아 맥주 마시기까지 3가지구나
인터뷰를 끝내고 난 후 해야 할 일은 아래와 같이 크게 두 가지입니다.
1. "Thank you" 이메일 보내기: 인터뷰 후 6~8시간 이내
2. "Follow up" 이메일 보내기: 인터뷰 후 business day 10일 경과 시
감사 메일을 보내는 건, 본인의 절박함을 나타내는 신호가 아니라 좋은 비즈니스 매너를 보여주는 것입니다. Thank you 메일을 보내지 않는 지원자는 추후 채용 절차를 고려하지 않는 다는 HR recruiter를 본 적도 있습니다. 또한, interviewer가 복수의 인터뷰를 한 경우라면 본인이 잊히지 않도록 하는 효과적인 방법이기도 합니다. Thank you 이메일에 대한 일반적인 사례는 아래의 예시와 같이 쓸 수 있습니다.
(Subject line) Your name, date/ time interview.
Dear (담당자 이름),
Thank you vrery much for taking the time to see me today. I thoroughly enjoyed our conversation and I am very interested in the role.
I am still very interested in this role (add 2 reasons) and was wondering whether you have any feedback for me at this time, please.
(Add 3 lines reminding them about something positive in the interview OR something that you wish you had mentioned.)
I look forward to hearing from you at your earliest convenience.
Best regards,
(본인 이름)
인터뷰 이후에 약 2주가 경과했을 때에도 별도의 피드백을 받지 못했다면 아래의 예시와 같이 직접 먼저 연락을 해서 문의를 해볼 수도 있습니다.
Hi (담당자 이름),
I hope you are well!
I thought I'd check in as, during our last interview, you mentioned that you'de be making the final recruitment decision for the (포지션 이름) by the end of the last week.
I'm eager to hear when you have an update. And certainly, if I may provide any additional information to support your decision-making process, please feel free to let me know!
Best regards,
(본인 이름)
하지만, 명심해야 할 것은, 인터뷰 이후에 thank you 이메일 혹은 follow up 이메일을 보냈다 하더라도, 구직활동을 멈추지 않고 꾸준히 진행해야 한다는 것입니다. 인생이 늘 그렇듯 본인이 원하는 대로만 흘러가지 않기 때문에, 희망적인 결과만을 기대하며 소중한 시간을 낭비하는 것은 바람직하지 않습니다. 인터뷰 이후에는 해당 인터뷰에 대한 복기를 바로 진행하는 것이 그 결과를 다음 인터뷰에 반영할 수 있도록 다시 연습을 시작하기를 권해드립니다.