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by 현안 XianAn 스님 Jul 21. 2023

영화 스님의 불칠 법문: 2018년 여름 불칠 넷째날

2018 FoQi 4 20180612

받아쓰기 및 번역 현공스님


In translation, Chinese translation okay very good, as usual. All right. How was your day? Being okay not too hot? Good thing that master Xian Jie managed to have some air conditioners working and Shawn and Chris, the three amigos got the ACs to work. So thank you, thank you very much. They've been added for last two weeks and all right. Does anyone have any questions? Yes Billy. Another Diploma for Helen? So we got the diploma to prove that Helen actually graduated from kindergarten okay. no you can keep the diploma, I don't want a diploma. thank you very much, very kind of you. 

중국어 통역, 되고 있습니까? 오케이. 좋습니다. 늘 하는 것처럼. 오늘 하루 잘 보냈습니까? 괜찮았습니까? 덥진 않았습니까? 현계스님이 에어컨이 작동되게 했습니다, 다행입니다. 션, 크리스와 함께 세 아미고가 에어컨을 작동시켰습니다. 감사합니다. 지난 2주간 노력하더니 됐군요. 질문 있습니까? 네, 빌리. 헬렌이 또 뭘 수료했습니까? 그래, 헬렌이 유치원을 졸업했다는 걸 증명하는 수료증이랍니다, 오케이. 아뇨, 당신이 보관하십시오, 난 됐습니다. 고맙습니다. 친절하시군.

First of all, let's finish, have some unfinished business. I keep on wanting to talk about it and we keep on forgetting. Yesterday I wanted to finish answering the question that was asked the day before yesterday. That is what is the difference between the Samadhi that you have when you're working versus the Samadhi you have when you recite the Buddha's name. In general the two major classes of Samadhi, Samadhi in movement and Samadhi in stillness. So the two kinds of Samadhis, all right. So when you recite the Buddha’s name you can enter either type of Samadhis. So for example when we circumambulate around the Buddha Hall and you recite the Buddha’s name if you enter the Samadhi typically it's a Samadhi in movement. So that you are still able to walk okay without bumping into the person in front of you. It’s just a type of Samadhi that you are able to enter and enables you to function normally. Versus when you sit down and you recite the Buddha's name.  You may like what what happened? You came back and you are like if you blanked out. you didn't know where you know you weren’t even aware that you were reciting the Buddha's name even. Did any of you have experience this? Oh anyone? No? two or three people mmm very advanced. four people five people. The rest of you are horrible. 

 우선, 못 다한 걸 마무리합시다. 얘기하려고 하면 자꾸 잊어버리는군. 그저께 물어봤던 질문에 대한 답을 어제 마무리하려고 했었는데 말입니다. 그래서 일할 때 삼매와 염불할 때 삼매의 차이가 뭐냐는 질문입니다. 일반적으론 삼매에는 주로 두 가지 종류가 있습니다. 동적 삼매와 정적 삼매, 두 종류입니다. 여러분이 염불할 때, 둘 중 하나의 삼매에 들 수 있습니다. 예를 들어 법당을 돌며 염불할 때 삼매에 들면 보통 그건 동적 삼매입니다. 그러면 앞 사람과 부딪치지 않고 걸을 수 있습니다. 그건 정상적으로 기능하면서 들 수 있는 삼매의 일종입니다. 그에 비해 여러분이 앉아서 염불합니다. 무슨 일이 생깁니까? 머릿속이 하얘진 것 같다가 돌아옵니다. 여러분이 어딨는지도 모르고, 염불하고 있었단 것조차 자각하지 못합니다. 이런 경험 해본 사람? 없습니까? 없다고? 두 명, 세 명. 흠. 잘하는군, 네 명, 다섯 명. 나머지는 참담하군.

Yeah yes (how do you distinguish between sleep and enter Samadhi?) Usually you cannot tell yourself. And your neighbor usually can tell better than you. Can they say you are snoring. There's slight difference when you sleep, you wake up it doesn't do much. But if you enter Samadhi and you exit Samadhi, you have a burst of energy. So the proof if you enter any types of Samadhi at all okay. Is that when you participate in these FoQi will make it for that anyway okay and you keep on going through the whole day morning ceremony and so. And then suddenly after 1 2 3 days like Sutra says. All of sudden, your voice is stronger than before. Anyone happen? Anyone, happened to anyone? That's a proof you enter Samadhi. 

예, 하십시오. (잠과 삼매에 드는 걸 어떻게 분간하죠?) 보통 본인은 못 합니다. 주위 사람이 보통 본인보다 더 잘 압니다. ‘너 코 골더라’라는 식으로 말입니다. 여러분이 자다 깨면 그 차이가 별로 없습니다. 하지만 삼매에 들어갔다 나오면 기운이 솟습니다. 여러분이 어떤 종류의 삼매에 들어갔다는 증거는, 오케이, 여러분이 이런 불칠에 참여 했을 때, 온종일 아침예불부터 해서 계속 해나갑니다. 그러다 갑자기 경전에 나온 것처럼 하루 이틀 삼일이 지나고 갑자기 목소리가 전에보다 힘이 들어갑니다. 이런 적 있습니까? 이런 일 있었던 사람? 그게 삼매에 들었단 증거입니다.

Questions. Yes. (Vietnamese Question) So for example I clarified for her. For example if you are walking, circumambulating, reciting the Buddha's name and you enter Samadhi and you freeze, that's a Samadhi of stillness. You freeze okay. Whereas if you enter Samadhi and continue to keep on walking, that's Samadhi in movement. It doesn't matter which. As long as you enter Samadhi is a good thing. This is what is designed to do. All right.

 질문. 예. (베트남어 질문) 예를 들어, 정리해주겠습니다. 예를 들어, 걷고 있는데, 법당을 돌며 염불을 하고 있는데 삼매에 들어서 여러분이 꼼짝도 하지 않습니다. 그건 정적 삼매입니다. 꼼짝하지 않습니다. 오케이. 반면에 삼매에 들어서 계속 걷고 있는다면, 그건 동적 삼매입니다. 어느 삼매인지는 중요치 않습니다. 삼매에 들면 좋은 일입니다. 그러라고 하는 겁니다. 알겠습니까.

Questions. Yes. (inaudible) Let me think. Ask a question. That's kind of easy to answer. This question would take at least a year to explain to you. I'm not done yet. Let me elaborate a little bit more so what is the difference between the Samadhi in movement and with Samadhi in stillness. The Samadhi that in motion like when you are working okay. You're swinging a golf club or playing in tennis, you can enter Samadhi in motion like those professionals. Roger Federer, Djokovic, Nadel okay. They have that Samadhi in motion. They train to do that. So these professional athletes receive professional training from the psychic psychologists actually there's some people specialize in it. I believe that make a fortune doing that in training these people to develop Samadhi power. If they go to a Chan class, would be a lot cheaper and a lot better a much higher level of Samadhi but they don't know that okay. So they can enter Samadhi while they are swinging a golf club okay either by training or by by blessings so he can hang in a time. If you had the blessings you enter Samadhi automatically.

질문. 예. (청중 질문 안 들림) 생각 좀 해보겠습니다. 다른 질문 하십시오. 그건 답하기 쉬운 편입니다. 이 질문은 여러분에게 설명하는데 최소 1년은 걸립니다. 아직 답 끝나지 않았습니다. 부연 설명하자면, 동적 삼매와 정적 삼매에는 무슨 차이가 있습니까. 동적 삼매는 여러분이 걷고 있거나, 골프채를 휘두르고 있거나, 테니스를 치고 있는 겁니다. 로저 페더러, 조코비치, 나달 같은 그런 운동 선수들처럼 동적 삼매에 들 수 있습니다. 이런 운동 선수들은 심리학자들로부터 전문적인 훈련을 받습니다. 사실 이런 사람들이 삼매력을 개발하는 훈련을 해서 돈을 버는 것 같은데, 그걸 전문적으로 하는 사람들이 있습니다. 참선 교실에 가면 훨씬 싸고 더 낫고 더 높은 단계 삼매가 되는데, 모르는군. 오케이. 그래서 그들은 골프채를 휘두르며 훈련을 받아서건 복으로 인해서건 삼매에 들 수 있습니다. 복이 있으면 자동으로 삼매에 듭니다.

The Samadhi when you're in motion, in movement, in motion is a shallower form of Samadhi. Whereas Samadhi in stillness is a lot deeper. That’s why you are freeze. You are disconnected to the environment. That's why you don't even remember what you did. Maybe an hour passed already, 45 minutes passed and you don't even know, have no notion of time. You blank out. That's a deeper form of Samadhi, yes okay.

 움직이는, 동적 삼매는 얕은 형태의 삼매입니다. 반면에 정적인 삼매는 훨씬 깊습니다. 그래서 꼼짝도 하지 않는 겁니다. 환경에서 분리됩니다. 그래서 뭘 하고 있었는지조차 기억나지 않는 겁니다. 1시간이 지나갔을 수도, 45분이 지나갔을 수도 있지만 여러분은 모릅니다, 시간 인지가 안 됩니다. 머릿속이 텅 빕니다. 그게 더 깊은 형태의 삼매입니다. 네.

So then the natural question is why sometimes motion, why sometimes stillness? My master, master Xuan Hua tells us the story 90, you know my master doesn’t have a driver's license. Everywhere he went, he would have someone driving him in a beat-up car okay a car so old and so ugly and so embarrassing to look at. He's very proud of it. he goes everywhere he just never drives a fancy car like an Audi s5 or something, never. He insists on that. So he's totally at the mercy of his disciple. So he keeps on and telling me one day he said you know hey you’d better drive carefully, do not enter Samadhi, do you hear? Because this guy apparently apparently is really like to meditate so so he is like he feels like I need to enter the Samadhi everywhere I go so if he blanks out, uh gonna be a big problem. Do not enter Samadhi, you hear? 

 그에 따른 자연스러운 질문은 어째서 언제는 동적이고 언제는 정적인가요, 가 되겠습니다. 나의 스승님, 선화상인께선 90년대 얘기를 해주셨습니다. 여러분, 선화상인께는 운전면허가 없으셨습니다. 어디를 가시건 고물차로 누군가가 모시고 갔어야 했습니다. 너무 낡고 못생겨서 쳐다보기 민망할 정도의 고물로 말입니다. 선화상인께선 매우 자랑스러워했습니다. 어디를 가건 절대 아우디 S5 같은 고급 차를 몰지 않으셨습니다. 그런 고집이 있으셨습니다. 그래서 제자들에게 전적으로 기대셔야 했습니다. 하루는 ‘자네 운전할 때 주의하게, 삼매에 들지 말게나, 알겠나?’ 라고 하셨답니다. 이 사람은 분명 명상하는 걸 몹시도 좋아했습니다. 그래서 ‘어디를 가건 삼매에 들어야 해’라고 했을 겁니다. 그래서 그의 머리가 텅 비어버리면, 어, 큰 문제가 될 겁니다. 삼매에 들지 말게나, 듣고 있나? 

So what is the difference? Difference in you! Why sometimes entered stillness, sometimes enter motion, in movement? You respond to your environment that that monk I was about to use the word I should not use because he’s more senior than I am. That monk didn't know any better. He said I meditate therefore I should enter Samadhi. No, I, Sir. You can enter Samadhi when you are driving. It’s a Samadhi of movement. Okay you still can drive. But you don't disconnect from the road, okay. That's all. That's why explain it so that you the people who trained meditation or Chan or reciting the Buddha's name do not need to be afraid and they will enter Samadhi and have an accident, okay. Does that help? okay okay I'm buying time, too. 

그래서 무슨 차이가 있습니까? 차이는 당신에게 있습니다! 왜 언제는 정적 삼매에 들고, 언제는 동적 삼매에 듭니까? 환경에 맞게 반응하는 겁니다. 그 멍, 아니 스님은, 나보다 원로이시니 이런 말 쓰면 안 되지. 그 스님은 잘 몰라서 그런 겁니다. ‘난 명상하니까 삼매에 들어야지’ 아닙니다, 이 멍, 스님. 운전할 때 삼매에 들 수 있습니다. 동적 삼매 말입니다. 오케이. 계속 운전할 수 있지만, 도로와의 연결이 끊기지 않습니다. 그겁니다. 명상, 선 혹은 염불을 훈련하는 사람들이 삼매에 들어서 사고가 난다고 겁먹지 않아야 하니까 설명하는 겁니다. 오케이. 도움이 됐습니까? 오케이. 나는 시간 버는 중입니다.

Yes (So you can leran how to control either) It's natural, you don't need to control because that guy is crazy. To him, you need to enter Samadhi. Why do you meditate? You meditate so that you can serve others better in our world. That's a mindset we have when we practice Chan, when we practice reciting the Buddha’s name. You don't you don't do meditation to enter Samadhi. That's not meditation, okay. So that's why he lost track of the purpose. He has a big boss behind him, all you think of is himself. That's why the boss is worried. That’s why my master had to remind him, he still didn't understand the Dharma yet. okay I don't think he's a monk anymore. I mean people like that don’t last very long. Any other questions

 네. (어떻게 컨트롤 해야 하는지도 배울 수 있나요?) 자연스럽게 되니까 컨트롤 할 필요 없습니다. 그 사람은 제정신이 아니기 때문입니다. 그 사람은, ‘삼매에 들어야 해!’ 라는 식입니다. 여러분, 명상 왜 하는 겁니까? 명상해서 세상에서 다른 이들을 더 잘 모시려고 하는 겁니다. 그게 우리가 선을, 염불을 수행하는 마음가짐입니다. 삼매에 들려고 명상하는 게 아닙니다. 그건 명상이 아닙니다. 오케이. 그래서 그는 목적이 길을 잃었습니다. 뒤에 큰 어른을 모시고 있는데, 자기 자신밖에 생각하지 못합니다. 그래서 그 어른이 걱정하신 겁니다. 그래서 선화상인께서 일러주신 것인데 여태 그 법을 이해하지 못했습니다. 그 사람은 더 이상 스님이 아닐 겁니다. 그런 사람들은 오래 가지 못합니다. 다른 질문?

Yes, ma’am. (Vietnamese) When you recite the the Buddha's name like ding ding ding ding something right? well sometimes why is it slower sometimes why is it faster? Uh, I don’t know. That’s what the Chinese do, that’s what we do. You don't like it? (Chinese) (VXX: She said if you recite at the same tempo, people might dose off). She said that if people recite at same pace, people might dose off especially after lunch. Anyone else? It's to help you concentrate. What happened is you recite like a crescendo, yes I faster and faster and faster and faster and faster supposedly? 

 네, 여자분. (베트남어 청중) 염불할 때, (마스터 띠종 흉내) 딩딩딩딩, 그런 거 말입니까? 예, 언제는 왜 느렸다가 언제는 왜 빠른 겁니까? 어, 나도 모릅니다. 중국인들이 그렇게 해서 우리도 그렇게 하는 겁니다. 맘에 안 듭니까? (중국어 청중) (현신스님: 같은 템포로 염불하면 사람들이 졸까 봐 그런 거래요) 똑같은 속도로 염불하면 특히 점심 먹고 나서 졸지도 모르니까 그런다고 합니다. 네, 다른 사람? 그건 여러분이 집중하는 걸 돕기 위한 겁니다. 염불은 크레센도처럼 하는 겁니다, 네, 점점 더 빨리 빨리 빨리 빨리 하는 겁니다. 

Even though sometimes they recite I noticed some my my students sometime they go fast and then they take a breath and they slow down again and they go fast and take a breath and slow down again. Ok you're supposed to do a crescendo. You are supposed to do faster faster faster faster faster. Or some people hit the thing there they go faster and then and then their hands get tight so they slow down a little bit and then they missed beat here there and then pretty soon they go back to to slow and then they build up and they they. You know so it's like up down up down constantly. It's not supposed to be like that. That's why people were confused. I am always confused. You want me to go fast or slow? So actually it’s a crescendo. You build faster and faster faster faster and then the last two minutes, it's very fast and you stop because if you go fast for long a long time people get tired. They run out breath. okay and what happened a lot of people experience that when you recite that fast and you stop and you go into the silent recitation, it's much easier for them to concentrate. That's the idea behind it. 

어쩔 때는 염불할 때, 제자들이 빨리 하다가 한숨 돌리고 다시 느려지고 빨리 하다가 한숨 돌리고 빨리지고 한숨 돌리고 다시 느려지고 빨라졌다가 한숨 돌리고 다시 느려지고 하는 걸 내가 알아챘습니다. 크레센도로 해야 합니다. 빨리 빨리 빨리 빨리 빨리 해야하는 겁니다. 어떤 사람은 저기 저거를 빨리 치다가 손이 아파서 약간 느려졌다가, 여기 저기 박자를 놓치고, 도로 느려졌다가 다시 속도를 높이곤 합니다. 오르락 내리락의 연속입니다. 그래선 안 됩니다. 그래서 사람들이 헷갈려 하는 겁니다. 나도 항상 헷갈립니다. 빨리하란 건가, 느리게 하란 건가? 사실은 크레센도입니다. 더 빨리 빨리 빨리 쌓아가서 끝에 2분 동안은 매우 빠르게 하다가 멈춥니다. 왜냐면 빠르게 하는 걸 오래 하면 사람들이 피곤해하기 때문입니다. 호흡이 달립니다. 오케이. 그만큼 빨리 염불하다가 멈추고 묵염으로 가면, 집중하기가 훨씬 쉬운 걸 많이들 경험합니다. 그걸 노린 겁니다.

Anyone else, yes ma'am? (inaudible) Are you talking to me you're talking to yourself? (inaudible) Are you talking to you and you're talking to me? For the third time, are you talking to me so that I can hear what you're talking about, are you just talking to yourself? (When I do Weino, I cannot recite that fast. So I cannot do that fast recitation. Is that ok?) No, you're supposed to increase the speed as a crescendo, you know, go faster faster faster faster faster. Musical notation is a crescendo. You go, V, it’s a crescendo. (inaudible) You cannot recite fast? (I cannot recite that fast) Really? First time I hear someone talk like that. The fact is that you can recite it faster, you still can recite faster. It's you stopping yourself. It's a mental block. It's not physical, I’ts mental. You know you have no speech impediment as far as I know. You still sound normal to me okay. I don't think it's a physical thing. It's a mental thing with you

 다른 사람, 네 여자분. (청중 안 들림) 나한테 말하는 건가, 혼잣말인가? (청중 안 들림) 혼잣말하는 건가, 나한테 말하는 건가? 벌써 세 번째로군. 나한테 말하는 거면, 무슨 얘기하는지 들리게 하라는 거다, 혼잣말하는 건가? (현순스님: 유나할 때, 그렇게 빨리 염불을 못 하겠어요. 그래서 염불을 빨리 못하겠어요. 그래도 괜찮을까요?) 아니, 크레센도로 속도를 높여서 해야 합니다. 더 빨리 빨리 빨리 빨리 말입니다. 음악 부호는 크레센도입니다. 이렇게 옆으로 누운 V자, 크레센도 말입니다. (청중 안 들림) 빨리 염불 못하겠다고? (현순스님: 그만큼 빨리는 못해요) 정말입니까? 그런 얘기는 처음 듣는군. 당신은 빠르게 염불할 수 있습니다. 빨리 할 수 있습니다. 본인이 스스로 막는 겁니다. 정신적으로 막혀 있는 겁니다. 신체적인 게 아니라 정신적인 겁니다. 내가 아는 한, 당신에게 언어장애는 없는 거 같은데. 내겐 정상으로 소리 낸다고 들립니다. 당신에게 그건 신체적인 게 아니라 정신적인 겁니다.

Anyone else? So today so what happened is this is we learning this Dharma from the Chinese masters. That is part of our Fo Qi. We do get up early to do a morning ceremony. And then we recite the Buddha's name. People get creative and they said you know let’s skip the morning ceremony and recite the Buddha name so that you recite more the Buddha's name. That's what some people do that and it shows that they don't quite understand that. Because it's much better to follow the schedule here because you will develop the skill to recite the Buddha’s name better you follow the way that these patriarchs train us okay. The patriarchs are responsible for providing the best methods for us to practice. Until you become a patriarch, you should not change the patriarch’s teaching training method. Does it make sense to you? 

 다른 사람? 그래서 오늘 무슨 일이 있었냐면, 여기 이 중국 스님들로부터 온 이 법을 배웁니다. 이게 우리 불칠의 일부입니다. 아침에 새벽 예불을 하러 일찍 일어납니다. 그러고 염불을 합니다. 사람들이 어찌나 창조적인지 ‘아침 예불을 건너뛰고 염불 더하게 염불하자.’ 라고 합니다. 어떤 사람들은 그렇게 합니다. 그건 그 사람들이 그걸 퍽 이해하지 못했단 걸 보여줍니다. 왜냐면 여기 스케줄을 따라하는 게 훨씬 더 좋기 때문입니다. 이 조사 스님들께서 우리를 훈련시킨 방식을 따르는 게 염불하는 기술을 개발하기 훨씬 낫기 때문입니다. 조사스님들은 우리가 수행하기에 최고인 기술을 제공할 책임이 있습니다. 여러분이 조사가 되기 전까지는 조사스님의 가르침을, 훈련 방식을 바꾸지 마십시오. 알겠습니까? 

That's why I have a problem with these people. I know that they change, they drop the Shurangama mantra, they shorten the you know they even do away with the morning recitation and so forth. Even they even start new things like walking like Nam is left foot something like that, Mo is right foot and E me the left foot again always right foot again. And so when I first started ten years ago and people try to teach me how to do the walking circumambulation. I said this is what everyone is doing. So people walk around and the whatever the reason come up with is like you don't run to people and so forth. But it's funny how these people are so confused. 

그래서 난 이런 사람들은 문제라고 느낍니다. 그 사람들은 바꾸고, 능엄주를 뻬고, 길이를 줄이고, 그러다가 아침 예불을 안 하고 등등, 그러다가 새로운 걸 시작하기에 이릅니다. ‘나’는 왼발로, ‘무’는 오른발, ‘아’는 다시 왼발, ‘미’는 다시 오른발, 이렇게 말입니다. 내가 10년 전에 처음 시작했을 때, 사람들은 어떻게 법당을 돌면서 걷는지 가르쳐주려 했습니다. 사람들 다 이렇게 해, 라고 하면서 말입니다. 그래서 걸어 다니는데, 거기다가 대는 이유는 사람들이랑 부딪치지 않기 위해서랍니다. 이 사람들이 얼마나 미혹한 지 참 웃깁니다. 

Yes they probably have all short Asian women or something, because if you walk the same pace, you know a woman is okay. but you have an American or people like BeomHyun Sunim here and he walks one step is like two steps of a short asian woman. So it's all nonsense. Okay and I still see those. I see those people who trained those places come to our temple I can see where they come from right away, that group where they you walk like robots. Okay that's the wrong way reciting the Buddha's name, you don't do that. 

네, 사람들, 아마 키 작은 아시안 여자분을 말하는 거겠지만, 같은 속도로 걸으면, 그런 여자분은 괜찮습니다. 하지만 미국 사람들, 여기 범현 스님 같은 사람들은 한 걸음 걷는 게 키 작은 아시안 여자분의 두 걸음입니다. 그래서 그건 다 말도 안 되는 소리입니다. 오케이. 아직도 그런 것들을 봅니다. 그런 데서 훈련하는 사람들이 우리 절에 오는데, 난 그들이 어디서 온 건지 바로 알 수 있습니다. 로봇처럼 걷는 그 무리들 말입니다. 오케이. 그렇게 염불하는 건 잘못하는 겁니다. 그러지 마십시오. 

That’s a wrong method, remember? We've been talking about Dharma selecting eye. You should recognize the wrong methodology. If you asked me what is the right method to recite the Buddha's name, the way to answer that is you follow along the assembly, and then we teach you to recognize what you should not do. Then eventually in time you're doing all the right things. It's no one answer, okay. 

그건 잘못된 방식입니다. 기억납니까? 택법안 얘기를 했었습니다. 잘못된 방식을 알아채야 합니다. 염불하는 바른 방법이 뭐냐고 묻는다면, 그 대답은 대중하는 대로 따라라,입니다. 그러고 나면 여러분이 하지 말아야할 것들을 인지하게끔 가르쳐줍니다. 그러면 나중엔 바른 것들을 하게 됩니다. 하나의 답이 있는 게 아닙니다. 오케이.

So you keep on eliminating what you're doing wrong and what's left is the right thing for you. Is that clear? Each person the way you recite is different. The way you walk is different, okay. Each person does it wrong, we correct you. doing it right. Does it make sense? That's all, there's no right way to do. It's only wrong ways. You avoid do the wrong thing. Does it help? It's not a good question, by the way. There's no right way to recite the Buddha's name. You don't learn about the right thing, you learn about the wrong things, okay. There's no point in learning what's right or wrong. All you need to do is learn how to enter the Buddha’s name recitation Samadhi. That should be the question. Ok alright, one hard question tonight. So don't ask me how do you enter the Buddha’s name recitation Samadhi. That's for tomorrow night. 

그래서 여러분이 뭘 잘못하고 있는지 계속해서 제거해나갑니다. 그러면 남는 건 여러분이 올바로 하고 있는 겁니다. 알겠습니까? 사람마다 염불하는 방식이 다르고, 걷는 방식이 다릅니다. 오케이. 사람마다 잘못하고 있는 게 있고, 우리가 교정해주면, 올바로 하게 되는 겁니다. 알겠습니까? 그겁니다. 올바른 방식이라고는 없습니다, 잘못된 방식만 있을 뿐. 뭐가 맞고 틀린지 배우는 건 의미 없습니다. 여러분이 해야할 건 염불 삼매에 드는 법을 배우는 겁니다. 그걸 질문 해야합니다. 오케이. 알겠습니까. 오늘 밤 어려운 질문 하나 했으니, 염불 삼매에 어떻게 드냐고 묻지 마십시오. 그건 내일 밤에 하십시오.

Anyone else? Yes ma'am. (Vietnamese) What happens a lot and I suppose someone circumabulates and walk slowly, now the gap is a huge gap between I can guess this person is her and the person in front of her, okay. What do we do about that? What do we do? What to do? Many many options. There's a lot of things we can do Why are you laughing? I'm very serious. Okay venerable Xian Tong saids, walk around them. That's one option. okay yes Bosco. (Can we have carpooling?) Carpooling uh-huh. What else option do we have? Let air out of the tires. Okay get them right, teach them right. okay what else can you do? (Recommend to sit) Recommend to sit. Or hit them with something. yeah okay what else can you do?

 다른 사람? 네 여자분. (베트남어 질문) 이런 일이 많이 생기는데, 어떤 사람이 법당을 도는데 천천히 걷습니다. 그래서 그 사이, 거리가 너무 크게 차이 납니다. 이 사람과 그 앞에 여자분이 있다고 해봅시다. 어떻게 해야 합니까? 어떻게 합니까? 어떻게 말입니까? 선택지는 아주 많습니다. 할 수 있는 건 많이 있습니다. 당신 왜 웃습니까. 난 심각한데. 오케이. 현통스님 말로는, 지나쳐 가버리라고 합니다. 그것도 한 가지 옵션이로군. 오케이. 네, 보스코. (카풀도 되나요?) 카풀도 되냐고, 그럴 수도. 다른 옵션 있습니까? 타이어에서 바람을 빼버리자고, 오케이, 똑똑히 알려주자고, 제대로 알게끔 말입니다. 다른 건 없습니까? (앉아 계시는 걸 권해드려요) 앉아 있으라고 권하자, 아니면 뭔가로 때리거나 말입니다. 네, 오케이, 다른 건 없습니까? 

 yes (Vietnamese) She says someone's to tap the shoulders hey hey hey move! And then it helps. What else can you do? Now this is a time to ask me what's the best way to deal with that. What’s the best way, let’s take a vote. What's the best way? Number one or number three? What is the best way, yes sir? (I think we are not supposed to do anything. We just let them embarrass themselves) He said don't do anything, that's option number six okay. What do you think is the best. What do you think? (inaudible) Stay focus? Clearly never happened to you. 

네. (베트남어 코멘트) 어깨를 치면서 ‘여보세요, 가세요!’, 라고 하는 겁니다. 그것도 도움이 되겠군. 뭐 하겠습니까? 이젠 그 문제를 처리하는데 최고의 방법이 뭔지 내게 물을 때입니다. 어떤 게 최고의 방법입니까? 투표합시다? 최고의 방법은? 1번 아님 3번? 최고의 방법은 뭡니까, 네 남자분. (우리가 뭘 해서는 안 되고, 그냥 그 사람들이 혼자 창피하게 냅둬야 해요) 남자분이, 아무 것도 하지 말자, 라고 합니다. 그건 6번입니다. 오케이. 여러분 뭐가 최고라고 생각합니까? 뭐가 최고입니까? (청중 안 들림) 계속 집중하라고? 당신에겐 이런 일이 안 생겼던 게 분명하군. 

What do you do when someone is so slow. I ask you. You went to America you learn FoQi here. Did you know you learn how to deal with these slow walkers huh? What do you do? Yes, sir. (inaudible) Follow the pace? (Master sighs) It shows none of you understands how to recite the Buddha's name. You're doing it all wrong. Clearly the last three days you've been doing you're all wrong. Okay we start over, starting tomorrow okay. The last 3days we don’t count, ok. Day 1 tomorrow. (Vietnamese) yes ma'am (inaudible) No that person is walking so slow and there’s a gap between her and I saw her every time this person comes to the temple there's a gap between her and the person who follow her. (inaudible) That person every single time is a gap between her and next person, every single time she comes. (Vietnamese) It’s not you. It gets bigger and bigger and bigger

누가 너무 느리게 걸으면 어떡합니까. 여러분에게 내가 질문합니다. 미국에 와서 여기서 불칠을 배웁니다. 이런 느림보들을 어떻게 처리할지 배울 거라고 알았습니까? 허? 어떡할 겁니까? 네, 남자분. (청중 안 들림) 그 속도를 따른다? (마스터 한숨) 여러분 중 누구도 염불하는 법을 모른단 걸 보여주는군. 여러분 다 잘못하고 있습니다. 분명 지난 3일 동안 전부 잘못하고 있던 겁니다. 오케이. 다시 시작합시다, 내일 다시 합시다. 지난 3일을 안 한 셈치고. 오케이. 내일부터 1일입니다. (베트남어 청중) 네, 여자분. (청중 안 들림) 아닙니다. 그 사람이 너무 느리게 걸어서 여자분과의 그 거리차가 생겼습니다. 이 사람이 절에 올 때마다 그 여자분과 앞 사람 사이 거리차가 있는 걸 봤습니다. (청중 안 들림) 매번 그 사람이 오면 그 사람과 다음 사람 사이에 거리차가 있습니다. (베트남어 청중) 당신 얘기 아닙니다. 그게 점점 커집니다.

So what to do? The answer is? Keep reciting. Keep reciting! What you doing looking at someone in front of you? The instruction is follow the person in front of you. Is that clear? What we taught you is follow the person in front of you. We didn't tell you Na, Mo, E, Mi, like a penguin okay. No! We said just follow the person in front of you. And some people go follow some people perfectly okay. Which makes our great assembly is so much more fun to be here. Because we allow people to walk their own ways. Even those those robots we still allow them. We don't say anything. We watch them and ‘[laughter] oh, look at that.’ We have a good time regardless okay. So the instruction is very clear. You follow a person in front. We don't care how you do it.  And I know some and you talk about a woman's walking slow. I saw a man go. [laughter] Who cares? 

 그래서 어쩔 겁니까? 답은? 계속 염불하십시오. 염불 계속하십시오! 앞 사람 쳐다보고 뭐하는 짓입니까? 지침은 앞사람을 따라라,입니다. 알겠습니까? 여러분에게 가르쳐준 건 앞사람을 따라라,입니다. 펭귄처럼 나, 무, 아, 미, 이렇게 걸으라고 하지 않았습니다. 오케이. 아닙니다! 우린 그저 앞 사람을 따르라고 했습니다. 어떤 사람이 느리게 가서 따라가는 사람들이 그러는 건, 완벽히 괜찮습니다, 우리 여기 대중 법회를 재미나게 해줍니다. 왜냐면 우린 사람들이 자기 식대로 걸어도 된다고 허락하기 때문입니다. 그 로봇처럼 걷는 사람들도 여전히 허락합니다. 우린 아무 말도 하지 않습니다. 우린 보고 ‘오, 저거 좀 봐’ 하고 웃습니다. 그러거나 말거나 우린 잘해나갑니다. 지침은 매우 명확합니다. 앞사람을 따라 하십시오. 어떻게 하는지 상관하지 않습니다. 여러분 중 몇몇은 어떤 여자가 느리게 걷는지 얘기하는 걸 압니다. 난 어떤 남자도 이렇게 걷는 걸 봤습니다. (웃음) 어쩌겠습니까? 

(I saw one day they circumabulate, and then a person started bowing every altar, and then) The rest of them also bowed to the altar. [laughter] It’s true, it’s true. It’s sad true. Today we have 3 important guests senior monks and nuns from other temples. We need to admit that only weirdos come to our temple. Normal people don't come to our temple okay. So what to do? So is that a question? That person bows? Should we follow too? 

 (하루는 법당을 도는데 어떤 사람이 불단마다 반 배를 했어요, 그러자) 다른 사람들도 따라서 불단에 절을 했단 겁니까. (웃음) 사실입니다. 사실, 슬프지만 사실입니다. 오늘 다른 절에서 중요한 손님 3분이, 원로 비구 비구니 스님이 오셨습니다. 오케이. 우리 절엔 오직 괴짜들만 온다고 인정합시다. 정상인 사람들은 우리 절에 안 옵니다. 그래서 어떡합니까? 질문이 그겁니까? 그 사람이 절하면? 그것도 따라야합니까? 

This is a beautiful thing about the instruction. One instruction following a person in front of you. Okay how do you do, don’t care. Isn’t it beautiful? You can walk like A-long. A-long walking like. [laughter] Follow along the person in front of you, do you hear? See, that's how he follows a person in front, the boy, yes. (If somebody in front of you leap, you limp, too?) Limp what? Lip? No, you follow your own way. You can limp even. [laughter] It doesn't matter, whatever you want to do. Or you went to Korea and the her disciple turnaround. And everyone is fine. Everyone is freaking out. And she does it every single time. So we have to fix it because people were scared, this temple is too crazy. 

그 지침이 아름다운 게 바로 이겁니다. 지침은 앞 사람을 따라해라,입니다. 오케이. 어떻게 따라하느냐, 그건 상관 안 합니다. 아름답지 않습니까? 알롱이처럼 걸어도 됩니다. 알롱이는 이렇게 걷습니다. (웃음) 네 앞사람 따라하라니까, 듣고 있니? 저기, 저 남자애가 앞 사람을 따라하는 방식이 저겁니다. 네. (만약 앞 사람이 등을 구부리면, 자기도 구부려야 하나요?) 뭘 구부린다고? 입술을? 아니, 자기 식대로 따라 하라는 겁니다. 구부려도 됩니다. (웃음) 상관 없습니다. 하고 싶은 대로 하십시오. 한국에 갔을 때, 저 스님 제자는 빙빙 돌았는데도 모두들 무사했습니다. 다들 당황했습니다. 그리고 그녀는 매번 그렇게 해서 사람들이 무섭다고, 이 절 미친 것 같다고 해서 우리가 고쳐줘야 했습니다. 

So you just follow the person in front of you, just follow the person, that's all. And you have all kinds of obstructions. You get afflicted, you wanna go pass them, let air out of tires of them, remind them hey you do it wrong, huh how could you walk like that, huh have you respect for us? You are not the only person here, you know. Do you need more reason, Shall I go out? You get so afflicted, you said this is so wrong. That proves that the Dharma is working. Because I told you we here to afflict you. You come here to get afflicted. It's working, it's working already and people still complaining. 

그래서 앞 사람을 따라하십시오, 그냥 그 사람을 따라하는 거, 그게 전부입니다. 그래서 이런 온갖 종류의 장애가 있습니다. 번뇌로워합니다. 그 사람들을 지나쳐 가고 싶습니다. 그 사람들을 빼버리고 싶습니다. 그 사람들에게, 이봐요 당신, 틀렸어요, 어떻게 그렇게 걸을 수가 있죠, 우리에 대한 공경심이라곤 있는 건가요, 여기 당신만 사람 아니란 말예요, 등등 말입니다. 이유가 더 필요하면, 내가 나갈까요?, 이러고 싶습니다. 여러분은 너무 번뇌로워하고, 이건 너무 잘못됐어, 라고 합니다. 그건 그 법이 먹힌단 걸 증명합니다. 왜냐면, 여기 우린 여러분을 번뇌롭게 하기 위해서 있는 거라고 말하지 않았습니까. 여러분은 번뇌로워 하려고 여기 오는 겁니다. 먹히는 겁니다, 이미 효과가 있는 겁니다. 사람들은 계속 불평합니다만. 

Yes. (inaudible) Then it's no one in front of you, it's not a problem. It's the Weino then and speaking Weino’s the friar year. Only last year, the Weino walks so fast. You know the other Chinese group, Na, Mo, E, Mi, Tuo, Fo. This woman here, na mo, Emituofo. She's so fast. And I tried to tell her. This is my disciple. I try to tell her, you know you know only old people are here. you know and they can't even walk. Could we slow down a little bit? She said yes master you're right we should slow down. And guess what? Namoemituofo. Pretty soon I couldn't keep up with her. Pretty soon she's right behind me. So I decided to slow down and put a huge gap between me and next person. I got so I afflicted. I refused to go follow my the person in front of me, okay. And pretty soon she caught up with me. Because I turn the corner, I can look at her face she was like what do I do now? what do I do now? So she's thinking should I pass him? If that person's is slow, follow her, that's the answer. Don't do anything, just follow her. Follow the instruction, follow a person in front of you, okay. 

네. (청중 안 들림) 당신 앞에 아무도 없으면 문제가 안 됩니다. 유나가, 유나 얘길 하자면, 작년에, 유나가 너무 빨리 걸었습니다. 다른 중국인 무리들이 나, 무, 아, 미, 타, 불, 이렇게 걸었으면 여기 이 여자분은 나, 무, 아미타불. 그렇게 빨리 걸었습니다. 그래서 여기 내 제자에게, 여기 나이든 사람뿐인데 걷지도 못하잖니, 약간 천천히 할 수 없겠니?, 라고 말하려 했습니다.그녀가 네, 남스터, 맞아요, 천천히 걸어야겠어요, 라고 했습니다. 그리고 어떻게 됐습니까? 나무아미타불. 얼마 안 있어 내가 그녀를 따라 잡을 수가 없게 됐다가, 얼마 안 있더니 그녀가 바로 내 뒤에 있었습니다. 그래서 난 천천히 걷기로 결심했더니, 나와 다음 사람 사이 거리차가 크게 생겼습니다. 난 너무 번뇌로웠습니다. 난 내 앞 사람을 따라 하는 걸 거절했더니, 오케이, 금방 그녀가 날 따라 잡았습니다. 내가 모퉁이를 돌면, 그녀의 얼굴을 볼 수 있었는데, 그녀는 마치, ‘이제 어떡하죠?’, ‘어떡하죠?’, 이랬습니다. 그래서 ‘마스터를 지나쳐야 하나’ 생각하는 중이었습니다. 그 사람이 느리다면, 따라하십시오. 그게 답입니다. 아무것도 하지 말고 그냥 따라하십시오. 지침을 따르십시오, 당신 앞 사람을 따라하십시오, 오케이.

yes (Follow the person is the only instruction?) That's the only instruction yeah, and then pretty soon. yes (Vietnamese) hmm? She said what about someone who walks right behind you and recites so loudly? I like to repent. Yes. (Vietnamese) I know who is you talking about. His name begins with a T. [laughter] We all know who it is here ok. So what do you do? What if someone walked behind you and recite so loudly? Yeah yes what do you do? You just keep on focusing. This is a challenge for you to focus on your own recitation. Ignore the sound. What happens when you recite the Buddha's name? Okay I'm glad she brought it up. The way I teach you to recite the Buddha's name is very important. You listen to your own recitation. You ignore everything else. Whatever your neighbor is reciting behind, or in front you, doesn't matter. Listen to your own sound, it is called Guan Yin door. You listen, you pay attention to your own recitation only, when you begin by listening to your own sound, okay. You only pay attention to your sound, no one else but yourself okay.

 네. (그 사람을 따라하는 게 유일한 지침인가요?) 그게 유일한 지침입니다. 네, 그리고 금방. 네. (베트남어 질문) 흠? 바로 뒤에 걷는 사람이 너무 크게 염불하면 어떡하냐고 이 여자분이 질문했습니다. 참회해야 겠군. 네. (베트남어 청중) 누구 얘기하는지 알겠습니다. 그 남자분 성함은 T로 시작합니다. (웃음) 우리 전부 누군지 압니다. 오케이. 어떡합니까? 여러분 뒤에서 걷는 사람이 너무 크게 염불하면 어떡합니까? 네, 어떡합니까? 계속 집중하십시오. 여러분 자기 염불에 집중하는 도전이 되는 겁니다. 그 소리 무시하십시오. 염불하면 무슨 일이 생깁니까? 오케이. 그녀가 이 얘기를 꺼내줘서 기쁩니다. 내가 염불을 가르치는 방식에서 매우 중요한 건 여러분 자기 염불을 듣는 겁니다. 그 외 전부 무시하십시오. 여러분 뒤에서건 앞에서건 주변 사람이 뭘하건 상관 없습니다. 자기 소리를 들으십시오. 그걸 관음문이라고 부릅니다. 여러분이 자기 염불만 듣고, 집중하는 겁니다. 자기 소시를 듣기 시작할 때, 다른 누구도 아닌 자기 소리, 본인에게만 집중하는 겁니다. 오케이. 

yes (inaudible) Or when you do silent recitation, how do you listen to your own sound? You can. The sound becomes mental. You can hear, up here. No longer to the ears but your mind can hear the sound you're producing. You can hear you own sound in your mind. It's very commonplace. You recite and you pay attention, tomorrow you see just pay attention to your own sound. That's all. Alright, does it help? This is one very important way to learn to recite the Buddha’s name. Very very effective, okay makes it much easier for you to enter Samadhi. So in conclusion, if someone walks slowly okay and holds up everyone, none of your business. Just follow that person and let someone else get afflicted.

 네, (청중 안 들림) 묵염을 할 때, 자기 소리를 어떻게 듣습니까? 할 수 있습니다. 소리가 정신적인 게 됩니다. 여기 (머리 가르키며) 위로 소리를 들을 수 있습니다. 더 이상 귀가 아닌 마음으로 여러분이 내는 소리를 들을 수 있습니다. 마음으로 자기 소리를 들을 수 있습니다. 흔하게 생기는 일입니다. 염불하고 주의를 기울이면, 내일 여러분 자기 소리에 기울여 보십시오. 그게 다입니다. 네, 도움이 됐습니까. 염불 배우는데 이건 매우 중요한 방식입니다. 아주 효과가 좋습니다. 오케이. 여러분이 삼매에 들기 훨씬 쉽게 해줍니다. 그래서 결론은, 누군가가 느리게 걸으면, 오케이, 모두가 붙들리게 되더라고, 여러분 알 바 아닙니다. 그냥 그 살마을 따라서 하고 다른 누군가가 번뇌롭게 두십시오. 

So the methodology is you follow the person in front of you, that's all you do. And if the person behind you gets afflicted at you, it's not your problem. Don't think, just don't get afflicted, that's all. No matter what, you know if that person walks slow or recites too loudly, do not get afflicted, okay. Or they forgot to take shower. Okay don't get affected. That’s the objective okay. You do not get afflicted, that's all. And if you follow that process, naturally you will enter Samadhil. It’s natural. It's the beautiful thing about this particular type of practice. You don't need to understand. You follow the recipe, you will enter Samadhi. It's very very clever, I could explain it to you. I tried the prior years to teach you and I demonstrated that you you know give you a shortcut how to enter Samadhi because it's based on this methodology.

그래서 그 방법은 여러분 앞 사람을 따라하십시오, 여러분이 할 건 그게 다입니다. 만약 뒷 사람이 당신으로 번뇌로워한다면, 그건 당신 문제 아닙니다. 생각하지 말고, 그냥 번뇌로워하지 마십시오. 그게 다입니다. 뭘 하건 그 사람이 느리게 걷거나, 너무 크게 염불하거나, 번뇌로워하지 마십시오, 오케이. 아니면 그 사람들이 샤워하는 걸 깜빡하거나. 오케이. 번뇌로워 마십시오. 목표는 그겁니다. 오케이. 번뇌로워 말자, 그겁니다. 그 과정을 따라하면, 자연스럽게 삼매에 들어갈 겁니다. 자연스럽게 말입니다. 이 특정 수행이 아름다운 게 그겁니다. 이해할 필요 없습니다. 그 레시피대로 따라하면 삼매에 들 겁니다. 아주 아주 기발합니다. 여러분엑 설명해주려고, 지난 몇 년 간 여러분에게 삼매에 드는 지름길을 주려고 여러분에게 가르쳐주고, 시범을 보이려 시도했습니다. 그건 이 방법에 기반한 겁니다. 

I don't care to do that anymore because it's natural. I want you to experience the natural way of entering Samadhi. It’s much more important for me to teach you to follow the assembly. That's what we're training you to do. Then you enter Samadhi naturally. Don't have to think about it, don’t have to try. You follow meaning you don't try anymore, you just, what do you do? 2 words, don’t quit. You don't quit. That simple. And if you do that the nature of the process will clear your head, then you enter Samadhi and this is the beautiful way of the Buddha recitation method that Chan doesn't have. This is so clever. If you do that, you will enter Samadhi by brute force. This is why, by the way, even though the other groups they do it wrong, No, Mo, E, that’s the wrong way. Okay and yet they still enter Samadhi. That's why they thought they are doing it right okay. It is very dangerous because they achieve good results from a wrong methodology therefore they believe in wrong stuff and they get stuck. Master and pupil, they all stuck. A teacher has not improved for decades. Yes any other questions? 

난 더 이상 신경쓰지 않습니다, 왜냐면 자연스럽게 되기 때문입니다. 여러분이 삼매에 자연스럽게 드는 방식을 경험하길 바랍니다. 여러분에게 대중을 따라하라고 가르치는 게 내겐 훨씬 더 중요합니다. 여러분에게 하라고 그걸 훈련 시키는 겁니다. 그러면 자연스럽게 삼매에 듭니다. 생각하지 않아도 됩니다, 노력하지 않아도 됩니다. 따라하란 뜻은 더 이상 노력하지 마십시오, 그냥 하십시오, 2단어로 뭡니까? 그만두지 말고. 그만두지 마십시오. 그만큼 간단합니다. 여러분이 그렇게 하면, 그 과정의 본성대로 여러분의 머리가 맑아져서 삼매에 듭니다. 이게 선에는 없지만, 염불에는 있는 아름다운 방식입니다. 매우 영리합니다. 그렇게 한다면 억지로 삼매에 들겁니다. 이래서, 그나전, 다른 무리들이 잘못하고 있더라도, 나, 무, 아, 그건 잘못된 방식입니다. 그렇더라도 여전히 삼매에 듭니다. 그래서 그들은 자기가 올바르게 한다고 생각하는 겁니다. 그건 매우 위험합니다. 왜냐하면 잘못된 방식으로 좋은 결과를 얻었기 때문에, 잘못된 걸 믿고, 그 스승과 제자들 모두 정체하게 됩니다. 그 스승은 수십년간 진전하지 못하고 있습니다. 네 다른 질문?

Yes. (Vietnamese) Do you look at the person in front of you her back or his back, or should I look at the shoes? Or the socks? Why are you keep on giving me such a hard question? I don't know how to answer that. Yes. Oh, I thought he’s raising his hand, he’s just waving the A-long. This  is very serious Dharma. 

 네. (베트남어 질문) 앞사람 등을 봐야 합니까, 신발이나 양말을 봐야합니까? 왜 이런 어려운 질문을 계속 하는 겁니까? 어떻게 답할지 모르겠군. 네, 오, 저 남자분이 손 든 줄 알았는데, 알롱이에게 손을 흔든 거로군. 이건 매우 진지한 법문인데 말입니다.

Yes (Vietnamese) What happens when you are reciting the Buddha's name and then you feel sleepy do you fight it or you fall asleep? How do you answer this? I never this type of question before. Americans are too much, too much freedom, no respect for the teacher, of a Dharma. You don't have, no respect for the great Dharma. You still fall asleep. Yes, what do you do? (I think we should fight. Inaudible) Five ten minutes? Ask Xian Jie, he's been fighting with sleeping for last 10 years. (inaudible) People are so creative okay. What do you do, yes. (Can we just open your eyes?) Open your eyes, tape it yeah. 

 네. (베트남어 질문) 염불하다가 졸리면 싸웁니까, 잠듭니까? 이걸 어떻게 답합니까? 이런 질문은 전에 없었습니다, 미국인들은 정말 너무하곤, 너무 자유롭고, 스승에 대해, 법에 대해 공경심이라곤 없군. 여러분들에겐 위대한 법에 대한 공경심이라곤 없군. 계속 잠들다니. 예, 어떡합니까? (싸워된다고 생각해요. 안 들림) 5분 10분 동안? 현계스님에게 물어보십시오. 10년 동안 잠과 싸우고 있습니다. (청중 안 들림) 사람들은 너무 창조적입니다. 어떡합니까. 네. (눈 부릅 뜨는 건요?) 눈 부릅 뜨고, 테이프로 붙이고, 네. 

What do you do yes. (Chinese) She says you should sneak out to your car sleep for a while and come back. When you do it, make sure you open the window, it is very hot. You don't understand. You meditated for 10 years 20 years 30 years now learn from Wei Yang Chan master, you still don't understand. Sunim, 30 years? BeomHyun Sunim, 40 years. How do you what do you do when you are sleepy? You are sleepy, sleep. That's meditation. (He agrees with you) No, that's Hinayana. I trapped him and tricked him. 

어떡합니까, 네. (중국어 청중) 차로 몰래 빠져나가서 잠깐 자고 돌아온답니다. 그렇게 할 때, 반드시 창문 여십시오, 아주 덥습니다. 여러분은 이해하지 못했습니다. 10년 20년 30년 명상하면서 이제 위앙선사로부터 배우는데 여전히 이해하지 못했습니다. 스님, 30년 됐다고 하셨습니까? 범현스님은 40년 됐다고 하셨습니다. 졸릴 때 어떡할 겁니까? 졸리면, 잔다, 그게 명상입니다. (스님이 동의하신대요) 아닙니다, 그건 소승입니다. 내가 함정을 파서 속였습니다. 

Here's what happens, when you meditate, you feel sleepy right? Ever happen to you? Everyone, everyone, yes? People say oh my god, I should not sleep, I must fight this, (master pulling his ears) I taught you I gave you a Sutra from the Buddha says a Buddha taught you several different ways to fight your sleepiness. I taught them already. One of those Chan sessions. You stand up, you spray yourself with water, you go wash your face. You do all those things. You can press you here right(earlobe) here it hurts okay. Auch! The pain will wake you up okay. Or you go like this (pressing fingertips w/ nails), it hurts. but I know okay it hurts it hurts. You can pick up toothpick as well. Like a Japanese do Zen. Zen torture, huh. You can do all those things okay. That is Hinayana. 

자, 무슨 일이 생기냐면, 명상하면 졸립니다, 맞습니까? 그런 적 있스빈까? 모두 그렇지 않습니까, 예? 사람들은, 맙소사, 자면 안 되는데, 싸워야 해, (마스터 귀 잡아당김) 경전 강설에서 부처님께서 잠과 싸우는 몇 가지 방법 가르쳐 줬다고 했습니다. 이미 가르쳐줬습니다. 그 선 세션 중 하나는, 일어나서 물 뿌리고, 세수합니다. 그런 것들을 합니다. 여기 (귓불)을 누르면 아픕니다. 오케이. 아야! 그 통증이 깨어나게 합니다. 오케이. 이쑤시개로 해도 됩니다. 일본인들이 젠하는 것처럼, 젠 고문하듯 말입니다. 허. 그런 모든 걸 합니다. 오케이. 그건 소승입니다. 

What do you do, what does Mahayana do? Like BeomHyun says when you are tired, sleep. No! Here is what happens. You are meditating right. The thought says I am tired. I feel sleepy yes? Is that what happened to you. I watched that, by the way. I'm describing what happened to her. She sits right there the first five years of Chan Qi. Right after lunch, I will observe her. That's what she did. So what happens is that the thought arises, I feel sleepy. Yes? Just me? I'm sleepy, I feel sleepy, huh and then what do you do? 

어떡합니까, 대승에선 어떡합니까? 범현스님이 한 것처럼 피곤하면 잔다. 아닙니다! 이렇게 합니다. 명상하고 있는데, 난 피곤해, 졸려, 생각이 말합니다. 맞습니까? 이런 일이 생깁니다. 그나저나 봤습니다. 저 여자분에게 생긴 일을 내가 묘사하는 겁니다. 선칠 처음 5년 동안 바로 저기에 앉아서 점심 먹고 나서, 그녀를 관찰했습니다. 그녀는 이렇게 합니다. (마스터 등 구부리고 자는 척) 졸려, 그 생각이 떠오릅니다, 맞습니까? 나만 그럽니까? 졸려, 졸려, 허, 그럼 어떡합니까? 

So you know what I just demonstrated to you? I feel sleepy I feel sleepy I feel sleepy. You are reacting to that thought. Ok, it's called an affliction. So you can fight it, you can stand up, spray some water, okay or you concentrate harder. So the better way is increase the intensity of your recitation. Okay so you're fighting and yet you're not fighting, that is Chan. If you go like this (pressing the earlobe), you fighting okay you nurturing your Asura nature. You keep on fighting and fighting and fighting you go home and you fight with your husband. Because that's what you do you go to meditation I'm gonna fight I'm gonna fight. Auch! And you bring that home. You keep fighting.

그래서 여러분에게 뭘 시범 보였습니까. 졸려, 졸려, 졸려. 그 생각에 반응하는 겁니다. 오케이, 그걸 번뇌라고 부릅니다. 그래서 싸워도 되고, 일어나서 물 뿌리고 오케이, 아니면 더 집중합니다. 더 좋은 방식은 여러분 염불의 강도를 높이는 겁니다. 오케이. 그러면 싸우되 싸우는 게 아닙니다. 그게 선입니다. 이렇게 (귓불을 누르고) 하면, 싸우는 겁니다. 여러분의 아수라 성질을 기르는 겁니다. 계속해서 싸우고 싸우다가 집에 가서 남편과 싸웁니다. 왜냐면 명상하러 가서, ‘싸울 거야, 싸울 거야, 아야!’ 하기 때문입니다. 그리고 그걸 집에 들고 갑니다. 계속 싸웁니다. 

I prefer that you concentrate more, you aware that you are sleepy. That thought there is a motivation for you to concentrate harder, more intensely to. What happens that the people who fall asleep because I would like, some people (lean forward) or some people (lean back). Okay you are fighting. Concentrate you realize you're sleeping and as long as you aware of it you don't react to it. You keep on concentrating on the Buddha's name. When you do that, either you fall asleep naturally or you break through, only two cases. Let it happen naturally, you don't have to worry about it. Does it make sense? 

난 여러분이 졸린 걸 인지하고 더 집중했으면 합니다. 바로 그 생각이 여러분에게 더 열심히, 더 강력하게 집중하는 동기가 되게 말입니다. 나처럼 잠드는 사람들은, 어떤 사람들은 (마스터 등 앞으로 구부리고 자는 척) 이러고, (마스터 고개 뒤로 젖히고 자는 척) 어떤 사람들은 이럽니다. 여러분, 싸우고 있는 겁니다. 집중하십시오. 여러분이 자고 있는 걸 인지하고, 그걸 인지하는 한, 거기에 반응하지 마십시오. 부처님 명호에 계속 집중하십시오. 그렇게 하면, 자연스럽게 잠들거나, 돌파하거나, 두 가지 경우 뿐입니다. 자연스럽게 두십시오. 걱정하지 않아도 됩니다. 알겠습니까?

I'd rather you don't fight. You try your best. If you fall asleep, you try. Next time try it a little bit harder, next time try it a little bit harder and someday you break through. It takes time. It's called karmic retribution. Why do you keep on fighting? I don't like it why do you keep on torturing yourself? It doesn't make sense okay. So try harder. You realize it’s a karmic obstruction and so you accept it and you fight and you fight by reciting harder stronger okay, focusing more. Motivate yourself, challenge yourself, ‘can I overcome this karmic obstruction or not?’ Why are you afraid of? There's no need to fight. I will not let you dictate my life, run my life. You can try but I will not let you okay. Initially you fall asleep but that's natural. With that kind of mindset, eventually you overcome it. When you build enough blessings, it will go away. No need to overreact, alright? 

여러분이 싸우지 않았으면 합니다. 최선을 다하십시오. 잠에 들면, 노력하십시오. 다음 번에 좀 더 노력하고, 다음 번에 좀 더 노력하면 어느 날 돌파할 겁니다. 시간이 걸립니다. 그걸 업보라고 부릅니다. 왜 계속 싸웁니까? 왜 계속 스스로 고문합니까, 맘에 들지 않습니다. 말이 안 됩니다. 오케이. 그러니 더 노력하십시오. 그게 업장인 걸 알아채고 받아들이고 더 열심히, 강하게 , 더 집중하는 걸로 싸우고 싸우십시오. 스스로 동기부여 하십시오, 스스로 도전하십시오. ‘이 업장을 극복할 수 있을까 없을까’ 왜 두려워하는 겁니까? 싸울 필요 없습니다. 네가 내 삶을 지배하게, 맘대로 하게 두지 않겠어, 네가 그래도, 그러게 안 두겠어, 오케이. 처음에는 여러분 잠에 들지만, 그래도 자연스럽게, 그런 마음 가짐으로 결국에는 극복합니다. 복을 충분히 쌓으면, 사라질 겁니다. 과민 반응할 필요 없습니다, 알겠습니까?

alright any other questions, yes ma'am. (Vietnamese) She says her back bends, bows over when she recites the Buddha's name. Not only reciting the Buddha’s name, while walking as well. It’s because your Qi is not full yet. That's why you are still like this. When your Qi is full, naturally you will be erected. You don’t have to worry about it. If you pay attention, you notice you're slouching then straighten yourself up. That’s all. When you get a little bit higher, you understand why. There’s a reason for it but you discover it for yourself. You discover it yourself that then you have some wisdom. In other words, you still don't understand, no wisdom. You don't have wisdom yet. This is what we do, insult people instead of answering the questions. Yes, any anything else? what time is it? Another half hour to go. If no question we can shorten this the thing here and.

 네, 다른 질문, 네 여자분. (베트남어 질문) 염불할 때 등이 앞으로 굽는다고 합니다. 염불할 뿐만 아니라 걸을 때도 말입니다. 그건 당신 기가 아직 가득하지 않아서 그런 겁니다. 그래서 아직도 이렇게 하고 있는 겁니다. 기가 가득 차면, 자연스럽게 펴질 겁니다. 걱정하지 않아도 됩니다. 주의를 기울여서, 등을 구부리고 있는 걸 알아채면, 펴십시오. 그게 답니다. 약간 더 올라가면, 왜 그런지 이해합니다. 거기엔 이유가 있지만 알아서 찾아내십시오. 알아서 찾아내면, 당신에게 지혜가 약간 생긴 겁니다. 다른 말로 하면, 아직 이해하지 못하면 지혜가 없는 겁니다, 아직 당신은 지혜가 없는 겁니다. 우리는 이렇게 합니다, 우린 질문에 답하는 대신에 사람들을 모욕합니다. 네, 다른 질문? 몇 시입니까? 30분 더 남았군. 질문 없으면 이만합시다. 

Oh I was talking to our Korean guests and last night we talked about the medicine master Dharma because as part of the pure land dhamma door. So today I brought Venerable Amita sunim, Beom Hyun sunim and Ja Wa Sunim during the lunch offering, do the lengthening life transference and I explained them the beautiful that beautiful Dharma. So it's very very cool, it's cool. You first recite the mantra and then you feed them, and then you chant the praises. There's a reason for that. It's because the natural process as I explained to all of you last night is that we are meddling. Meaning that there's some these people who request help they have some karmic obstruction and we come in and we help them. Because you meddle into people's affair, there is a price to pay.

 오, 한국 손님들에게 어젯밤에, 약사법에 관해 얘기하고 있었습니다 정토법문의 일부이기 때문에 말입니다. 그래서 오늘 아미타 스님, 범현스님과 자우스님을 불전대공 중에, 연생당회향을 할 때 모셔와서 그 아름다운 법을 설명 드렸습니다. 아주 멋집니다. 먼저 만트라를 외우고, 밥을 준 다음에 찬게를 부릅니다. 그렇게 하는 이유가 있습니다. 지난 밤에 여러분 모두에게 내가 설명했듯이 그건 자연스러운 과정으로, 우리가 간섭하기 때문입니다. 도움을 요청한 어떤 사람들이 있는데 그들에겐 어떤 업장이 있습니다. 우리가 들어가서 그들을 도와줍니다. 우리가 그 사람들 일에 간섭하기 때문에 치를 대가가 있습니다. 

So we create new debts, more problems. It was at two people, also now at three people involved. That's why we try to remind people that do not meddle okay. We teach you, for example, hands and eyes and we tell you don't use it, just practice for yourself, when you practice long enough and you have enough Samadhi power and we will allow you to use it okay. Then it's time to use it and before that it's not a good idea. You don't need to impress anyone. 

그래서 빚을 새롭게, 문제를 더 만듭니다. 두 사람이었는데 이제 관계자가 3명이 된 겁니다. 그래서 우리는 사람들에게 간섭하지 말라고 알려주려 합니다. 예를 들어서, 42수안을 가르쳐 주면서, 사용하지 말고 혼자 수행하십시오,라고 합니다. 여러분이 오래 수행해서 충분한 삼매력이 있으면 사용해도 된다고 허락할 겁니다. 오케이. 그럼 사용할 때이지만 그 전에 그러는 건 좋은 생각이 아닙니다. 누군가에게 인상을 남길 필요 없습니다. 

So the principle behind is that you don't want to meddle into people's affairs. But this Dharma here is a Dharma of meddling, interfering with people's problems. Here's what happens. The first thing you come into, two people are fighting. You come in say hey hey hey stop fighting. Guess what happens first. Try to stop two dogs fighting each other yeah you get in between, guess what happening? Most of the time, they bite you. Yes it hurts. Then  why we do that? Because that’s our training. You come in, they bite you, it hurts, are you afflicted. So you accept to be beaten. You accept that you'll be hurt. That's part of our training.

그 배경 원리는 남의 일에 간섭하지 말자,입니다. 하지만 여기 이 법은 사람들 문제에 간섭하는, 끼어드는 법입니다. 이렇게 합니다. 우선 들어가면 두 사람이 싸우고 있습니다. 여러분이 들어가서, 여보세요, 그만들 싸우세요, 라고 하는 겁니다. 첫째로 무슨 일이 생깁니까? 개 두 마리가 서로 싸우는데 여러분이 사이에 들어가면 무슨 일이 생깁니까? 대부분은 여러분을 뭅니다, 네, 아픕니다. 그럼 우린 그걸 왜 합니까? 그게 우리 훈련이기 때문입니다. 들어가서 여러분을 물면 아픕니다, 번뇌롭습니까? 그래서 물리는 걸 받아들입니다. 아플 거라고 받아들입니다. 그게 우리 훈련의 일부입니다.

Yes. (So the host has to be at least 4th stage Arhat?) No. You can do that. No no no no anyone can do it okay. You understand? That's the way it is. So first thing is that do you get afflicted? Number two, can you recover from the bite, it will kill you. That is why we said if don't meddle until you're able to recover. Does it make sense? Because you allow them to bite you and you cannot recover, how many bites can you have? Five times according Master Xian Chi. Like the Fighting cocks. Okay so you got five times here and then you have to retire okay so that's what happens. They will bite you, they will hurt you to harm you, can you recover. This is the reality of our profession. 

 네. (그럼 법주는 최소한 아라한은 돼야 하나요?) 아닙니다, 당신도 해도 됩니다. 전혀 아닙니다. 아무나 할 수 있습니다. 오케이. 알겠습니까? 원래 그런 겁니다. 그래서 첫 번째는, 번뇌로운가,입니다. 두 번째는 물리면 죽이려 들텐데, 회복할 수 있는가, 이닙니다. 그래서 회복할 수 있을 때까지 간섭하지 말라고 하는 겁니다. 알겠습니까? 그들이 물게 허락하고, 회복할 수 없으면 몇 번 물릴 수 있는 겁니까? 현지노스님은 5번이랍니다. 쌈닭처럼 말입니다. 오케이. 그래서 여기 5번 물리면 은퇴해야 합니다. 그래서 그런 일이 생깁니다. 그들이 여러분을 물고 해치려고 다치게 하는데, 회복할 수 있는가. 이게 우리 직업의 현실입니다. 

The Chinese are the worst because they have this thing here where they actually, Gou Yin there, she goes to Chinese temple and you don't do this, they say you are not a real temple. All the Chinese monks and nuns who do this here, they get bitten and most of them cannot recover. This is why this Dharma here is I explain it because the Chinese forgot about it already. That's why I explained it so that people understand what's about. Because it's very effective Dharma. Ok if you are able to recover, because you are gonna be beaten, no two ways about it. 

 중국 사람들이 최악인데, 여기 이걸 두고, 저기 고옌처럼 중국 절에 가서, 당신들, 이거 안 해요, 진짜 절이 아니네, 라고 합니다. 이걸 하는 모든 중국 비구 비구니들은 물리고, 대부분은 회복하지 못합니다. 이래서 여기 이 법을 설명하는 겁니다. 왜냐면 중국인들은 이미 잊어버렸기 때문입니다. 설명해서 사람들이 그게 무엇인지 이해하도록 말입니다. 매우 효과가 좋은 법입니다. 

This is why we train, in Chan, we train reciting the Buddha's name so that we can recover quicker. Or better yet, they bite but they can't hurt you, the teeth break. That's what happens to Master Xuan Hua. He stands up there, Na Mo Bo Qie Fa Ti, Bi Sha She Ju Lu Bi Lu Li. And they got. Their teeth break. And that's why, oops! They become respectful. There’s two ways. If it’s master Xuan Hua, their teeth break. Our level? I am not afflicted! [laughter] You have two ways to deal with that. You got that? It’s a kind of cool. Can you imagine they all surround and bite you. 

이래서 우린 더 빨리 회복하려고 선에서 염불을 훈련합니다. 더 좋은 건, 그들이 물지만, 당신을 다치게 못하고 그들의 이가 부러지는 겁니다. 선화상인은 그렇습니다. 선화 상인이 저기 서서, 나모보체파티 비샤셔 쥐류비류리, 그럼 그들이 물면, 이가 부러집니다. 그래서 오메! 공경심을 갖게 됩니다. 두 가지 방식이 있습니다. 선화상인이면, 그들 이가 부러집니다. 우리 단계에선? ‘난 번뇌롭지 않아!’ (웃음) 두 가지 처리 방식이 있습니다. 알겠습니까? 멋집니다. 그들이 주위를 둘러싸고 문다고 상상이 갑니까?

Yes. (Vietnamese) She says what if you walk away, don't do? I said you walk away they will ask for a refund and then they will tell their friends and don’t go to the temple the monk is no good.

네. (베트남어 청중) 내가 가버리면, 못하지 않냐고 묻습니다. 내가 가버리면, 그들은 환불을 요구할 텐데, 그리고 친구들에게 ‘그 절에 가지마, 그 스님 별로야’라고 말할 텐데 안 그렇습니까.

Yes. (inaudible) My, my, my do we have a lot of problems. I'm afraid I can't help you. I don't have that wisdom. So the objective is not to fight okay. Master Xuan Hua doesn’t stand there to fight them. Basically the nature the process that is that you ask for mediation so that you settle debts with blessings. We pay off the debts with blessings. Instead of, for example, someone has cancer yeah so this person is supposed to die. The nature of the Dharma is that you generate the blessings to pay the ghosts so that they take the blessings instead of killing that person because they cannot kill you. That's why it works. Does it make sense? Instead of killing that person which give them only satisfaction of killing someone, they can get more blessings than otherwise. Okay so we settle the debts, we don't fight them, contrary to popular belief, we don't fight them. 

 네. (청중 안 들림) 이런, 이런, 이런, 아주 문제가 많군. 당신을 도와드리지 못할 것 같군. 그런 지혜가 내겐 없습니다. 그래서 목표는 싸우지 않기입니다. 오케이. 선화상인께서는 싸우려고 거기 서 계신 게 아닙니다. 사실, 그 과정의 본질은 중개를 요청해서 복으로 빚을 갚으려는 겁니다. 우린 복으로 빚을 갚습니다. 예를 들어 누가 앞에 걸렸는데 이 사람이 죽어야 합니다. 그 법의 본질은 그 귀신에게 갚을 복을 지어서 그들이 그 살마을 죽인느 대신 복을 가져가게 하는 겁니다. 왜냐면 그들이 죽일 수가 없기 때문에 그게 효과가 있는 겁니다. 알겠습니까? 그들이 그 사람을 죽여서 살생의 만족감만을 주는 대신에, 안 그러고 복을 더 가져갈 수 있게 하는 겁니다. 그래서 우린 빚을 갚는 거지 싸우는 게 아닙니다. 통속적인 믿음과는 달리, 우린 싸우지 않습니다.

Any questions, yes. (inaudible) Yes of course you are meddling. (inaudible) Yes but what happens is that usually once you meddle and they realize that they cannot attack you anymore. They have to take care of us first. (inaudible) That's the process we do, we go through that process of settling it. Settling by preferably with swapping blessings with suffering. Okay just like you drive a car and you hit someone and kill someone okay. An insurance company pays for that loss, that kind of thing. Any questions? So that's why once you have that credibility like Master Xuan Hua, let's say he dealt with the first time cancer demon, they realized they cannot win. Then they decided that you know is I can't fight you know so take the blessings. So next time around, they stop biting you and they settle a little bit quicker. But sometimes they are not willing to settle. Then it's more complicated. So that's when sometimes it doesn't work. So it’s not enough to settle that problem yet. Okay it's no cure all. But all we can do is try and quite often it works. 

 다른 질문, 네. (청중 안 들림) 네, 물론입니다. 간섭하는 겁니다. (청중 안 들림) 네, 하지만 이런 일이 생깁니다. 보통 한 번 간섭하면 그들은 당신을 더이상 공격할 수 없단 걸 알게 됩니다. 그들은 우릴 먼저 신경써야 합니다. (청중 안 들림) 그게 우리가 빚 갚으며 거치는 과정입니다. 좋게는 복과 괴로움을 교환하는 겁니다. 오케이. 여러분이 차를 몰다가 누구를 치어서 죽입니다. 오케이. 보험회사가 그 손실을 갚는 그런 겁니다. 질문 있습니까? 그래서 선화상인 같은 신용이 일단 있으면, 예를 들어 선화 상인께서 처음으로 암 마구니를 처리했다고 합시다, 그들은 자기들이 이길 수 없단 걸 알게 됩니다. 그럼 싸울 수 없네, 그럼 복을 가져가자, 라고 하게 되는 겁니다. 그래서 다음 번에는 무는 걸 그만두고 금방 청산하게 됩니다. 하지만 언제는 청하지 않으려 합니다. 그런 더 복잡합니다. 언제는 효과가 없기도 합니다. 그 문제를 청산하긴 아직 충분치가 않은 겁니다. 오케이. 만병통치약을 없습니다. 우리가 할 수 있는 건 다 시도해보는데 꽤 자주 먹힙니다. 

All right any questions? yes sir. (Vietnamese) Yeah, if you are layperson and you practice the Medicine Master Buddha Dharma then you've actually are paying off your karmic debts, yes. What about if you cannot settle the debt, are you limited by your ability, so do the monks. If the monks and nuns who do that, they are also limited by their own abilities to settle the debts. Master Xuan Hua at times failed as well, he couldn't fix the problem. Just the way it is. We all have limitations. Even Buddha sometimes he says I can't help you. Or chose not to help you. But the concept here is that there is a karmic debt. The mindset is to pay off the debts, not to run, not to fight. You skip town they still pursue you next lifetime. This why, to me it is very clever because at least you see the chance to you, you identify your creditors and you do something about it. The Dharma allows you to do something about it because the debt has to be settled

 알겠습니까, 질문? 네 남자분. (베트남어 청중) 네, 재가자가 약사법을 수행하면, 실제로 자기 업의 빚을 갚습니까, 네. 능력의 한계로 빚을 못 갚으면, 어떡하냐고? 스님들도 그렇습니다. 비구 비구니가 그걸 하면, 그들도 본인들의 빚 갚는 능력에 한계가 있습니다. 선화상인도 때로는 실패하셨습니다. 문제를 고칠 수 없으셨습니다. 원래 그런 겁니다. 우리 모두에겐 한계가 있습니다. 부처님께서도 가끔은 ‘난 널 도울 수 없다’ 라고 하십니다. 혹은 돕지 않기로 하셨습니다. 하지만 여기서 개념은 업의 빚이 있으니, 그 빚을 갚자란 마음가짐이지, 도망가자, 싸우자, 가 아닙니다. 여러분이 줄행랑치면 그들이 다음 생에 여전히 쫓아올 겁니다. 내게는 최소 자기 채권자 신원을 확인하고 그에 관한 뭔가를 해주는 기회로 볼 수 있기 때문에, 그게 매우 기발합니다. 그 법은 여러분이 뭔가를 해줄 수 있게 해줍니다, 빚은 청산되어야 하므로.

Yes. (Inaudible) Quite often. Not only in Korea, in China as well. It happened I heard quite a lot of stories like that It's true, these are real people. Many people are like that. So why is that? I don't know, I wasn't there. You know why? They shave the hair and they heal out of the incurable diseases

네. (출가했더니 불치병이 나았다는 얘기) 자주 그럽니다. 한국에서나 중국에서뿐만 아니라, 난 그런 이야기를 꽤나 많이 들었습니다. 사실입니다. 정말로 그런 사람들이 있습니다. 많은 사람들이 그렇습니다. 왜 그렇습니까? 나도 모릅니다. 난 거기 없었습니다. 왜 그런지 압니까? 머리를 깎았더니 불치병이 나았습니다. 

Yes. (Inaudible) Probably but what I was very severely depressed and I left a home life Master Xuan Hua didn't protect me at all, actually kicked me out as well. So it doesn’t quite always work. Many many reasons. It's not always the case. One explanation is this.This is what happens after people shave their head, they live a Pure Life. They stopped creating bad Karmas.  That’s the change factor that enable them to recover and improve their health. They practice repentance, they are taught to repent, they have protection from the master of the temple, okay I know my master provides protection but he also failed to provide protection as well. So it’s always the case. Okay they still kill his disciple even though he said I need my disciple, is you know. So it's quite possible okay but our temple, I don't think it works. I doubt it very much that works at our temple so you have incurable diseases, good luck. 

 네. (청중 안 들림) 그럴지도 모릅니다. 난 매우 심각하게 우울했었고, 내가 출가하자 선화상인께서는 날 보호라곤 전혀 해주지 않으셨습니다. 실은 날 내쫓기까지 했습니다. 그러니 항상 그런 건 아닙니다. 많은 이유가 있습니다. 항상 그게 해당 사항은 아닙니다. 한 가지 설명을 하자면 이렇습니다. 사람들이 머리를 깎고 나서 청정한 삶을 삽니다. 악업 짓는 걸 그만둡니다. 그게 회복하고 건강을 증진하게 한 변화 요소입니다. 참회를 수행하고, 참회를 배우고 그 절 스승으로부터 보호 받고, 오케이. 선화상인께서 보호를 제공했단 걸 알지만, 선화상인께서도 보호를 제공하는데 실패하기도 합니다. 그러니 항상 해당되는 건 아닙니다. 오케이. 선화상인께서 난 내 제자가 필요하다, 라고 말하더라도 그들이 여전히 제자를 죽입니다. 그러니, 꽤나 가능성 있는 얘기지만, 우리 절에서는 그게 먹힌다고 생각하지 않습니다. 우리 절에서 그게 효과가 있다고 하기엔 매우 의심스러우니 불치병이 있다면, 행운을 빕니다.

Anyone else? okay We have a few more minutes, would you like to say anything at all master? hmm later? Privately privately? Not today, okay later.,not today. Okay master will speak Dharma for us in the future okay. 

 다른 사람? 몇 분 더 남았는데, 노스님 말씀하고 싶으신 게 있으십니까? 나중에? 사석에서? 사석에서. 오늘 말고, 나중에. 오늘 말고. 오케이. 노스님이 나중에 법문을 해주겠답니다.

Anyone else who wants to say, yes ma'am. (inaudible) What kind of alcohol is that? I think my answer will depend if it's a Budweiser I think it's pretty light. If it's if a heavy ale, much more serious. Yeah. (inaudible) Yes, very severe retribution who give people alcohol. Don't do that, do not offer alcohol to people, Budwiser is okay. I hope that some company will consider a sponsorship you know. I can see YouTube with a banner Budwiser Budwiser Budwiser, or Chevy Chevy Chevy. 

 누구 하고 싶은 얘기 있는 사람, 네, 여자분. (청중 안 들림) 그게 무슨 술이었습니까. 내 대답이 달라질 텐데. 그게 버드와이저면, 상당히 가볍습니다만, 센 에일이라면 훨씬 더 심각합니다. 네. (청중 안 들림) 네 술을 주는 사람들에겐 매우 심각한 과보가 있습니다. 그러지 마십시오, 사람들에게 술을 주지 마십시오. 버드와이저는 괜찮습니다. 어떤 회사들이 스폰서쉽 제안을 고려하길 바랍니다. 유튜브에 버드와이저 버드와이저 버드와이저 아님 쉐비 쉐비 쉐비 이렇게 배너가 뜨게 말입니다.

yes yeah (inaudible) Unfortunately I don't know. Probably. Just like you're helping someone kill, then you are just as guilty. (inaudible) Yeah it's very complicated but all I know about alcohol is that it makes you depressed in the future. You give people a lot of alcohol, Shawn, you preparing for yourself to become to have depression, oh yeah. Because alcohol is a depressant, okay. You have to be careful about what you give people. You give people a lot of chocolate in the future you'll be obese. (inaudible) All right yes oh yeah they soak those snakes into alcohol, so you cure them okay and then in the future you become a doctor who's depressed. Anyone else? okay time is up so we stopped here tognith. Thank you everyone good night. [Applause]

 네, 말씀하십시오. (청중 안 들림) 안타깝게도 나도 모릅니다. 그럴지도 모릅니다. 누군가 죽게 도우면, 그만큼 죄가 되는 것처럼 마찬가지입니다. (청중 안 들림) 네. 매우 복잡합니다. 하지만 술에 관해 내가 아는 전부는, 그게 나중에 여러분을 우울하게 만든단 겁니다. 사람들에게 술을 많이 주면, 션, 본인이 우울해질 준비를 하는 겁니다. 그렇습니다. 왜냐면 술은 억제제이기 때문입니다. 오케이. 자기가 사람들에게 주는 게 뭔지 조심해야 합니다. 사람들에게 초콜릿을 많이 주면 나중에 비만이 될 겁니다. (청중 안 들림) 그렇습니까, 네. 오. 뱀을 술에 넣고, 그걸 치료제로, 오케이. 그럼 나중에 당신은 우울한 의사가 됩니다. 다른 사람? 오케이, 시간이 다 됐습니다. 오늘밤 이만합시다. 모두들 감사합니다. 좋은 밤 되십시오. (박수)

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