brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 뚜잉뚜잉 Feb 12. 2020

수의사가 읽어주는 외국 수의학 저널 #17 심장사상충

심장사상충

취미 삼아 수의사가 적어놓는 외국 수의학 채널들의 이야기


심장사상충 질환이란?(정의)

심장사상충 질환은 매우 중요하고, 반려동물이 잠재적으로 목숨을 잃을 수 있는 질환입니다. 이것은 심장사상충에 의해서 나타나는데, 심장사상충은 심장, 폐등의 혈관에 관련된 곳에 생존하며, 반려동물들에게 심각한 폐질환, 심부전, 그리고 몸의 여러 장기들에 손상을 줍니다. 심장사상충 질환은 강아지, 고양이, 페릿 등에 영향을 미치지만, 다른 포유류들 늑대, 코요테, 바다사자 등에도 생존하며, 아주 희박하지만 사람에게서도 생존합니다. 코요테나 여우들(우리나라는 들개, 길고양이들)이 도시 주변에 살기 때문에, 이들이 아주 중요한 심장사상충의 보인자들(심장사상충을 가지고 있는 집단)입니다.


: 개는 심장사상충의 자연 숙주인데, 이는 심장사상충이 개의 몸속에서 성장하고, 번식한다는 것입니다. 만약에 치료하지 않으면, 심장사상충의 숫자는 증가하고, 수백만 마리가 개의 몸속에서 생존할 수 있습니다. 심장사상충 질환은 심장, 폐, 동맥에 아주 오래가는 손상을 남기게 되고, 기생충이 없어진 다음에도 심장사상충에 걸린 개의 건강과 삶의 질에 아주 심각한 영향을 줍니다. 그래서 예방이 가장 중요하며, 만약에 치료가 필요하다면 가능한 빠르게 하는 것이 중요합니다.


고양이: 심장사상충의 고양이 감염은 개의 감염과는 다릅니다. 고양이는 심장사상충의 자연 숙주가 아니므로, 대부분의 심장사상충들은 성체기까지 살지 못합니다. 심장사상충에 감염된 고양이에게서는 적은 수의 심장사상충만이 검출되며, 심장사상충에 감염된 많은 고양이들은 성체를 가지고 있지 않습니다. 하지만 이 뜻은 고양이의 사상충 진단이 어렵고, 완전하게 성숙하지 않은 심장사상충도 HARD(심장사상충에 의한 호흡기 증후군)라고 불리는 심각한 손상을 줄 수 있다는 것입니다. 게다가 개에서 사용되는 심장사상충 약은 고양이에게서 사용하지 못하기 때문에, 고양이에게서는 예방만이 유일한 대책입니다.


심장사상충은 어떻게 걸리나요?(감염)

모기는 심장사상충의 생활사에서 아주 필수적인 역할을 합니다. 야생동물이나 개의 몸에 생존하는 암컷 심장사상충은 미세 사상충이라는 새끼를 생성합니다. 미세 사상충은 혈관을 순환할 수 있습니다. 모기가 심장사상충에 감염된 동물을 흡혈할 때 미세 사상충이 따라나가고, 10에서 15일 정도가 넘으면 이 미세 사상충들은 감염력을 갖게 됩니다. 이 심장사상충을 가지고 있는 모기가 개나 고양이 혹은 야생동물을 흡혈하게 되면, 이 사상충들은 피부로 나와, 모기에 의한 상처를 통해서 새로운 숙주로 들어가게 됩니다. 새로운 숙주에서 사상충들은 성숙하여 성체기가 될 때까지 대략 6개월이 소요됩니다. 한번 성숙되면, 심장사상충은 5~7년을 개에서, 2~3년을 고양이게서 살 수 있습니다. 심장사상충들이 오랜 기간 살기 때문에, 매해 모기가 있는 계절에는 심장사상충에 걸리는 반려동물들이 증가할 수 있습니다.  


심장사상충증의 증상은 어떤 것이 있나요?(증상)

초기에는 많은 강아지들이 증상이 없거나 거의 보이지 않습니다. 감염이 지속될수록, 더 많은 증상들이 나타나게 될 것입니다. 아주 심하게 감염된 개들의 경우, 임상증상이 나타나게 됩니다.

심장사상충의 증상은 아주 약한 기침, 운동을 하기 싫어하고, 약간의 움직으로도 피곤해하며, 식욕이 떨어지고, 체중이 빠집니다. 심장사상충 질환이 진행되면, 반려동물들은 심부전이 나타나고, 복수에 의해서 복부가 부풀어 오릅니다. 많은 양의 심장사상충에 감염된 아이들은 갑자기 혈관을 막아, 심혈관 허탈이라는 목숨을 위협하는 증상이 나타날 수 있습니다. 이런 증상을 Caval syndrome이라고 하는데, 갑자기 숨쉬기 힘들어하고, 창백해지고, 그리고 검은색 혹은 갈색의 오줌을 누게 됩니다. 이 경우, 적절한 수술적인 처지 없이는 예후가 아주 나쁩니다.


우리 아이가 감염될 위험요소들은 어느 정도인가요?(위험)

여러분의 동네에서 심장사상충에 의한 문제들이 보이지 않더라도 많은 요소들이 고려되어야 합니다. 여러분이 생각하는 것보다 여러분 사회에서 심장사상충 질환이 많다는 것을 아셔야 합니다. 그리고 심장사상충은 지속적으로 새로운 지역에 펼쳐집니다. 들개들이나 예방을 하지 않는 개들, 특정 야생동물들이 심장사상충의 보인자가 될 수 있습니다. 모기들은 바람에 의해서 먼 거리를 이동하고, 개들의 지역 이동에 역시 심장사상충이 퍼지는 것에 일조합니다.

심장사상충 질환은 50개 주(미국 기준,우리나라는 전국에 다 있습니다.)에 모두 진단되어 왔고, 그 위험 요소도 예측하기 어렵습니다. 기후적인 변화 요소부터 야생동물 등이 감염률이 매해 달라지는 원인입니다. 그리고 모기는 실내나 실외 모두 존재하기 때문에 반려동물은 위험할 수 있습니다.






이러한 이유에서, 미국 심장사상충 협회는 "12를 생각하세요"를 추천합니다 :

1) 매 12개월에 한 번씩 심장사상충 검사를 하세요(매년 심장사상충 검사를 해주세요)

2) 1년에 12번 예방을 해주세요 (매달 심장사상충 예방을 해주세요)   


심장사상충 진단에서 알야 할 것은?(진단)

심장사상충 질환은 매우 중요하고, 점진적인 질환입니다. 더 빠르게 발견될수록 반려동물이 회복될 기회가 많습니다. 개나 고양이에게서 초기 단계의 증상들이 없거나 혹은 아주 드물기에, 수의사가 하는 검사가 매우 중요합니다. 검사는 반려동물의 아주 소량의 피로 가능하며, 이 피에 존재하는 심장사상충의 단백질을 찾아냅니다. 수의사 선생님들이 병원에서 곧바로 테스트를 할 수도 있지만, 진단검사 연구소에 보낼 수도 있습니다.

두 경우 모두, 검사 결과는 빠르게 받을 수 있습니다. 하지만 만약에 양성반응(심장사상충 단백질이 검출될 경우) 더 많은 검사들이 필요할 수 있습니다.



언제 검사해야 하나요?

개와 고양이의 검사시기와 절차가 다릅니다. 개의 경우, 모든 개들은 매해 검사를 받아야 합니다. 그리고 이것은 예방을 하러 왔을 때, 할 수 있습니다.


가이드라인:

 . 7개월 이하의 강아지들은 심장사상충 검사 없이 예방을 시작할 수 있습니다.(양성 판정이 나오는데 6개월이 걸리기 때문입니다. 위의 심장사상충 감염 시에 6개월 정도 개의 몸에서 산다고 했어요) 하지만 첫 방문 후 6개월이 지난 후에 테스트를 해야 하고, 또 6개월 후 혹은 해마다 테스트를 통해서 심장사상충에 걸려있지 않은지 봐야 합니다.


. 7개월 이상의 성견 혹은 예방을 하지 않은 아이들의 경우 심장사상충 예방 전에 검사를 할 필요가 있습니다. 역시 6개월에서 12개월 정도 간격에 재검사가 필요하며, 매년 검사가 필요합니다.


. 만약에 심장사상충 예방에 간격(한 달 이상 하지 않았을 경우)이 있다면 즉시 검사가 필요하며, 역시 6개월에서 12개월 내 재검사가 필요하고, 매년 검사가 필요합니다.


