brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 김예림 Jun 19. 2024

진정한 자유는 어떤 감정에도 자애로운 것

인가이드아웃2 리뷰

”예림아, 너는 감정의 이유를 이해해야 편해지는 편이야? “


친구와 통화하다 마음에 훅 들어온 질문.


<응. 그러고보니 딱히 이유를 안다고 편해지진 않지만, 느껴지는 감정의 이유를 나는 생각하고 또 생각하긴 하는 것 같아. 그러면서 성찰이 일어나기도 해.>


“나는 그냥 이 감정이 여기에 있구나. 하고 넘겨버리는 것 같아. 나는 좀 단순하거든.”


부러웠다. 나는 감정의 영향을 많이 받는 타입이다. 섬세하게 느끼고 많이 괴로워하기도 한다. 자신의 감정을 알아차리고 흘려보내기 위해 명상 수행을 한다. 그게 자연스럽게 된다는 친구가 어른스럽게 느껴졌다.


“인사이드 아웃 2 봤니? 나는 두 번이나 봤어. 예림이한테 도움이 많이 될 거야. 나는 보면서 나를 복합적으로 이해하는 데 도움이 많이 됐거든.”


그 길로 영화를 보러 갔다. 인사이드아웃 1도 나의 최애 영화 중 하나다. 주인공 라일리가 사춘기에 도달하면서, 그녀의 컨트롤타워에도 새로운 감정들이 등장한다. 그중의 메인은 anxiety, 불안이다.


불안은 “미래를 대비”한다는 명목으로 많은 것들을 한다. 말과 행동이 빠르고 과잉, 과장되어 있다. 불안이 등장하면서 라일리는 미래에 대한 온갖 경우의 수를 상상하기도 하고, 그에 대비하느라 많은 행위들을 실천에 옮기기도 한다. 그러느라, 자기 자신을 잃어버린다.


원형적 감정인 기쁨, 슬픔, 분노, 까칠, 소심한 감정들과 달리, 복합감정으로 등장한 불안, 부럽, 따분, 당황스러운 감정들은 처음에 연합에 실패하고 대립한다. 더 나은, 더 좋은 것이 무엇인지를 찾고 취사선택하는 구별심이 등장한다. 좋지 않은 것은 기억의 저편으로 보내버린다. 아주 어릴 적부터 라일리의 컨트롤타워에서는 이런 일들이 관행적으로 일어나고 있었다. 좋은 기억으로 점철된 그녀의 신념은 “나는 좋은 사람이야”라는 정체성을 만들어냈다.


불안은 대비하고 준비하는 감정으로 만든 기억을 정체성에 더하고 또 더했다. 그렇게 형성된 라일리의 신념은 불안이 예상한 것과 달리 “난 부족해”라는 정체성으로 빚어졌다. 부족한 자신을 채우기 위해 라일리는 머리를 염색하고, 연습을 더 하고, 타인의 시선을 의식하며 더 해야 할 것 같다고 느껴지는 행위를 더하고 또 더했다. 자신을 좋은 사람이라고 느끼게 했던 어린 시절 친구들, 좋아하던 가수 등과는 멀어져 버렸다.


끝내 불안에 사로잡혀 뭐가 뭔지 모를 감정의 소용돌이 끝에, 다시 컨트롤센터로 돌아온 원형감정들은 불안이 만든 신념, “나는 부족해”를 꺾고 혼란을 겪는 라일리의 자아를 꼭 끌어안았다. 좋은 기억들과 부끄럽거나 아쉽고 아픈 기억들이 뒤섞여 다양하고 풍성한 자아가 형성됐다.  그러면서 라일리의 감정들은 연대하고 화합하고, 통합됐다.


진정한 자유란, “어떤 나” 앞에서도 자애로운 것이다. 살면서 우리는 수많은 부끄러움에 직면한다. 통렬하게 자신을 비판할 때마다 불안하고, 부끄럽고, 자괴감에 빠질 때도 많다. 내가 나의 인간성을 검열하는 엄정한 심판대에서 자애로울 수 있다면 건강하게 통합된 자아를 만날 수 있다. 나에게는 참을 수 없을 만큼 부끄럽고 숨기고 싶은 기억일지라도, 추억할머니가 회상하는 기억이 되면 “그땐 그랬지 “ 하고 넘길 수 있는 성격의 것이 된다.


어떤 감정을 느꼈을 때 내가 끈덕지게 감정을 마주하고 감정을 느끼는 나를 탐색했던 것은, 어떠한 감정을 느끼는 나이더라도, 끝까지 끌어안기 위함이었다. 그리고 감정의 뿌리까지 이해하고 끌어안아주는 시간이 쌓여서 나를 이해하고 깊이 사랑하게 되었다.


수많은 감정들은 입을 모아 말한다.

“라일리가 행복하기를 바라.”


그러나 감정들과 관계없이, 라일리는 존재 자체로, 감정을 느끼고 알아차릴 수 있는 주체로서 온전하다. 그

모든 것들이 이 온전한 존재의 일부라는 것을 알아차리는 것만으로, 우리는 그저 행복하고 감사할 수 있다. 풍요로운 지복이다.


_______


"Yelim, do you feel more at ease when you understand the reasons behind your emotions?"


It was a question from a friend during a phone call that struck a chord with me.


<Yes, I suppose so. Although knowing the reason doesn’t necessarily make me feel better, I do tend to think and rethink the reasons behind my feelings. It often leads to self-reflection.>


"I think I just acknowledge my emotions and move on. I’m kind of simple that way."


I felt envious. I am someone who is deeply affected by my emotions. I feel them intensely and often suffer because of them. To notice and let go of my emotions, I practice meditation. It felt mature that my friend could do it naturally.


"Have you seen Inside Out 2? I’ve watched it twice. I think it could really help you. It helped me understand myself in a more complex way."


So, I went to watch the movie. Inside Out 1 is one of my favorite movies. As the main character, Riley, enters adolescence, new emotions appear in her control tower. Among them, the main one is anxiety.


Anxiety does many things under the guise of "preparing for the future." It acts and speaks quickly, excessively, and exaggeratedly. With anxiety’s arrival, Riley imagines all sorts of future scenarios and takes many actions to prepare for them. In doing so, she loses herself.


Unlike the primary emotions of joy, sadness, anger, fear, and disgust, the complex emotions such as anxiety, envy, boredom, and embarrassment initially fail to unite and instead clash. They seek out and choose what is better or superior. Bad memories are sent to the back of the mind. From a very young age, such processes have been customary in Riley's control tower. Her belief, built on good memories, formed the identity of "I am a good person."


Anxiety, by creating memories through preparation and planning, added more to her identity. However, contrary to what anxiety anticipated, Riley’s belief that “I am good” transformed into an identity of “I am not enough.” To fill this perceived inadequacy, Riley dyed her hair, practiced more, and engaged in activities she felt she should do, always conscious of others’ perceptions. She drifted away from childhood friends and favorite singers who once made her feel good about herself.


Ultimately, overwhelmed by anxiety and lost in a swirl of emotions, the primary emotions returned to the control center. They embraced Riley’s identity, formed by anxiety's belief of “I am not enough,” and enveloped her struggling self. Diverse and rich identities emerged, blending happy memories with embarrassing, regretful, and painful ones. Riley’s emotions united, harmonized, and integrated.


True freedom is being compassionate towards oneself in any situation. In life, we face many moments of shame. We often feel anxious, ashamed, and despondent when harshly criticizing ourselves. If we can be compassionate on the stern judge’s stand that scrutinizes our humanity, we can meet a healthily integrated self. Even memories that are unbearably shameful and hidden from others can become “those were the days” when reminisced by the wise old lady of memories.


When I felt certain emotions and persistently confronted and explored them, it was to embrace myself to the end, no matter the emotion. Through time spent understanding and embracing the roots of my emotions, I came to understand and deeply love myself.


All the emotions unanimously say,

“We wish Riley to be happy.”


But regardless of the emotions, Riley is whole in her very existence, as a subject who can feel and recognize emotions. Realizing that all these are parts of this whole existence allows us to simply be happy and grateful. It is abundant bliss.

매거진의 이전글 전생을 불사르고 두려움을 태웠다
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari