리빙랩의 문제 해결과정에서 여러 활동과 전략에 관심을 두고 참여하며 영향을 주고받는 사람이나 조직으로, 리빙랩에 직간접적으로 포함되는 주체들을 포괄적으로 지칭하는 말이다. 특정 리빙랩의 성격에 따라 다양한 구성 주체로 분류할 수 있지만, 가장 기본적인 참여 주체는 공공(정부, 에이전시), 기업, 대학/연구기관, 시민/커뮤니티의 4가지 형태(Quadruple Helix)를 지닌다. (Liminen et al. 2012, Shuurman et al., 2016)
1. 스테이크 홀더란
(1) 기본정의
특정 리빙랩에 참여하거나 흥미를 가진 다양한 이해관계자로 구성되며 개인 혹은 조직의 행태를 지닌다.
stakeholder는 리빙랩(프로젝트)으로부터 어떤 식으로든 영향을 받으며, 그들의 의견은 리빙랩 결과에 직접적으로 영향을 미친다.
Stakeholders are individuals or organizations who are:
• involved/interested in a particular living lab (project)
• affected by this living lab (project) in some way
Their input has a direct impact on the living lab’s (project’s) upshot.
(2) 내부 / 외부 (Internal vs. external)
내부 이해 관계자는 리빙랩 내에서 내부(활성) 역할을 하는 파트너입니다.
외부 이해관계자는 리빙랩과 직접적인 연관 없이 리빙랩의 성과 및 성공에 관심을 가집니다.
Internal stakeholders: partners with an internal (active) role within the living lab
External stakeholders: have an interest in the achievements & success of the living lab without an immediate association with it
(3) 주요 이해관계자(privary) vs. 2차 이해관계자(secodary)
주요 이해관계자: 리빙랩(프로젝트)의 직접적인 영향을 받습니다. 리빙랩(프로젝트) 결과에 대한 가장 높은 수준의 열정을 구성합니다.
2차 이해관계자: 리빙 랩 프로젝트를 완료하는 데 추가로 도움을 주지만 더 낮고 일반적인 수준에서 수행합니다. 재무, 관리 및 법적 프로세스를 지원하는 파트너가 이 범주에 속합니다.
(4) 직적적 이해관계자/간접적인 이해관계자
직접적인 이해관계자: 리빙랩과 관련된 일상 업무/프로젝트에 참여(예: 리빙랩 팀 직원)
간접 이해관계자: 리빙랩의 완료된 작업/프로젝트의 결과에 집중(예: 리빙랩의 사용자/고객)
(5) 이해관계자(stakeholder), 사용자(user), 고객(costomer) 구분
이해관계자(stakeholder)
리빙랩의 전략과 활동에 참여하고, 관심을 갖고, 영향을 받는 사람/조직
People/organizations that are involved, interested, and influenced by the strategy and activities of the Living Lab
사용자(user)
리빙랩 프로젝트/활동에 참여하는 사람/단체
eople/organizations taking part in the Living Lab projects/activities
고객(costomer)
리빙랩의 서비스를 받는 광석을 지급하는 단체, 기업
Organizations, companies paying ore receiving the Living Lab’s services
2. Engagement 의미
- 기본개념
3. Engagement를 위한 구조화된 접근 과정: 전체그림 + 로드맵그리기
- 1단계: scoping is key (범위정하기)
What will the living lab do for whom & why? (mission)
Which problem are we trying to solve? (goals)
Where? (context)
What kind of activities are we going to perform?
Who do we need?
Why do we need them?
What’s expected from them?
When and how often?
What’s in for them?
리빙랩은 누구를 위해, 왜 무엇을 할까요? (사명)
어떤 문제를 해결하려고 합니까? (목표)
어디? (문맥)
어떤 활동을 할까요?
누가 필요합니까?
왜 필요한가요?
그들에게 무엇을 기대합니까?
언제, 얼마나 자주?
그들에게 무엇이 필요합니까?
- 2단계: planing
How do we link (individual) stakeholders with our living lab (projects & activities?)
How much stakeholders do we need for which project/phase/activity?
How actively should they be involved?
How will we communicate with them?
How much will this cost us?
(개별) 이해 관계자를 리빙 랩(프로젝트 및 활동)과 어떻게 연결합니까?
어떤 프로젝트/단계/활동에 얼마나 많은 이해관계자가 필요합니까?
얼마나 적극적으로 참여해야 할까요?
그들과 어떻게 소통할 것인가?
비용이 얼마나 들까요? 그들에게 필요한 것은 무엇입니까?
3단계 supporting
Who’s going to be the S.P.O.C.?
Who knows the answers to which question?
How can stakeholders reach us?
Which channels do we need to set up?
누가 S.P.O.C.가 될 것인가?
어떤 질문에 대한 답을 누가 압니까?
이해관계자는 어떻게 연락할 수 있습니까?
어떤 채널을 설정해야 합니까?
4단계 rewarding
Intrinsic vs. Extrinsic
Offer ‘exclusivity’
Celebrate achievements
Share results
Gamification?
Listen, don’t hear
내재적 대 외재적
독점권 제공
성취 축하
결과물 공유
게이미피케이션?
경청하라, 듣지만 말고
5단계 protecting
Data protection (GDPR)
• Privacy by design
• Privacy by default
IP
Which agreements need to be signed?
Which insurances should be provided?
There’s no such thing as anonymous data!!
6단계 lauching : lauching and commicating
Online vs. Offline
General vs. Specific
Different stakeholders = different approaches
Communities emerge, they can’t be created
Fun
Offer the chance to tell what’s missing
7단계 monitoring
Which are the most active stakeholders?
What do they like the most/least?
Which goals are achieved & which are not?
8단계 lessons learned
Which useful insights can be transferred into future
activities/projects?
Which problems did we run into?
Ask stakeholder feedback about their ‘experience’
Evaluation of efforts vs. resources
9단계 grwoing ecosystem : Let it g(r)o(w)!
Why are people quitting?
Expectation management
Bring a friend
DIY
Sparkling apple (ambassadors)
4. 리빙랩 운영과정과 Engagement Process관계
5. 스테이크 홀더 Engagement를 돕는 도구들
(1) stakeholder matrix
(2) power vs. Interest Matrix
High power, highly interested people (Manage Closely): you must fully engage these people, and make the greatest efforts to satisfy them.
High power, less interested people (Keep Satisfied): put enough work in with these people to keep them satisfied, but not so much that they become bored with your message.
Low power, highly interested people (Keep Informed): adequately inform these people, and talk to them to ensure that no major issues are arising. People in this category can often be very helpful with the detail of your project.
Low power, less interested people (Monitor): again,monitor these people, but don’t bore them with excessive communication.
(3) 툴 box 모음
siscode :