brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by jr united Apr 12. 2018

Republic of the 2

2013 아르코미술관 기획공모 전 '2의 공화국' 서문



글  the Binders (조주리 + 박경린)



2의 공화국


1과 2는 인류가 이해한 최초의 수 개념이다. 보통 1은 창조적 작업을 이끄는 남성적 형태로 사회집단 속의 자기 자신이자, 삶과 죽음을 마주한 자기만의 고독을 지칭한다. 즉 1의 의미는 홀로 서있는, 살아있는 단 하나의 존재로 현대미술의 역사에서 창조적 개인의 신화를 환기시킨다.  


반면 2는 남성과 여성의 분명한 이중성, 인체의 확연한 대칭에 상응한다. 나아가 2는 대립, 상보, 분리, 경쟁, 갈등 혹은 반목의 상징이기도 하다. 그러므로 2는 삶과 죽음, 선과 악, 진실과 거짓 등의 관념에서도 나타난다. 고대와 현대의 구조주의적 언어의 틀과 표기법에는 그런 원초적 구분의 분명한 흔적들이 담겨있다. 


즉 1과2 는 음양, 마주함, 상보, 대립을 지나 창조에 이르는 본체이다. 부모, 친구, 동료, 부부, 라이벌 모두 2의 구조를 근간으로 한 가장 기본적인 사회적 모듈이다. 혼자가 아닌 여럿이 모여 콜렉티브를 이루어 창조적 모멘텀을 지속시키려는 모델은 특히 현대 예술과 대중문화에서 두드러지는 현상이다. 존 레논과 오노 요코, 수전 손탁과 애니 리보비츠와 같은 지적 파트너에서부터 G 드래곤과 테디, 프로엔자 슐러와 같은 창작 파트너, 알랭 드 보통과 정이현, 소피 파인즈와 슬라보예 지젝과 같이 협업을 위해 임시적으로 구축된 협업 모델에 이르기까지. 혼자였다면 상상하기 힘들었을 ‘함께 만들기/쓰기’를 통해 현대 미술과 사회 속에 흥미로운 무늬와 굴곡을 새겨가고 있다.  


The EyeWriter“2”The EyeWalker, 영상, 아이라이터, 아이워커 부품, 벽에 텍스트, 가변크기, 2013 야마구치 미디어 아트센터 협력


현대예술이 점차 다원화되어 가고, 다양한 형식과 기술이 사용됨에 따라 이제 지난 세기 현대미술의 주요한 작동 원리였던 창조적 ‘개인’의 신화 자리에 창조적 ‘협업’의 중요성이 대두되고 있다. 이는 비단 현대예술에서만 목도할 수 있는 현상이 아니라 사회 전반에 확산된 시대적 가치이기도 하다.  


아르코미술관에서 진행된 전시 <2의 공화국>은 ‘협업’의 다양한 모델 가운데 특히 ‘2인’ 체제에 주목하였다. ‘2’라는 숫자가 함의하는 가장 간결하고도 효율적인 파트너십에 대한 주목인 동시에 그 안에 내재되어 있는 대립, 상보, 경쟁, 보완이라는 다양한 창작의 기제를 발견했기 때문이다. 또한 ‘현대미술’로 규정된 영역뿐 아니라 인접 분야인 건축, 디자인, 패션, 독립출판, 소셜 디자인 등 시각 예술 전반에 걸친 다양한 유형학을 살펴볼 수 있도록 전시를 구성하였다.  


김장 프랙티스!! 합의의 지점 설치 일부, 2013 A Converging Point, installation, 2013


도록으로 발간되는 책자 <2의 공화국>에서는 특정한 결과물 뒤에 숨겨진 협업의 ‘과정’ 그 자체에 관심을 두고 독자들에게 그 속살을 고스란히 전달하는 것에 무게 중심을 두었다. 다층적인 독해를 돕기 위해, 시각 예술의 틀 안에서 글쓰기를 시도하는 필자들보다는 그 바깥에 있는 필자들의 시선을 통해 ‘2의 의미’에 대해 다시 들여다보기를 시도했다. 참여 작가들에게도 이에 상응하는 날 것 그대로의 자료를 요구했다. 이러한 시도를 통해, 독자들에게 창작 이면에 있는 어떤 것, 협업의 결과에서 드러나지 않은 다양한 의미를 같이 독해하고 이해해 볼 수 있는 여러 틀 중에 하나를 제공할 수 있다면 그것으로 충분할 것이다.  


The Kim Kim Generalist           마네킹, 가구, 화이트보드, 책, 혼합재료, 가변크기, 2013


따라서 전시는 일정한 시기 동안 미술관이라는 공간을 점유하는 과정의 결과물들, 그리고 이미지와 텍스트로 읽어낼 수 있는 과정의 부산물들, 그리고 전시 밖의 전시이자 전시의 일부인 워크 온 워크의 온라인 작업에 이르기까지 계속 모습을 바꿔가며 제시된다. 이들을 가로지는 2의 의미, 결합의 모델과 경우의 수는 무한의 세계 안에서 끝없이 생성되며 새로운 모습으로 드러날 것이다. 




Republic of the Two 


Written by the Binders


The number ‘1’ and the number ‘2’ are the  rst number concepts understood by humankind. 1 is generally thought as a masculine form leading creative work, referring to oneself in a social group and one’s solitude confronting life and death. In other words, 1 signi es a sole living being standing by oneself, the meaning of which evokes the myth of a creative individual in the history of modern art. On the other hand, 2 corresponds to the distinct duality of male and female and the de nite symmetry of human body. Furthermore, 2 symbolizes confrontation, complementation, separation, competition or enmity as well; therefore, 2 happens to appear in concepts such as life and death, good and evil, and truth and falsehood. Structural frame of language and orthography in ancient and modern eras do contain clear traces of the primordial division of the two number concepts. 


The numbers 1 and 2 together form a body that reaches creation beyond yin-yang (negative and positive), encounter, complementation, and confrontation. The most fundamental social modules of parents, friends, colleagues, couples, and rivals all have the structure of 2 as their bases. Especially in the  elds of contemporary art and pop culture the movement to create various models of collectives rather than working alone in order to maintain the creative momentum is prominent. There are intellectual partners such as John Lennon and Yoko Ono, Susan Sontag and Annie Leibovitz; there are creative partners such as G-Dragon and Teddy, Jack McCollough and Lazaro Hernandez of Proenza Schouler. There are provisional collaboration models such as Alain de Botton and Ihyeon Jeong, as well as Sophie Fiennes and Slavoj Žižek. All these structures based on the structure of 2 engrave interesting patterns and curves in contemporary arts and culture through ‘co-creating and writing’ unimaginable alone. 


As contemporary art becomes more diversied through various forms and technologies, creative ‘collaboration’ has replaced the myth of creative ‘individual’, the core operative principle of modern art in the previous century. Such replacement is not a mere single phenomenon occurring only in modern art, but a value spreading throughout the whole modern society in general. 


<Republic of the Two> exhibited at Arko Art Center observes various models of ‘collaboration,’ especially the system of ‘2.’ (The exhibition <Republic of the Two> held at the Arko Art Center is focused mainly on the system of ‘2’ among many ‘collaborative’ models.) The exhibition  nds the most concise and ef cient partnership as well as creative mechanisms
 of confrontation, complementation, competition and supplementation in the number ‘2.’ (The exhibition is a study on the most concise and effective of partnerships that is signi ed by the number ‘2’. Also, the inherent creative mechanisms such as confrontation, auxiliary, competition, and complementation have been widely observed within such dual partnerships.) The exhibition is designed to examine(composed to convey) various typologies of general visual arts not only in the area de ned as ‘modern art’ but also in the other - adjacent  elds such as architecture, design, fashion, indie publication, and social design. 


The catalogue of <Republic of the Two> aims to focus on the ‘process’ of the collaborations hidden behind the art products themselves and thus deliver the inside of the exhibition as it is to the readers. (The aim of the catalogue of <Republic of the Two> is to highlight the ‘processes’ of the collaborations behind the  nal products and thus clearly expose and deliver the inside stories to the readers.) To help multilayer reading, ‘the meaning of 2’ is observed once again through the views of writers outside of visual arts framework rather than the views of those inside. (In order to aid in manifold comprehension, the signi cance of ‘2’ is re-observed by the writers outside of the visual arts paradigm rather than those within.) Each artist was also required to present raw data that includes their wide perspectives. (Each artist was asked to present the raw data assimilative to the above mentioned attempts.) Such approach seeks to enable the readers to  nd and understand various meanings in something on the other side of the creations, something unshown  in the result of the collaborations, which is our quintessential purpose. (Through such endeavors, if the readers are effectively provided with a guideline of sort to comprehend and understand ‘something’ within the creative activities, and the various hidden implications within the collaborative process, this project could be considered successful.) 


Therefore, the exhibition constantly changes its appearance,  rst as the results of the process of occupying an art museum for a certain period of time, then as the by-products of the process of reading images and texts, and  nally as the online work of ‘Work on Work’ that is both a part and an outside of the exhibit. (that is both a part of the exhibition as well as an exhibition outside the exhibition) The meaning of 2, models of collaboration, and the number of cases that traverse all these appearances will continuously be created into something new in the in nite world. 



Translated by Jeongyoon KIM



footnote

2013년 한 해 동안, 지금은 도저히 믿기지 않을 정도로 다양한 기획 전시를 생산해 내었던 큐레토리얼 오피스 더 바인더스는 안타깝게도, 그리고 어쩌면 다행히도 이후 해체되었다. 요즈음의 실험적인 신생공간과 달리, 당시의 더 바인더스는 큐레이터 두명의 콜렉티브 이름이기도 했고, 법인회사의 정식 명칭이기도 했고, 컨설팅에서 전시 솔루션까지 꽤 다양한 큐레이토리얼 서비스를 제공하던 벤쳐이기도 했다. 

아마도 그때 체회된 자영업자로서의 마인드는 이후에도 전시를 기획하고 전개해 나가는 전 과정에서 작동되어, 큐레이터로서/연구자/ 또한 사업가로서 지금의 나를 규정짓는 설득적인 태도와 빠른 업무추진 스타일에 적지않은 영향을 미쳤다.  동료 작가에서부터 기업, 연구소, 지자체와 정부 기관을 클라이언트로 하여 어떤 일들을 '제안'하고 '조언'하는 컨설턴시와 프로듀서로서의 서비스가 내면화된 당시의 경험치들은 이년 후  1인 기획사인 '어 프로포절' a proposal 이라는 개인사업체로 그 유산을 이어가게 된다. 

박사과정을 수료한 이후, 나는 다시 예전처럼 혼자 일하고 있다. 그 안에 다양한 분과들이 있고, 나는 여전히 기획 분과를 떠나지 않은 채, 분열 아닌 분신의 기술을 연마 중이다. (학생이지만 선생이기도 하고,  대개는 기관의 을 위치에서 일하지만 때때로 전시감독으로도 대접받기도 한다. 누구보다 많은 리서치를 하는 연구자이지만 종종 아티스트에 가까운 큐레이터라는 말을 듣기도 한다. )

올 것 같지 않는 기회를 기다리거나, 누군가 멋진 일에 나를 끼워주기를  바란다거나 이 세계의 선수들에게 호출되지 않음에 외로워하지 않는다. 성미가 급한 나는 스스로가 중심이 되어 앞으로의 사건들을 제안해 나가고, 아직 호출되지 않은 미완의 대가들을 발견해 내고, 서로 떨어져 있어 미처 간파하지 못했던 타인들을 묘한 인연으로 엮어는 일을 기획의 동력으로 삼고 있다. 이름은 폐기되었지만 여전히 나는 바인더binder이다. 

하루하루가 여름철 뇌우같았던 2013년 당시의  동료, 경린과 함께 썼던 짤막한 전시 서문을 읽어보니 무르익지 않은 언어들이 어설프고, 그래서 젊게 느껴진다. 순도높은 예술적 협업에 대한 나의 믿음과 애정은 여전하다. 그래서 나는 오롯한 나이지 않고, 나의 경험을 내것으로 알고 감추거나 아끼는 법이 없다. 

지금의 내가 거처하는 가상의 회사는 쥬니어들의 연합체인 Jr.United 이다. 누군가의 선배가 되고 싶지 않아서 나는 나를 쥬니어로 부르고, 혼자서 한가지 일만 하는 것이 지루해서 연합체로 정했다. 스스로를 똘망하고 야무진 쥬니어'들'로 단련시켜 나가려고 한다. 어쩌면 몇해 지나 또 다른 이름으로 바뀌어도 나는 나고, 또 내가 아닐 것 같다. 


 


작가의 이전글 research proposal '베틀, 배틀'
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari