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by jr united Mar 06. 2018

critic 신제현의 인지부조화와 대응 매뉴얼

금천예술공장 의뢰 작가론 - 신제현, 2017

신제현의 인지부조화와 대응 매뉴얼



글 조주리


요 몇년간 옆에서 지켜 본 신제현은 그러니까,일상의 음모론자다.


어느 자리에서건 대화를 할 때마다 눈을 뻐끔거리면서 구체적 수치를 들이밀면서 내가 들은 것, 알고 있는 것과는 다른 차원의 정보를 주곤하는데, 그게 진짜인지 아닌지 의심하면 왠지 미안한 맘이 드는 것이다. 그래서 그 자리에서는 대체로 설득당하고 마는데 가끔은 집에 돌아가 생각해보면 석연치 않은 대목도 더러 있다. 그가 음모를 제기하는 대상도 퍽 다양하다. 7년이 넘도록썩지 않는 비누의 실체라든지 피자를 영어로 주문하면 할인이된다는기막힌 사실,상가 임대차보호법의 입법예고 향방, 예술공모전 심사의 통계적 접근, 여성 큐레이터들의 건강 실태까지.. 도대체 어디서 그런 정보들을 수집하고 조사하는지도 사실 신기할 따름이다.


신제현이 일상에 숨어있는 자그마한 부조리와 왜곡된 정보에 눈이 밝은 것은 예술가 특유의 관찰력이 덕분이겠지만, 기본적으로는 의심이 많아서다. 그의 리서치는 체화된 의심에서 출발한다. 그런 점에서 신제현은이 세상에 존재하는 메뉴얼들을 믿지 않는다. 각종 요강, 성분표, 약관 따위를 아마 믿을 수가 없을 것이다. 그런것들이야 말로 그의 ‘인지부조화’를 자극하는 왜곡,조작된 정보의 집합체이기 때문이다. 그것이 객관적인 언어의 외피를 두르고 있을 수록 더욱 그럴 것이다.


‘인지부조화(cognitive dissonance)’란 말 그대로 사람들의 신념과 신념, 또는 신념과 실제로 보는 것 사이에 일관성이 결여될 때 발생한다. 인지부조화 이론에 따르면, 사람들은 자신의 인지체계와 실제로 경험하며체득한 사실 사이의 격차에서 심리적 불균형을 느끼게 된다. 그리고 바로 그 간극을 없애기 위해 자신의 인지체계든 정보든 둘 중에 하나를 변화시킴으로써 일치점을 찾아내려고 한다. 굳이 심리학 이론을 언급하지않더라도, 대체로 그것이 인간이 가진 습성이고 우리가 세상에 대처하는 방식이다. 가령, 우리가 맞딱뜨린 상황에서 이끌어낸 합리적 결론이라는 것이 기존에 고수해온 신념이나 정보와 정면으로 배치될 때, 새롭지만 불편한 정보를 채택하기 보다는 부조리하더라도 자신이 편안함을 느끼는 기존의 사고 회로로 돌아가려고 한다. 잘못된 해석과 부조리한 선택이 재생산되고, 거것이 불가피한 일이었다고 사후적으로 재구성된다.

그렇게 모순과 역설, 부조리와 불합리는 어느 곳에나 일정한 질량으로 편재하게 된다.


겉으로는 평안해 보이는 일상에서끝없이 발생하는 모순적 감정, 즉 인지부조화에 대처하는 신제현의 작가적 대응책은, 투사적 아티스트나 액티시비스트의 그것과는 거리가 멀어 보인다. 시스템에맞서는 대신, 모순적인 체제 그 안으로 잠입하여 공범자연 하거나, 적당한정보를 내주는 대신 더 큰 정보를 캐내는 얄미운 타입인데, 이를 통해 인간군상의 행동변화를 관찰하려고하는 것이 주된 이유일 것이다. 그렇지만, 만일 신제현이그저 의심과 관찰만을 반복하는 데 그친다면, 그것은 참 싱거운 일일테다. 의심의 종착은 결국 믿음이다. 의심하는 행위 자체가 재차 확인하고 믿음으로 돌아 가기 위한 선행 단계인 것이다. 그런 의미에서 의심은 중요한 덕목이다.


자신의 기존 관념과 새롭게 수정된관념, 나와 타인이 가진 정보의 비대칭, 좌우파 미디어가 조종하는 정보의 편차 사이에서, 신제현은 우리 사회가 집단적으로 경험하고 있는 인지부조화를 가속화 시키는 방향으로 자꾸만 엇박자를 내며, 썩 유쾌하지 않은 매뉴얼들을 생산해 내고 있다.




















LSP project,  비누 쇼케이스, 2016


예컨데, LSP라고 재명명된, 남성정액을 원료로 한 비누 제작 메뉴얼이 그렇고(2007, plunge soap project), 마리화나를 둘러싼 정신분열적 영상 콜라쥬(2010, 마리를 찾아서)가 또한 그렇다. 여성의 욕망 충족을 위한 맞춤형 포르노그라피 제작 방법론은 물론이고, 지역에서버려진 폐자재로 악기를 만드는 제작 워크숍(Arin Project, 2011)도 크게 보아, 익숙하지만 어딘가 잘못되었다고 생각되는 관념에 대한 해체를 구체적인 솔루션으로 치환해내는, 작가의 메뉴얼 작업이라고 해석된다.


LSP project, 여성 화장품과 의약품, 회전장치, 전자현미경, 2016


이번 전시에 거의 10여년 전 작업인 LSP를 소환하자고 제안한 당시는 이른바 옥시Oxy사태가 한창이었다. 다국적 기업의 위생 산업과 학계, 관료제가 삼각공모한 이 끔찍한 재앙을 목도하면서, 어쩐지 과거의 비누 작업이 지금에 와서 비평적 의미를 부활시키는 것만 같았다. 청결함의 상징인 비누에 엄폐된 비-위생과 오염의 기의를 읽어낸 작가는 역설적으로 ‘정액질’이라는 애브젝트(abject) 한 물질을 통해 건강과 순수함을 회복시켜나가는 전략을 취한다. 모순에 대한 모순적 대응이 참 영리하게 느껴진다. 1등급에서 10등급까지의정액을 확보해 나가기 위해 거쳤을 무수한 어려움을 그저 ‘리서치’라는 용어로 일축하기엔 무척이나 수행적이며 실천적인 연구 과정이 아닐 수 없다.


우리 사회가 만들어 낸 매뉴얼에 대한 매뉴얼적 대응은 신제현이 찾아낸 비평적 놀이이고, 나름의 액티비즘 솔루션이지 싶다. 이를 통해 우리 사회의 구성원이기도 한 그 스스로가 뼈저리게 겪고 있는 인지부조화를 감소시키기 보다는 오히려그 차이를 더 강화하고 비틀어 안온한 일상을 구성하는 불온한 요소들을 모조리 의심하게 하려하는 것은 아닐까?


하고 나 역시 신제현의 음모론을 음모론적으로 구성해 본다.

결국 음모론을 상대할 수 있는 것은 오직 더 센음모론 뿐이므로.   



Shin Jehyun’s cognitive dissonance and his counter manual*


After standing over himand watching what Shin Jehyun was doing for several years, I think that he would be a daily conspiracist.


Every time he talks to anyone at any place, healways gave them information different from what they already knew whileblinking his eyes in all seriousness and giving the specific figures. And everytime they have a doubt on whether this information is really true or not, they are sorry for no reason. For this reason, after all, on the spot they were persuaded by him, but when returning home, what he was saying doesn't quite make sense to them again. He constructed a lot of conspiracy theories around awide variety of targets.


For example, there are the actual state of soap whichdo not decay for more than seven years, the surprising fact that we could get adiscount for the price of pizza when ordering in English, the legislative direction of the Commercial Building Lease Protection Act, the statistical approach on the screenings of the art contests, and even the health status ofthe female curators. It’s truly amazing where on earth he collects and investigates such information.


 The reason that he knows much of the small irregularities and distorted informationhidden in the daily life is thanks to the powers of observation peculiar to theartists, but nevertheless, that's fundamentally because he looks upon everything with suspicious eyes. His research starts from an embodiedsuspicion. In that sense, he doesn't believe in the manuals which exist in this world. I think he could not believe all sorts of the outlines, the ingredients labels and the terms and conditions, so on. That's because such things are the collection of the distorted and fabricated information stirring up his 'cognitive dissonance'. The more such things are covered with an objective language, the more distorted and fabricated the information is.  


 'Cognitive dissonance' is literally occurredwhen lacking inconsistency between one belief and the other belief of the same people, or what they believe and what they are really seeing. According to'cognitive dissonance' theory, people feel the psychological imbalance from the gap between their cognitive systems and something that they experience andgrasp. And to get rid of the chasm, they try to find a common ground by changing one of the two, either their cognitive systems or their information.Even without using a psychological theory, we can fully understand that this is generally a human habit and the way we deal with the world.


 For example, when arational conclusion which we draw from a situation we face goes directly against the traditional beliefs and information, people usually rather get backto the unreasonable but comfortable old habits of thought than choose the newbut uncomfortable information. Consequently, this reproduces the falseinterpretation and absurd choice, and these results are reconstituted as theunavoidable consequences afterwards. In this way, the contradictions and paradoxes, the absurdities and irrationalities are omnipresent with a certainamount everywhere.


As an artist, his counter measure against the contradictory feelings occurring endlessly in a seemingly everyday life in peace, namely,cognitive dissonance seems to be far from a militant artist, or activist. Insteadof resisting against the system, he is a nasty type of infiltrating into thecontradictory system and pretending to be an accomplice, or giving someinformation and then taking much more information, and I think that's mainly because he wants to watch the behavioral change of people by using this. However, just only if he repeats the suspicion and observation, well, it wouldbe insipid. After all, this suspicion is heading toward a belief. The behavior of suspecting something itself is a predecessor to reaffirm a belief and get back to that. In that sense, a suspicion is a critical virtue.    

Between his previously held view and the newlymodified view, on the asymmetry of information which I and the other have, andon the deviations of information which the left and right media manipulate, he is producing the pretty unpleasant manuals, while over and over again hittingoff beat in the direction of accelerating the cognitive dissonance which our society is experiencing collectively.  


Here are examples of such things: the production manual for the soap using the male sperm as a raw material, laterrenamed as LSP (2007, plunge soap project), and the schizophrenic image collageon the marijuana (2010, Finding MARI). In addition, not only methodology for producing the customized pornography satisfying the women's sexual desire, butalso the workshop for making the abandoned waste resources in that area into the musical instruments broadly speaking, could be translated as his manualwork which replaces the work of dismantling the familiar but wrong ideas with aconcrete solution.  


 At the time he suggested to summon the LSPwork that was made 10 years ago in this exhibition again, we were there at theheight of the so-called Oxy scandal. On witnessing this terrible catastrophe that is the result of the triangular complicity among the multinationalsanitary goods industry, academia and bureaucracy, it seems that the past soapwork now restores the critical meaning. The artist who reads the signified like insanitation and contamination hidden in the symbol of cleanliness, namely, a soap chooses the strategy for restoring the health and pureness ironically by the medium of the abject material, 'semen quality'. I think that his strategy for responding to the contradiction by using a contradiction is really smart.It must be really practical, performative research process which can't dismissthe inevitable difficulties for him to collect the sperms from grade 1 to grade10 as just the term, 'research'.  


 I think that his counter manual to the manual that our society made seems to be acritical play and his own activism solution which he found in the end. Based onthis, might he totally plant a doubt on the disquieting elements consisting of a quiet, unexciting life rather by strengthening and distorting the cognitive dissonance than by diminishing the difference that he who is a member of our society, is painfully suffering at first hand? In this way, I also tried to reconstruct his conspiracy theory in a conspiratorialway.


Well, that's because I think that ultimately only more powerful conspiracy theory can deal with a conspiracy theory.      


 

*

 Written by Juri Cho,Translated by Moon Myeongjoo

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