우리 고객의 고객들을 만족시키기
실리콘밸리 VC들은 투자라운드 종료 후 블로그 등에 investment memo를 공개하는 것이 인상적.
최초 투자시에 업로드한 가설과 추후 얼만큼 달라졌는지를 비교해보는 것도 재밌을듯(매우 높은 확률로 매우 다르겠지만)
Snackpass의 경우 단순 food pick up서비스가 아닌 시리즈A,B 리드 투자자 모두 하나의 커뮤니티서비스로 주목했다는 점이 인상적.
시리즈 B 리드 투자자인 Jeff Fluhr 의 글 참조 Why We Led the Series B for Snackpass
"Unlike other consumer marketplaces that focus on delivery (Doordash, UberEats, etc.), Snackpass is used primarily for take-out. Snackpass has achieved the holy grail — a transactional commerce product that is social, viral, and fun. Its marketplace has strong network effects and a compelling value proposition for both consumers and restaurants. Together, these ingredients are driving exponential growth. And they’re just getting started."
2019.12월 Sereis A ($21M)해당 투자를 주도한 Andrew Chen의 투자이유를 밝힌 글을 번역
- Snapchat, TikTok and Fortnite have all tapped into the youth market with a lighthearted nature that keeps users coming back until they develop network effect. Snackpass is managing to do the same, not with a messaging app or game, but a commerce platform. “We play up creativity, silliness and delight in areas where most companies focus on utility and convenience,” Tan concludes. “We built Snackpass for ourselves and our friends. We’ve carried on this philosophy: if something makes us laugh, we put it in the app.”
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2021년 6월 $400M+ 밸류에 $70M 투자유치함.(이번 투자는 craftventures에서 리드)
- 다른 foodtech 서비스들이 더 빠른 배달, 할인 경쟁을 하는 동안 Snackpass는 음식을 선물하고 친구들이 무엇을 먹는지 구경할 수 있는 "Food meets friends"로 포지셔닝 함.
- 13개 college town에서 50만명의 사용자들을 유치하였으며 매년 YOY 성장률은 7x에 달함.
- 딜리버리 시장은 크지만 전체 $800B에 달하는 외식 시장에서 8% 가량의 침투율을 보이고 있으며 90%이상의 거래는 여전히 오프라인구매에서 발생함.
- 런칭한 지역의 80%의 대학생들이 이미 Snackpass를 사용하고 있으며, 유저당 평균 4.5건/월 주문중에 있음.
- 현재 수수료는 주문당 7% 수준
- 대부분의 사용자들이 대학생들인 점에서 어느정도 snapchat과 유사한 부분도 존재함.
- In building a social experience around food through shared rewards, gifting, and a social activity feed, Snackpass has created a dynamic and attractive restaurant ordering system”
- The growth of its marketplace and virality of the product coupled with Snackpass’ outstanding team and vision, make it the ultimate solution for consumers and businesses alike. We are thrilled to help take Snackpass to the next level with this latest round of funding.
-코로나 이후 주 고객인 학생들이 학교에 가지 않았음에도 불구하고 꾸준히 성장세를 이어 감. 친구에게 음식을 선물하고, 먹은것을 공유/자랑하고, 소식을 공유할 수 있는 소셜 플랫폼으로 포지셔닝 했음을 해당기간동안 반증함.