20180202 종지법문 불타망어 – 거짓말하는 이유/멍청한 질문들
Why do we lie/Silly questions
It is no selfishness. And selfishness is related to the rules of preventing mouth karmas. Because the ego, as long as you have the ego, the ego manifests itself in 4 different ways. Ego likes to create 4 kinds of mouth karmas.
그건 부자사입니다. 이기심은 구업을 방지하는 규칙과 관계있습니다. 왜냐면 아상은, 여러분에게 아상이 있는 한, 아상은 스스로 네 가지 방식으로 드러납니다. 아상은 네 가지 종류의 구업을 짓는 것을 좋아합니다.
#1, we talked about it. As long as the ego exists, we’d like to what is it, use curse words. And then the ego likes to be double tongue. The ego likes to say unbeneficial, nonsensical words. Sweet nothing, for example. It’s called 치윤. So when you use this 치윤, you are actually making people, your listener scattered. So you are creating offenses. Ego likes to do that.
1번, 우린 이 얘기했습니다. 아상이 존재하는 한, 우린 뭐더라, 거친 말을 쓰려합니다. 그리고 아상은 이간질(양설)을 좋아합니다. 아상은 무익한, 무의미한 말을 좋아합니다. 예를 들어, 사탕발림 말입니다. 그걸 기어라고 부릅니다. 그래서 이 기어를 쓸 때, 우린 사실 사람들을, 청자를 흐트러지게 합니다. 그래서 죄를 짓는 겁니다. 아상은 그러길 좋아합니다.
#4, the ego likes to lie. It loves to lie. And it has so many reasons why it would lie. #1, when it feels threatened, it would lie to protect itself. It’s automatic. As soon as you threaten, it lies to protect itself. It’s no brainer. Yes or no? That’s one of the important rules, mechanism of the ego.
네 번째, 아상은 거짓말을 좋아합니다. 거짓말을 매우 좋아합니다. 그리고 거짓말을 하는 아주 많은 이유가 있습니다. 첫 번째, 위협을 느끼면 스스로 보호하기 위해서 거짓말을 합니다. 자동입니다. 위협한다면, 그건 스스로 보호하기 위해서 거짓말을 합니다. 뇌를 거치지 않고 말입니다. 맞습니까? 그건 아상의 주요 규칙, 메커니즘의 하나입니다.
#2, it lies in order to protect others. #3, it’s to seek gains and avoid losses. The ego cannot stand losing. It hates it. Yes? And #4, to harm others. It’s a revenge. Ok. Make them pay for offending you. Ok. Make them pay, harm others. Yes? You’d like to do that, no way. I will make you pay for this, huh. How you dare divorce me, you won’t have any penny for your next wife.
두 번째, 아상은 다른 이를 보호하기 위해서 걱정합니다. 세 번째, 이익을 구하고 손해를 피하기 위해서 합니다. 아상은 손해를 견딜 수가 없습니다. 혐오합니다. 네? 그리고 네 번째 다른 이를 해치기 위해서, 말입니다. 그건 복수입니다. 오케이. 모욕한 대가를 치르게 하는 겁니다. 오케이. 대가를 치르게 하려고, 다른 이를 해칩니다. 네? 여러분 그러려고 합니다, 말도 안 돼, 이걸 갚아주겠어. 허. 어떻게 감히 나랑 이혼을 해. 당신 다음 부인을 위한 1원어치도 없을 거야.
Alright? #5, it likes to be liked because of insecurity. #6, you are sick meaning that they pull your string, you lose control of your sanity. For example, the ghosts manipulate you. They make you twist things in your mind so that you misinterpret things or when you lie in order to make a case for. You are so afflicted. You need to justify yourself and then to others why you are afflicted. These people are pretty sick. There’s no way to get to them.
알겠습니까. 다섯 번째, 불안함 때문에 좋아해 달라고 하는 걸 좋아합니다. 여섯 번째, 병적입니다. 그들은 여러분을 조종하고, 여러분이 이성의 통제를 잃게 합니다. 그래서 여러분은 오해하고, 강력히 주장하기 위해서 거짓말을 하면, 매우 번뇌로워합니다. 여러분은 자기가 왜 번뇌로운지 스스로 그리고 다른 이들에게 정당화해야 하기 때문입니다. 이런 사람들은 꽤나 병적입니다. 그들에게 다가갈 길은 없습니다.
They need to manipulate others, convince others. They are righteous of their righteousness. Yes? Met anyone like that? Just me. Only 2 of us, Gou Yin and me. Alright. So you lost control of your own integrity.
그들은 다른 이들을 조종하고, 납득시켜야 합니다. 그들은 스스로 정정당당합니다. 네? 그런 사람 만난 적 있습니까? 나뿐인가. 우리 둘 뿐이군, 고옌과 나. 좋습니다. 그래서 여러분은 스스로 무결함의 통제를 잃습니다.
There’s one more thing that we didn’t talk about last night. Why do we lie? Anyone? Why do you lie? Why do we lie? Why do people lie? Yes? Xian Ku. You are moving your head. Why do people lie? What’s another reason you think. Very big reason. Anyone. Anthony, why do people lie? Why do you lie? Why do I lie?
우리가 지난밤 얘기하지 않은 것이 한 가지 더 있습니다. 우린 왜 거짓말을 합니까? 누구 아는 사람? 여러분 왜 거짓말을 합니까? 왜 거짓말을 합니까? 사람들은 왜 거짓말을 합니까? 네? 현가야. 머리 움직였잖니. 왜 사람들이 거짓말을 하지? 네가 생각하는 다른 이유가 뭐니? 아주 큰 이유입니다. 누구 아는 사람. 앤써니. 왜 사람들이 거짓말합니까? 왜 당신은 거짓말을 합니까? 난 왜 거짓말을 합니까?
Yes. (Make people happy) Hmm, make people happy. Yeah, yeah. Flattery, flattery, yeah, yeah. That’s a good one. I almost forgot. Yeah. (inaudible) Yeah. Ok, ok, ok, make people happy. Oh you are so sick, too. (laugh) Oh god, what else? Why do we lie? Just think about it. Why do people lie? Very very big reason. Why do people lie? Come on, come on. We don’t have a lot of time.
네. (사람들을 행복하게 해 주려고) 흠, 사람들을 행복하게 하려고, 네, 네. 아첨, 아첨. 네, 네. 좋습니다. 거의 잊을 뻔했군. 네. (청중 안 들림) 네, 오케이, 오케이, 오케이, 사람들을 행복하게 해 주려고, 오, 당신도 꽤 병적이군. (웃음) 세상에, 다른 건 그 외에 뭐 있습니까? 왜 우린 거짓말을 합니까? 생각해 보십시오. 왜 사람들은 거짓말을 합니까? 아주 아주 큰 이유가 있습니다. 왜 사람들이 거짓말을 합니까? 얼른, 얼른. 우리 시간이 많이 없습니다.
We need to move on to the more important stuff. Yes? Why do people lie? (You get what you want?) You get what you want, uh, seek gains. That’s flattery, seek gains. Ok, what else. Why do we lie? Come on, come on. Yes, Anthony. (Do not tell the truth) Do not tell the truth. Yes, it’s more challenging not to tell the truth. That’s correct.
우리 더 중요한 걸로 넘어가야 합니다. 네, 왜 사람들이 거짓말을 합니까? (원하는 걸 얻으려고?) 원하는 걸 얻으려고, 네, 이익을 구하는 것. 그건 아첨, 이익을 구하는 겁니다. 오케이, 그 외 다른 거. 왜 우린 거짓말을 합니까? 얼른 해보십시오. 네, 앤써니. (사실을 말하지 않으려고) 사실을 말하지 않으려고. 네, 사실을 말하지 않으려고 모험을 하는 것, 맞습니다.
This boy is good. Yeah. And what’s your name again? So young and yet so talented already. Yes, what’s another real big reason. Why do we lie. Yes, Brady. (Protect your pride). Protect your pride. Getting close, getting hot. Yes, yes, yes. He’s so hot enough. Yes. (Big ego?) Who said that. Who said that? Now you know why. Now you know why I have to have someone say it for me. Ha Ha Ha Ha.
얘 좀 하는군. 네, 네 이름이 뭐더라? 어린데, 이미 재능이 있군. 네, 다른 진짜 큰 이유가 뭡니까? 우린 왜 거짓말합니까? 네, 브래디. (자존심 지키려고요) 자존심 지키려고, 가까워졌습니다. 뜨거워졌습니다, 네, 네. 그 정도면 근접했습니다. 네. (아상이 커서) 누가 말했습니까? 누가 말했습니까? 이제 여러분 이율 알았군. 이제 왜 내가 누군가에게 얘기하라고 했는지 알았습니다. 하하하하.
Think, Richard Trump. Richard Trump. You know him? Hmm, anyone? Richard Trump. Come on, he’s very famous. Trump hotels, everyone. Trump golf courses. Richard, richard Trump. (Vietnamese) She said is that guy? Yeah, that guy. Yeah. Anyone? You know him? Huh?
생각해 보십시오. 리처트 트럼프. 리처드 트럼프 말입니다. 그를 압니까? 흠, 누구 아는 사람? 리처드 트럼프. 얼른, 그는 매우 유명합니다. 트럼프 호텔, 여러분. 트럼프 골프 코스. 리처드, 리처드 트럼프. (베트남어 청중) 그녀가 그 사람인가요?라고 했습니다. 네, 그 남자. 네, 누구 아는 사람? 그를 압니까? 허?
Isn’t he the symbol of arrogance? Richard. Right? No? Isnt’ that Richard? (Donald Trump?) Donald? No, no to me, it’s more like a dick. (laugh) You get it now? Thank you, thank you. Arrogance. We lie because we are so arrogant. We feel, we are better. Ok.
그는 오만함의 상징 아닙니까? 리처드, 네? 아니라고? 그 리처드? (도널드 트럼프요?) 도널드? 아니, 아닙니다. 내겐, 좀 더 딕(리처드 애칭으로 딕) 같아요. (웃음) 이제 이해했습니까? 고맙습니다. 오만함. 우린 매우 오만하기 때문에, 우린 자신이 더 낫다고 느끼기 때문에 거짓말을 합니다. 오케이.
What is arrogance. You know, this particular guy here is like he feels better, he has to be better. Yes. Arrogance. Agree or disagree? It’s a huge reason. He’s so arrogant. We have to lie because we cannot be lessen than anyone. Ok. Agree or disagree. They cannot stand it when they are not as good as you are. They have to lie. Yes or no? Ok? Alright.
오만함이란 무엇입니까? 여러분, 여기 이 특정한 사람은, 그가 더 낫다고, 더 나은 게 틀림없다고 느낍니다. 네. 오만함. 동의합니까? 그건 큰 이유입니다. 그는 매우 오만합니다. 우리는 그 누구보다도 모자라선 안 되기 때문에 거짓말을 해야만 합니다. 오케이. 동의합니까? 그들은 여러분만큼 잘하지 않을 때 그들은 그걸 견딜 수가 없습니다. 그들은 거짓말을 해야만 합니다. 맞습니까? 오케이? 네.
To me, those are the major major reasons why you have to be more understanding why people lie. These cases where it is so compelling to lie. Alright? And in Buddhism, we have so many ways to deal with this ego here. First you need to know how this guy works. How this guy functions.
내게 그건 아주 주된 이유들입니다. 사람들이 왜 거짓말을 하는지 여러분은 그 이유들을 더 잘 이해해야만 합니다. 이런 경우들에서 거짓말을 하게 합니다. 네. 불교에서 우린 이런 아상을 대처하는 아주 많은 방법들이 있습니다. 우선 여러분은 이게 작동하는 법을 알아야 합니다.
You need to know its weakness. Its operating. This modus operandi. Its operating system. Ok? Then you have a way to control it, to corner it and then you kill it. Alright? Only in Buddhism, we have this kind of training. It’s not something you can figure out yourself. You cannot figure it out yourself. Virtually impossible.
여러분은 그 약점을, 작동을, 작동 모드를 알아야 합니다. 작동 체계를 말입니다. 오케이? 그러면 그걸 통제하는, 구석에 모는 길이 있습니다. 그러고 여러분이 그걸 죽입니다. 알겠습니까? 오직 불교에서만, 이런 류의 훈련이 있습니다. 여러분 스스로 알아낼 수 있는 게 아닙니다. 여러분 스스로 알아낼 수 없습니다. 사실상 불가능합니다.
You need some guidance, you need some assistance. If you get some guidance, if you get some assistance, then you can get it a lot quicker.
여러분에겐 지도가, 도움이 필요합니다. 여러분에게 지도가 있다면, 도움이 있다면, 여러분을 훨씬 빨리 이를 수 있습니다.
So for example, those who said I can figure it out. It’s not a big deal. I can figure it out. I have a ph.D. I have post doctor studies and so forth. My familiy is 7 generations of scientist. No, it’s not something you can figure it out yourself.
그래서 예를 들어서 나 혼자서 알아낼 수 있어, 별거 아냐, 혼자 알아낼 수 있어. 나 박사 학위야, 나 포닥 중이야, 우리 가족은 7대째 과학자야, 등등이라고 한다면 아닙니다. 그건 여러분 스스로 알아낼 수 없는 것입니다.
Because I don’t want to tell you #8. Because that’s what my secret. But in Buddhism, we recognize its operates, how it operates. And that’s why it is very virtually impossible to do it by yourself. Because what happened is that it’s much easier for someone to see your weakness than for you to see your weakness.
여러분에게 여덟 번째를 말해주고 싶지 않습니다. 그건 내 비밀입니다. 하지만 불교에서 우린 그것의 작동법을 인지합니다. 그래서 여러분 혼자서 하는 건 사실상 불가능합니다. 왜냐면, 여러분이 본인 약점을 보는 것보다 누군가가 여러분이 약점을 보는 것이 훨씬 쉽기 때문입니다.
What happens is that good knowing advisor recognizes your ego’s weakness. For some cases, it’s vanity. Like Richard. His weakness is clearly #7. It’s very easy to get to him. For some people it’s like insecurity. Yes? For some others, it’s like this reluctance to take losses.
선지식은 여러분의 아상의 약점을 인지합니다. 어떤 경우들에서는. 그건 허영심입니다. 리처드처럼 말입니다. 그의 약점은 명백히 도 여덟 번째입니다. 그를 파악하긴 매우 쉽습니다. 어떤 사람들은 불안정함입니다. 네? 어떤 다른 사람들은 손해를 감수하는 것을 망설이는 겁니다.
You know they are so afraid to take a loss. So for example, when they use money, they would say hmm I’m not sure is this beneficial for me or not. So they can only spend money until they really convince themselves that it’s beneficial to them.
여러분, 그들은 손해를 감수하는 걸 매우 두려워합니다. 그래서 예를 들어서, 그들은 돈을 쓸 때, 흠, 이게 나한테 이익이 될지 안 될지 확실치 않아. 그래서 그들은 그게 본인들에게 이롭다고 스스로 정말로 납득할 때만 돈을 쓸 수 있습니다.
So each person’s ego is slightly different. The training of good knowing advisor. And that’s why they can guide you without telling you what they are doing. Ok? So what happens is that a good knowing adviser is a kind of cool. This is sort of a game. The good knowing adviser plays with you. He recognizes your weakness. He doesn’t say anything. Ok.
그래서 각 사람의 아상은 약간씩 다릅니다. 선지식의 훈련은 그래서 여러분에게 그들이 무엇을 하고 있는지 말해주지 않고 여러분을 지도할 수 있습니다. 오케이? 그래서 선지식은 꽤 멋집니다. 이건 일종의 게임입니다. 선지식은 여러분과 놉니다. 그는 여러분의 약점을 인지합니다. 그는 아무 말도 하지 않습니다. 오케이.
So what he does that he’s sort of like driving a horde of horses. Like the cowboys. They are a kind of round up the horses. Put them through these channel to go into the, what is that? Corral? The chute, yes. Thank you. I never know that. God, watching all these Western movies and never realize what it’s called. Thank you, thank you so much. Ah, I’m happy tonight. I’d love to learn.
그가 하는 일은 말 무리를 이끄는 겁니다. 카우보이들처럼 말입니다. 말들을 한 데 몰아서 이 통로에 집어넣습니다. 그게 뭐더라, 축사? 활강로. 네. 고맙습니다. 난 몰랐습니다. 세상에. 온갖 웨스턴 영화를 봤는데 그걸 뭐라고 부르는지 몰랐다니. 고맙습니다. 몹시 감사합니다. 아, 행복한 밤입니다. 배우니 좋습니다.
So you drive horses to the chute and go into this corral. Right? And then, so the horses aren’t there so the good knowing advisors don’t say anything. They keep going around and playing with horses until he locates a horse that’s being cornered. Then he comes over and (마스터 탁자 내려침) That’s why the good knowing adviser can never tell you what he’s doing.
그래서 말들을 활강로로 몰고 이 축사로 갑니다. 맞습니까? 그리고 거기 없는 말들이 있습니다. 그럼 선지식은 아무 말도 하지 않습니다. 그들은 계속 주위를 돕니다. 그리고 어떤 말을 구석에 몰기 전까지 말들과 놉니다. 그러곤 그가 건너가서 (마스터 탁자 내려 치심) 그래서 선지식은 그가 뭘 하고 있는지 여러분에게 절대 말할 수 없습니다.
Oh this is too much for the Chinese people? Oh, explain to the Chinese. How did you know? He’s perfect. This is a kind of difficult to explain. So as long as your ego, if the teacher tells you, oh, I need you to, I’m gonna do this for you. I’m gonna put you in a corner so that I can help you break your ego’s neck. The ego will not, refuse to go into the corner. That’s what the problem is.
오, 중국 사람들에게 이건 너무 무리입니까? 오, 중국 사람들에게 설명해 주십시오. 어떻게 알죠, 선화상인은 완벽하시다고요. 이건 설명하기 꽤 어렵습니다. 여러분의 아상이 있는 한, 스승이 여러분에게, 오, 당신 이걸 해야 해, 당신을 위해 내가 이걸 할 거야. 당신 아상의 목을 부러뜨리게 해 주려고 당신을 구석에 몰겠어,라고 한다면, 아상은 구석으로 가지 않을 겁니다, 거부할 겁니다. 그게 문제입니다.
That’s why the good knowing adviser somehow has to fool you. I know, it’s sort of devious. Ok? It’s so sad but it’s necessary. Alright? Does it make sense to you? Your ego, remember #1. Your ego, as soon as it realizes it’s under threat, it would lie like crazy to get out. Oh, excuse me. I gotta go to the restroom. Excuse me, I have a diarrhea. Excuse me, my mom is sick at home. Sorry my son, he needs me right now.
그래서 선지식은 어떻게 해서 여러분을 속여야만 합니다. 나도 압니다. 이건 꽤 교활합니다. 오케이? 슬프지만 그게 필수입니다. 알겠습니까? 여러분 이해됩니까? 여러분의 사상은, 1번 기억합니까. 여러분의 아상은, 위협 속에 있다고 아는 한, 벗어나기 위해서 미친 듯이 거짓말을 할 겁니다. 오, 실례하지만, 화장실 가야겠어요. 실례지만, 배탈 났어요. 실례지만, 어머니가 집에서 아프세요. 미안해요, 우리 아들이 지금 당장 날 필요로 해요.
So it lies through its teeth to get out of the way. He he he he. Isn’t that cool? You need to know. You need to be trained. You need to be better off getting some help. Because it’s a lot faster that someone can spot your ego’s weakness because you will be never able to recognize yourself. It’s too difficult for you to see.
벗어나기 위해서 새빨간 거짓말을 합니다. 헤헤헤헤. 멋지지 않습니까? 여러분은 알아야 합니다. 훈련받아야 합니다. 도움을 얻어서 더 나아져야 합니다. 왜냐하면 누군가가 여러분의 아상의 약점을 훨씬 빨리 탐지할 수 있습니다. 왜냐면 여러분은 본인을 절대 인지할 수 없을 것이기 때문입니다. 여러분이 보기는 너무 어렵습니다.
Because the ego is prepared to fool itself. The ego is pretty sick itself. It refuses to die. So someone has to kill it. See, how evil your ego is? Isn’t it fascinating. No? Numero Uno, that’s the ego. the best person in the world is not dick, I mean Richard, but your ego. You are number one. Each of you are number 1.
왜냐면 아상은 자기를 속일 준비가 되어 있기 때문입니다. 아상은 스스로 꽤나 병적입니다. 죽길 거부합니다. 그래서 누군가가 죽여야만 합니다. 아상이 얼마나 악한지 알겠습니까? 환상적입니다. 아닙니까? 1번, 그게 아상입니다. 이 세상에서 최고는 딕이 아니라, 내 말은 리처드가 아니라 여러분 아상입니다. 여러분이 제일입니다. 여러분 각각이 제일입니다.
Yes or no? You are all number 1. Isn’t that cool? This is only Buddhism, the Buddha he sees that. You are the number 1. Let’s see how long can you be the number 1. See, the Buddha has his fun too. He say, let’s see how much longer you can be number 1. Alright? You believe it or not?
맞습니까? 여러분 모두가 제일입니다. 멋지지 않습니까. 이건 오직 불교에서만, 부처님께서 그걸 보신 겁니다. 너희가 첫 번째로군. 너희가 언제까지 제일일 수 있을지 한 번 볼까. 부처님도 재미를 보십니다. 부처님께서, 너희가 얼마나 더 첫 번째일 수 있는지 보자,라고 하시는 겁니다. 알겠습니까? 여러분 믿습니까?
What we are telling you is just a generality. Actually the ego is described in much greater details. This considers coarse. This is nothing. This is for fun. Your ego is so refined. So subtle. That only through Chan can recognize it. Isn’t that cool? So the ego says, uh, uh, I’m not happy, I’m not comfortable. Uh, uh, uh.
여러분에게 말해주려는 건 일반적인 사항입니다. 사실 훨씬 더 엄청 자세하게 아상을 설명합니다. 이건 거칠게 한 겁니다. 이건 아무것도 아닙니다. 이건 재미로 한 겁니다. 여러분의 아상은 매우 정교합니다. 매우 미묘합니다. 오직 선을 통해서만 그걸 알 수 있습니다. 멋지지 않습니까? 그래서 아상은, 어어, 기분 안 좋아, 불편해, 어어어,라고 합니다.
That’s the ego right there. The ego is asserting itself. I don’t like it! Ok? You see the ego becoming stronger as you grow older. Ok? Alright? Question. So that’ why in summary, finally #5, is no seeking self benefit.
바로 그게 아상입니다. 아상이 스스로 주장하는 겁니다. 나 그거 싫어! 오케이? 여러분이 나이가 들수록 아상은 점점 강해져 가는 걸 봅니다. 오케이? 알겠습니까? 질문. 그래서 요약하자면, 마지막으로 다섯 번째, 부자리.
It’s related to the fact that you should not seek sensual pleasures, gratifications for the sensual pleasures. Like drinking. Like taking intoxicants. Like taking drugs and so forth.
그건 여러분이 감각적인 쾌락을, 감각적 쾌락에서 오는 만족을 구해선 안 된다는 사실과 관련됩니다. 술, 취하게 하는 것들, 약을 섭취하는 것 등등처럼 말입니다.
Why is that? My master puts it as, Master Xuan Hua puts it as seeking self-benefit. It’s a little bit vague to me. I know it means that you avoid taking intoxicants.
왜 그렇습니까? 내 스승님께선 이렇게 말씀하셨습니다. 선화상인께서는 자신의 이익을 구하는 것으로 말씀하셨습니다. 내겐 약간 모호합니다. 그게 취하게 하는 것들의 섭취를 피하란 뜻으로 압니다.
Because once you indulge yourself in sensual pleasure like that, you won’t be able to stop yourself from breaking the other rules. So #5 is basically preventative measure. Ok. Ok, it’s preventative. Alright? Any questions?
왜냐면 일단 여러분이 그런 감각적 쾌락에 탐닉한다면, 다른 규칙을 어기는 것으로부터 스스로 멈출 수가 없을 겁니다. 그래서 다섯 번째는 사실 예방책입니다. 오케이, 오케이. 그건 예방 차원입니다. 알겠습니까? 다른 질문?
Those are the 6 principles. No fighting. Because if you don’t indulge in fighting you will not create killing karmas. #2, no greed, You are not greedy, then you don’t steal from others. #3, no seeking. Then you will not indulge in sexual gratification outside of marriages. Ok. If you do that, you create a lot of problems.
그게 6대 종지입니다. 부쟁. 왜냐면 여러분이 투쟁에 탐닉하지 않는다면, 여러분은 살생업을 짓지 않을 것이기 때문입니다. 두 번째, 불탐. 여러분이 탐욕스럽지 않다면, 여러분은 다른 이로부터 훔치지 않습니다. 세 번째, 불구. 그러면 여러분은 혼외에서 성적 만족을 탐닉하지 않을 겁니다. 오케이. 여러분이 만약 탐닉한다면, 많은 문제를 만듭니다.
And #4, No selfishness. We talked about that already. You are selfish because your manifestation of selfishness, you create a lot of mouth karmas. 4 mouth karmas. And #5 is no seeking self-benefit relates to the fact that once you indulge in taking intoxicants, smoking, and taking drugs. Then you will violate the others. So #5 is preventative.
그리고 네 번째, 부자사. 이미 거기에 대해 얘기했습니다. 우린 이기적입니다. 우리의 이기심은, 많은 구업을 지으며 드러납니다. 네 가지 구업 말입니다. 그리고 다섯 번째. 부자리는 일단 여러분이 취하게 하는 것들, 흡연, 약 섭취를 탐닉한다면 여러분은 다른 것들을 어길 겁니다. 그래서 다섯 번째는 예방 차원입니다.
#6 is a reminder. If you really want to put an end to all your suffering, you need to stop lying. Ok? You really believe in putting an end to all your suffering, you need to start with stopping, you need to stop lying. Ok. Because if you lie, you will not be able to get out of the mess, the wheel of reincarnation. Alright? Yes.
그리고 여섯 번째는 알려주는 겁니다. 여러분이 정말로 여러분의 모든 괴로움에 종지부를 찍고 싶다면, 여러분은 거짓말을 그쳐야 합니다. 오케이? 정말로 여러분의 모든 괴로움에 종지부를 찍는 걸 믿는다면, 여러분은 그만두는 걸로 시작해야 합니다. 여러분은 거짓말을 그만둬야 합니다. 오케이. 왜냐면, 여러분이 거짓말을 한다면 여러분은 이 난장판을, 윤회 바퀴에서 빠져나갈 수 없을 것이기 때문입니다. 알겠습니까? 네.
What happens when you often lie? There’s some consequences. What’s #1? (inaudible) Hard to keep your story straight? Meaning that people don’t believe you. After a while, they catch up. So what happens is that you tell too many lies, it’s too difficult to keep them consistent. Yes, it’s true.
여러분이 자주 거짓말을 하면 무슨 일이 생깁니까? 몇 가지 결과들이 있습니다. 뭐가 첫 번째입니까? (청중 안 들림) 얘기에 일관성을 유지하기가 어렵다? 그건 사람들이 여러분을 믿지 않는단 뜻입니다. 얼마 간 있다가 그들이 잡아낼 겁니다. 그래서 무슨 일이 생긴다면, 여러분 거짓말을 너무 많이 하면, 그걸 일관적으로 유지하기가 매우 어렵습니다. 네, 맞습니다.
So what happens is that actually you know what. What happens, what’s the greatest fear, all the people who lie? To be discovered. Those people who lie, who lie a lot, who often lie. They are so scared of being discovered. Ok?
무슨 일이 생기냐면 사실 여러분도 압니다. 무슨 일이 생깁니까. 거짓말하는 모든 사람이 가장 두려워하는 게 뭡니까? 들키는 겁니다. 거짓말하는 사람들은, 거짓말을 많이 하는, 자주 하는 사람들은 들키는 걸 너무도 무서워합니다. 오케이?
So that’s why keep on running around and lying a little bit this person, and lying this person so they keep on moving from state to state. I used to be from Midwest. Now I’m here. Then I went to Northern California. You see, I move down to Los Angeles.
그래서 계속 도망 다니면 이 사람한테 약간 저 사람한테 약간 거짓말을 합니다. 그래서 그들은 주에서 주로 옮겨다닙니다. 난 중서부에 있었는데 이제, 여기 있습니다. 그러고 난 북가주에 있었습니다. 여러분도 보듯 난 LA로 내려왔습니다.
So people who lie, they are so scared to be discovered. Yes or no? They are afraid. So I know someone who is such a chronic liar. So this woman here met my master, She’s, (마스터 고개 숙임) ‘I’m so pure, I’m so devoted disciple of yours’ And you know she’s lying already.
그래서 거짓말하는 사람들은 들키는 걸 너무 무서워합니다. 맞습니까? 그들은 무서워합니다. 그래서 난 만성 거짓말쟁이인 사람을 압니다. 이 여자분이 내 스승님을 만났습니다. 그녀는 (고개 숙임) ‘전 정말 당신의, 순수한, 헌신적인 제자예요.’라고 합니다. 여러분은 그녀가 거짓말하고 있단 걸 이미 압니다.
And you know because of that fear, they don’t spend time around you. They don’t hang around you. Always running away. Yes or no? Because eventually people will catch up. Therefore you cannot stay long in one place. Ok? And you can’t really get married unless your wife also lies. Saying ‘Oh, you are just like me. No need to run away anymore’
왜냐면 그 두려움 때문에 그들은 여러분 주위에서 시간을 보내지 않습니다. 그들은 여러분 주변에 있지 않습니다. 항상 멀리 도망갑니다. 맞습니까? 왜냐면 결국 사람들이 잡아낼 것이기 때문입니다. 그러므로 한 장소에 오래 머물 수가 없습니다. 오케이? 여러분 아내도 거짓말하지 않는 이상 정말로 결혼할 수가 없습니다. ‘오, 당신도 나 같군. 더 이상 도망 다닐 필요 없겠어’
See that? Make sense or not? So that’s why you see a chronic liar and see the wife you know, that you are not gonna trust either of them. (laugh) Alright, any other questions. So people don’t believe them. What’s #2? What’s #2? Yes, you raise your hand. (inaudible) You forgot already. You lie. Yes. What’s #2?
알겠습니까? 이해됩니까? 그래서 여러분은 이 만성 거짓말쟁이와 그 아내를 보면, 여러분은 그 둘 중 어느 쪽도 신뢰하지 않을 겁니다. (웃음) 알겠습니까, 다른 질문. 그래서 사람들은 그들을 믿지 않습니다. 두 번째는 뭡니까? 뭐가 두 번쨉니까. 네, 여러분 손 드십시오. (청중 안 들림) 이미 잊었다고, 거짓말. 네, 뭐가 두 번째입니까?
What’s another retribution for the liars. What? What? What happens you lie? I just told you. You are always fearful to be discovered. Yes? What’s #3? What’s another, that’s what happened when you lie. People know of your reputation as a liar. Your reputation precedes you.
거짓말쟁이의 또 다른 과보는 무엇입니까. 뭡니까? 네? 거짓말을 하면 무슨 일이 생깁니까? 난 막 여러분에게 말했습니다. 들킬까 봐 항상 두려워합니다. 맞습니까? 뭐가 세 번째입니까? 또 다른 건 뭡니까? 거짓말하면 무슨 일이 생깁니까? 사람들이 거짓말쟁이로 당신의 평판을 압니다. 여러분 평판이 여러분을 앞섭니다.
Yes or no? With the Internet, I mean you can look it up. Yes? What else? What’s another retribution? So many retributions. What’s #4? It’s flat track. This is what happens to you. What’s #4? What happened you lie? Yes? (You fall) You fall, of course. You fall to the hell.
맞습니까? 인터넷으로, 내 말은 찾아볼 수 있단 겁니다. 맞습니까? 그 외에는? 또 다른 과보는 뭡니까? 아주 많은 과보가 있습니다. 뭐가 네 번째입니까? 그건 플랫 트랙?입니다. 이런 일이 생깁니다. 네 번째는 뭡니까? 거짓말하면 무슨 일이 생깁니까? 네? (떨어져요) 떨어진다, 물론입니다. 지옥에 떨어집니다.
#5, Yes? (inaudible) Fewer friends, true. I like that. Ok, #6, #6. Yes? #6. (You don’t have dignity) No, they are very dignified. Ask Richard. (Who’s Richard?) You don’t know Richard Trump? (inaudible) No, it’s a dick Trump. Not, Donald Trump. You have to listen to the first part of lecture again.
다섯 번째, 네? (청중 안 들림) 친구가 적어요. 맞습니다. 그거 맘에 들군. 오케이. 여섯 번째, 여섯 번째. 네? 여섯 번째. (존엄성이 없어요) 아닙니다, 그들은 매우 위엄있습니다. 리처드에게 물어보십시오. (리처드가 누군데요) 리처드 트럼프 모릅니까? (청중 안 들림) 아닙니다, 딕 트럼프입니다. 도널드 트럼프 말고. 강설 시작 부분을 다시 들어보십시오.
I hope I’m not offending anyone. I don’t care. It’s my lecture. My temple. Freedom of speech. Only United States. In Thailad, they could cut my head off. That’s true. It’s less majestic. Meaning that you slander the king, they cut your head off. Or the Chinese. Yes? Or Vietnamese. You kill 3 generations. Ok.
내가 누구 기분을 상하게 하지 않았으면 좋겠는데. 신경 안 쓰겠습니다. 내 법문, 내 절입니다. 발언의 자유가 있습니다. 오직 미국에서만 말입니다. 태국에선 내 머릴 자를 수도 있습니다. 그건 사실입니다. 왕권을 손상시켰다고. 왕을 비난하면, 여러분 머릴 잘라버립니다. 아님 중국도. 맞습니까? 베트남도. 3대를 죽입니다. 오케이.
I don’t know which one anymore. What’s the next retribution. What’s another retribution? Yes? (inaudible) Yeah, you, they hate you. Ok? You are not liked. What’s another retribution? What’s another one? You fall to the hells, you know all these bad things happen to you. What else? Hmm? What else? Anyone?
더 이상 몇 번째인지 모르겠군. 다음 과보는 뭡니까? 또 다른 과보는 무엇입니까? 네? (청중 안 들림. 네, 당신. 사람들이 당신을 싫어한다. 오케이? 당신을 좋아해 주지 않습니다. 또 다른 과보는 뭡니까? 또 다른 거는? 지옥에 떨어진다. 네, 온갖 나쁜 일들이 생깁니다. 그 외에는? 흠? 또 다른 거는? 누구 없습니까?
(You can’t be happy) Who cares. You are miserable already. (Vietnamese) No, no. Not that. What’s another one? I know you don’t know this. That’s why I asked if you know already, I wouldn’t ask. What’s another retribution? You have bad, who said that? (inaudible) Shana, said that. how do you know?
(행복할 수 없어요) 누가 신경이나 씁니까. 여러분은 이미 비참합니다. (베트남어 청중) 아니, 아닙니다. 그건 아닙니다. 또 다른 사람? 여러분이 이걸 모를 거라고 난 알고 있었습니다. 그래서 내가 물은 겁니다. 이미 여러분이 안다면, 안 물었을 겁니다. 또 다른 과보는 뭡니까? 나쁜?. 누가 얘기 했습니까? (청중 안 들림) 샤나가 말했습니다. 어떻게 압니까?
That’s why you been ? and scope and Listerine. All those things because you notice that there’s selling so many mouth wash and ? and so on. It’s because people are lying too much nowadays. That’s why they need tic-tac. You know that? You go to the seven eleven. Tic Tacs right there on the counter.
그래서 여러분이 ? 하고 리스테린을 합니다. 그런 온갖 것들은 여러분이 알 듯, 구강 세정제를 아주 많이 팝니다. 왜냐면 사람들이 요즘 거짓말을 너무 많이 하기 때문입니다. 그래서 틱택이 필요한 겁니다. 그거 알았습니까? 세븐일레븐에 가면, 틱택이 카운터에 바로 있습니다.
It’s true. Yes or no? Notice? So many breathe aids. Shall we call it Huh? Of course there’s some people who are sick. They have some physical sickness like some organs. For example, liver is not working. Pancreas is not working. Because from the sickness. The body is rotting. Ok?
사실입니다. 맞습니까? 알고 있었습니까? 구취 제거제가 아주 많이 있습니다. 그렇게 불러도 되겠습니까? 허? 물론, 병 걸린 사람들이 있습니다. 예를 들어, 간이 기능을 하지 않고, 췌장이 기능을 하지 않는 사람들. 병 때문에 그런 사람들. 몸이 썩어 가는 겁니다. 오케이?
But normal people like handsome, people like mr. Olympia you know this one here? The ex governor? Arnie, yeah, Arnie. Yeah, Arnie. These guys they are healthy. You see a healthy person and they have bad breath, it’s a retribution. That’s why you smell people with tic-tac or a Listerin and so forth. Yeah. Yes or no?
하지만 평범한 사람들. 미스터 올림피아 같은 잘생긴 사람들. 이 사람 압니까? 전 주지사? 아니(아놀드) 네, 아니 말입니다. 아니. 이 사람은 건강합니다. 건강한 사람이 입냄새가 납니다. 그건 과보입니다. 그래서 이 사람들에게서 틱택이나 리스테린 등등 냄새가 납니다. 네. 맞습니까?
Just a little trick, Buddhist trick we can tell. Ok? Alright? Any other questions? Isn’t that cool? and #5 principle is that don’t seek self-benefit meaning that you should not drink intoxicants, take drugs and so forth.
그건 약간의 책략입니다. 우리가 알 수 있는 불교의 책략. 오케이? 알겠습니까? 다른 질문? 멋지지 않습니까? 그리고 다섯 번째 종지, 부자리는 취하게 하는 것들, 약 등등을 하지 말아야 한다는 뜻입니다.
#6 is that don’t lie. Because lying is very very detrimental to your well being, you welfare as well as your chance to put an end to suffering, to get out of the wheel of reincarnation. Ok?
여섯 번째는 불타망어입니다. 왜냐면 거짓말은 여러분의 안녕에, 복지뿐만 아니라 괴로움에 종지부를 찍을, 윤회 바퀴에서 빠져나올 기회에 매우 매우 유해하기 때문입니다.
Alright? Those are the 6 principles. That’s the foundation of the way of virtue. Don’t look at it as only in Buddhist, in Buddhism. You look at all the major religions. They are all based on the same principles. Because it’s not about religion.
알겠습니까? 그게 6대 종지입니다. 그건 도덕의 기반입니다. 그걸 단지 불교에서만 있다고 보지 마십시오. 모든 주요 종교를 보십시오. 모든 같은 원리에 기반합니다. 왜냐면 이건 종교에 관한 게 아니기 때문입니다.
It’s about the basis of morality. Basis of the virtue of human being. Religion has nothing to do with it. Just to be a decent person. Ok. Be a virtuous person.Ok. Righteous person. Then you follow this rule. These are the aspects of the virtous. Alright? Questions?
이건 도덕의 기초입니다. 인간의 덕의 기초입니다. 종교와는 아무 관련이 없습니다. 그냥 건실한 사람이 되는 것. 오케이. 덕이 있는 사람이 되는 겁니다. 오케이. 의로운 사람이 되는 것. 그럼 여러분 이 규칙을 따릅니다. 이건 덕이 있는 사람의 특징입니다. 알겠습니까? 질문?
Ok. So we still have 20 minutes. Anyone wants to talk about something, sing or dance or something? Yeah, Frances. (마스터 춤) She meditates, she goes like this. And then (마스터 옆으로 기울어서 한쪽 팔 위로 듦) I said ‘Frances, what do you want?’ (마스터 손가락 흔듦)
오케이? 20분이 있습니다. 누구 얘기하고 싶은 사람, 노래나 춤 아님 어떤 거라도? 네, 프란세스. (마스터 팔로 춤) 그녀는 명상하면 이렇게 됩니다. 그리고 (마스터 옆으로 기울어서 한쪽 팔 위로 듦) 내가 ‘프란세스, 뭐 해달라고?’ (아니란 듯 손가락 흔들기)
That’s why you see, those who are new, we corner them so that that’s the crazy enough so we leave them alone. Ok? Yes. (inaudible) What is Buddhism? What is Buddhism? A person who knows nothing about Buddhism, right? (inaudible) Ok, how much time do I have? (1 minute) 1 minute.
그래서 여러분, 새로운 사라들. 우린 저들을 구석에 몰아둡니다. 미친 사람들끼리 둡니다. 오케이? 네. (청중 안 들림) 불교란 무엇인가? 불교란 무엇인가? 불교에 대해 아무것도 모르는 사람, 맞습니까? (청중 안 들림) 오케이, 나한테 시간이 얼마 있는데? (1분이요) 1분이라.
What is Buddhism? Buddhism. What is Buddhism? What is Buddhism? Yes. (inaudible) Anthony, what is Buddhism? In school, they teach about Buddhism already? Really? What is it? What do they teach you? Says, in God, we trust. (inaudible) History. For Asian history.
뭐가 불교입니까. 불교. 불교란 무엇입니까? 뭐가 불교입니까? 네. (청중 안 들림) 앤써니, 불교란 뭐니? 학교에서 불교를 이미 가르친다고? 정말? 뭐라고? 뭐라고 가르치니? 말해보렴. 세상에. (청중 안 들림) 역사, 아시아 역사로.
(inaudible) Age of enlightenment. Became enlightened. Not Buddhist enlightment. Yeah they have Rembrandt and those painters and architectures. And scientists so forth. They call it age of enlightment, era of enlightment. Yes.
(청중 안 들림) 깨달음의 시기. 깨닫다. 불교적인 깨달음이 아닌. 네, 램브란트랑 화가들 건축가들, 과학자들 등등. 그들이 깨달음의 시대로 부릅니다. 네.
So what is Buddhism? (vietnamese) She said 6 spiritual penetraions. See, the Taoist also said 6 spiritual penetrations. The Hindus also have it. The Yogis also have it. They all have it. Yes. (inaudible) Get out of the wheel. Ok.
그래서 불교란 무엇입니까? (베트남어 청중) 그녀가 여섯 가지 신통력이라고 말했습니다. 도교도 6 신통력에 대해 말합니다. 힌두교도 그럽니다. 요가들도 그럽니다. 그들 다 있습니다. 네. (청중 안 들림) 바퀴에서 나가기. 오케이.
(inaudible) They don’t have the wheel. See, she’s trying to tell someone about Buddhism. The thing is like a wheel of is like a stagecoach wheel or is it like a 18-wheelers wheel? So they don’t know what it is.
(청중 안 들림) 걔넨 윤회가 없어요. 보십시오, 그녀가 누군가에게 불교에 관해 얘기해주려고 하는데 그 바퀴가 역마차 바퀴인지 18륜차 바퀴 같은 건지? 그들은 그게 뭔지 모릅니다.
So what is Buddhism? Master Xian Jie. I’m sure he thought about it. (inaudible) Wow, this is the philosophy kind of person. Wow that’s good. Oh. You are full of surprises. Is that acceptable? Is that acceptable to you?
그래서 불교란 무엇입니까? 현계스님. 난 그가 여기에 대해 생각해봤을 거라 확신합니다. (청중 안 들림) 와우, 이 철학자 같으니. 와우, 훌륭합니다. 오, 넌 놀라움으로 가득하군. 맘에 듭니까? 당신, 맘에 듭니까?
(inaudible) This girl is so demanding. So non Buddhist. Yes. (Vietnamese) She said living beings to put an end to birth and death. That’s a reincarnation right there. The wheel right there. Ok? This lady here understands.
(청중 안 들림) 얘는 참 요구사항이 많아. 참 비불교적이야. 네. (베트남어 청중) 그녀가, 중생이 생사에 종지부를 찍는 것. 바로 그게 윤회, 바로 그게 그 바퀴예요, 라고 말했습니다. 오케이? 여기 이 여자분은 이해합니다.
But to her friend who is just as demand and saying it’s meaning just nothing for me. Anyone else? (inaudible) Good know advisor? No it doesn’t mean anything to them. Only for the Buddhist, we teach them that. Otherwise the non Buddhist, we don’t say that.
하지만 그녀의 친구가 막 요구했듯이, 그건 내겐 아무런 의미가 없어요, 라고 합니다. 누구 다른 사람? (청중 안 들림) 선지식? 아니, 그건 그들에게 아무 의미가 없습니다. 오직 불자들에겐 가르칩니다. 그러지 않고, 비불자들에겐 말하지 않습니다.
‘Good knowing advisor? I don’t know anyone.‘ Ok? Alright? So what is Buddhism. (It’s a way of life) It’s a way of life. Yes. (inaudible) Not sure quite understand that. Hi, Vickie. What is Buddhism? No the problem, what she wants is something that person benefits from that. And they will say ‘I don’t get it’
‘선지식? 난 아무도 모르는데’ 오케이? 알겠습니까? 그래서 불교란 무엇입니까. (삶의 한 방식이요. 삶의 한 방식, 네. (청중 안 들림) 이해를 했는지 확실치 않습니다. 안녕, 비키. 불교란 뭡니까? 아닙니다, 문제는, 그녀가 원하는 건 그 사람이 거기서부터 이익을 보는 겁니다. 그들은 ‘이해 못 했는데요’라고 말할 겁니다.
I’ve heard many hard questions. This is the one question I’ve never heard before. Yes. (Vietnamese) Teach you about enlightment. What is benefit about enlightment? What’s big deal about enlightment? (Wisdom) Wisdom. Huh. Enlightment, you teach, how to become enlightened and then you open your wisdom. Then they would say what’s great about wisdom?
난 어려운 질문을 많이 들어봤지만, 이 질문은 전에 들어보지 못했습니다. 네. (베트남어 청중) 깨달음을 가르치는 것. 깨닫는 것의 이익이 뭡니까? 깨달음이 뭐가 대수입니까? (지혜요) 지혜, 허. 깨달음. 여러분, 어떻게 깨닫는지 가르쳐주고, 그러면 지혜를 얻는다고 하면 그들은, 지혜가 뭐가 그리 좋죠, 라고 할 겁니다.
You would say, with wisdom you can make a lot of money than Warren Buffet. (inaudible) 4 noble truths? In 1 minute? Not possible. That’s very good. Talk about suffering and you know life is full of suffering. They say but I’m happy. I’m Warren Buffet. It sounds no use to me. I am Richard. How dare you say that I am suffering. Richard Trump. Ok?
여러분은, 지혜로 워런 버핏보다 훨씬 돈 많이 벌어요,라고 합니다. (청중 안 들림) 사성제? 1분 안에? 불가능합니다. 아주 좋습니다. 괴로움에 관해 얘기합니다. 그리고 ‘있잖아요, 삶은 괴로움으로 가득해요.’ 그들은. ‘그렇지만 난 행복해. 난 워런 버핏이야. ’ 나한테 쓸모없는 말이네.‘ ’ 난 리처드야. 나한테 감히 리처드 트럼프, 내가 괴롭다고 얘기하다니.‘ 오케이.
What do you say? (inaudible) Close, close. I would say along that line. Do Chan. Go to Chan in the park. Then you get a lot of benefits. Or recite the Buddha’s name. Ok. Recite Buddha’s name. And you get a lot of benefits. Fast, for a few days. You get a lot of benefits. Ok? Don’t forget to put something donation box.
뭐라고 말했습니까? (청중 안 들림) 가깝습니다. 나라면 그 맥락으로 얘기할 겁니다. 선을 하십시오. ‘공원에서 선’ 하러 가십시오. 그러면 이익을 많이 볼 겁니다. 혹은 부처님 명호를 외십시오. 오케이. 부처님 명호를 외면 이익을 많이 볼 겁니다. 빠르면 며칠 안에 말입니다. 이익을 많이 볼 겁니다. 오케이? 보시함에 뭐 넣는 거 잊지 마시고.
So many things you can say. So anything you say is benefitcial. That’s my point. (inaudible) 2 condtions she said. Something he needs to know about Buddhist principles. #2 is something he can do or he can feel benefit from doing it. Feel good Buddhist. So that he becomes Buddhist.
여러분이 말해줄 수 있는 건 아주 많이 있습니다. 그래서 여러분이 이롭다고 뭐라고 말합니다. 내 포인트는 이겁니다. (청중 안 들림) 그녀가 두 가지 조건을 말했습니다. 그가 불교 원리에 대해 알아야 하고 두 번째, 그걸 해서 이로움을 느낄 수 있어야 하고, 불자가 되면 좋다고 느낄 수 있어야 하고, 그래서 그가 불자가 되도록 말입니다.
This girl here, she’s so demanding. More and more demanding everyday. It’s just the opposite direction because the more you understand about Buddhism, the less demanding you become. Clearly she’s been listening to wrong Dharma. Ok? Becasue if it’s the right Dharma, she says ‘oh, i’m so happy. It’s nothing. I have no more attachment’
이 여자애는 참 요구사항이 많습니다. 날마다 더 요구합니다. 그건 정 반대로 가는 겁니다. 왜냐면 여러분이 불교를 더 많이 이해할수록 여러분은 점점 덜 요구하게 됩니다. 분명 그녀는 잘못된 법을 들어온 겁니다. 오케이? 왜냐면, 만약 정법이라면, 오, 난 참 행복해. 아무것도 없군. 난 더 이상 집착이 없어,라고 합니다.
She makes demands. This is too much. (inaudible) So here’s my answer. She says according her 3 conditions. Ok, here’s Buddhism. Ok. Here’s Buddhism. (아기 울음소리) (사람들 박수) See? So much comepetition. I thought I say something profound and they applauded all that before I could say anything.
그녀는 요구를 합니다. 이건 너무 무리입니다. (청중 안 들림) 그래서 여기 내가 답해주지. 그녀에게 따르면 세 가지 조건이 있습니다. 오케이. 불교란 말이지. 오케이. 불교란. (아기 울음소리) (사람들 박수) 봤습니까? 경쟁이 치열합니다. 뭔가 심오한 말을 생각했는데, 내가 무슨 말도 하기 전에 사람들이 박수를 쳤습니다.
(아기 울음소리) (laugh) He’s right you know? Well I’m about to say it’s pale in comparison in depth. His speech is far better than mine. Ok. But low quality. I think it meets your requirements, ok. #1, what’s Buddhism. You ask my opinion, right? Ok? This is the Dharma I can give you tonight.
(아기 울음) (웃음) 그가 맞습니다. 여러분. 음, 깊이에서 보자면 내가 무색하군, 이라고 말하려고 했는데. 그의 스피치가 나에 비해 훨씬 뛰어나다고 말입니다. 오케이. 하지만 퀄리티가 떨어집니다. 이게 당신 조건에 걸맞다고 생각합니다. 오케이. 1번. 불교란 무엇인가. 여러분이 내 의견을 묻는다면, 네. 오케이? 내가 오늘밤 여러분에게 줄 수 있는 법은 바로 이겁니다.
The 3 requirements again? Ok, it has to be Buddhist principle, if they do it they get benefits from it. And what else? Good Buddhist and they become a good person, good Buddhist. Ok. She’s very demanding.
세 가지 조건을 다시 봅시다, 오케이. 불교 원리여야만 하고, 그걸 하면 이익을 얻고, 그리고? 좋은 불자가, 좋은 사람이, 좋은 불자가 됩니다. 오케이. 그녀는 아주 요구 사항이 많습니다.
(Vietnamese) She saids Buddhism, we do, we don’t say. I said that’s why it’s so difficult for me. Because she asks me to say something. In Chan, ManduShri Bodhisattva, he is asked about something profound. Say something profound. ManduShri would say (마스터 입 합죽이) And then they say, (마스터 고개 숙임) oh this is so profound. This is so profound. I got so much out of it. I’m no worthy of you.
(베트남어 청중) 그녀가 불교는 우리가 하는 거지, 말로 하는 게 아니에요,라고 합니다. 내가, 그래서 나한테 이게 아주 어렵다고 말했습니다. 왜냐면 그녀는 내게 뭔갈 말해달라고 하고 있습니다. 선에서, 문수보살님께 아주 심오한 걸 질문합니다. 심오한 말씀을 해주세요. 문수보살님은 (입 합죽이) 그러면 (고개 아래로 숙이며) 오 너무도 심오합니다, 참으로 심오합니다. 정말 많이 얻어갑니다. 당신께 전 참 보잘것없습니다.
But she insists on open your mouth. Yeah. You are making fun of me. Yeah, see. That’s what he boy saying. Ok. So If you force me to foot it. I would say. Ok. This is very important to me. I need you to understand it. Ok? I’m telling her personally. Buddhism, ok. Please don’t smile. Not yet. Ok.
하지만 그녀는 입을 열길 고집합니다. 네, 날 웃음거리로 만들려는군. 네, 보십시오. 저 남자애가 말하는 겁니다. 오케이. 날 강제로 발 담그게 한다면야. 난 오케이. 이건 내게 매우 중요합니다. 여러분이 이해해야 합니다. 오케이? 그녀에게 개인적으로 말하는 겁니다. 불교란, 오케이. 부디 웃지 말아 주십시오. 아직 안 됩니다. 오케이.
If any of you smile, I will stop. I’m about to say 3 things. Ok. I’m warning you. If you even smile right now, I won’t even begin #1. #1. Donate to donation box. #2, at lease $100. Ok. #3, do it everyweek. (Big applause) Agree, disagree? Complete disagree (laugh)
여러분 중 누구라고 웃는다면, 난 그만둘 테야. 세 가질 말하겠습니다. 오케이. 경고합니다. 여러분이 지금 당장 웃는다면, 난 1번도 시작하지 않을 겁니다. 1번. 보시함에 보시하십시오. 2번. 최소 100달러. 3번. 매주 하십시오. (큰 박수) 동의합니까? 정말 반대한다고 (웃음)
You don’t appreciate that depth! I’m talking about the giving Dharma. (inaudible) No, that donation box (마스터 보시함 가리킴) You told him, you know make sure that you donate to it. Ok. So we are teaching you the giving Dharma. Let me explain to you. What’s the Dharma behind it. It meets all your requirements.
그 깊이의 진가를 모르는군! 난 보시 법을 얘기해주는 겁니다. (청중 안 들림) 아니, 저 보시함 말입니다. (마스터 보시함 가리키심) 그에게 말하십시오. 저기 보시 꼭 해요. 오케이. 그래서 여러분에게 보시 법을 가르쳐주는 겁니다. 설명해 주겠습니다. 그 배경이 되는 법이 뭔지. 당신의 모든 조건에 부합합니다.
Ok, #1. #1 Dharma, the first Dharma in Buddhism is a practice of giving. You take a loss. You give. Ok? Don’t talk about anything. Enlightment, liberation, dragons. We don’t care. Donate first. Ok? You practice giving. Don’t have to be donation box.
오케이. 1번. 불교에서의 1번, 첫 번째 법은 보시행입니다. 여러분이 손해를 감수하는 겁니다. 보시하는 겁니다. 오케이? 아무 말도 하지 마십시오. 깨달음, 해탈, 용, 신경 안 씁니다. 보시가 먼저입니다. 오케이? 보시를 수행합니다. 꼭 보시함이어야만 하는 건 아닙니다.
Practice giving to a church. To a synagogue, to a hospital, to the school. Doesn’t matter. Give, give, give, give, give! It doesn’t matter. You give! Give of yourself. Don’t be so greedy. Don’t be so afraid of taking a loss.
교회에, 유대교 회당에, 병원에, 학교에 보시를 행합니다. 상관없습니다. 주고, 주고, 주고, 주고, 주십시오! 중요치 않습니다. 여러분 보시하십시오! 여러분, 아낌없이 주십시오. 너무 욕심내지 마십시오. 손해 보는 걸 너무 무서워하지 마십시오.
If you see someone who needs your money, you help give, give, give, give, ok. That’s Buddhism. Not just churches. Not just the Catholics. Give to everyone. Yes. (inaudible) If you give like that, and because your giving, your family and people take some losses, suffer some losses, it’s only temporary. They get back a lot more in blessings.
여러분 돈을, 도움을 필요로 하는 누군갈 본다면, 주고, 주고, 주고 주십시오. 오케이. 그게 불교입니다. 교회만 아닙니다. 성당에만도 아닙니다. 모두에게 주십시오. 네. (청중 안 들림) 여러분이 그렇게 보시하면, 왜냐면 당신의 보시로, 당신의 가족과 사람들이 약간 손해를 보고 손해로 괴로워하면, 그건 단지 일시적입니다. 복으로 훨씬 많이 돌려받습니다.
No, no, no, no. If you give with a good intention, how will they use it, it’s another matter. I’m talking about you first. You give because you wanna help. You believe it. You want to do something good. Then when you get back, your family gets back.
아니, 아닙니다. 여러분이 좋은 의도로 준다면, 그들이 그걸 어떻게 쓰는 건 다른 문제입니다. 난 우선 당신에 관해 얘기하는 겁니다. 여러분이 돕고 싶어서 보시합니다. 여러분이 그걸 믿습니다. 선한 일을 하고 싶어, 그러면 여러분이 돌려받을 때, 여러분 가족도 돌려받습니다.
For example, because of your giving, your son cannot no longer have the money to buy new pair of sneakers. She suffers a loss. That loss, right there. It’s blessing to him. They can use in the future in many fold. Ok?
예를 들어, 여러분의 보시로 여러분의 아들이 더 이상 새 스니커즈 살 돈이 없습니다. 손해로 괴로워합니다. 바로 그 손실은 그에게 복이 됩니다. 나중에 훨씬 몇 배로 쓸 수 있습니다. 오케이?
So when you give, your family doesn’t suffer. Your family benefits from it. You may not see it right away, but they will get the benefit in many folds. Ok? Don’t give to, let’s say people to kill. What is it, What is it, called? I don’t know. These crazy people. Yeah, terrorists. Don’t give to them. You are not getting any benefits. Actually you are creating a lot of problems for yourself.
그러니 여러분이 보시하면, 여러분의 가족을 괴로워하지 않습니다. 여러분 가족이 그로부터 이익을 봅니다. 여러분이 당장은 볼 수 없을지라도, 그들이 몇 배로 이익을 얻습니다. 오케이? 살인하는 사람들에게 주진 마십시오. 뭐더라, 뭐라고 부럽니까? 모르겠습니다. 그 미친 사람들, 네 테러리스트. 그들에게 주지 마십시오. 아무 이익도 못 얻을 겁니다. 사실 본인에게 많은 문제를 만드는 겁니다.
But you give it for good entity, A church, a school and so forth. Ok. Because of that, your family suffers because your family now has less money, has less time with you. Ok. In the future, the blessings they accrue from the losses from your charitable activities will make them wealthy, will bring a lot of great things. Many many fold. Ok?
하지만, 선한 단체에, 교회, 학교 등등에 보시합니다. 오케이. 그로 인해서 여러분 가족이 괴로워하면, 왜냐면 지금 여러분의 가족이 돈이 적어져서, 당신과 보낼 시간이 줄어서 괴로워하면 오케이. 나중에 그들이 그 손해로, 여러분의 자선 행위로 쌓은 복이 그들을 부유하게, 훨씬 더 좋은 것을 가져올 겁니다. 몇 배로 말입니다. 오케이?
So it’s not true, ok. They may suffer temporarily. But they gain a lot. A lot more than you were to give them money. It’s true. That’s what people don’t understand. Only the Buddhist understand that. It could be this very lifetime. Yes. (inaudible) No, it’s not good. Sure, you are gonna explain to her and so forth.
그러니 사실이 아닙니다. 오케이. 일시적으로 괴로울 순 있습니다. 하지만 훨씬 많이 얻습니다. 여러분이 보시한 돈보다 훨씬 많이 말입니다. 사실입니다. 그게 사람들이 이해하지 못하는 겁니다. 오직 불자들만이 그걸 이해합니다. 바로 이번 생에 그럴 수도 있습니다. 네. (청중 안 들림)
You should do whatever you feel it’ right. I’m talking about her perspective. She feels that she’s doing a good thing. Ok? That creates benefits to her family. Yes. (inaudible) Not only that. It’s not the common way of thinking. A common way of understanding.
당신이 옳다고 느끼는 게 뭐건 그걸 하십시오. 난 그분의 관점에서 얘기하는 겁니다. 그녀는 자신이 선한 일을 하고 있다고 느낍니다. 오케이? 그건 그녀의 가족에게 이익을 만듭니다. 네. (청중 안 들림) 그뿐만 아닙니다. 이건 흔한 사고방식이 아닙니다. 흔하게 이해하는 방식이 아닙니다.
When you give something like that, when your family is supposed to be the beneficiary of that money, of those things, your time, your money, ok. Then they get the share of those benefits that you are doing. Because it’s supposed to go to them. You see that?
여러분이 그렇게 보시하면, 가족이 그 돈의, 그런 여러분의 시간, 돈의 수혜자여야만 하는데, 오케이, 그러면 여러분이 하는 일의 그 이익을 그들이 나눠 갖습니다. 왜냐면 그들에게 가야만 하는 거기 때문입니다. 알겠습니까 여러분?
For example, you are supposed to bring home a $100, to buy your son a pair of sneakers. And you decide to you know my son doesn’t need a pair of sneakers right now. Let me donate to the kid here at shrine hospital who needs it more than my son right now. Therefore my son loses out on his use of $100, right now.
예를 들어, 여러분이 집에 100달러를 가져다줘야만 하면, 아들의 새 스니커즈를 사주려고 말입니다. 여러분이 아들이 지금 당장은 스니커즈 필요 없으니, 아들보다 더 필요한 성당 병원 아동에게 기부하자,라고 결정합니다. 그래서 아들이 지금 당장 쓸 수 있는 100달러를 잃습니다.
But because of your act of charity, ok. You believe in you are doing something good, your son get the benefit of your actions as well as you. So both of you actually benefit. Ok.
하지만 여러분의 그 자선 행위로 인해 여러분이 뭔가 선한 일을 한다고 믿으면, 여러분의 아들과 여러분은 여러분의 행동의 이익을 봅니다. 그래서 둘 다 사실 이익을 봅니다. 오케이.
Now other aspect is that suppose in a good heart, you give to someone, but they actually do something bad with that, and you didn’t know about that, ok. You still get the benefits. It’s an act of goodness. You still get a benefit even though they abuse it. Even though they misuse it so forth. You still get a benefit. If they put it a good use, then the benefit coming back to you is far greater.
이제 다른 측면은 선한 마음에서, 누군가에게 줬지만 그들이 사실 그걸로 악한 일을 했는데 여러분이 그걸 몰랐다고 가정합시다. 오케이. 여러분은 여전히 그 이익을 봅니다. 그건 선함에서 한 행동입니다. 그들이 그걸 남용했더라도, 잘못 사용하는 등등을 하더라도 여러분은 여전히 이익을 얻습니다. 만일 그들이 좋게 쓴다면, 여러분에게 돌아오는 이익이 훨씬 더 큽니다.
What I’m trying to point out to you, when you give, you always get something back many fold back, it doesn’t matter. You give it a good heart. Here, I want to help you. You get many fold back. You never lose. The family never loses.
내가 여러분에게 지적해주려는 건, 여러분이 보시하면 항상 몇 배로 돌아옵니다. 중요하지 않습니다. 선한 마음으로 보시하십시오. 여기요, 당신을 돕고 싶어요. 여러분이 몇 배로 얻습니다. 절대 손해보지 않습니다. 가족이 절대 손해보지 않습니다.
So we are talking about multiplying it comes back because of your good heartedness. The nature of you are doing out of goodness of your heart. So it multiplies, it comes back. It’s not 1. It could be 5, it could be 10, it could be 100. Ok? Depend on how good, how well-intended you are at that point.
여러분의 선한 마음으로 인해 돌아오는 게 몇 배가 된다고 얘기하는 겁니다. 여러분 맘의 선함으로 인한 행동의 본성으로 그건 몇 배가 되어 돌아옵니다. 1이 아니라 5, 10, 100배가 될 수 있습니다. 오케이? 얼마나 선한지, 얼마나 좋은 의도인지에 따라 말입니다.
So temporarily your son might, may not have a pair of sneakers. But his blessings account increases more maybe like 500. Maybe by thousands. Ok. So now instead of a pair of sneakers, you might get 10 pairs of sneakers. Later. Does it make sense? That’s how you get rich, by the way.
그래서 일시적으로 당신 아들이, 스니커즈가 없겠지만, 그의 복 계좌에는 아마 500배 1000배로 늘어납니다. 오케이. 그러니 지금 스니커즈 한 켤레 대신에, 나중에 10켤레일 수 있습니다. 이해됩니까? 그나저나 그렇게 부자가 되는 겁니다.
By donating with good heart. That’s Buddhist philosophy. You give with a good heart. No scheming. Nothing. I think you can use my help. I want to help you. That’s all. Ok? That’s why when you come to Lu Mountain temple, look at us. We need help. No? We have to work on that. Huh? So that’s #1.
선한 맘으로 기부하는 걸로 말입니다. 그게 불교 철학입니다. 선한 마음으로 보시하십시오. 궁리하지 말고. 아무것도 없이. 내가 도와준 걸 당신이 쓸 수 있을 거 같아요, 당신을 돕고 싶어요. 그거면 답니다. 오케이? 그래서 여러분이 노산사에 와서 우릴 봅니다. 도움이 필요해요, 아닙니까? 우리 그 작업을 해야겠군. 허? 그래서 그게 첫 번째입니다.
So the karma you are creating is good karma, right there. Whether the person abuses that money, the help, the funds, it’s the karma they are creating is different. Let’s say they take $100. And they do something good with that $100. That creates something goodness in terms of $1000. Ok?
그래서 여러분이 지은 그 업이 바로 선업입니다. 그 사람이 그 돈을 그 도움을 기금을 남용하건, 그들이 짓는 업은 다른 겁니다. 그들이 100불을 받았다고 쳐봅시다. 그들이 100불로 선한 일을 하면, 1000불로 선함을 지은 겁니다. 오케이?
Let’s say the church does something good with the money that benefits a lot of people that’s worth about $1000 instead of $100. You have to give $100, get the same benefit about $100 a church used to do that. Now they multiply, you get back for you and your son is 1000 times 10. So you get 10000 for yourself, 10000 for your son. Is that clear? That’s all.
교회가 그 돈으로 선한 일을 해서 많은 사람들이 이익을 보고 그 가치가 100불 대신 1000불이라고 해봅시다. 여러분이 100불을 줍니다. 교회가 그 100불을 써서 같은 이익을 얻으면, 이제 그게 배가 되어 돌아오는 게 여러분과 아들에게는 1000불의 10배로 됩니다. 그래서 여러분 본인에게 10000불, 아들에게 10000불이 됩니다. 알겠습니까? 그게 답니다.
So that’s 2 different things. Whether they abuse it or not, Shana. That’s beyond your control. Of course, if you know that it’s not a good use. You really know that you should your job now becomes to try to stop that. If they abuse that, it could hurt people You know that then you should do something about it as well, ok?
그래서 두 가지는 다른 겁니다. 그들이 그걸 남용하건 아니건, 샤나. 그건 당신 소관 밖입니다. 물론, 그게 선한지 않게 쓰일 거라고 안다면, 당신이 할 일을, 그걸 멈추려고 하는 게 됩니다. 그들이 그걸 남용해서 사람들을 다치게 할 수 있다면, 여러분은 그러면 거기에 대해 뭔 일을 해야 합니다. 오케이?
So it sounds simple but the Dharma I’m sharing with you is the fundamental Mahayana Dharma Ok? If you really want to learn Mahayana and understand Mahayana and benefit from Mahayana, you need to practice giving first. Why $100? I’m running out of ?. Every night is same story.
그래서 간단한 소리 같지만 내가 여러분과 나누고자 하는 그 법은 대승 기본법입니다. 오케이? 여러분이 정말로 대승을 배우고 싶다면 그리고 대승을 이해하고 대승으로부터 이익을 얻고자 한다면 우선 보시를 행해야 합니다. 왜 100불이냐면.? 가 다 되어 가는군. 매일 밤마다 이렇습니다.
You ask a questions, and impossible question. And I have to wrap my brains to come up with something that I didn’t prepare for! You should see all the preparation that I have. The last 7 weeks. Every night 1 more thing. Yes? It’s not used. Why $100? You have a wallet? Can I have a wallet? Can I borrow someone’s wallet? I beg. Anyone!
여러분이 질문을 합니다. 난제를 말입니다. 내가 머리를 싸매고 준비도 안 해 온 걸 떠올립니다. 여러분 내가 해 온 이 모든 준비를 봐야 합니다. 지난 7주에 걸쳐. 매일 밤 하나씩 더. 네? 쓰이지도 않았습니다. 왜 100불이냐? 여러분 지갑 있습니까? 지갑 내게 줄 수 있습니까? 누구 지갑 빌려주겠습니까? 이렇게 빕니다. 누구 없습니까!
No one trust me. Anyone. Oh my god, this is becoming so bad. No one trusts me. Ok. Why $100. Because I’m proving to you. That $100 is a bill that very few of you have. Except me. Only tonight. Only tonight. Ok. I’m proving to you. Only tonight, ok. Must be here. Da-Lan.
아무도 날 믿지 않는군. 누구 없습니까. 세상에. 너무 안 됐군. 아무도 날 믿지 않아. 오케이. 왜 100불인가. 왜냐면 여러분께 증명하려는 겁니다. 여러분 중 100달러 지폐가 있는 사람은 거의 없습니다. 나를 빼곤 말입니다. 오늘 밤만. 오늘 밤에만. 오케이. 여러분에게 증명합니다. 오늘밤에만 말입니다. 오케이. 여기 있을 거야. 짜잔.
If it were the other night, if it was last night, I wouldn’t dare say $100. I’d say 20 bucks. I’m proving to you. I happen to have $100 bill and very few of you have it. $100 bill. Right? See the Dharma behind it? What’s the Dharma behind it?
다른 밤이었으면, 지난밤이었으면 감히 100불을 거론하지 않았을 겁니다. 20불이나. 여러분에게 증명합니다. 어쩌다 100불이 있었고 여러분에겐 거의 없습니다. 100불 지폐 말입니다. 맞습니까? 그 배경이 되는 법을 알겠습니까? 그 법이 뭡니까?
Give more than you can. Don’t be stingy. Give generously. Open your heart. Not just giving. Open your heart. That’s what it means. Are you impressed? She still doesn’t like it. This woman is not happy. Yes? (Vietnamese) Yeah, yeah. I agree.
여러분이 할 수 있는 것보다 더 주십시오. 쪼잔하게 굴지 마십시오. 후하게 보시하십시오. 마음을 여십시오. 그냥 보시가 아닙니다. 여러분 마음을 여십시오. 그 뜻입니다. 감명받았습니까? 그녀는 아직도 좋아하지 않는군. 이 여자는 기분이 좋지 않습니다. 네? (베트남 청중) 네. 네. 동의합니다.
I’m telling you the person here can eat the rest of life without any problem at the temple. Temple, we only eat rice and boiled vegetables and so on. (laugh) A little bit of tofu,ok.
여기 이 사람은 여생 동안 절에서 아무 문제 없이 먹을 수 있습니다. 우린 밥이랑 데친 채소 등만 먹습니다. (웃음) 두부 조금이랑 오케이.
So the point here is that you think I’m joking. I give you a very very casual Dharma actually very profound. You give $100 because you should give your generous. You give with a generous mind, generous heart. More than you have. More than you can afford. You take a loss. Generously.
그래서 여기서 핵심은 여러분은 내가 농담한다고 생각합니다만, 내가 아주 아주 건성인 법을 준다고 생각하지만 사실 아주 아주 심오합니다. 여러분 100불을 보시하십시오. 왜냐면 후하게 보시를 해야 하기 때문입니다. 여러분이 후한 마음으로 보시한다면 여러분이 가진 것보다 더, 감당할 수 있는 것보다 더 보시하십시오. 손해를 감수하십시오. 후하게 말입니다.
What is that? Generosity is goodness. Meets your 2nd requirement. (inaudible) Well you give it to a school, give it to a hospital. We don’t care. Because as long as he gives, I get the benefit. I don’t need to have $100. I’m just like her son. I don’t have $100 now. Well he gives it to a synagogue, I get a 1000 back. without doing anything.
그게 뭡니까? 후함은 선함입니다. 당신의 두 번째 조건에 부합합니다. (청중 안 들림) 음, 학교에 병원에 보시하십시오. 신경 안 씁니다. 왜냐면 보시를 하는 한, 이익을 봅니다. 난 100불이 필요 없어, 그녀의 아들처럼, 지금 당장 100불이 없습니다. 음 유대교 회당에 보시합니다. 1000을 돌려받습니다. 아무것도 하지 않고도 말입니다.
We encourage people to become a good person to do something good. We all benefit from it, yes? You don’t understand the depth. It’s so simple, it’s very profound. Give more than you have. Be generous. Open your heart. Be a good hearted person.
우린 사람들이 선한 일을 하는 선한 사람이 되게 격려합니다. 우리 모두 그로부터 이익을 봅니다. 맞습니까? 여러분 그 깊이를 이해하지 못하는군. 매우 간단하나 매우 심오합니다. 여러분이 가진 것보다 더 보시하십시오. 마음을 여십시오. 선한 마음을 가진 사람이 되십시오.
Don’t give $100 and say ‘Uh, this is too much’ That’s why #3, Do it again! Every week! Preferally, hopefully at Lu Mountain Temple. Why? Why? Why every week? It accrues your blessings tremendously. And you become gooder gooder gooder. Is that better? I don’t know. I prefer gooder gooder. Or better better.
어, 이건 무린데, 라며 보시하지 마십시오. 그래서 세 번째. 다시 하십시오! 매주! 바라건대 노산사에. 왜 그렇습니까? 왜? 왜 매주입니까? 그건 여러분의 복을 엄청나게 쌓는 겁니다. 여러분은 점점 더 선해집니다. 더 나아지는 겁니까? 모릅니다. 난 선해지는 걸 선호합니다. 뭐 좋아진다고 해도 됩니다.
Every week you become nicer, you become less stingy. Ok? Aren’t you becoming a better person? Please, please, don’t applause. This is nothing. Please please. (laugh) Are you impressed? That’s Mahayana.
매주 여러분이 더 근사해지고 덜 쪼잔해집니다. 오케이? 더 나은 사람이 되고 있습니까? 오, 제발, 손뼉 치지 말아 주십시오. 이건 아무것도 아닙니다. 제발. (웃음) 감명받았습니까? 그게 대승입니다.
(inaudible) It will help him. No, that will help him forget about his pain. Because when you give to that Shriners hospital and that gives his lights light up. Or you give it to Indian boy like Mr. Bill Gates gave. He flew to India. This magnet, the richest man in the world back then who handed a gift to an Indian boy. A poor Indian boy.
(청중 안 들림) 그게 그를 도와줄 겁니다. 아닙니다, 그게 그가 그 고통을 잊게 도와줄 겁니다. 왜냐면 그 성당 병원에 보시하면 그의 불빛에 빛을 밝혀줄 겁니다. 혹은 빌 게이츠씨가 인도 소년에게 줬듯이 주십시오. 그는 인도로 갔습니다. 이 거물, 세상에 당시 가장 부유한 사람이 인도 어떤 소년에게 선물을 건넸습니다. 가난한 어떤 인도 소년에게 말입니다.
You know these Indians, they have these huge eyes. Are you Indian? Are we safe? These Indian people, they have huge eyeballs. Yes or no? Yes? You’ve been India? Oh, well I don’t have to go to India. I see them all everywhere in San Jose. Engineers are Indians. Yes or no? Huge eyeballs, the size of golf balls.
여러분, 이 인도인들은 이 커다란 눈을 가졌습니다. 당신이 인도 사람입니까? 이런 말 해도 되겠지? 이 인도 사람들은 안구가 매우 큽니다. 맞습니까? 네? 당신 인도 가봤습니까? 오, 음 난 인도 안 가도 됩니다. 산호세 여기저기서 봅니다. 엔지니어들 다 인도 사람들입니다. 맞습니까? 골프공 사이즈 큰 안구 말입니다.
And this boy, I saw that image. I love it. I saw the Bill gates giving. ‘Hi, this is for you’ The Indian boy, he lit up. His eyes were ohhh. He’s so happy. And you know what Bill Gates is? It melted Bill Gates heart. His heart melted because he said in my entire life, I never made any boy this happy before even my own son.
이 소년은, 난 그 이미지를 봤는데 매우 좋아했습니다. 빌 게이츠가 주는 걸 봤습니다. ‘안녕, 여기 네 거야’ 그 인도 소년은 반짝였습니다. 그의 눈이 오오오. 그는 매우 행복해했습니다. 그리고 여러분 빌 게이츠는 어땠습니까? 그게 빌 게이츠의 심장을 녹였습니다. 그의 마음이 녹았습니다. 왜냐면 ‘내가 살면서 어떤 남자애도, 내 아들도 이렇게 행복하게 해 준 적이 없었네’ 라고 한 겁니다.
Never had I made anyone this happy. Any boy this happy. He melted. Oh my god. It feels so good. It changed him. He believed in more and more helping people. I think that’s one of the turning point in Bill Gates’s life. What he decides to do charity work because it feels better than making money.
어느 누구도, 어떤 남자애도 이만큼 행복하게 해주지 않았네. 그는 녹았습니다. 오 세상에. 기분이 너무 좋군. 그게 그를 바꿨습니다. 그는 점점 더 사람들을 돕는 걸 믿게 됩니다. 내 생각엔 그게 빌 게이츠 인생의 터닝 포인트 중 하나입니다. 그는 자선 사업을 하기로 결정했는데 왜냐면 그게 돈을 버는 것보다 더 기분이 좋기 때문입니다.
Ok, good night everyone. (inaudible) Complain, complain, complain. I mean, this woman asks impossible question. I will not allow her to ask another hard question. Now I will lose my face. I can get lucky so often. (inaudible) I wish it were the question. You see, this is all we do here. We just joke around and nothing serious.
오케이. 모두들 좋은 밤 되십시오. (청중 안 들림) 불평, 불평, 불평. 내 말은, 이 여자분은 불가능한 질문만 묻습니다. 난 그녀가 또 다른 어려운 질문을 묻게 허락하지 않을 겁니다. 이제 내 체면을 잃을 겁니다. 난 자주 운이 좋았던 겁니다. (청중 안 들림) 그게 그 질문이었다면 좋겠습니다만. 보십시오, 우리가 여기서 하는 건 이게 답니다. 그냥 이렇게 농담하고 심각한 건 없고.
The only who’s not impressed is A-Long. No matter how hard I try, he’s still not impressed. Ok. Bye Anythony, thank you.
감명받지 않은 유일한 사람은 알롱이로군. 내가 얼마나 열심히 하건 그는 여전히 감명받지 않습니다. 오케이. 앤 써니 잘 가렴. 감사합니다.