I don’t need to, I say shut up. Stop. My true mind is taking over. That’s the difference between the wisdom and those without wisdom.Ok?

지혜란 바른 지식이 풍부한 겁니다. 이 바른 지식이 뭡니까? 바른 지식은 지적인 지식을 포함합니다. 지적인 지식을 거부하는 게 아닙니다. 그건, 네, 여러분이 박사 논문 작음을 해야할 때 무슨 수단을 써서라고 그걸 추구합니다. 경쟁합니다. 분석합니다. 하지만 여러분이 끝내면 그 의식을 멈춥니다. 그 분석하는 마음을 멈춥니다. 여러분 그렇게 할 수 있습니까? 못 합니다. 바른 지식이 있는 사람들은 그런 능력이 있습니다. 그들은, 내가 필요할 땐 의식을 끄지만 내가 필요하지 않을 때는, 닥쳐, 멈춰, 라고 말해서 멈추고 진심이 차지하게 한다고 합니다. 그게 지혜가 있는 사람과 없는 사람 간 차이입니다. 오케이?

Is that clear? Does that help? A little bit? (inaudible) I need the operation. Which doctor. I’d do better to choose the best doctor, the right doctor. Never mind about the proper doctor. I want a right doctor. Ok? You agree? That’s real. How does Chan adress this. I don’t know. You’d better talk with doctor. I don’t want you to sue me.

알겠습니까? 도움이 됩니까? 약간은? (청중 안 들림) 수술 받아야 하는데 어느 의사한테 받을까, 최고의 의사를, 바른 의사를 고르는 게 좋을 겁니다. 적절한 의사라니 신경쓰지 마십시오. 난 바른 의사를 원합니다. 오케이? 동의합니까? 그건 사실입니다. 선에선 이걸 어떻게 다룹니까? 난 모릅니다. 의사랑 얘기하는 게 나을 겁니다. 난 여러분이 날 고소하길 원치 않습니다.

Your question is based on the fact that you still depend on your conscious mind. I don’t know. Ok. I do not want to be accused of making accusation. (No, that’s totally true) Ok. That’s when you worry. The more conscious mind think, the more you worry. Agree? I worry, too. Especially, I will find out, when I need to. A wise person would do what you do. Same thing. You go and ask people. You ask for referrals. You talk to people, You talk to doctors. can you refer me to great doctor. I will make sure, I want best doctor I can afford. You do the research. You are based on what you know. Right?

당신의 질문은 여러분이 여전히 의식에 기대고 있단 사실에 기초한 겁니다. 난 모릅니다. 오케이. 난 문제를 일으켰다고 고소당하고 싶지 않습니다. (아뇨, 그건 진짜 맞는 말이예요) 오케이. 그 때가 당신이 걱정할 때입니다. 의식이 더 생각할수록, 여러분은 더 생각합니다. 동의합니까? 나도 걱정합니다. 특히, 난 필요할 때 더 그런단 걸 알게 됩니다. 지혜로운 사람은 여러분이 하는 걸 할 겁니다. 마찬가집니다. 여러분 가서 사람들에게 물어보십시오. 자문을 구하십시오. 사람들에게 의사들에게 말하십시오. 뛰어난 의사 알려줄 수 있어요? 내가 감당 할 수 있는 한 최고의 의사를 원한단 걸 확실히 할 겁니다. 여러분이 아는 것에 기초해서 조사를 하십시오. 알겠습니까?

That’s what a wise person does, too. So you are wise. Sometimes. So it’s not about rejecting conscious mind. It’s about learning how to use is. Remember? We are not rejecting it. We are not criticizing it. We are not throwing things away. We should use it when it’s supposed to be used. So by all means. In the real world. we must use our mind to analyze and to why because we need to convince ourselves that’s the best thing we can do.

지혜로운 사람도 마찬가지로 그렇게 합니다. 그러니 여러분은 지혜롭습니다. 가끔씩은 말입니다. 그러니 의식을 거부하는 게 아닙니다. 사용법을 배우는 겁니다. 기억합니까? 우린 거부하지 않습니다. 비판하지 않습니다. 우린 버리는 것이 아닙니다. 우린 사용 돼야 할 때 그걸 써야만 합니다. 그러니 무슨 수를 써서라도 말입니다. 현실 세계에선 우린 분석하기 위해서 우리 마음을 써야합니다. 왜냐하면 우린 스스로 그게 우리가 할 수 있는 최고의 것이라고 설득해야 하기 때문입니다.

Then you have a chance to make the conscious mind stop after you are done. Because if you don’t try to analyze. You don’t do utilize your conscious mind as you are supposed to? You cannot make it stop. You see that? That’s the secret. Wise people know. They too, I think. Use conscious mind to analyze when they are supposed to and then say ok I’m done my job. Now I can stop. Because you don’t use your conscious mind analyze, you know what happens? What happens?

그러고 여러분이 끝나고 나면 그 의식을 멈추게 하는 기회가 있습니다. 왜냐면 여러분이 분석하려는 게 아니라면, 여러분이 의식을 사용해야만 할 때가 아니라면 사용하지 않습니까? 여러분은 그걸 멈출 수가 없습니다. 알겠습니까? 그게 지혜로운 사람들이 알고 있는 비밀입니다. 내 생각엔 그들도 해야할 땐 분석하기 위해 의식을 사용합니다. 그러고 나서, 오케이, 내 일 끝냈어, 이제 그만해도 되겠군, 이라고 합니다. 왜냐면 여러분의 의식이 분석하게 쓰지 않으면, 무슨 일이 생기지 않습니까? 무슨 일이 생깁니까?

Am I forgetting something? Am I overlooking something that’s important, that can save my life? Ok? Then can I stop? Can we? Whereas wise person? A wise person says, I’m gonna try my best. I’m not aiming for perfect. I have to convince. I’m trying to give my all. Then that’s all I can do. There’s no sense in worrying about what I can’t.

‘무언갈 잊고 있지 않나? 뭔가 중요한 걸, 내 인생을 구할 수 있을 만한 걸 빠뜨리고 있지 않나?’ 오케이? 그럼 멈출 수 있습니까? 여러분 그럴 수 있습니까? 반면 지혜로운 사람은 어떻습니까? 지혜로운 사람은 ‘난 최선을 다할 거야. 완벽을 기하진 않지만 내가 내 전부를 다하려 한다고 확신해야 해. 내가 할 수 있는 건 그게 다야. 내가 할 수 없는 것에 대해 걱정하는 걸 말이 안 되는 일이야.’

You continue to help, can you help? Of course not. You only beat yourself. You are only hurting yourself. You are only making yourself tired. That’s what wise person does. They use their conscious mind and analyzing. Ok. Have ever I done what I am supposed to do. Try my best. Then he said, yes I am. And stops. It makes you happy, wouldn’t it? That’s what you are supposed to do. Ok.

여러분은 돕는 것을 계속 해야합니다. 여러분, 도울 수 있습니까? 물론 못합니다. 여러분은 단지 자신을 두들겨 팹니다. 여러분은 단지 자기를 다치게 하고 있습니다. 스스로 피곤하게 하고 있습니다. 지혜로운 사람들이 하는 일은 이겁니다. 그들은 의식을 사용해서 분석합니다. 오케이? ‘내가 해야 할 걸 다 했나? 최선을 다했나?’ 그러고 나서 ‘응, 다 했어’ 그럼 멈춥니다. 그건 여러분을 행복하게 합니다. 그렇지 않습니까? 그게 여러분이 해야할 일입니다. 오케이.

Is that clear? Alright. Once you get the conscious mind stopped, what happens? The true mind now operates. You know what happens? Wonderful thing happens. You know what? You make the right choice. Is that clear? You make a better choice. You make a proper choice that your conscious mind is incapable.

알겠습니까? 좋습니다. 일단 여러분이 의십을 멈추게 하면 무슨 일이 생깁니까? 진심이 이제 작동합니다. 무슨 일이 생기는지 압니까? 놀라운 일이 생깁니다. 그거 압니까, 여러분이 바른 선택을 합니다. 알겠습니까? 여러부닝 더 좋은 선택을 합니다. 여러분의 의식으로는 할 수 없는 바른 선택을 합니다.

Now you ? when your true mind makes proper choice? The best choice possible. That’s wise people do. The bottom line is this, what is your name? (Maria) Maria, Maria. If you are able to stop your conscious mind, then your true mind makes best choice possible for you. Then aren’t we all better off? It chooses not to fight or it chooses to fight. It chooses not to compete, or it chooses to yield.

이제 여러분의 진심이 바른 선택을 하면, 여러분이 ?합니까? 가능한 최선의 선택입니다. 그게 지혜로운 사람들이 하는 일입니다. 이게 결론입니다. 당신 이름이 뭡니까? (마리아요) 마리아, 마리아, 만일 당신이 의식을 멈출 수 있다면, 그럼 당신의 진심이 당신에게 가능한 최선의 선택을 합니다. 그러는 게 더 낫지 않습니까? 싸울지 말지, 경쟁 하지 않을지 양보할지 선택합니다.

So it’s your misperception that the wise person does not compete, the wise person does not care for society. It’s the contrary. He competes like hell. He contributes to the society just as much as we do. Ok? But he makes a right contribution. He doesn’t operate same as we do. We operate on the fact how much money we have. How much recognition we can get. Ok.

그러니 지혜로운 사람이 경쟁하지 않고, 사회를 신경쓰지 않는 다른 건 여러분이 오해하는 겁니다. 그 반대입니다. 그는 무진장 경쟁합니다. 우리만큼 사회에 기여합니다. 오케이? 하지만 그는 바른 기여를 합니다. 우리와 똑같이 작동하지 않습니다. 우린 얼만큼 돈을 가질지, 얼만큼 명성을 얻을 수 있는지에 기반해서 작동합니다. 오케이.

Whereas the wise person says what is the best thing for me to do to help my family, help my friends, to help my field of expertise. Does this make sense? (Yes) Does it help? Hu, thank you. (laugh) Good question by the way, excellent question. This is actually what bothered me for sometimes, too. When I personally said, what is this nonsense? The true mind? How does it help me? How does it make me a better person? I couldn’t find the answer for a long long time. I still can’t. So just pay something to ? (inaudible) It’s for myself too. (inaudible) Oh, yeah, yeah. Ah, careful. only 1 hard question per session. That’s my limit. But since you don’t know. You don’t know. So next question usually because she has on a black list. Now the question has to be presubmitted so that I have a plenty of time to research on the Internet. Ok?

반면에 지혜로운 사람은 내가 내 가족, 내 친구, 내 전문 영역을 도우려면 뭘 하는 게 최선일까, 라고 합니다. 이해됩니까? (네) 도움이 됐습니까, 휴, 고맙습니다. (웃음) 그나저나 좋은 질문입니다. 훌륭합니다. 그래서 나도 이게 가끔씩 신경쓰였습니다. 개인적으로 나도, ‘이게 무슨 말도 안 되는 소리야? 진심? 그게 날 어떻게 돕는데? 그게 내가 더 나아지도록 어떻게 하는데?’라고 했습니다. 난 꽤 오래 오랫동안 그 답을 찾을 수가 없었습니다. 여전히 못 찾았습니다. 그러니 그냥 ? 에 돈을 내십시오. (청중 안 들림) 내 자신도 마찬가지입니다. (청중 안 들림) 오, 그래, 그래. 아, 주의하십시오. 한 세션 당 어려운 질문은 한 개만입니다. 그게 내가 거는 제한입니다. 하지만 당신은 모르는 사람이니까 뭐. 보통 저 여자는 블랙리스트에 올라가 있습니다. 이제부턴 질문을 미리 제출하십시오. 내가 인테넛에 조사할 충분할 시간이 있도록 말입니다.

But since this is your first time, we overlook that, we stretch our rules. What is your second question? (inaudible) In Buddhism or in Catholiticism? In everything. (Now we just stick on to the Buddhism) (Sorry) So why is there so many sects? Have you heard of something called variety is a spice of life. (Yeah, but I don’t want to offend anybody) Why? Yeah, sometime we feel insulted too. Ok. Ok be quiet.

하지만 당신은 이번이 처음이니까 우리 규칙에서 늘려서 봐주겠습니다. 두 번째 질문이 뭡니까? (청중 안 들림) 불교에서 아님 기독교에서 말입니까? 모든 것에서. (지금은 그냥 불교 얘기만 해요) (미안해요) 그래서 왜 그렇게 많은 분파가 있냐는 겁니까? 당신, 다양함이 삶의 묘미란 얘기 들어본 적 있습니까? (네, 하지만 아무도 기분 나쁘게 하고 싶진 않아요) 왜? 네, 어쩔대 우리도 모욕적이라 느낍니다. 오케이. 오케이. 조용히 해주십시오.

Why are there so many sects. (Yeah) I give you 2 answers. Ok? 1 is confused, I think what the wise might say. Which one you want to hear? Which one do you prefer? But remember, I’m not gonna encourage you to ask, continue to ask tough questions. Because it’s embarrassing. So I give you only 1 answer.One choice. Which one do you want. The confused or the wise answer. (Of course, wise answer)

왜 분파가 많이 있냐고. (네) 두 가지 답을 주겠습니다. 오케이? 하나는 미혹한 사람이 하나는 내 생각엔 지혜로운 사람이 말할 거 같은 답입니다. 어느 걸 듣고 싶습니까? 어느 걸 선호합니까? 하지만 기억하십시오, 난 여러분들이 어려운 질문을 계속하는 걸 권장하지 않을 겁니다. 당혹스럽기 때문입니다. 그러니 답변 하나만 주겠습니다. 한 가지를 선택하십시오. 어느 걸 원합니까? 미혹한 답 혹은 지혜로운 답 중 말입니다. (당연히 지혜로운 답변으로요)

Ok. Very easy. You come back next week. I give you the wise answer. Today, I give you the confused answer. How’s it? (I don’t care) That way we have another week. You guys help me out. You guys are confused as well. I don’t see anyone enlightened yet today. What’s your answer? Why are there so many sects? Brady, why?

오케이, 아주 쉽습니다. 다음 주에 오십시오. 지혜로운 답변을 주겠습니다. 오늘 난 미혹한 답변을 주겠습니다. 어떻습니까? (상관 없어요) 그렇게 해서 다른 한 주를 벌었습니다. 여러분 날 좀 도와주십시오, 여러분들도 미혹하잖습니까. 난 오늘 아직 아무도 깨달은 사람이 있다고 못 봤는데. 여러분 답을 뭡니까? 왜 분파가 많이 있는 겁니까? 브래디, 왜 그렇습니까?

(why’s there short people, why’s there tall people. You are just doing discrimination. You discriminate a lot so you are discriminate in delusion. So mind is not still Buddha, ?) Ok. How about you? ? Contribute. to human knowledge. (I think it’s the work of the conscious mind. The ego just ? variety is the spice of the life) I’m thinking you are right. I think you are right. There are so many sects. Yes Shana. What do you think?

(왜 키 작은 사람, 키 큰 사람이 있는 거죠, 당신은 그냥 분별을 하고 있는 거예요. 당신이 분별을 많이 해서 당신이 미혹함으로 분별을 하는 거죠. 그러니 아직 마음이 부처님이 아니고, ?) 오케이. 그럼 당신은? ?, 인류의 지식에 기여해보십시오. (전 그게 의식의 일이라 생각해요. 아상이 그냥 ? 해서 다양성이 인생의 묘미란 거죠) 당신 말이 맞다고 생각하고 있습니다. 당신이 맞는 것 같습니다. 분파가 많이 있습니다. 그래 샤나. 어떻게 생각하니?

(I think because we are not that all the Buddhas. We are humans. Conscious mind is not that sharp. So the conscious mind is telling you to fight and argue, prove that you are right or wrong) I think I don’t need to research anymore. I give you those confused answers first and give the man, the wise. How’s that? Here’s the confused answer. I just thought of because when Shana said ah, that’s it that’s it. She’s like my ah-ha moment. When you listen. I hope it happens to you too. When you listen to Dharma, she seemed to me aha that’s it. Thank you. Yes.

(제 생각엔 우린 부처님이 아니고 인간이잖아요. 의식이 그만큼 예리하지가 않아요. 그래서 의식이 싸우고 논쟁하고 옳거나 틀리다고 증명하라고 말하는 거죠) 내가 더 이상 조사할 필요가 없는 것 같습니다. 당신에게 저 미혹한 답변들을 먼저 주고 이게 저 남자분의, 현명한 답을 주겠습니다. 어떻습니까? 여기까지가 미혹한 답변이었습니다. 난 막, 샤나가 얘기할 때, 아, 저거네, 저거야, 라고 생각했기 때문입니다. 그녀는 내게 있어, ‘아하’ 라고 하는 순간 같았습니다. 여러분에게도 그런 일이 생기길 바랍니다. 여러분이 법을 들을 때, 말입니다. 그녀는 내게 아하, 저거야, 와 같았습니다. 고맙습니다. 네.

I think, this is my confused answer. So please take it with a grain of salt. I feel, I think that the many sects in Buddhism or Catholicism if I ask to, it’s because they believe they are right. They really believe that they are right. They believe they are more right than the next sect.

이게 내 미혹한 답변입니다. 그러니 너무 진지하게 듣지 마십시오. 내 느낌 상, 내 생각엔, 불교나 기독교에 분파가 많이 있는 건, 그들은 자기가 옳다고 믿기 때문입니다. 그들은 자기가 옳다고 정말로 믿습니다. 그들이 다른 분파보다 더 옳다고 믿습니다.

It’s like us Buddhists are better than, ok. Us Catholics are more better than Buddhists. Ok? Us protestants are better than the Mormons. Because it’s the same sickness. We all believe we are more right than the next guy. Ring your bell? I’m the only guy in this group You guys are so wise. We all believe we are so right. We are more right than the next person. That’s why there are so many sects. And that’s the confused answer.

마치 우리 불자들이 더 낫다고, 오케이. 우리 기독교인들이 불자들보다 더 낫다는 것처럼 말입니다. 오케이? 우리 개신교인들이 몰몬교보다 낫다는 것처럼 말입니다. 왜냐면 그거 같은 병증입니다. 우리 모두는 옆 사람보다 더 옳다고 믿습니다. 익숙한 소립니까? 여기서 나만 그러는 유일한 사람인가 봅니다. 여러분들은 너무 지혜롭나 봅니다. 우리 모두 자기가 더 옳다고, 옆 사람보다 더 옳다고 믿습니다. 그래서 그렇게 많은 분파가 있는 겁니다. 그리고 그게 미혹한 답변입니다.

Now to the wise, Ok. Who cares, who listens to know why why are there so many sects? Because in order to help people to get out of confusion, you need to specialize. Agree? This is my proof. Why you need to specialize? Don’t you need yourself to specialize in law, in engineering, in medicine to help more, to contribute more? You do, would you?

이제 지혜로운 걸로 갑니다. 오케이. 누가 왜 그렇게 많은 분파가 있는지 신경 쓰고, 알려고 듣습니까? 왜냐하면, 사람들이 미혹함에서 벗어나게 돕기 위해서는 특화해야 합니다. 동의합니까? 이게 내 증거입니다. 왜 특화해야 합니까? 여러분, 더 많이 돕기 위해서는, 더 많이 기여하기 위해서는 법에, 공학에, 의학에 특화해야지 않습니까? 그러지 않습니까?

Same thing in religions. You need to specialize. Does it make sense to you? (Yeah, that makes it more peaceful to me because) Me, too. I’m at peace. (inaduible. That makes it more comprehensible) The world is 리버블 isn’t it? More embracing. Yes. you are more right than me because it’s your specialty. I accept. Ok? I used to yield. That’s your true mind speaking. It says I yield to you because this is your specialty. It’s ok, you are right. I agree, you are right. But sometimes I want to ? when I’m more right than you. Because my specialty is different from yours. That’s the wise answer I think. They would embrace. So you are good. I will use your strength, your expertise. The world is big.

종교에서도 마찬가집니다. 특화해야 합니다. 여러분에게 말이 됩니까? (잘 안 들림. 네 절 좀 더 평안하게 해주네요) 나돕니다. 나도 편합니다. (안 들림. 더 이해가 돼요) 세계는 리버블?하지 않습니까? 더 포용적입니다. 네. 그게 당신의 특기니까, 당신이 나보다 더 옳습니다. 난 받아들입니다. 오케이? 난 양보하곤 합니다. 그게 여러분의 진심이 말한느 겁니다. 이게 당신의 특기니 내가 당신에게 양보하자, 괜찮아, 당신이 맞아, 동의해요, 당신이 맞아요 라고 말합니다. 하지만 가끔은 내가 당신보다 더 옳기 때문에 ?하고 싶습니다. 왜냐면 내 특기는 여러분들의 것과 다르기 때문입니다. 그게 내가 생각하는 지혜로운 답변입니다. 그들은 포용하려 합니다. 그러니 당신이 뛰어나다면 당신의 강점을, 전문 지식을 쓸 겁니다. 세상은 큽니다.

This is when you don’t want to compete. You see that spirit? There’s no competition. It’s accepting. It’s embracing. Alright? I’m exhausted because of this tough question. So final question, final last easy question please. And then we go to lunch. Any other questions? Yes.

이때가 여러분이 경쟁하고 싶어하지 않을 때입니다. 여러분 그 정신이 보입니까? 경쟁이 아닙니다. 받아들입니다. 포용합니다. 알겠습니까? 이런 어려운 질문 때문에 기진맥진합니다. 그러니 마지막 질문, 마지막으로 쉬운 질문으로 부탁합니다. 그러고 점심 먹으러 갑시다. 다른 질문? 네.

(How can that true mind be used to control negative emotions like anger, jealousy?) Ah, hhh. Remember 1 question. I’m exposed myself to this, so I can’t blame anyone beuase I’m the one who started talking true mind. So it’s fair to ask what is true mind right? How do you use your true mind? Good question. I don’t have the answer. You can ask questions. I didn’t say I will have all the answers. (But you said people point to that true mind in Chan. It’s about ? for us to ? do it) Well, once you find your true mind you immediately know what to do. The problem with us, for us is that we don’t know that true mind is yet. So we’d like to know more, right?

(어떻게 하면 화나 질투 같은 부정적인 감정을 진심으로 조절할 수 있는 거예요?) 아흐. 질문 하나만 하란 거 기억합니까. 내가 날 이런 처지로 했으니 다른 이를 비난할 순 없겠지만 말입니다. 왜냐면 내가 진심에 대해 얘기를 시작한 사람이기 때문입니다. 그래서 진심이란 게 뭐냐라고 물어도 괜찮겠습니까? 진심을 어떻게 사용합니까? 좋은 질문입니다. 내겐 답이 없습니다. 여러분이 질문할 순 있지만, 내게 모든 답이 다 있다곤 말 안 했습니다.

(그치만 선에서 사람들이 그 진심을 가르킨다고 하셨잖아요. 우리가 ? 하려면 ?) 음, 일단 당신이 당신 진심을 찾으면 즉시 뭘 할지 압니다. 우리에게 문제는 우린 아직 그 지심을 모른단 겁니다. 그래서 우린 더 알고 싶어 합니다. 맞습니까?

Ok, how you do it? A couple of things. Over top in my head. Because it’s a big questions. I know I don’t have the answer already. Let me try to explain it to you in this way. And see if it helps.

오케이. 어떻게 합니까? 몇 가지 것들이 있습니다. 내 머리를 뛰어넘는 겁니다. 왜냐면 꽤나 거창한 질문이기 때문입니다. 이미 내게 답이 없단 걸 아지만 이런 식으로 설명해보겠습니다. 그리고 도움이 되나 봅시다.

You start out first is to recognize those negative feelings, negative emotions. Recognize that you don’t know. That’s the first thing. Ok? That’s you do. The problem with confused people is that people cannot differentiate what’s desirable and what’s not desirable. That’s why they are called confused. So the wise people, they would say, these negative emotions. I don’t know. Ok. That’s the first thing. And also very basic but this is what we all violate every single time. For exmaple, you say see, he’s insulting you! Then you are right! I should be angry! That’s the first reaction. And you ? isn’t it?

우선 그 부정적인 느낌, 부정적인 감정들을 인식하는 것으로 시작합니다. 당신이 모른 단 걸 인식합니다. 그게 첫 번째입니다. 오케이? 그게 당신이 할 일입니다. 미혹한 사람들의 문제는 사람들은 무엇이 바람직하고 바람직하지 않은지 분간을 못 한단 겁니다. 그래서 미혹하다고 부릅니다. 그래서 지혜로운 사람들은, 이 부정직인 감정들, 모르겠군 오케이, 라고 합니다. 그게 첫 번째입니다. 그리고 가장 기본이자, 우리가 번번이 어기는 것은 이겁니다. 예를 들어, 자, 저 남자가 날 모욕했어 라고 하면, 여러분들은, 맞아! 화를 내야겠어! 라고 합니다. 그게 첫 번째 반응입니다. 그러지 않습니까?

And that’s ? your true mind recognize it immediately. It says yes you are going on a slippery slope. If this is not desirable area, stop! ? So the true mind, remember the true mind is underneath. Actually it is in control because it yields only. Don’t think it’s not in control. It is in control. If you know how to use it, Ok? So it recognizes it very quickly. Your negative feelings, your negative emotions are undesirable. In particular, folks, Let’s talk turkey. Getting emotional will make you lose your clarity of your mind. Because your conscious mind is in control.

그러면 여러분의 진심이 즉시 그걸 인식합니다. 그건, 오 낭떠러지로 가고 있네, 바람직한 구역이 아니니 그만해!, 라고 합니다. 그러고 진심은, 진심은 아래 깔려 있단 걸 기억합니까? 사실 그게 통제를 하고 있습니다. 그게 양보만 한다고 해서 통제하고 있지 않다고 생각하지 마십시오. 통제하고 있습니다. 여러분이 그 사용법을 안다면 말입니다. 오케이? 그래서 그건 매우 빨리 인식합니다. 여러분의 부정적인 느낌들, 감정들이 바람직하지 않단 걸 말입니다. 특히, 여러분, 상냥히 말하자면, 감정적으로 구는 것은 여러분 마음의 명료함을 잃게 합니다. 왜냐면 여러분의 의식이 통제를 하고 있기 때문입니다.

It gets worked up. There’s no off. Your emotions ? because our conscious mind keeps thinking about it. And gets more afflicted as you the more you think about it. Sounds similar? The more you think about it, the more angry you get. Right? It’s because it’s 로고스, because it thinks. So the true mind says stop this thinking mind. don’t think about it anymore. Make sense?

그게 작동하는 겁니다. 쉬지 않습니다. 여러분의 의식이 계속 거기에 대해서 생각하고 있기 때문에 여러분의 감정이 ? 합니다. 그리고 여러분이 거기 계속 생각할수록 더 번뇌로워집니다. 익숙합니까? 여러분이 그걸 더 생각할수록 더 화납니다. 맞습니까? 그게 로고스, 이기 때문입니다. 그게 생각하기 때문입니다. 그래서 진심이, 이 생각하는 마음아, 멈춰, 더 이상 그 생각하지 마, 라고 합니다. 이해됩니까?

So Chan is very practical. Ok. Never mind about the true mind. This is far as I can go. Don’t care true mind. I will tell you Chan practice, meditation practice is to develop that ability, that awareness, that sensitivity. The better you are at it, the quicker you recognize your negative emotions. Is that right? That’s what they are used to it. The more skilled you become, the quicker you become aware of these negative feelings. Make sense?

그래서 챤은 매우 실용적입니다. 오케이. 더 이상 진심에 대해서 신경쓰지 마십시오. 내가 갈 수 있는 건 여기까지입니다. 진심에 대해선 신경쓰지 마십시오, 선 수행, 명상수행은 그런 능력, 그런 인지, 그런 감도를 개발하는 거라고 말해주겠습니다. 여러분이 그걸 더 잘할수록 여러분은 부정적인 감정을 더 빨리 인지합니다. 알겠습니까? 그런 걸 합니다. 여러분이 더 능숙해질수록 이런 부정적인 느낌들을 더 빨리 인지하게 됩니다. 이해됩니까?

This is what makes Chan fascinating because the more you improve, the more fascinating it becomes. The quicker you are at recognizing your negative, and guess what? if you are able to recognize negative, knuckle that, what’s that? Positive. Isn’t that beautiful? The life becomes positive, Maria. It’s no longer competing.

그게 선을 매력적으로 만듭니다. 여러분이 더 진전할수록 선은 더 매력적이게 됩니다. 여러분이 부정적인 걸 더 빨리 인지하게 될수록, 어떻습니까? 여러분이 부정적인 걸 인지할 수 있다면, 그걸 쳐버립니다. 그게 뭡니까? 긍정적으로 됩니다. 아름답지 않습니까? 인생이 긍정적이게 됩니다. 마리아. 더 이상 그건 경쟁이 아닙니다.

You compete and it does not compete. The outside world, you look at them as competing but it says, no, I yield to them. You misunderstand me, and ? That state is called competing and yet not competing. That’s wisdom.

경쟁하지만 경쟁하지 않습니다. 외부 세상은 경쟁으로 바라보지만, 그건, 아냐, 난 양보할 거야, 당신들이 날 오해하지만, ? 그 경계를 경쟁하지만 경쟁하지 않는 것이라고 부릅니다. 그게 지혜입니다.

So life becomes so much more fascinating, so much more ? because of the absence of all of these negativity. All these unwelcomed emotions, all unnecessary emotions.

그래서 인생이 훨씬 더 매력적이이고 훨씬 더? 이게 됩니다. 왜냐면 이 모든 부정적이고 환영할 수 없는 감정들, 불필요한 것들이 없기 때문입니다.

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