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by 현안 XianAn 스님 Aug 02. 2023

영화 스님의 법문: 초월명상(TM)

[토요 선명상]

초월명상(TM)

Transcendental Meditation 

2015년 4월 25일 (토)

https://youtu.be/wdaocS1BEfI                              

받아쓰기 및 번역 김유민

교정 및 감수 현안 스님

***

Good morning, everyone. I apologize for the noise. You notice that for an hour or so, some old lady is standing on her feet and using her juicer to make juice for us for the last hour or so. It's a lot of work. So, a little bit noisy but at least you have some fresh juice a little bit later for lunch.  

굿모닝 여러분. 소음에 대해서 사과드립니다. 한 시간 정도, 어떤 할머니가 주스기로 주스를 만든다고 한 시간정도 서있던 것 알았나요? 이게 일이 많습니다. 좀 시끄럽지만 좀 이따가 점심 때 신선한 주스를 좀 마실 수 있습니다.

What shall we talk about today? Well, meditation is like going to college. You come in and you find out that usually there is a professor who teaches pre-calculus or calculus. Okay? Now you have a person here who spent about 12 years in his life, perfecting his knowledge supposedly to teach. Very elementary concepts, as far as they are concerned. Okay?

오늘은 무슨 얘기를 해볼까요? 음, 명상은 대학에 가는 것과 비슷합니다. 여러분이 대학에 가면 보통 미적분 가르치는 교수를 만납니다. 그렇죠? 이제 학생들을 가르칠만한  지식을 완성하는데 인생의 12년 정도를 바친 사람이 있는 겁니다. 그들에게는 아주 기초적인 개념이죠. 그렇죠?

Meditation is the same exact thing. The qualified teachers, they're qualified to teach beginning meditation, they went through vigorous training. Usually, you know, in our world, we don't allow the monks and nuns to teach unless they’re qualified. They are called Chan Masters because they know how to teach Chan. Of course, you also have people like me who are like grad students. Okay? And we train, we learn how to teach meditation under the guidance of Chan Master. 명상도 똑같습니다. 자격이 되는 선생님들은 초심자 명상을 가르칠 자격이 되는 겁니다. 그 사람들은 혹독한 훈련을 거칩니다. 보통 우리 세계에서는 자격이 되지 않는 한, 비구나 비구니가 가르치는 것을 허락하지 않습니다. 선을 가르치는 방법을 알기 때문에 우리가 선사(禪師)라고 부르는 것입니다. 물론 저같은 대학원생 같은 사람들도 있습니다. 알았나요? 우리는 선사(선을 가르치는 스승님)의 지도 하에서 명상을 가르치는 훈련, 배웁니다.  

Okay? So Chan is, in Buddhism, is very, very advanced form of meditation training. Much more so than anything else. That's why Buddhist Meditation remains the most advanced form of meditation there is in the human realm. 

알았나요? 그래서 선이란, 불교에서는 아주 아주 높은 수준의 명상 수련입니다. 다른 어떤 것보다도 훨씬 더 그렇습니다. 그래서 불교 명상이야말로 인간계에서 존재하는 명상 중 가장 높은 수준으로 남아있는 겁니다. 

You take the example of college in more details, in greater details. You know, once you go into the 100 series as a beginner, then you have a 300 series which is Intermediate. You know there are different levels, Beginner, Intermediate, Advanced and so on. Same thing with meditation. What are those? Those are not just names. You know, there are a lot of meditation classes out there. You meditate for 10 years and you belong to Advanced. Not so in our world, okay? Only Advanced in your mind, not in our mind, okay?

대학의 예를 더 자세히, 아주 자세하게 살펴보겠습니다. 여러분도 알지만, 여러분이 시작할 때 100시리즈로 들어가고나면, 그런다음 중급과정으로 300시리즈를 합니다. 그렇게 초급, 중급, 고급 등 여러 단계가 있습니다. 명상도 같은겁니다. 그게 뭘까요? 그건 그냥 이름이 아닙니다. 바깥 세상에 수많은 명상 교실이 있습니다. 여러분이 거기서 10년간 명상하고, 고급반에 속합니다. 하지만 우리 세상에서는 그렇지 않습니다. 여러분 마음엔 고급반일지 몰라도, 우리 생각엔 안 그렇습니다. 알았나요?

For us, meditation has degrees of attainment. So for beginners, you beginners are called scattered. You cannot concentrate. You're just like a boy right there, yelling his head out. Every time he sees something exciting, he's ‘Oh~~’. Okay. That's called you’re scattered. You have no control over your emotions. You see? He runs around until he exhausts himself and then gets candies and ‘Hey, mom’ that kind of thing. They're helpless. They have no ideas, no clues. You cannot concentrate on the task at hand. Whatever you do, you cannot concentrate at all. You're supposed to work but then you sit there and you think about something else. 

우리에게 명상은 성취 단계가 있습니다. 그래서 초심자는 산만하다고 부릅니다. 집중할 수가 없는 겁니다. 마치 저기서 미친 듯이 소리 지르는 어린아이와 같은 것입니다. 아이는 뭔가 재미있는 것을 볼때마다 “와!” 그럽니다. 그걸 산만하다고 말합니다. 자기 감정에 대한 컨트롤이 없습니다. 이해하나요? 아이는 스스로 지칠때까지 뛰어다니다가, 단걸 찾습니다. 그리고 “엄마!” 뭐 그럽니다. 맞습니다. 속수무책이죠. 아무것도 모릅니다. 당장 하고 있는 일에 집중할 수가 없습니다. 뭘 하든간에 전혀 집중을 할 수가 없습니다. 일을 해야하는데, 그냥 앉아서 생각은 다른데 팔려있습니다. 

Your body is there but your mind is somewhere else. That's called being scattered. You cannot... mind and body at the same place. Okay? So far so good? That's our definition of scattered. That's the first time anyone ever defined scattered? I just defined it for you. Mind and body, same place. Then you're not scattered, okay? For example, you sit in a class and you're texting then it mean your mind is scattered. Okay? All right? Because, you're here but you're thinking of work. You're thinking of, you're thinking... your mind is somewhere else. Okay? So you cannot excel at what you're doing. 

여러분의 몸은 여기 있는데, 마음은 딴 데 가있습니다. 그걸 산만하다고 말합니다. 마음과 몸을 한 곳에 두지 못합니다. 그렇죠? 지금까지 이해했죠? 이것이 우리의 산만함의 정의입니다. 이렇게 산만함을 정의한 사람이 있었나요? 내가 방금 여러분을 위해서 정의해줬습니다. 마음과 몸, 같은 곳. 그러면 산만하지 않은 것입니다. 알았나요? 예로 여러분이 강의실에 앉아서 문자를 주고받는다면, 그건 마음이 산만한 것입니다. 알았죠? 맞나요? 예를 들어 여러분이 여기에 있기는 하지만, 일에 대해서 생각하고 있는 겁니다. 여러분이 생각하고 있는 겁니다. 마음은 다른데 있습니다. 오케이? 하고 있는 일에 탁월해질 수 없는 겁니다. 

Either you're somewhere else, your mind is somewhere else and your body here is worried? Your body here and mind somewhere else, then you're bored. So that's why the first level of beginners is scattered. So you learn meditation techniques in order to bring your mind and body together. You cannot be loose.

여러분이 다른데 있거나, 마음이 다른데 있고, 몸은 여기서 걱정하고 있나요? 몸은 여기, 마음은 다른데 있고, 지루해합니다. 그래서 그런 이유로 초심자의 첫 단계는 흩어져있습니다. 그래서 마음과 몸을 함께 모으기 위해서 명상 기법을 배우는 것입니다. 느슨해질 수 없는 겁니다. 

That’s called monkey mind. It jumps from one topic to next. That’s scattered. Scatteredness. And if you're able to practice the meditation long enough, then you reach the first level, that’s called First Dhyana. That's where your mind and body is temporarily together for the first time in about a split second, okay?

그걸 원숭이 마음이라고 부릅니다. 하나의 주제에서 다음으로 날뜁니다. 그게 산만한 겁니다. 산만함. 그리고 여러분이 충분히 오랫동안 명상을 실행할 수 있으면, 그때 초선이라고 부르는 첫 단계에 도달합니다. 그게 바로 여러분의 마음과 몸이 아주 짧은 순간이나마 처음 일시적으로 함께 있는 곳입니다. 