심장사상충 예방을 잘하고 있더라도, 이 예방이 잘 작동하고 있는지 확인하기 위해서 매년 심장사상충 검사가 필요합니다. 심장사상충 약은 매우 효과적이지만, 여전히 감염될 수도 있습니다. 만약에 당신이 매달 하는 예방을 못하거나 혹은 늦게 했다면, 이는 당신은 당신의 개가 보호받지 못하게 내버려 둔 것입니다. 당신이 추천해주는 약을 사용했더라도, 당신의 개가 구토를 통해서 심장사상충 약을 토해버리거나, 발라져 있는 곳을 문지를 수 있습니다. 심장사상충 예방약은 아주 효과적이지만, 100%는 아닙니다. 만약에 당신이 심장사상충 검사를 하지 않는다면 당신은 당신의 개가 치료가 필요한지 모를 것입니다.


검사에서 양성이 나오면 어떻게 하나요?(치료)

아무도 자신의 개가 심장사상충에 걸렸다는 이야기를 듣는 것을 원하지 않을 것입니다. 하지만 희소식은 대부분의 감염은 성공적으로 치료할 수 있다는 것입니다. 치료의 목표는 당신의 개가 만약에 증상을 보이면, 증상을 먼저 안정화시키고, 치료의 부작용을 최소화하면서 심장사상충 성체와 미성숙체를 죽이는 것입니다.

치료의 과정은 이러합니다.

. 진단 먼저 진단을 확실하게 해야 합니다. 항원검사에서 양성이 나왔다면, 다른 추가적인 다른 검사들을 합니다. 왜냐하면 심장사상충의 치료는 복잡하고, 비용이 많이 들기 때문에, 당신의 수의사는 치료가 정말로 필요한지 확인할 것입니다.


. 운동 제한 : 운동 제한은 활발한 강아지들을 키우는 보호자님들이 시행하기 정말 어려울 수 있습니다. 하지만 심장사상충을 확진받은 강아지들은 일상적인 운동 제한이 필요한데, 이는 신체적인 움직임이 심장사상충이 폐나 심장에 손상을 줄 수 있기 때문입니다. 증상이 심할수록 강아지의 움직임이 적어야 합니다.


. 질환의 안정화: 실질적인 심장사상충 치료 전에 당신의 강아지의 건강상태가 치료제 적합하도록 안정되어야 합니다. 심장사상충 질환이 아주 심각하거나, 혹은 다른 심각한 질환을 앓고 있는 경우, 이 과정은 몇 달이 걸릴 수도 있습니다.


. 치료: 수의사분이 아이가 치료를 받을 만큼 안정화되고 준비가 됐다고 생각이 되면, 수의사분이 몇 가지 과정이 존재하는 치료 프로토콜을 추천할 것입니다. 미국 심장사상충 학회는 이에 대한 가이드라인을 가지고 있습니다. 임상증상이 약한 , 예를 들어 기침이나, 운동을 안 하는 것이 약할 경우, 치료의 성공률은 높습니다. 심각한 상태의 질환 역시 성공적으로 치료될 수 있지만, 합병증의 가능성 역시 큽니다. 임상증상의 심각성과 심장사상충 질환의 심각성은 항상 일치하지 않는데, 아주 많은 심장사상충을 가지고 있는 개들도 증상이 없거나, 초기 증상만 나타낼 수 있습니다.  


. 성공에 대한 검사: 치료 이후 대략 6개월 후에 수의사분이 모든 심장사상충이 제거되었는지 알기 위해서 검사를 진행할 것입니다. 다시 심장사상충에 걸리는 것을 막기 위해서 지속적이고 정기적인 예방과 검사가 요구됩니다.


오늘은 심장사상충에 대해서 적어봤습니다.

이번 자료는 심장사상충 사회라고, 미국에서 꽤 저명한 단체의 저널을 가져와봤습니다. 한국은 2009년에 메타데이터 논문이 존재하는데, 실내 외견, 군견 모두 합쳐 40% 정도의 감염률을 보입니다. 엄청 높은 감염률이죠. 미국처럼 코요테나 여우에 의해서 전파되지는 않겠지만, 늘어나는 유기견들, 들개들을 볼 때, 절대 우리나라는 심장사상충에 안전지대는 아닙니다. DMZ 주변의 너구리나 야생동물들에서도 검출되는 경우가 많습니다. 실제로 학부시절 해부체에서 어마어마하게 많은 심장사상충을 봤던 기억이 있습니다.

진료를 보다 보면 우리 집에는 모기가 없다고, 심장사상충에 소홀하신 분들을 많이 만납니다. 저는 그때마다 어떻게 해야 할지 잘 모르겠더라고요. 사실은 모기는 안 보이는 거지 멸종한 것은 아니기에, 여기서 이야기하는 것처럼 매달 예방해주시고, 적어도 1년에 한 번 정도는 검사해주시는 게 좋습니다. 저 같은 경우에는 처음 심장사상충 예방을 하면서 이 건 사료처럼 고정비용이니 꼭 해주시라고 합니다.

고양이도 안심할 수 없어요. 심지어 고양이들은 치료제도 없잖아요.

심장사상충 예방하시는 거 까먹지 마시고, 꼭 해주시길 바랍니다. 심장사상충 예방 날짜를 매달 기록하고, 그 날짜에 꼭 맞춰주세요. 병원에서 주시는 수첩이나, 어플리케이션 등을 활용해보세요 수의사, 그리고 집사의 입장에서 늘 강조 해도 지나치지 않은 것 같습니다.





#출처: https://www.heartwormsociety.org/heartworms-in-dogs



What is heartworm disease?

Heartworm disease is a serious and potentially fatal disease in pets in the United States and many other parts of the world. It is caused by foot-long worms (heartworms) that live in the heart, lungs and associated blood vessels of affected pets, causing severe lung disease, heart failure and damage to other organs in the body. Heartworm disease affects dogs, cats and ferrets, but heartworms also live in other mammal species, including wolves, coyotes, foxes, sea lions and—in rare instances—humans. Because wild species such as foxes and coyotes live in proximity to many urban areas, they are considered important carriers of the disease.

Dogs. The dog is a natural host for heartworms, which means that heartworms that live inside the dog mature into adults, mate and produce offspring. If untreated, their numbers can increase, and dogs have been known to harbor several hundred worms in their bodies. Heartworm disease causes lasting damage to the heart, lungs and arteries, and can affect the dog’s health and quality of life long after the parasites are gone. For this reason, prevention is by far the best option, and treatment—when needed—should be administered as early in the course of the disease as possible.

Cats. Heartworm disease in cats is very different from heartworm disease in dogs. The cat is an atypical host for heartworms, and most worms in cats do not survive to the adult stage. Cats with adult heartworms typically have just one to three worms, and many cats affected by heartworms have no adult worms. While this means heartworm disease often goes undiagnosed in cats, it’s important to understand that even immature worms cause real damage in the form of a condition known as heartworm associated respiratory disease (HARD). Moreover, the medication used to treat heartworm infections in dogs cannot be used in cats, so prevention is the only means of protecting cats from the effects of heartworm disease.






How is heartworm disease transmitted from one pet to another?


The mosquito plays an essential role in the heartworm life cycle. Adult female heartworms living in an infected dog, fox, coyote, or wolf produce microscopic baby worms called microfilaria that circulate in the bloodstream. When a mosquito bites and takes a blood meal from an infected animal, it picks up these baby worms, which develop and mature into “infective stage” larvae over a period of 10 to 14 days. Then, when the infected mosquito bites another dog, cat, or susceptible wild animal, the infective larvae are deposited onto the surface of the animal's skin and enter the new host through the mosquito’s bite wound. Once inside a new host, it takes approximately 6 months for the larvae to mature into adult heartworms. Once mature, heartworms can live for 5 to 7 years in dogs and up to 2 or 3 years in cats. Because of the longevity of these worms, each mosquito season can lead to an increasing number of worms in an infected pet.







What are the signs of heartworm disease in dogs?

In the early stages of the disease, many dogs show few symptoms or no symptoms at all. The longer the infection persists, the more likely symptoms will develop. Active dogs, dogs heavily infected with heartworms, or those with other health problems often show pronounced clinical signs.

Signs of heartworm disease may include a mild persistent cough, reluctance to exercise, fatigue after moderate activity, decreased appetite, and weight loss. As heartworm disease progresses, pets may develop heart failure and the appearance of a swollen belly due to excess fluid in the abdomen. Dogs with large numbers of heartworms can develop a sudden blockages of blood flow within the heart leading to a life-threatening form of cardiovascular collapse. This is called caval syndrome, and is marked by a sudden onset of labored breathing, pale gums, and dark bloody or coffee-colored urine. Without prompt surgical removal of the heartworm blockage, few dogs survive.



How significant is my pet's risk for heartworm infection?

Many factors must be considered, even if heartworms do not seem to be a problem in your local area. Your community may have a greater incidence of heartworm disease than you realize—or you may unknowingly travel with your pet to an area where heartworms are more common. Heartworm disease is also spreading to new regions of the country each year. Stray and neglected dogs and certain wildlife such as coyotes, wolves, and foxes can be carriers of heartworms. Mosquitoes blown great distances by the wind and the relocation of infected pets to previously uninfected areas also contribute to the spread of heartworm disease (this happened following Hurricane Katrina when 250,000 pets, many of them infected with heartworms, were “adopted” and shipped throughout the country).

The fact is that heartworm disease has been diagnosed in all 50 states, and risk factors are impossible to predict. Multiple variables, from climate variations to the presence of wildlife carriers, cause rates of infections to vary dramatically from year to year—even within communities. And because infected mosquitoes can come inside, both outdoor and indoor pets are at risk.

For that reason, the American Heartworm Society recommends that you “think 12:” (1) get your pet tested every 12 months for heartworm and (2) give your pet heartworm preventive 12 months a year.




What do I need to know about heartworm testing?

Heartworm disease is a serious, progressive disease. The earlier it is detected, the better the chances the pet will recover. There are few, if any, early signs of disease when a dog or cat is infected with heartworms, so detecting their presence with a heartworm test administered by a veterinarian is important. The test requires just a small blood sample from your pet, and it works by detecting the presence of heartworm proteins. Some veterinarians process heartworm tests right in their hospitals while others send the samples to a diagnostic laboratory. In either case, results are obtained quickly. If your pet tests positive, further tests may be ordered.




When should my dog be tested?

Testing procedures and timing differ somewhat between dogs and cats.

Dogs. All dogs should be tested annually for heartworm infection, and this can usually be done during a routine visit for preventive care. Following are guidelines on testing and timing:  

Puppies under 7 months of age can be started on heartworm prevention without a heartworm test (it takes at least 6 months for a dog to test positive after it has been infected), but should be tested 6 months after your initial visit, tested again 6 months later and yearly after that to ensure they are heartworm-free.


Adult dogs over 7 months of age and previously not on a preventive need to be tested prior to starting heartworm prevention.  They, too, need to be tested 6 months and 12 months later and annually after that.


If there has been a lapse in prevention (one or more late or missed doses), dogs should be tested immediately, then tested again six months later and annually after that.

Annual testing is necessary, even when dogs are on heartworm prevention year-round, to ensure that the prevention program is working. Heartworm medications are highly effective, but dogs can still become infected. If you miss just one dose of a monthly medication—or give it late—it can leave your dog unprotected. Even if you give the medication as recommended, your dog may spit out or vomit a heartworm pill—or rub off a topical medication. Heartworm preventives are highly effective, but not 100 percent effective. If you don’t get your dog test, you won’t know your dog needs treatment.


What happens if my dog tests positive for heartworms?

No one wants to hear that their dog has heartworm, but the good news is that most infected dogs can be successfully treated. The goal is to first stabilize your dog if he is showing signs of disease, then kill all adult and immature worms while keeping the side effects of treatment to a minimum.


Here's what you should expect if your dog tests positive:  

Confirm the diagnosis. Once a dog tests positive on an antigen test, the diagnosis should be confirmed with an additional—and different—test. Because the treatment regimen for heartworm is both expensive and complex, your veterinarian will want to be absolutely sure that treatment is necessary.


Restrict exercise. This requirement might be difficult to adhere to, especially if your dog is accustomed to being active. But your dog’s normal physical activities must be restricted as soon as the diagnosis is confirmed, because physical exertion increases the rate at which the heartworms cause damage in the heart and lungs. The more severe the symptoms, the less activity your dog should have.


Stabilize your dog's disease. Before actual heartworm treatment can begin, your dog’s condition may need to be stabilized with appropriate therapy. In severe cases of heartworm disease, or when a dog has another serious condition, the process can take several months.




Administer treatment. Once your veterinarian has determined your dog is stable and ready for heartworm treatment, he or she will recommend a treatment protocol involving several steps. The American Heartworm Society has guidelines for developing this plan of attack. Dogs with no signs or mild signs of heartworm disease, such as cough or exercise intolerance, have a high success rate with treatment. More severe disease can also be successfully treated, but the possibility of complications is greater. The severity of heartworm disease does not always correlate with the severity of symptoms, and dogs with many worms may have few or no symptoms early in the course of the disease.


Test (and prevent) for success. Approximately 6 months after treatment is completed, your veterinarian will perform a heartworm test to confirm that all heartworms have been eliminated. To avoid the possibility of your dog contracting heartworm disease again, you will want to administer heartworm prevention year-round for the rest of his life.



이전 06화 수의사가 쉽게 읽어주는 외국 수의학 저널 #18 백신
brunch book
$magazine.title

현재 글은 이 브런치북에
소속되어 있습니다.

작품 선택

키워드 선택 0 / 3 0

댓글여부

afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari