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by jr united Nov 20. 2018

회색전집 출간사

The Collected Works of Grey Literature

편집자 노트 


<회색전집>은 ‘전집’이라는 말이 무색하게 실상은 매우 소박한 규모, 일관성 없는 내용, 자유로운 필치로 구성된 소책자이다. 스무 명에 가까운 이 책의 공동저자는 난지미술창착스튜디오 12기 예술가들과 연구자 동료, 기획팀 식구까지를 포함한다. 연구자로서 이곳에 입주한 초기에 전시기획을 내부에 제안할 기회가 나에게도 주어졌는데 어쩐지 망설여졌던 것이 사실이다. 기획자로서의 미욱함을 들키고 싶지 않은 마음도 있었고, 그보다는 시간을 들여야만 가능할 그리고 되도록 함께 할 수 있는 작은 프로젝트를 제안하고 싶었다. 


궁여지책으로 내 놓은 것이 ‘난지 리브로’ Nanji Libro 였는데, 기존에 있던 형식을 이곳의 사정에 맞게 적용한 인간 도서관 프로그램이었다. 작가적 삶으로부터 추출한 일종의 서지 정보를 예술적으로 재구성하여 타인에게 대출하고 대출받는 공동의 퍼포먼스로 기획되었고, 나는 마을 도서관의 사서가 된 듯한 즐거움을 느낄 수 있었다. 상반기 오픈 스튜디오 행사를 앞둔 2주 간 시범적으로 진행했던 행사는 금새 종료되었지만 우리들 사이에 존재하던 어색한 장막들을 함 뼘 쯤은 걷어내고, 굳게 앙다문 스튜디오 문을 두드릴 용기도 내보게 되었다. 행사 이후, 더 이상의 도서대출표는 필요 없게 되었다. 긴 시간을 함께 하다 보면, 충분한 이해까지는 아니어도 적어도 저마다의 삶의 리듬과 특징적인 화법, 삶의 태도를 머리 아닌 몸으로 깨닫게 된다. 


우발적으로, 그리고 단기간 진행되었던 내부의 ‘대출놀이’는 이윽고 더 긴 호흡과 농밀한 고백의 서사들이 담긴 출판 프로젝트로 발전되었다. 일반적으로 비공개 서적, 유통경로에서 벗어난 희귀 서적, 혹은 출판 부수가 한정되어 있어 절판 이후 수집이 용이하지 않은 문헌을 총칭하는 도서관학 용어인 “회색문헌”Grey Literature라는 말을 어디선가 포착했을 때 어쩌면 반쯤은 열려있고, 그 반절만큼은 폐쇄적일 수도 있는 이곳과 예술가들의 삶에 대한 꽤 적확하고 신통한 비유로 다가왔다. 


 


우리 모두는 흔하지만 희귀하고, 접근가능하지만 막혀 있기도 한 이곳에서의 매일을 각자의 방식으로 기록해오고 있다. 대체로 타인의 비평과 심사의 대상으로서 살아왔던 시간 속에서 마음 속에 애써 눌러 두었거나 미처 발화될 타이밍을 놓친 말들, 시시한 농담, 확신 없는 주장. 그런 다양한 말들이 비죽 올라올 자리로써, 이 작은 문집이 시작되었다. 애초부터 일관된 편집원칙이나 균등한 질과 분량을 갖춘 원고를 얻기 위한 방책을 두지 않았다. 다만 서로 공유한 시간이 배어든 내용이길, 솔직한 음성이 실린 듯한 언어이길 바라기는 했다. 

완벽하게 정보가 차단된 블랙 페이퍼(Blackpaper, 대외비)에서 모든 것이 투명하게 드러나는 화이트 페이퍼(Whitepaper, 백서) 사이에 존재하는 회색 문헌의 그레이드는 실로 방대하다. 작정하고 추적하지 않는다면 결코 다다를 수 있는 불투명한 다크 그레이, 당장은 접근이 어렵지만 기다리다 보면 차후에 열람이 약속된 미디엄 그레이, 공공연한 노출을 허하는 라이트 그레이까지… 그래서 작은 소품들로 구성된 한 권의 책을 감히 ‘전집’이라 불러 볼 수 있을 것 같다. 


각자가 자유롭게 건네 온 텍스트와 이미지는 일 년간 이곳을 경계로 하여 펼쳐진 많은 프로그램과 사건들, 개인의 기억, 서로의 대화 속에서 건져낸 ‘랜덤 & 로우 데이터’ 쯤 된다. 그러나, 그 때문에 우리 회색-인간들의 뛰어남과 모자람이, 명랑함과 무료함이, 노출과 은폐의 욕망이 평균치로 수렴되어, 다시금 회색 조로 물든다. 애써 유려하게 문장을 다듬거나 멋드러진 이미지만을 고집하지 않았음에 대한 변명이 될 수 있을까. 부디, 이 책이 멀리까지는 퍼지지 않고 레시던시의 속살이 궁금한 누군가에게, 작가의 웅숭깊은 일상이 궁금한 어떤 이에게 알음알음, 느릿느릿 유포되었으면 한다. 


엮은이  조주리

2018. 11.17 






회색전집 목차




Editor’s Note


The Collected Works of Grey Literature is a small-scale booklet consisting of inconsistent contents and unrestrained strokes despite its slightly exaggerated title. Nearly twenty co-authors of the book include researchers, curators and artists of the 12th season’s Nanji Residency. When I was offered to curate a show at the first stage of this residency, I was hesitated to suggest an exhibition proposal as I believed that my preparation was immature and also I wanted to carefully build a small time-demanding project which many people could participated in.


‘Nanji Libro’ was an alternative project whose theme was establishing ‘Human Library’, adopting an existing system appropriate for the specific situation of Nanji Residency. By reconstructing a kind of bibliography based on artists’ life, the performance had developed as a communal activity of renting out and checking out each other. During the performance, I experienced a simple and small pleasure as though I was a librarian in a small town. Though the two weeks long trial before the official open-studio at Nanji for the first half of the year was quickly finished, it encouraged residents to open each other’s studio door and reduced the awkward distance between them. After the occasion, book index cards are no longer needed. Once people share a long time together, they intuitively catch the other person’s life rhythm, attitude and even a way of speaking, instead of learning them.  


Eventually, this short-term improvisational ‘Loan Game’ has evolved into a publishing project containing a long phase and narratives of earnest confessions. When I found out the librarianship term, ‘Grey Literature’, which generally refers to materials produced by organizations outside of traditional commercial publishing and distribution channels such as confidential papers, limited editions and out-of-print books hard to obtain, I was convinced that this word is an accurate and extraordinary metaphor for artists’ life and the Nanji residency, the place isolated to a certain extent.  


The individual Nanji resident has been recording everyday experiences in this place which are common yet rare, and accessible yet restricted. The booklet was initiated in order to provide a space where a variety of language including dull jokes, opinions without assurance and words missed for a right time can be unfolded. These words were often repressed during the time of being a target of criticism and evaluation. From the first stage of production, I have not adhered to consistent editorial principles or policies to maintain even quality and quantity of manuscripts. Instead, I have tended to simply convey the shared time of the participants and their honest voices in the booklet.


Although ‘Grey Literature’ exists between ‘Black Paper’ perfectly blocking information and ‘White Paper’ revealing entire information, the territory of ‘Grey Literature’ is vast. Dark grey is opaque and hard to approach. Medium grey does not approve an immediate access but an arranged permission for reading. Light grey frequently allows an open exposure. Thus, I dare to call this book comprised of small components as ‘Grey Complete Collection’.


Texts and images that the participants freely submitted are ‘Random and Low Data’ captured in the midst of numerous programs, incidents, conversations and each individual’s recollection occurred during a year in Nanji. Therefore, excellence and deficiency, gaiety and tedium, and desire for exposure and concealment of residents— ‘Grey Human’, converge on the average and create a wide range of a grey tone. I wonder if this explanation can be an excuse for not insisting only spectacular images or elaborate sentences. I do not necessarily expect that this book has a far-reaching influence, but I hope it slowly and steadily spreads to some readers who are curious about the inside story of an art residency and artists’ enigmatic daily life.


Editor Juri Cho

17. 11. 2018



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