호주 테솔 프로그램의 마지막날, 리플렉션 reflection을 하며 그 동안의 소감을 나누는 시간이다. 호주 학교를 방문하고 내 머릿속에 기억에 남은거 한 가지를 말하라는데 나는 스크랩북scrapbook이라고 말했다. 교과서가 있는건 수학과 읽기인데, 교과서가 없는 과목은 아이들이 탐구활동을 한 것, 혹은 수업중 활동자료, 학습지 등등을 스크랩북에 붙여가며 정리한다. 그런데 아이들이 한 걸 보면 대체로 그냥 풀칠해서 붙여놓기만 한 게 아니라, 아주 정성을 들여서 꾸며놓는다.
※[참고] 호주의 지역과 학교마다 다를 수 있음. 본인의 주관적인 입장에서 바라본 느낌이므로 일반화가 아님
안정된 학급 분위기
호주의 학교에서 가장 눈에 띄었던 것은 차분하고 안정되어있으며, 제멋대로 행동하는 아이들이 없다는 점이었다(예외를 제외하고). 참관을 갔었던 학교가 3군데 인데, 갔던 곳이 레벨이 높은 학교이었을 수도 있다. 서양문화가 개인영역personal space에 대한 의식이 철저해서인지 아이들끼리 서로 타인에게 손을 대지 않는다. 그러다보니 몸을 구르며 장난하고 그런 것은 볼 수 없다. 물론 정이 없다고 할 수도 있지만 요즘처럼 학교폭력에 민감한 시기에 차라리 저런 문화를 본따오는게 더 나을 수도 있다는 생각이 들었다.
아이들 책상 아래는 서랍이라기 보단 사물함이라고 불러야 할 만큼 큰 박스가 붙어있다. 거기에 각종 학습용품들을 넣어놓는데, 이것이 참 좋아보인다. 아이들이 사물함에 간다며 과도하게 왔다갔다 하는 일이 없기 때문이다.
아이들은 대체로 선행학습이 안되어있어서 수업시간 활동에 진지한 편이다. 대체로 처음 해보는 활동인 듯 하게 아이들이 진지하게 생각해가면서 하는 모습을 볼 수 있다.
보조교사, 개별지도
내가 교생실습을 했던 학교는 3,4학년 복식학급이었다. 그래서인듯 한데, 한 교실에 도우미 교사들이 있었다. 상주하는 건 아니고 필요한 수업, 필요한 때 들어와서 보조교사 역할을 한다. 리딩지도 시간에는 아이들을 그룹으로 나누어 학부모 보조교사가 개별지도를 한다. 그리고 과학이나 미술처럼 학습도구를 사용하는 시간에도 보조교사가 도와준다. 야외활동이나, 학습 부진아를 개별 지도해 주러 보조교사가 함께하기도 한다. 우리 반의 경우 페루에서 이민온지 얼마 안된 아이는 영어를 이해하지 못해 수업을 따라잡는게 어렵다. 이 아이에게 간헐적으로 보조교사가 함께하고, 그렇지 않을 경우는 타블렛을 이용해 개별활동을 한다.
스트레스 없는 공부
내가 갔던 시기에 지역사회에서 mini-festival 행사가 있었다. 학교에서는 mini-scientist(과학), mini-writers(글쓰기), mini-thinkers(디자인)이런 행사에 참여중이었다. 행사에 참여하는 학급에서는 하루 일과가 이 행사를 준비하는 것으로 돌아가고있었다. 내가 참관했던 고학년 학급은 과학탐구대회를 하고 있었다. 아이들이 자유탐구 주제를 정하고, 실행해가는 과정을 스크랩북에 정리하고 있었다.
호주의 부모들의 교육에 최고 관심사는 스포츠 활동이라고 하듯이, 호주는 선행학습은 물론이고 아이에게 공부에 크게 부담주지 않는 듯 하다. 대신 부모들은 아이의 스포츠 활동에 관심을 쏟는다고 한다. 학교도 물론 딱딱한 지식을 주입하려는 분위기는 아니었다. 주로 자유롭게 발표하고, 활동하고 그런 방식으로 수업하나 그렇다고 아이들은 절대 무질서하지 않다.
공부인듯 아닌듯
말한 것 처럼 스크랩북이 가장 인상에 남는데 반드시 이게 좋아서가 아니라 우리나라에서 겪어보지 못한 것이기 때문이다. 학습자 중심으로 아이들이 활동을 하며 배운다라는 좋은 취지가 있긴 하지만, 이게 마냥 좋지만도 않아 보인다. 아이들이 하는 활동을 가만 들여다보면 주로 스크랩북을 꾸미고 정리하는데만 치중한 것 처럼 보이는 것도 있다. 정리정돈하는 성실성을 키워준다는 점에서 도움이 될 것같다. 그런데 잘못 흐르면 학습 핵심 없이, 주변만 맴도는 수가 생길 수도 있다.
요즘은 학습자중심, 활동중심이 트랜드인 시대이다. 유투브를 봐도 그렇고, 많은 사람들이 선생님은 적게 말하고 학습자들이 활동을 많이 해야 사고력, 창의성이 발달되는등 말을 하지만, 여기에는 문제점도 존재한다. '아이들이 공부하는 기계인가, 그저 살아가는데 필요한 것만 알면 되지.' 이렇게 생각한다면 스트레스 없이 공부하는 그 곳의 문화가 좋다. 그런데 어릴적 부터 기초학력을 중요하게 생각한다면, 그런 학습문화가 별로 도움이 안 될 것이다. 아무리 생각해도 사고력과 창의성은 기초학력 없이는 도달하지 못할 것 같다.
짦은 기간 동안의 참관인지라 첫인상 중심으로 이야기를 풀어보았다. 장기간 지내면서 보는 시각은 또 다를 수도 있을 것 같다. 그땐 몰랐지만 지금에서 되돌아보니, 한번 더 가서 제대로 더 배워보고 싶다는 생각이 든다.
On the final day of the Australian TESOL program, we had a reflection session in which we shared our overall impressions of the experience. We were asked to mention one thing that particularly stayed in our minds after visiting Australian schools. My answer was the scrapbook.
In Australian classrooms, textbooks are mainly used for subjects such as mathematics and reading. However, for subjects without textbooks, students compile their learning through scrapbooks. These scrapbooks contain records of inquiry-based activities, worksheets, and materials used during lessons. What impressed me most was that students did not simply paste materials into their books; instead, they carefully and creatively decorated each page with great effort and pride.
※ Note: This observation is based on my personal experience, and educational practices may vary depending on the region and the school. This reflection should not be generalized.
One of the most striking aspects of Australian schools was the calm and stable classroom atmosphere. In general, students did not behave disruptively or act out of control (with a few exceptions). I visited three different schools, and it is possible that they were relatively high-performing schools. Perhaps due to Western cultural values that emphasize personal space, students rarely touched one another. As a result, rough physical play or excessive teasing was hardly observed.
While some might interpret this as a lack of emotional closeness, in an era when school violence is a serious concern, I felt that adopting such a culture could be beneficial. Another notable feature was the storage space attached beneath each desk. Rather than a simple drawer, it resembled a personal locker where students kept their learning materials. This reduced unnecessary movement around the classroom, as students did not need to leave their seats frequently.
Students generally did not engage in extensive pre-learning, which made them more focused and sincere during class activities. Many tasks appeared to be new to them, and they approached each activity thoughtfully and seriously.
The school where I completed my teaching practicum had a combined Year 3 and Year 4 class. Perhaps for this reason, teaching assistants were available in the classroom. They were not permanently stationed but joined lessons when support was needed. During reading sessions, students were divided into small groups, and parent volunteers assisted with individualized instruction.
Teaching assistants also supported classes such as science and art, where various tools and materials were used. They sometimes accompanied students during outdoor activities or provided one-on-one support for students who struggled academically. In our class, one student who had recently immigrated from Peru had difficulty understanding English and keeping up with lessons. This student occasionally worked with a teaching assistant, and when support was unavailable, used a tablet for individualized learning activities.
During my visit, a local mini-festival was being held in the community. The school participated through activities such as mini-scientists, mini-writers, and mini-thinkers. For participating classes, the entire school day revolved around preparing for these events. In an upper-grade class I observed, students were conducting a science inquiry project. They selected their own topics, carried out experiments, and documented the entire process in their scrapbooks.
It is often said that Australian parents are most interested in their children’s sports activities. Similarly, schools do not seem to place heavy academic pressure on students, nor do they emphasize advanced pre-learning. Instead, students are encouraged to engage in sports and hands-on activities. Although lessons were activity-based and discussion-oriented, classrooms were by no means chaotic. Students were active yet well-organized.
As mentioned earlier, the scrapbook left the strongest impression on me—not necessarily because it was superior, but because it was something unfamiliar in my own educational experience. While learner-centered and activity-based education has many positive intentions, it does not always appear entirely effective.
When observing students closely, it sometimes seemed that they were more focused on decorating and organizing their scrapbooks than on deeply engaging with the learning content itself. On the positive side, this approach may help cultivate diligence and organizational skills. However, if not carefully guided, learning risks becoming superficial, circling around activities without grasping core concepts.
In today’s educational landscape, learner-centered and activity-based instruction is widely promoted. Many educators argue that when teachers speak less and students engage more actively, critical thinking and creativity naturally develop. However, this approach also has its limitations.
If one believes that children do not need intensive academic training and should simply acquire practical life skills, then the stress-free learning culture I observed may seem ideal. On the other hand, if foundational academic skills are considered essential from an early age, such a learning environment may appear insufficient. In my view, higher-order thinking and creativity cannot be fully developed without a solid foundation of basic academic knowledge.
Because this reflection is based on a relatively short observation period, it primarily captures my first impressions. My perspective might change if I were to stay longer and experience the system more deeply. Looking back now, I find myself wanting to return once more—not just to observe, but to truly learn and understand the educational philosophy behind what I saw.
필요하다면