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by jr united Mar 06. 2018

The Travelers

리서치, 리:리서치 전 수록 작가론-  '컴파니' Company 

여행자들



글 조주리


컴파니의 작업을 처음 접한 것은 2007년 겨울,


지금은 없어진 쌈지 스튜디오에서의 프레젠테이션 자리였던 걸로 기억된다.

이상스러울 정도로 그날의 실내 정경이나 사람들이 조곤거리던 저녁의 분위기 같은 것들이 선명하게 남아있다. 그날 아무송과 요한 울린의 작업 설명은 천진할 정도로 그 어떤 꾸밈이나 클리셰가 없어 성긴 듯 했지만, 작업의도와 리서치, 제작과정, 결과물로 이어지는 일련의 과정이 더없이 논리적이고 명쾌하게 다가왔다. 앞으로 펼쳐지게 될 기나긴 여정의 시작점을 지켜보는 듯 가벼운 흥분과 설렘이 일었다. 어쩌면 그들 작업에 스며든 지적인 유머감각과 인간적인 따스함, 소장욕구를 자극하는 상업적 센스, 핀란드라는 (당시로선) 상상계의 이미지가 한데 뭉쳐지면서 생겨나는 풍부한 감각이 실은 대단히 치밀하고 명민한 계산 끝에 나온 것은 아니었을까 그런 직관적 의심을 시작하게 된 첫 순간이었던 것 같다. 



비밀은 비밀이 아닌 것이 아닌 것 


그렇게 정해진 수순인 양, 나는 컴파니가 양산한 숱한 덕후 가운데 한 명으로, 그들의 삶을 구독해 나가기 시작했다. 거대한 트래블로그나 다름없는 그들의 비밀 없는 비밀공간인 홈페이지(www.com-pa-ny.com)에 들러 종종 새로운 디자인 프로젝트와 깨알같이 작성된 연감과, 하다못해 실현되지 못한 프로젝트까지 챙겨가며 정독하게 되었음은 물론이다. 통칭 '시크릿 시리즈'로 알려진 컴파니의 비밀탐사 경로는 핀란드를 시작으로 러시아와 에스토니아, 벨기에, 한국과 일본까지 확장되어 역동적인 선을 그려 나가고 있다. 그리고 우리는 각 지역에서 캐낸, ‘비밀’이라고 강조하는 그들의 작업들을 통해 오랫동안 비밀이 아니었지만, 지금에 와보니 소중한 비밀이었다는 새삼스러운 깨달음을 얻는다. 혹은 그런 것도 비밀인가 싶어 들여다보니 그리 아는 것이 없었다는 황망함도 교차한다. 이제, 조심스레 해독되어 우리 앞에 시각적으로 펼쳐진 비밀들의 유산을 수호하고 새로운 시선으로 그것들을 재구성할 가능성을 부여받게 된다. 비로소, 비밀은 은폐되거나 봉인되지 않고 현대적 오픈 소스로서 작동하게 된다. 


 “Secret Studies 2016” Installation View, 2016 @ Ujeongguk


컴파니 익스프레스, 비밀들이 연결되어 나가는 탐사의 여정


이렇듯, 비밀 프로젝트는 비밀원정대가 각국의 비기들을 탐사하고 해체해내는 고전적 서사 구조를 취하는 듯하면서도, 한편 스스로 과제를 부여하고 그것을 성취해 나가는 현대적 여행자의 루트를 건설해 나간다. (은하철도에 올라 각 행성을 돌며 기나긴 우주여행을 했던 철이가 문득 떠올랐음은, 나의 과도한 만화적 상상력이 덧입혀진 결과일지 모르겠다.) 그렇지만 신화나 만화의 구조와 달리, 흥미로운 대목은 비밀여행의 종점이 어디를 향하고 있는지, 현재 어느 만큼 와있는 지, 그리고 ‘비밀들의 비밀’을 따라가며 간취해 내고자 하는 것이 무엇인지 쉽게 알 수 없다는 점이다. 어쩌면 출발했던 베이스캠프를 떠나와 단계 마다의 성장을 이룬 후 되돌아가는 귀향서사와 달리 이들의 오디세이가 일정치 않은 속도와 방향으로 흘러가게 되리라는 점이야말로 앞으로의 여정을 지켜보게 만드는 요인이지 않을까.

컴파니의 디자인 여행은 새로운 곳으로의 잠입과 일시적 정주를 통해 리서치와 생산이 밀착되도록 하는 핵심적인 방법론이다. 지난 10여년간 지속되어 온 이러한 과정은 그들의 작업세계를 힘차게 밀고 나가는 동력이며, 개별적 리서치가 전체의 여정으로 연결되도록 설계된 프로세스 디자인 그 자체로 여겨진다. 여행 중에 외부인의 시선으로 새롭게 발견되는 버내큘러 디자인의 가치와 감각적 흡수는 그 자체로 새삼스러울 것 없는 일이 되어 버렸다. 그러나 디자인 리서치와 프로덕션이 여행이라는 말과 결부될 때, 디자이너가 사유할 수 있는 의미의 폭과 생산의 결은 그보다 훨씬 입체적이어야 하며, 동시대의 감수성을 담아야 한다. 애초에 하나의 디자인/디자이너(이)가 고정된 장소와 시간, 지적 내력을 바탕으로 배태되었을지라도, 디자이너의 인문지리적 상상력을 바탕으로 구체적 삶의 현장과 밀착된 조사연구가 이루어진다면, 디자인 여행은 비로소 ‘출장’이나 ‘탐방’과는 다른 차원의, 생산적인 삶의 ‘여정’으로 전환된다.

그런 점에서 컴파니의 일상과 여행은 팽팽하게 연결된 대극점 사이를 왕복하는 움직임과도 같다. 지역의 디자인과 코스모폴리턴 디자인 사이, 장인의 수공예 전통과 동시대의 제조 공정의 속도차, 상업적인 외양을 취한 작은 상점 Salakauppa와 그 안에서 일어나는 실험적인 해프닝의 틈에서 두 명이 만들어 나가는 작은 회사, 컴파니는 부지런히 진자 운동을 하며 그 사이의 거리를 좁혔다 늘렸다 한다. 그렇게 특수함은 보편의 가치로 연결되고, 보편은 특수한 모양새에 깃든다.  


“Secret Studies 2016” Installation View, 2016



두 번 째 10년을 기대하며


핀란드의 비밀을 기점으로 시작된 컴퍼니 익스프레스는, 지난 10년간 육로와 해로를 달리며 꽤 여러 간이역을 거쳐오며 다양한 비밀들을 발굴, 재생산 해왔다. 비밀들이 공개되는 플랫폼도 다양했다. 미술관 전시와 디자인 페어, 공공 디자인, 헬싱키의 상점과 온라인 숍을 통해 비밀의 산물들이 이동해왔고, 저마다 다른 방식으로 소비되었다. 그 과정에서 현실적인 이유로 공식 프로젝트로 발전하지 못하고 아이디어 스케치나 프로토타입으로만 남은 경우도 더러 있을 것이다. 어쩌면 잠복해 있던 아이디어는 훗날 우연히 다른 형질과 쓸모로 소생하게 될지도 모를 일이다.  

그러니, 나는 그들의 두 번 째 십 년 프로그램이 지치지 않고 계속되기를 소망하게 된다. 익숙한 풍경과 정형화된 사고방식으로부터의 탈피, 닿아본 적 없는 먼 곳을 향한 응시와 탐사의 과정을 지켜보고 싶기에. 

여행하는 디자인과, 디자인하는 여행이 자유롭게 자리를 맞바꾸고 합일되는 순간을 이들의 비밀원정대의 궤도 안에서 목격하고 싶기에.   



The Travelers*


The first encounter of COMPANY’s works was at a presentation in 2007 at the now gone Ssamzie Studio. Peculiarly, everything about that night is etched in my memory - the indoor scenery, the sound ofpeople murmuring... Amu song, and Johan Olin’s presentation was void of any pretenses or clichés to the point of being extremely innocent, giving a casual quality about their work. However their intents, overall research processes,and production, leading up to the final product could not be more logical andclear. It was an exciting and thrilling experience, as if hearing the first whistles of a train embarking on a long, long journey. That was probably when my suspicions began, that their intuitive design, full of intelligent humor; human warmth; commercial genius that triggers the urge to own; the image of Finland that is of the imaginary order (a decade ago in Korea,) very well bethe results of meticulous calculations.



secret = ~(~secret),  A secret is a non-non-secret


And so began my habit of following theirlives as one of the many addicts oftheir work. I occasionally visited their homepage (www.com-pa-ny.com) - their secret space with no secrets - as if it were my job, searching for new design projects and reading every word of their charming almanacs down to snooping into the projects that could not quite be realized. The COMPANY’s secret adventures, or what are simply known as the Secret Series stretches across the globe,drawing a dynamic line starting from Finland all the way to Russia, Estonia, Belgium, South Korea and Japan. The duo insists that their work that are uncovered in each region are “secrets” which have not been deemed so for a long time. Bu twe learn through their eyes that they were indeed precious secrets. Or other times I am absolutely bewildered on encountering something that surely couldnot be a secret, only to find myself knowing nothing about. Now that the secret heritages are carefully deciphered and uncovered before us in visual media, we finally are given the opportunity to protect and recompose them in a new light. At long last, secrets are no longer sealed or tucked away, but fully disclosedas modern open sources.


COMPANY Express, Research Exploration linking Secrets


At first glance, the secret project complieswith the classic narrative of a secret expedition exploring and deconstructing secrets of each locale. However they are also building a modern travelers’ route by giving themselves assignments and completing them. The image of Hoshino Tetsuro(known to Korean fans as Cheol Yi) journeying through space exploring exotic planets aboard the Galaxy Express suddenly flashing through my mind may be attributable to my overactive imagination. However unlike mythologies and science fiction, Aamu and Johan’s journey is all the more exciting. How much they have traveled so far, their final destination, and what they aim to see by tracking the “secret of secrets” remain a mystery.Perhaps the COMPANY’s journey garners such unwavering attention because their odyssey flows with inconsistent speed and direction, unlike those who leavetheir basecamp, and return after maturing each step of the way.

The COMPANY adopts a design journey method that tightly adheres research with production by infiltrating and momentarilysettling in new locations. This process that is maintained for the past 10years is the driver that fuels the group’s work and is considered as processdesign itself, devised in a way that allows individual researches to be coheredto the whole journey. Newly re-discovering values of vernacular design with the eyes of a foreigner and intuitively absorbing them is no longer an unfamiliar method. However, when ‘design research’ and ‘production’ is associated with‘journey’ the scope of meaning and production the designer can claim must bemuch more dynamic, while embodying the contemporary sensibilities. A design or designer may have originated from a certain time, space, and inherited knowledge. However when research i scarried out based on the designers’ human geographical imagination in anin-depth manner on the elements of everyday life, then design journey iselevated to a ‘journey’ of a productive life, one that is on a whole new levelcompared to ‘business trip’ or ‘investigation’.

Therefore, the COMPANY’s daily lives and travel are like moving back and forth between two tightly linked oppositepoints: between the regional and cosmopolitan design; between the different production speed of traditional handcrafting mastery and contemporary product manufacturing; between the commercial outer appearance of a small shop called Salakauppa, and a small business run by two people surrounded by experimental happenings. The COMPANY swings back and forth like a pendulum between two points reducing and stretching the distance between the two points. And so,unique features are linked to universal values while universal features take onthe shape of unique values.


Looking forward to the next 10 years


For the past 10 years, the COMPANY Express passedthrough quite a number of way stations after making its virgin departure fromthe Secrets of Finland, racing across land and sea routes, uncovering andreproducing various secrets on its way. These secrets were revealed on diverseplatforms including art gallery exhibitions, design fairs, and public design. Asmörgåsbord of secret products passed through the flagship store based in Helsinki, each consumed in different ways. There may be ideas, sketches, or prototypes that are left incomplete due to practical reasons during their quest. Perhaps someday, these dormant ideas maybe revived for other uses in different forms.

And so, I hope the COMPANY perseveres with their project into the next 10 years, because I want to witness their processof escaping from familiar landscapes and standardized ways of thinking, to stare into and explore the faraway lands they have never visited. I want to experience the moment when travel design, and design travel seamlessly shift intoone another and become one in the hands of the fellowship of secrets. 


      

*

 Written by Juri Cho, Translated by Jeongyoon Kim

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