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by 현안 XianAn 스님 Jul 19. 2023

영화 선사의 회광반조(回光返照)

[토요 참선 법문]

회광반조(回光返照)

Turn the Light Within

2016년 7월 30일 

https://youtube.com/watch?v=cqh1f0rcuVg



***

Good morning everyone. Uh, (Someone just walks in the Buddha Hall) we have a newcomer here who walks in a very strange way. Don't notice, don't pay attention to him. (Everyone laughs)

굿모닝 여러분. 오! (새로운 학생이 법당으로 들어옴) 여기 새로운 분이 이상하게 걸어서 들어오는군요! 우리 모르는 척해요. 그에게 집중하지 말아봅시다. (모두 웃는다)

Welcome. Uh, um. What an entrance. I never ... (Laughing continues) 

환영합니다. 대단한 입장이군요. (다들 웃는다)

Uh, looking good. Look very good. Um. 

보기 좋아요. 보기 매우 좋습니다. 

Forgot what I wanted to tell you. (Everyone laughs)

여러분에게 무슨 이야기를 하려고 했었는지 잊어버렸어요 (모두 웃는다)

Oh, never mind. Okay. We try something else. Um. 

오. 할 수 없군요. 괜찮아요. 다른 이야기를 하면 되죠.

This, uh, these talks here are very important. 

여기 이런 다르마톡은 매우 중요합니다. 

If you ask me it's equally important or even more important than sitting.

여러분이 나에게 묻는다면, 이게 앉는 것과 동등하거나 심지어 더 중요합니다. 

and another one.  

한 명 더 있네요.

There you go. Welcome. 

여기 있네요. 환영합니다. 

Are there more coming? Should we wait for the third one? You know. Is that it? Okay. 

더 많이 오나요? 세 번째 분을 기다릴까요? 이뿐인가요? 좋아요.

First thing you want to learn about Chan. Don't believe everything you're told. 

여러분이 선을 배울 때 첫째로 듣는 모든 걸 다 믿지는 마십시오. 

It's very hard. 

매우 힘든 일입니다. 

And the main thing is that don't believe it. Okay? 

그리고 가장 중요한 것은 믿지 말라는 것입니다. 알았나요?

Because it seems to be extreme to the average Chan practitioner. 

왜냐하면 이게 평균적인 선 수행자에게 극단적인 것처럼 보이기 때문입니다. 

The Chan we practice is very hard. 

우리가 수행하는 선은 매우 어렵습니다. 

It's a hard thing to do. 

하기 어려운 일입니다. 

It’s not for everyone, really. 

모든 사람을 위한 게 아닙니다. 

At this particular temple is really not for everyone.

여기 바로 이 절은 정말로 모든 사람을 위한 게 아닙니다. 

Not everyone can learn this Chan that we're advocating. but if you can hang in there. 

모든 사람이 우리가 권하는 이 선을 배울 수 있는 건 아니지만, 여러분이 조금만 더 버텨주기만 하면,

You get a lot out of it. Okay?

여기서 많은 걸 얻습니다. 알았나요?

And the reason being... I give you a comparison. 

그 이유는.... 내가 여러분에게 비교를 해주겠습니다. 

When I first started practicing Chan, um... I’m Vietnamese in case you haven't noticed. 

내가 처음 선을 수행하기 시작했을 때, 나는 베트남인이라서, 혹시 여러분이 알아차리지 못했을 수 있는데...

So naturally I learned, I looked at the Vietnamese teachers. Vietnamese monks. 

그래서 자연스럽게, 베트남인 스승, 베트남인 스님들에게 배우려고 찾아봤습니다. 

Okay? So, I read... I was aware of a monk who's been a monk for 40 years in Hinayana. He has a book in meditation. 

알았나요? 그래서 읽었는데... 소승에서 40년 간 스님으로 지낸 분을 알고 있었습니다. 그 스님은 명상에 관한 책이 있었어요.

I read it already. 

난 벌써 그걸 읽었습니다. 

So, I was impressed. 

그리고 감동받았습니다. 

So, I went to look for him. And, uh, unfortunately, he wasn’t at his home. 

그래서 그 분을 찾으러 갔습니다. 그런데 불행히 집에 안 계셨습니다. 

And so, my driver, who's my brother gave me the next best thing. 

그래서 날 운전해 준 남동생이 다음으로 좋은 선택지를 줬습니다. 

It's to go to Long Beach Monastery and try to learn meditation from my Chinese master from a Chinese monk. 

롱비치 사찰에 가서 중국인 스님에게 명상을 배우러 간 것입니다. 

So Master XuanHua, my teacher right here, it was actually my second choice. 

그게 바로 여기 (액자를 가리키며) 선화 상인, 나의 스승님이었습니다. 사실 나에게 두 번째 선택이었습니다. 

I wouldn't choose. I didn't choose him. I chose the other monk. Hinayana monk.

내가 그를 선택하지 않았었던 겁니다. 그 다른 스님, 소승쪽 스님을 택했었습니다. 

So my master wasn't there either. Of course not. He has so many temples.  

그래서 나의 스승님도 거기 안 계셨었습니다. 당연히 안 계셨습니다. 선화 상인에게 수많은 사찰이 있었습니다. 

So his pupil taught me. 

그래서 그의 제자가 나를 가르쳤습니다. 

His name is HengDe, taught me meditation.  

그의 이름은 항덕이고, 나에게 명상을 가르쳤습니다. 

and he taught his own brand of meditation, really not my Master's meditation. 

그리고 그는 자신만의 스타일의 명상을 가르쳤습니다. 정말로 내 사부님의 명상법은 아니였습니다. 

Okay. He learned a little bit from my Master. But my Master really never taught him how to meditate. 

알았나요. 그는 내 스승님으로부터 좀 배웠습니다. 하지만 우리 사부님은 그에게 명상하는 법을 제대로 가르쳐준 적이 없습니다. 

After I, uh, later, much, much later, I realized that what he taught me is really not my teacher's meditation at all. That's my misfortune.

어, 훨씬, 훨씬 더 나중에, 그가 나에게 가르쳐준 것이 정말로 내 사부님의 명상이 아니라는 것을 깨달았습니다. 그것이 나의 불운입니다.

Now, but I practiced it for very, very vigorously for a while, for a year or so. 

그렇지만 이제 나는 그걸 아주 아주 열심히 1년 정도 했습니다. 

I believed in him for a year. 

나는 일년 간 그 스님을 믿었습니다. 

And then, and then I realize that it isn’t helping me progress at all. Okay? 

그리고 나서, 그것이 나의 발전에 전혀 도움이 되지 않는다는 것을 깨달았습니다. 오케이?

Now, just like most of you who learn meditation, you don't know which teacher from which teacher, right? 

자, 명상을 배우는 여러분 대부분이 그렇듯, 여러분은 어느 사부가 어떤 스승인지 모릅니다. 맞나요?

Let me give you my personal perspective. Would you like to hear it? Okay?

내 개인적인 관점을 말해보려고 합니다. 들어보시겠어요? 

First of all, the Vietnamese, just like the Koreans, like the Japanese, are very, very interested in meditation. It's woven in the Chinese, or woven into the culture. 

가장 먼저, 베트남인들은, 한국인, 일본인들처럼 명상에 아주 아주 관심이 많습니다. 중국어 속에 함께 짜여져 있거나, 그 문화 속에 짜여져 있습니다.

They receive a lot of influence from Buddhism. 

불교로부터 많은 영향을 받습니다. 

Buddhism is part of their culture. 

불교는 이들 문화의 일부입니다. 

Okay? That's why one of the best things Buddhism has to offer to the world is meditation. 

그래서 불교가 세상에 제공할 수 있는 가장 좋은 것 중 하나가 명상입니다. 

You can learn externalist meditation and so on. 

여러분이 외도의 명상법이나 그 외의 것도 배울 수 있습니다. 

But, so anyway, too. But it's not as good as Buddhist meditation. 

하지만 불교 명상만큼 좋진 않습니다. 

It's very, very, uh, it's not that effective. 

그게 그렇게 아주 아주 효과적이지 않습니다. 

Externalist meditation, non-Buddhist meditation is, to me, if you ask me, to me, it's ineffective. 

외도 명상법, 비불교 명상은, 여러분이 나에게 묻는다면, 나에게는 비효과적이라고 봅니다. 

I come to that. When I first became very impressed, uh, when I first started, I was very impressed with the Taoist meditation. 

내가 처음 매우 감명받은건, 처음 시작했을 때 나는 도교 명상법에 매우 감명받았습니다.

Taoist meditation. Okay. 

도교 명상법입니다. 

Taoist meditation ok? actually, Hinayana meditation in disguise. Okay. 

도교 명상법, 실은 그건 소승 명상이 변장한 거였어요. 알았나요?

So that's why the Taoist meditation is very, very good. I was impressed by that. 

그래서 그게 도교의 명상이 아주 아주 괜찮습니다. 나는 거기에 감명받았습니다

Because I could not find instructions on Mahayana meditation from my Master's disciples. 

왜냐하면 나의 사부님(선화 상인)의 제자들에게서는 대승 명상의 지침을 찾을 수 없었기 때문입니다. 

My Master died after I became a monk, a novice. Four months after I became a novice, he died. 

나의 스승님은 내가 출가한 후, 사미가 된 후... 내가 사미가 된 후 4개월 만에 돌아가셨습니다. 

So, I had to learn from his students. 

그래서 그의 제자들에게서 배워야만 했습니다. 

And they, each one of them taught me differently. 

그런데 그들은 각각 저마다 다르게 날 가르쳤습니다.

And ultimately, if you ask me, now looking back, they don't understand his teachings either. They don't understand as much as they should. When they, the ones who are teaching meditation don't understand my Master's meditation as much as they should. Okay? 

그리고 궁극적으로, 지금 돌이켜보면, 그들도 그의 가르침을 이해하지 못합니다. 그들이 원래 이해했어야 할 만큼 이해하지 못합니다. 명상을 가르치는 사람들이 나의 사부님의 명상을 그들이 이해해야 할 만큼 이해하질 못합니다. 

Okay? So anyway, I was impressed by it, by the Taoist meditation. 

아무튼 그래서 도교 명상에 감명을 받았는데, 

And for a while, until I practiced my Master's meditation by chance. 

그리고 한동안, 우연히 나의 마스터(선화 상인)의 명상을 수행할 때까지는 말입니다. 

And, I understood his meditation techniques. That's when I realized that I was far better. 

그리고 그의 명상 기술을 이해했습니다. 그때 내가 훨씬 더 나아졌다는 것을 알게 되었습니다. 

So, to give you an idea. 

여러분에게 그게 무슨 말인지 설명하자면,

So, the Vietnamese, for example, have two famous teachers. 

예를 들어, 베트남인들에게는 두 명의 유명한 스승님이 있습니다.

I don't dare touch the Koreans and the Japanese and Myanmar. 

나는 감히 한국, 일본과 미얀마는 건드리지 않습니다. 

You give me the names in private, I tell you. Okay?

여러분이 나에게 조용히 따로 이름을 알려주면 말해줄게요.

After I look them up, I look up their teachings and Chinese, if you wish. 

내가 그들에 대해서 찾아본 후, 내가 그들의 가르침을 찾아볼 수 있습니다, 여러분이 원한다면요.

Vietnamese are famous when I started practicing over 20 years ago, over two decades ago. 

내가 20년 전, 20년 전에 수행을 시작했을 무렵 그 베트남인은 유명합니다.

Right? You know which one I'm talking about. My practice is not to criticize people. It's none of my.. never my intention to criticize people. I only comment on the Dharma. Is that right? Is that clear? 

맞나요? 내가 어떤 분을 이야기하고 있는지 알죠? 나의 수행은 사람들을 비판하지 않는 것입니다. 사람들을 비판하는 것은 절대로 나의 의도가 아닙니다. 나는 오직 다르마(가르침)에 대해서만 언급합니다. 맞나요? 이해했나요?

So, one Dharma (which is) very famous is that he says you should smile as you practice, as you meditate. 

그리고 아주 유명한 한 다르마(가르침)은 여러분이 수행할 때, 명상하면서 미소 짓는 겁니다. 

Okay? The other guy is a little bit more orthodox. 

알았나요? 그 다른 한 명은 좀 더 정통파입니다. 

He appears to be a little bit more orthodox. He says, you sit there. This is how they made their fame. 

이분은 겉으로 보기에 좀 더 정통파입니다. 그는 여러분이 그냥 앉으라고 합니다. 그렇게 그들은 명성을 키웠습니다. 

You sit there and you do nothing. 

여러분이 그냥 앉아서 아무것도 하지 않는 겁니다. 

You wait for your false thought, a thought to arise. Ah, you are a false thought. That's what you do. You drop it off. 

그리고 여러분은 망상, 한 생각이 일어나길 기다립니다. 아! 네가 망상이구나. 그렇게 하는 겁니다. 그리고 그걸 떨어뜨립니다. 

That's what he teaches. 

그게 그 분이 가르치는 것입니다. 

And they both are very, very big, very famous in Vietnam. And maybe outside of Vietnam as well. Internationally as well. 

그리고 둘 다 베트남에서 매우, 매우, 크게, 매우 유명합니다. 그리고 아마도 베트남 밖에서도 그럴 겁니다. 국제적으로도 마찬가지입니다. 

The first guy at least. The guy who practices smiling. Okay? 

적어도 그 첫 번째 언급했던 분은 그렇습니다. 미소 수행하는 사람 말입니다. 알았나요?

And you know it turns out, after I understand Chan, understand meditation. 

그리고 내가 선을 이해한 후, 명상을 이해한 다음에 보니,

It's fundamentally wrong. 

그건 근본적으로 잘못된 겁니다.

That's why these two guys could ride to the same level. 

그래서 이 두 사람이 같은 단계까지 갈 수 있었던 것입니다.

But they invented this Dharma. 

하지만 이들이 이 다르마를 고안했습니다. 

Chan, we don't need to, I don't need to invent anything. 

선(禪)에서 우리, 내가 어떤 것도 발명할 필요가 없습니다. 

Okay? There's nothing new in Chan. 

알았나요? 선에서 새로운 것은 아무것도 없습니다. 

Only the way we explain to you is new. 

오직 우리가 여러분에게 설명하는 방식만 새로울 수 있습니다. 

Alright? There's nothing new about Chan at all, that I know of. Okay? 

알았나요? 선에서는 새로운 것이 전혀 아무것도 없습니다. 내가 아는 한은 그렇습니다. 

Many Chan masters are much wiser than we are. And they taught us these wonderful practices that are so effective. 

많은 선사님들이 우리보다 훨씬 더 지혜롭습니다. 그리고 그들이 우리에게 매우 효과적인 이런 훌륭한 방법들을 가르쳐줬습니다.

All you have to do is practice them. And you will get to where they are. 

여러분은 그냥 그것들을 수행하기만 하면 됩니다. 그러면 그들이 있는 곳까지 도달할 것입니다. 

Okay? Which is very very high up there. Okay. So let me tell you. Going back to these Vietnamese masters. The two most famous ones are, they call themselves Mahayana Chan. 

알았나요? 그건 아주 아주 저 높은 곳입니다. 오케이? 그래서 이들 베트남 스님들에 관한 이야기로 돌아가자면, 이 두 아주 유명한 분들은 스스로 대승의 선이라고 부릅니다. 

Actually, it's very low level. It's wrong. 

사실은 아주 낮은 단계입니다. 그건 잘못된 겁니다. 

It's totally wrong (if) you ask me. Okay? 

여러분이 나에게 묻는다면, 그건 완전히 틀렸습니다. 

As a teacher, when you become a teacher. Okay? You can ask me where are they wrong. I will explain to you.

가르치는 지도자로서, 여러분이 스승이 된다면, 알았나요? 여러분이 나에게 어디가 잘못인지 물어볼 수 있습니다. 내가 설명해주겠습니다. 

Now, it doesn't matter to you. Okay? 

지금은 이 문제가 여러분에게 중요치 않습니다. 

And that's why you have to take what I talk about, what I say with a grain of salt. Don't believe it. Okay? 

그래서 여러분은 내가 말하는 것, 이야기해주는 것을 곧이곧대로 받아들이지 말아야 합니다. 믿지 마십시오. 알았나요?

Because it goes against a lot of believers who follow them for 40 years already. Okay? Over 40 years already. 

왜냐하면 이건 벌써 40년동안 그들을 따르는 많은 신도들과 반대되는 것이기 때문이빈다. 알았나요? 벌써 40년이 넘었습니다. 

Okay? After 40 years, these people are at best stuck at the same level as the masters. I saw them. Too many of them. 

40년이 지난 지금, 이 사람들은 기껏해야 그 사부님들과 같은 수준에 머물러 있습니다. 난 그들을 봤습니다. 너무 많아요.

They cannot go beyond that. 

그 이상으로 넘어갈 수 없습니다. 

Because the practice, the method is fundamentally flawed. 

왜냐하면 그 방법은 근본적으로 결함이 있기 때문입니다.

Okay? So you can go up to the level. That's it. They're stuck. The same level. 

알았나요? 그러면 여러분이 그 단계까지 오라갈 수 있고, 그뿐입니다. 정체합니다. 같은 수준에서요.

Okay? It's very low, actually. 

알았나요? 사실은 매우 낮은 겁니다. 

So for example, my student back there in Master XianChi went to Vietnam for three months. 

예를 들어 저기 뒤 내 제자 현지 스님은 베트남에 3개월간 갔습니다. 

He asked for permission to go to Vietnam to visit his teachers and spend the summer there. 

현지 스님은 자신의 사부님들을 방문할 수 있도록 베트남에 가서 여름을 보내겠다고 나에게 허락을 구했습니다. 

In the secret school.

밀종에서요. 

They’re good. They're much better. 

그들은 실력이 좋습니다. 훨씬 나아요.

So if he had asked me to go back and learn Chan in Vietnam, or Thailand, or something... or Myanmar, or Korea, or even Japan, even China, I would have said no. You can't. You may not go. 

그래서 만약 현지 스님이 나한테 베트남이나 태국에서 선을 배우려고 했다면, 미얀마라든가, 또는 한국, 심지어 일본이나 중국까지도, 나는 안된다고 말했을 것입니다. 갈 수 없다고, 가지 말라고 했을 겁니다.

Because especially the one in Vietnam is not that good. 

왜냐하면 특히 베트남의 그 분은 그렇게 괜찮지 않기 때문입니다. 

It's a shame because there's so many people who meditate with great fervor. 

그건 안타까운 일입니다. 왜냐하면 엄청난 열정을 갖고 명상하는 사람들이 너무나 많기 때문입니다. 

That goes for the Koreans and Japanese as well. 

그건 한국이나 일본도 마찬가지입니다. 

You see I'm not making a lot of friends. And I'm cutting back on my future donations. 

보셨죠. 내가 친구를 많이 사귀지는 못하겠네요. 게다가 미래에 받을만한 기부금도 잘라버리고 있습니다. 

They don't, uh, they don' have very good meditation at all. Okay? 

그들은 명상을 잘하지 못합니다. 알겠나요?

So anyway, going back to the Vietnamese, the two Mahayana teachers are really, really below Hinayana teachers level. 

어쨌든, 베트남으로 돌아가서, 이 두 명의 대승 스승들은 사실은 정말로 소승 선생님들의 수준보다 훨씬 낮습니다.

I'm claiming that the Hinayana, the Theravadan Vietnamese monks look down upon Mahayana monks. The Vietnamese Mahayana monks. Okay? 

내가 주장하고 있는 이야기는 소승, 상좌부 베트남 스님들이 대승불교 스님들을, 베트남인 대승 스님들을 낮게 본다는 것입니다. 

Because the Hinayana monks can reach as high as fourth stage Arhat. 

왜냐하면 소승 스님들이 아라한 수준까지 도달할 수 있기 때문입니다. 

Okay. Hinayana. They have very good meditation. 

알았나요? 소승... 아주 뛰어난 명상입니다. 

So they reach the fourth stage, fourth level of Arhat, which is ninth level Samadhi, by the way. 

그래서 그들은 아라한의 수준까지 도달합니다. 그게 바로 구정입니다. 

It's not a bad level. It's a pretty good level. 

그건 나쁘지 않은 단계입니다. 꽤 괜찮은 수준입니다. 

so they have much higher level Samadhi than the Mahayana meditation, the Vietnamese Mahayana meditation teachers. 

그래서 그들은 대승 명상보다, 베트남 대승 명상법 스님들보다 훨씬 더 높은 수준의 사마디를 갖고 있습니다. 

When the meditation masters meet each other, they have way of testing each other out. 

명상의 마스터들이 서로 만날 때, 그들은 서로를 시험하는 방법을 가지고 있습니다.

And they know right away.

그들은 바로 압니다. 

Okay? 

오케이?

They can recognize. You cannot tell, but we as meditation teacher professionals, we can tell. 

그들은 인지할 수 있습니다. 여러분은 알 수 없지만, 우리 명상 지도자들, 전문가들은 알 수 있습니다. 

That we are not as good or we are not stronger than the next teacher. 

우리가 다른 지도자보다 더 잘하거나, 강하지 않거나 하면,

That's what we know. That we are not better than the next person. 

그게 우리가 알고 있는 사실입니다. 우리가 다음 사람보다 낫지 않다는 것 말입니다. 

If you're even better, then you know you are at that teacher's level. 

만약 여러분이 심지어 더 낫다면, 그때는 그 지도자의 수준을 아는 겁니다. 

That's why the better meditation teachers, they don't test people at all. They don't do things to test each other out. 

그런 이유로 좀 나은 명상 지도자들은, 사람들을 절대로 테스트하지 않습니다. 서로 시험하려고 뭔가를 하거나 하지 않습니다. 

That’s what we do. We are always curious as to, because we’re trying to find out or what we can learn from the next teacher.

그게 우리가 하는 일입니다. 우리는 늘 호기심이 있습니다. 왜냐하면 우리는 다음 선생님에게서 알아내거나, 뭘 배울 수 있는지 알아내려고 노력하고 있기 때문입니다. 

So, it's no point learning unless there's something you don't have. They're better than you. You're not better than them. 

그래서 여러분이 가지고 있지 않은 뭔가가 없다면 배우는 데 의미가 없습니다. 그들이 여러분보다 낫고, 여러분이 그들보다 나은 게 아닌 겁니다. 

You see? Alright. 

알았나요?

So anyway, the Hinayana teachers in Vietnam is the best meditation teachers. 

그래서 아무튼, 베트남의 소승 지도자들이 최고의 명상 지도자들입니다. 

Okay?

알았나요?

Because they reach ninth level of Samadhi. 

왜냐하면 그들은 구정의 선정 단계에 도달하기 때문입니다. 

That's how... this is class is that, If you reach ninth level of Samadhi, consider yourself worthy to have graduated. 

그게 바로... 이것이 학급 중에서... 여러분이 구정에 도달하면, 스스로 졸업할 자격이 된다고 간주할 수 있습니다. 

You don't need to come back anymore. And you don't need me anymore. You don't need to attend this class anymore. 

다시 돌아올 필요가 없습니다. 그리고 여러분은 나도 더 이상 필요 없습니다. 여러분은 이 수업을 더 이상 참석할 필요가 없습니다.  

I will give you a certificate. And say you have reached ninth level if you want. And then you can move on to the next class. 

내가 여러분에게 증명서를 줄 겁니다. 여러분이 원한다면 구정에 도달했다고 말해줄겁니다. 그러면 여러분은 다음 학급으로 넘어갈 수 있는 겁니다. 

The ninth level of Samadhi, graduation time level is still pretty low in Mahayana, if you ask me. 

구정의 단계는, 졸업할 때 단계는 대승의 입장에서 여전히 꽤 낮습니다. 

So, Hinayana meditation is... Vietnamese Hinayana meditation is pretty good. 

그래서 소승 명상은, 베트남의 소승 명상은 꽤 괜찮습니다. 

And that's what you've, you learn predominantly, in most meditation classes are based on Hinayana teachings, methods. 

그리고 그게 여러분이 주로 배우는 것은 대부분 명상 수업이 소승의 가르침, 방법에 기반을 두고 있습니다. 

Yes? You go to Europe for example. It's probably all Hinayana meditation. 

그렇죠? 여러분이 예를 들어 유럽에 갑니다. 그건 아마도 모두 소승 명상일겁니다. 

They have very strong presence in Europe. 

유럽에서 그 존재가 매우 강력합니다. 

They have very strong presence here too. 

여기(미국)에서도 매우 강한 존재감을 가지고 있습니다. 

In fact, in the US, you will find very few places where you can practice Mahayana meditation. 

사실 미국에서 대승 명상을 할 수 있는 곳은 거의 찾을 수 없을 것입니다. 

That’s why as long as you can hang in there, you should try to hang on as long as you can.

그런 이유로 여러분이 버틸 수 있는 한, 가능한 한 버틸 수 있도록 노력해야 합니다. 

the longer you can hang in there, the quicker you progress.

여러분이 더 오래 버틸 수 있을수록, 더 빨리 진전합니다. 

Because Mahayana meditation is at least...

왜냐하면 대승 명상은 적어도...

Don’t be offended. A hundred times more effective and faster than than Hinayana meditation.

기분 상하시면 안됩니다. 소승 명상보다 100배 더 효과적이고 더 빠릅니다. 

In Mahayana meditation, they look at the Hinayana meditation as not understanding meditation yet. Yet, they are that good already.

대승 명상에서는 소승 명상을 보고, 아직 이해하지 못하는 것으로 여깁니다. 그런데도 (소승 명상은) 그 정도로 실력이 좋습니다. 

Hinayana meditation is far better than non-Buddhist meditation.

소승 명상은 비불교 명상보다 훨씬 낫습니다. 

Okay. Any questions? 

알았죠. 질문 있나요?

Let’s give you an overview what meditation is. 

명상이 무엇인지 개요를 알려드리겠습니다. 

Alright? Questions? Yes sir? 

알았나요? 질문? 네 신사분.

Audience: What practices are different from the other practices? 

청중: 수행법들이 다른 수행법들과 어떻게 다른가요?

Ah, what's the difference? The difference is the level of attainment. 

아! 차이가 뭐냐고요? 그 차이는 성취의 단계입니다. 

Ultimately it boils down to how far can you go. 

그건 여러분이 궁극적으로 어디까지 갈 수 있는지로 요약됩니다.

Okay? So, in meditation, when we teach meditation, it's about developing your concentration power. 

자, 명상에서, 우리가 명상을 가르칠 명상이란 여러분의 집중의 힘을 키우는 것입니다. 

That's it. 

그뿐입니다. 

The practice of meditation helps you increase your concentration power. 

명상 수행은 여러분이 집중의 힘을 키우도록 해주는 겁니다. 

Alright? If you go to a lower level class of meditation, they don't even mention that, because they don't know how to develop concentration power. 

알았나요? 만약 여러분이 명상의 좀 더 낮은 단계의 수업에 가면, 그런 걸 언급조차 하지도 않습니다. 왜냐하면 집중의 힘을 키우는 방법을 모르기 때문입니다. 

Because they don't even know what Samadhi is. 

그들은 사마디가 뭔지조차 모릅니다. 

Samadhi is Sanskrit word for concentration power. 

사마디(또는 삼매, 선정)는 집중의 힘의 산스크리트어 단어입니다. 

They don't even know. 

그들은 알지도 못합니다. 

Am I correct? 

내 말이 맞나요?

I challenge you to go to attend as many classes as you can. And check many teachers. Read their teachings. They don't teach about developing Samadhi power. 

여러분이 직접 가능한 한 여러 수업에 참여해 보십시오. 그리고 많은 지도자들을 확인해보십시오. 그들의 가르침을 읽어보세요. 삼매의 힘을 개발하는 것에 대해 가르치지 않습니다.

It's never clear or simple as you should meditate. The reason you meditate is to increase your Samadhi power. Yes or no? 

그것은 결코 여러분이 명상해야 하는 것처럼 명확하거나 단순하지 않습니다. 명상을 하는 이유는 선정의 힘을 높이기 위해서입니다. 그런가요 아닌가요?

Can you think about any book you read? Any teachers, classes you've been to? That says, I teach you meditation in order to help you increase your Samadhi power? 

여러분이 읽어 본 책 중에 그런 책이 있었나요? 어떤 지도자이든, 여러분이 갔던 수업에서, 여러분이 선정의 힘을 높이는 것이 명상을 지도하는 목적이라고 말한 적 있나요?

Let me tell you. Even my master's disciples don't teach it even like that. 

내가 말해주겠습니다. 나의 사부님의 제자들조차도 그렇게 가르치지 않습니다. 

I'm different because I'm lazy. 

나는 게으리기 때문에 다른 것입니다. 

I only have 20 years left to teach. 

나는 가르칠 시간이 20년 밖에 없습니다. 

Then I'm done. So I don't have a whole lot of time. So I need to make sure you understand what you're doing. Where are you going? And, uh, if you hang on. if you agree. And that's where, that's what our mutual contract. If not, you know, move on. Don't waste your time. Don't waste your life. 

그러면 난 끝입니다. 시간이 많지 않습니다. 그러니 나는 여러분이 하는 일이 뭔지 이해하도록 확실히 해놓아야 합니다. 여러분이 어디로 가고 있는지 말입니다. 음... 그리고 여러분이 견디고, 동의한다면, 그것이 바로 우리 상호간의 계약입니다. 만약 그렇지 않다면 다른 데로 가보십시오. 여러분의 시간을 낭비하지 마십시오. 여러분의 인생을 낭비하지 마십시오. 

Don't waste your time. 

시간 낭비하지 마십시오.

Okay? I respect your time and you too much. Your time is important. Don't waste it. Okay? 

알았나요? 나는 여러분의 시간과 여러분을 너무 많이 공경합니다. 여러분의 시간은 중요합니다. 낭비하지 마십시오. 알았나요?

So, the ninth level Samadhi is what the Hinayana teachers can bring you to. 

그래서 구정의 단계는 소승 지도자들이 여러분을 데리고 갈 수 있는 것입니다. 

Okay. At the ninth level Samadhi, there's the Hinayana has two, uh, different kinds of levels. Even at that. The Arhat and Pratyekabuddha. 

알았나요? 구정의 단계에서, 소승에서는 거기서 두 가지 다른 종류의 단계가 있습니다. 그건 아라한과 벽지불입니다. 

Okay? 

알았나요?

They develop different kinds of wisdom. Because of that Samadhi power. The reason that you develop Samadhi power, along with your Samadhi power, in parallel to your Samadhi power is your wisdom.

그들은 서로 다른 종류의 지혜를 개발합니다. 그 선정의 힘 때문에, 여러분이 선정의 힘과 더불어, 삼매의 힘과 동시에 지혜를 개발하기 때문입니다. 

Each level of Samadhi is associated with a level of wisdom. 

선정의 각 단계는 지혜의 수준과 연관이 있습니다. 

So far so good? 

지금까지 됐나요?

So, at the ninth level of Samadhi, it's pretty low in Mahayana. 

그래서 구정의 단계란 대승에서는 꽤 낮습니다. 

There, uh.... a lot, many, many, many, many more, much, much, much higher levels. 

어...더 높은 단계가 훨씬 많이, 많이, 많이, 더 많이, 많이, 많이, 많이 있습니다. 

If you ask my Master for example, he looks at, he has so many disciples of the Fourth Stage Arhat. 

여러분이 나의 사부님에게 묻는다면, 예를 들어, 그에겐 수많은 아라한 제자들이 있습니다. 

Still alive here, in the US who are Fourth Stage Arhat. 

아직도 아라한인 그들은 여기 미국에 살아 있습니다. 

Ninth level Samadhi. 

구정입니다. 

He also has a handful who are much, much higher. 

그는 또한 훨씬 더, 훨씬 더 높은 사람들이 좀 있습니다. 

That's what we know. 

그게 우리가 아는 겁니다. 

So, it's not just words. It's about your level of attainment. 

그래서 그게 그냥 말뿐만이 아닙니다. 이건 여러분의 성취 수준에 관한 이야기입니다. 

Your strength of mind. Your concentration. Strength. 

여러분 마음의 힘. 여러분의 집중. 힘.

Alright? So, what does it do for you? 

알았나요? 그게 여러분에게 뭘 해줄까요?

Meditation, to me, if you're parents, Okay? 

나에게 있어 명상은, 여러분이 만약 부모라면,

I would advise you to introduce meditation to your children. 

나는 아이들에게 명상을 소개하라고 여러분에게 권하고 싶습니다. 

Because it's one of the most important skills in life. 

왜냐하면 그건 인생에 있어 가장 중요한 기술 중 하나이기 때문입니다. 

Let me explain. The typical person, ordinary person, 

내가 설명하겠습니다. 일반인, 보통 사람은

We learn from our parents. 

우리는 우리들의 부모에게서 배웁니다. 

We learn from our teachers. 

우리는 선생님들에게서 배웁니다. 

We go to schools. We go to colleges, universities to learn. 

학교에 가고, 대학에 가고, 대학교에 배우러 갑니다. 

To acquire knowledge. 

지식을 습득합니다. 

And, uh, enable us to survive in this world. 

그리고 그게 우리가 이 세상에서 생존할 수 있게 해줍니다. 

We learn to analyze and discern the outside world very well. 

우리는 외부 세계를 매우 잘 분석하고 분별하는 법을 익힙니다. 

Yes? You learn how a bridge is built. 

그렇죠? 다리를 건설하는 방법을 배웁니다. 

You learn how to paint. 

그림 그리는 방법을 배웁니다. 

So, you learn about, you're very good at observing the outside. 

그래서 여러분이 배우는 건, 여러분이 바깥을 관찰하는데 아주 능숙해지는 것입니다. 

But for most of your life, you don't know how to observe yourself, to look inside. 

그러나 삶의 대부분에서 여러분은 자기 자신을 관찰하는 방법을, 내면을 보는 방법을 알지 못합니다. 

Meditation is the fundamental process of looking at yourself. 

명상은 자신을 바라보는 근본적인 과정입니다

You return, the Chinese called, return the light within. (Master speaks in Chinese) 回光返照.

여러분이 되돌려, 중국인들이 이걸 “회광반조”라고 부릅니다. 

What light is this? What is light? What is light referred to, Master XianJie? 

무슨 빛일까요? 빛이란 뭔가요? 여기서 광(光)은 뭘 의미하나요? 현계 스님?

What is light, sir? 

빛이 뭔가요? 네?

Ven. XianJie: your awareness?

현계 스님: 알아차림인가요?

Anyone else? Master XianChi. 

다른 사람? 현지 스님.

Ven. XianChi: answers in Vietnamese shortly.

현지 노스님: (베트남어로 짧게 대답)

That light refers to your light of wisdom. 

여기서 광(光)은 지혜의 빛을 의미합니다. 

You shine light on the problem. Don't you have that expression? Huh? You heard that before, right? You shine light on the problem to have a better look. Yes? 

여러분이 문제에 빛을 비춥니다. 그런 표현 없나요? 네? 그런 표현 들어본 적 있죠? 맞아요? 문제를 더 잘 보기 위해 여러분이 빛을 비추는 겁니다.  

So you shine the light so that you have a better look. You can analyze it better, right? More accurately. That's what the light is about. That light there refers, actually refers to your light of wisdom. Your smarts. Your intelligence. Yes? That you hone up, you crew over your lifetime. 

그러니까 여러분이 더 잘 보려고 빛을 비춥니다. 더 잘 분석할 수 있습니다. 맞죠? 더 정확하게. 그게 바로 빛입니다. 여기서 그 빛은 사실은 여러분이 가진 지혜의 빛을 의미합니다. 여러분의 똑똑함, 지능입니다. 그렇죠? 여러분이 더 열심히 연마해 온, 평생 모아왔던 그겁니다. 

You shine the light on things. Yes? 

여러분이 많은 것들에 빛을 비춥니다. 네?

And you never learn to shine the light upon yourself. It's much harder. 

하지만 자신에게 빛을 비추도록 배운 적이 없습니다. 이게 훨씬 더 어렵습니다. 

You shine your wisdom light upon yourself. 

지혜의 빛을 자신에게 비춥니다. 

You return instead of shining, pointing it outside.

밖을 가리켜 비추는 대신 (빛을) 돌립니다. 

You return it and shine it on yourself. 

(빛을) 되돌리고, 자신을 비춥니다. 

返照. Return the light and illuminate oneself. 

반조(反照). 빛을 되돌리고 자신을 비춥니다. 

回光返照. 回光返照. That's what meditation is, what meditation is about. 

회광반조(回光返照). 회광반조(回光返照). 그게 바로 명상입니다. 명상이 그런 것입니다. 

If you do it right, you increase your samadhi power.

여러분이 그걸 바르게 하면, 선정의 힘을 증가시킵니다. 

Any questions? Yes ma'am. 

질문 있나요? 네 숙녀분.

Audience: So the samadhi power is the needs to gain... (The rest is inaudible)

청중: 그러니까 선정의 힘은 얻는데 필요한...(잘 안들림)

Master: That's right. You are inherently, you have wisdom already. That you, that has been covered up in, throughout your many iterations of reincarnations. 

마스터: 맞습니다. 여러분은 선천적으로 이미 지혜를 가지고 있습니다. 윤회를 거듭하는 동안 가려져 왔습니다. 

Every time you reincarnate, you wisdom is covered up one more layer. Next time you come, you have next body, it's covered up more. It covers up more. It covers up more. 

여러분이 윤회할 때마다, 지혜는 한 층 더 덮혀집니다. 다음에 올 때, 다음 몸을 받으면, 더 덮혀집니다. 더 덮혀지고, 더 덮혀집니다. 

Meditation is a process, a method of uncovering that. 

명상은 그걸 벗기는 과정, 방법입니다. 

Undo, uncover these coverings. 

이런 덮개를 없애고, 벗깁니다. 

These layers of coverings that cover up your inherent wisdom. At least that's what we Buddhists believe. 

여러분의 근본지(타고난 지혜)를 덮고 있는 이런 덮개들의 층들을 말입니다. 적어도 우리 불교인들은 그렇게 믿고 있습니다.

Meditation is actually uncovering one layer. Okay? (쯧 쯧 쯧 쯧...)

명상이 실제로 한 층을 벗겨내고 있습니다. 오케이? 

So, Mahayana is a very effective way to uncover many, many layers. 

그래서 대승은 많은, 많은 층을 벗겨내는 매우 효과적인 방법입니다. 

Even like mountains. 

심지어 산같은 (것을 벗겨내는...)

You can uncover one mountain at a time. 

여러분은 한 번에 산 하나를 제거할 수 있습니다. 

I'm bragging a little bit. But it can be done. 

내가 자랑을 좀 하고 있지만, 가능한 일입니다. 

Mahayana, Chan Mahayana can do that. 

대승, 대승의 선에서 그걸 할 수 있습니다. 

Hinayana is one layer at a time. 

소승은 한 번에 한 층입니다. 

If you compare them,

비교하자면 그렇습니다. 

Mahayana, instead of going sequential, we leap. We prepare to leap. 

대승은, 순차적으로 가는 대신, 도약합니다. 우리는 도약을 준비합니다. 

So Mahayana, sometimes it appears slower. Actually, you are preparing to leap over. 

그래서 대승은, 때때로 느리게 보입니다. 사실 여러분은 도약을 준비하고 있는 것입니다. 

Okay? So, for example, I have a Chinese student who came, who took a week out to come to our ChanQi. 

오케이? 그래서 예를 들어 우리 선칠에 일주일 휴가를 내서 온 중국인 학생이 있습니다. 

She came back disappointed. 

그런데 실망스럽게 돌아갔습니다. 

She says, the last ChanQi, I got a lot more out of it. 

그녀가 말하길, 예전 선칠에 얻은 게 더 많았다고 합니다. 

This time, I don't see anything. 

이번엔 아무것도 안 보인다고요.

She says, this time I get nothing. 

그녀가 말하길, 이번엔 얻은 게 없다고 합니다. 

She doesn't understand that sometimes it takes preparation to leap. Okay?

때때로 도약을 위해서 준비가 필요하다는 걸 이해하지 못합니다. 오케이?

So, this is only because she hasn't been, she doesn't understand Chan yet. 

그래서 이건 단지 그녀가 아직 선을 이해하지 못했기 때문입니다. 

You practice Chan, you just practice. You don't, you're not greedy. 

여러분이 선을 수행하면, 그냥 수행하는 것입니다. 욕심내지 않습니다. 

Don't go practice and say, “gee, am I making progress? How come I not progressing?” 

수행하러 가서, “이런...내가 진전하고 있을까? 난 어째서 진전하고 있지 못할까?”

It's your teacher's job to help you progress. 

여러분의 발전을 돕는 것은 여러분 선생님의 일입니다.

You don't have to worry about it. 

그것에 대해서 걱정할 필요가 없습니다. 

You practice the proper method. You will leap.

여러분이 바른 방법을 실행하면, 도약할 것입니다. 

Okay? Uh, so did I answer your question? 

알았나요? 그래서 질문에 답이 됐나요?

okay. Any other question? 

오케이. 또 다른 질문 있나요?

So we turn the light and illuminate yourself. 

그렇게 우리는 빛을 돌려 자신을 비춥니다. 

Return the light to illuminate yourself. And that's the fundamental process of Chan, of meditation. 

빛을 돌려서 자신을 비춥니다. 그리고 그것이 선의 근본적인 과정이고, 명상의 과정입니다. 

Okay. Uh, and you learn. For example, when we first start out. 

알았나요? 여러분이 배울 때, 예를 들어 처음 시작은

Okay. In this class, we ask you to cross your legs. 

이 수업에서 우리는 여러분에게 다리를 가부좌로 하도록 묻습니다. 

And most of you, almost all of you, except for some strange ones, (everyone laughs) cannot sit for more than a few minutes. If at all. 

그리고 여러분 대부분은, 거의 여러분 모두가, 좀 이상한 몇 명만 빼고, (모두 웃는다) 몇 분 이상 앉을 수가 없습니다. 조금이라도 앉을 수 있다면요.

When I first started, I sat for two minutes, I couldn't take it. It hurt too much. 

나는 처음 시작했을 때, 2분 동안 앉았는데, 참을 수가 없었습니다. 너무 아팠어요.

Two minutes is all I could stand. Okay? 

내가 견딜 수 있는 건 2분이 전부였습니다. 알았나요?

Now, I see a guy who's crazy in full lotus. 

봐요. 저분은 결가부좌에 미쳐있는데, 

I said, uh, uh, uh, you're embarrassing me.

나를 창피하게 만드네요. 

I'm, I'm not as good. 

난 그렇게 잘하지 못했는데,

When I first started, I struggled so much, to be honest with you. It's hard. 

나는 처음 시작했을 때, 솔직히 말해서 너무 고생했습니다. 이게 어렵습니다. 

Okay. So I know how hard it is for you. I went through similar process that you have. 

오케이? 그래서 나는 이게 여러분에게 얼마나 힘든지 압니다. 나도 여러분과 비슷한 과정을 거쳤으니까요.

I went through it myself. Okay? I went through extreme pains, with my practice. So that I know how to teach. 

나도 직접 그걸 거쳤습니다. 알았나요? 수행하면서 극심한 고통을 겪었습니다. 그래서 내가 가르치는 방법을 알 수 있도록요.

Okay? Ah.. and uh... so we teach you to cross your legs. Okay. And the first thing you do is, no! it hurts too much. I don't want to do it.

알았나요? 아! 그래서 우리가 여러분에게 가부좌로 앉도록 가르칩니다. 알았죠? 그리고 여러분의 첫 반응은, 안돼! 너무 많이 아파요. 이거 하기 싫어요라고 합니다. 

Okay? it's only because you lack blessings. 

알았나요? 그건 단지 여러분이 복이 부족하기 때문입니다. 

That's the real reason behind it. 

그게 숨겨진 진짜 이유입니다. 

Okay? If you have the blessings, because Chan is so beneficial for yourself. If you have the blessing, you will not quit. 

알았죠. 만약 복이 있다면, 왜냐하면 선(禪)은 여러분 자신에게 너무나도 이롭기 때문에, 여러분에게 복이 있다면, 그만두지 않을겁니다. 

Okay? So, see, the first lesson, you see, you are a quitter. That's the first lesson. Look at yourself. You self-indulgent. You see, so many lessons can be taught right there. 

알았나요? 보세요. 그것이 첫 번째 교훈은 여러분이 포기자라는 점입니다. 그것이 첫 번째 교훈입니다. 자신을 보십시오. 이! 방종한 놈아! 보세요. 바로 거기서부터 수많은 교훈이 가르쳐질 수 있습니다. 

See? You’re self-indulgent. 

보이죠? 여러분은 방종합니다. 

Right? You are a coward. You are afraid of pain. 

맞죠? 겁쟁이입니다. 아픔을 무서워합니다. 

Right? 

맞죠?

What else? What lesson, what other lesson do you, can you draw from that? 

또 뭔가요? 무슨 교훈인가요? 여러분은 거기서 또 다른 어떤 교훈을 얻을 수 있을까요?

I don't need to insult all the time. You can insult yourself. 

나만 늘 모욕을 줄 필요는 없습니다. 여러분이 스스로를 모욕할 수 있는 겁니다. 

What else? What's the matter with you? Why do you quit? 

또 뭔가요? 여러분에게 어떤 문제가 있나요? 왜 그만둘까요?

I assure you, meditation is so fundamental to life that I feel sorry for those who don't meditate. 

내가 보장합니다. 명상은 인생에 너무나도 근본적이라서, 나는 명상하지 않는 사람들이 안타깝습니다. 

Those who don't meditate, they don't know what they're missing. 

명상하지 않는 사람들은 뭘 놓치고 있는지 모릅니다. 

They belong to the other group that are not blessed enough yet. 

그들은 아직 충분한 복이 없는 다른 그룹에 속합니다. 

They don't have enough blessings to meditate. Because meditate is fundamental to life. 

그들은 명상할 수 있는 복이 충분하지 않습니다. 명상은 삶의 기본이기 때문입니다.

For example. I just met a young girl out there. She's starting her junior year in high school. 

예를 들어 얼마 전 밖에서 젊은 아가씨를 만났습니다. 그녀는 이제 고등학교 3학년이 됩니다.

I look at her and say, are you stressed out? 

내가 그녀를 보고 말했습니다. “스트레스를 좀 받니?”

She says, I'm so tired. 

그녀가 말하길, “너무 피곤해요”

I said, you, at your age, you're stressed out already? 

그래서 내가 말하길, “네 나이에 벌써 스트레스를 받는다고?”

You think life, the stress of the rest of your life will only increase, won't it? 

네 생각에 살면서 남은 인생 동안 스트레스가 늘어날까? 안 늘어날까?

Yeah? It's only high school. I told her, I said, you go to a good school. I went to a good university in Chicago.

응? 이제 겨우 고등학교인데, 네가 좋은 학교에 가면... 나는 시카고에 좋은 대학교에 갔거든.

And I nearly died of stress. 

그리고 스트레스로 거의 줄을뻔 했지. 

My body broke down. 

내 몸이 망가졌거든.

I don't know how to describe it to you. You're in pain. You can't sleep. You can't eat. And you really, you feel physical pain. I felt physical pain. I had to take stress pills. First time in my life, I had to take stress pills. 

내가 이걸 어떻게 설명해줘야 할지 모르겠다. 괴로움 속에서 잠도 잘 수 없고, 먹을 수도 없었어. 정말로 육체적인 통증을 느끼는거야. 육체적인 통증을 느꼈어. 그래서 스트레스 약을 먹어야만 했거든. 태어나서 처음으로 스트레스 약을 복용해야 했어.

Okay? So I told her, you know, universities and, you know, and colleges will be a lot more stressful. You can't even handle your stress right now. 

그래서 내가 그 아가씨에게 말했습니다. 대학교에 가면, 대학은 훨씬 더 스트레스를 받게 될 거라고 말입니다. 지금 당장 스트레스도 감당할 수 없는데요.

You're in for failure the rest of your life. 

그러면 남은 인생을 실패하게 되는 겁니다. 

You only hurt yourself. 

자신을 다치게 할 뿐입니다. 

How do I know she's stressed out? 

그녀가 스트레스를 받고 있는지 내가 어떻게 알까요?

And you can walk out there as you leave today, discreetly, glance at a girl, okay, about your junior age, and you can tell these signs of stress. 

그리고 여러분이 나갈 때, 집에 가면서, 그 소녀를 잘 보십시오. 어린 나이인데, 이런 스트레스의 징후들을 알 수 있을 겁니다.  

One sign of stress. 

스트레스의 한 징후는

What happens when you're stressed out is that your body stiffens up. 

스트레스를 받으면 몸이 굳어집니다. 

Your mind panics and you stiffen up.

여러분의 마음이 놀라서, 굳습니다. 

Okay? You stiffen up. 

알았나요? 몸이 굳습니다. 

So, I could tell right away, glancing at her, that her upper body is so stiff. She walks. Okay? 

그래서 난 그녀를 한 번 보고서 바로 알 수 있었습니다. 그녀의 상체가 매우 굳어있었습니다. 

You can tell it's stressed out. Okay. And that's when you release it. 

그래서 스트레스를 받았다는 걸 알 수 있습니다. 오케이. 그리고 여러분이 스트레스를 풀어내면, 

So, if you're not stressed out, you watch a person who's not stressed out. 

스트레스를 받지 않으면, 스트레스가 없는 사람을 보십시오. 

You see their arm when they walk. 

그런 사람들이 걸을 때 팔을 보십시오. 

They're not, the movement of their arm is actually because their arms follow the body. It's not, they're not moving their arms at all. She walks with her arm like this. 

그 사람들의 팔의 움직임은 실제로 팔이 몸을 따라가기 때문에, 팔을 전혀 움직이지 않습니다. 그녀는 팔을 이렇게 하고 걷습니다.

When you walk, you know, the person who has no stress, and no tension in the upper body, their arm floats. Okay? Naturally. 

여러분이 걸을 때, 알다시피, 스트레스가 없는 사람은 상체에 긴장이 없습니다. 팔이 흘러갑니다. 알았나요? 자연스럽습니다. 

There's no tension at all. Okay? 

긴장이 전혀 없습니다. 알았나요?

Except for people who work out.

운동하러 다니는 사람만 빼고요.

There are the Arnolds of the world. We cannot criticize them. 

세상에는 아널드가 많습니다. 우리가 그런 사람들을 비판할 수 없습니다. 

You can tell, you know. (Master laughs) You never work out? Oh, you see. You can tell. The body is still. Okay? You lack flexibility. You have strength at the expense of flexibility. Okay? 

여러분이 보면 압니다. (마스터가 웃는다) 당신은 운동 절대 안하죠? 오! 보세요. 보면 알겠죠. 몸이 아직... 유연성이 없잖아요. 그러니까 유연성을 희생해서 힘을 갖는겁니다. 

So, if people relax, you see their arms, they float. 

그래서 사람들이 긴장을 풀면, 팔이 흘러갑니다. 

There's no tension in the arms. 

팔에 긴장이 없습니다.

You walk them, their arms only swing naturally by themselves. Because they follow the body. They don't know what else to do. 

걸을 때, 팔이 그냥 스스로 자연스럽게 스윙만 합니다. 왜냐하면 팔이 몸을 따라가니까요. 팔들이 무엇을 더 해야 할지 모릅니다.

You cannot tell the monks, because that's what we teach my students. Walk like this. So that people cannot tell you're not good in Chan. (Everyone laughs) 

여러분이 스님들을 보면 알 수 없습니다. 왜냐하면 우리가 우리 학생들에게 이렇게 걷도록 가르칩니다. 그래서 사람들이 스님들이 선에 실력이 없는지 알 수 없습니다. (모두의 웃음소리)

So you can tell people right away when the upper body is not moving freely. That's stress. 

그래서 여러분이 사람들을 보고 상체가 자유롭게 움직이지 않고 있을 때 알 수 있습니다. 그게 스트레스입니다. 

If Chan meditation will unfreeze that. 

선 명상이 그걸 풀어줄 것입니다. 

The more Samadhi, more advanced, the higher Samadhi power, the more flexible your body becomes. 

삼매가 더 많을수록, 더 발전할수록, 선정의 힘이 더 높을수록, 여러분의 몸도 더 유연해집니다. 

Okay? Flexibility is a sign of strong Qi flows. Stiffness is Qi blockages. Right? Hye Kim (*Korean American Acupuncturist). 

알았나요? 유연성은 강한 기 흐름의 표시입니다. 굳어있는 건 기의 막힘입니다. 맞나요? 혜김?

Right? Alright? So it's fundamental. 

맞나요? 알았죠? 그래서 그게 기본입니다. 

When you meditate, meditation, running out of time, is fundamental to your ability, to your well-being. 

여러분이 명상할 때, 명상은.... 시간이 다 되었군요... 여러분의 능력, 웰빙에 근본입니다. 

And one thing that comes up to mind right away is your ability to handle stress much, much better. 

그리고 맘속에 바로 떠오르는 하나는 바로 스트레스를 훨씬 더 잘 다룰 수 있는 능력입니다. 

Alright? Any final question before we adjourn to lunch? 

알았나요? 점심 먹으러 가기 전에 마지막 질문이 있습니까?

Okay. To be continued. Okay? Thank you.

오케이? 다음에 계속하겠습니다. 고맙습니다.      

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