You can command your mind and body at will to be together. That's First Dhyana. You're able to concentrate on the task at hand for the first time in your life. There’re many ways to get there, okay? You don't need to go through Chan training to get there. You know that? Don't need to. You're wasting your time here. But Chan, what makes Chan different is we have the systematic training to help bring you there. It’s called entering Samadhi. You learn how to enter Samadhi and in the process of progressing through that, eventually you understand how to enter samadhi and why your mind is so scattered. So far so good? Any questions? 

여러분이 원하는대로 마음과 몸에게 같이 있으라고 명령할 수 있습니다. 그게 초선입니다. 생애 처음으로 하고 있는 일에 집중할 수 있습니다. 그곳에 도달할 방법은 많습니다. 알았나요? 반드시 선 훈련을 통해서 가야하는 건 아닙니다. 여러분은 그걸 알았나요? 그럴 필요가 없는 겁니다. 여러분은 지금 여기서 시간 낭비하고 있네요. 하지만 선은, 선이 다른 것은, 우리에게 여러분을 거기 도달하게 해줄 체계적 훈련이 있다는 것입니다. 그걸 삼매에 들어간다고 말합니다. 여러분은 어떻게 삼매에 들어가는지 배우고, 그 과정을 통해서 결국 삼매에 들어가는 방법과 왜 여러분의 마음이 그토록 산만한지 이해하는 겁니다. 지금까지 잘 이해했나요? 질문 없나요?

So the first level, unless, if you practice meditation for 20 years... I've seen such people by the way. The overwhelming majority of people are practicing meditation by the way. 20 years, they're still scattered. Why is that? Because their meditation teachers are still scattered. If your teacher is scattered, he cannot, she cannot teach you how to enter First Dhyana. And you know? The majority of the teachers out there, specially lay teachers are scattered. They’re doing a good thing for society and good thing for you, help calm you down for 10, 20 minutes, sits. But as to developing your concentration power, they cannot. And the purpose of Buddhist Meditation is to develop concentration power.

그러니까 첫 단계, 여러분이 20년간 명상 수행해 온 것이 아니라면… 나는 그런 사람들을 많이 봤습니다. 그런데 압도적인 대다수 사람이 명상 수행을 하는데, 20년이 지나도, 여전히 산만합니다. 왜일까요? 그 사람들의 명상 지도자들이 아직도 산만하기 때문입니다. 여러분의 스승님이 산만하면, 그가, 그녀가 여러분에게 초선에 들어가는 방법을 가르쳐줄 수 없습니다. 아셨나요? 저 밖의 대다수 지도자들, 특히 재가인 지도자들은 산만합니다. 그 사람들은 사회를 위해서 좋은 일을 하고 있고, 그게 여러분에게 좋은 일이지만, 여러분이 앉아서 10분, 20분 차분해지도록 합니다. 하지만 여러분의 집중력을 키우는 건 할 수가 없습니다. 불교 명상의 목적은 집중력을 개발하는 것입니다. 

It's only one goal. Develop concentration power. That's why we meditate. Specially for us professionals, we undergo much more rigorous training in meditation in order to develop concentration faster and better. Okay? So this class here only stops at nine. Ninth samadhi. That's all we hope to do. So any of you reach at ninth samadhi level, you don't need to come to class anymore. Okay? And then you need to move on to something called expert meditation.

그것이 유일한 목적입니다. 집중력을 키우는 겁니다. 그것이 우리가 명상하는 이유입니다. 특히 우리 전문가의 경우, 우리는 더 빨리, 더 나은 집중력을 개발하기 위해서 훨씬 더 혹독한 명상 수련을 거칩니다. 알았나요? 이 수업은 9가 되서야 멈춥니다. 아홉 번째 선정의 단계입니다. 그게 우리 모두가 하길 원하는 바입니다. 그래서 여러분 중 누구든 구정에 도달하면, 수업에 더 이상 안 와도 됩니다. 알았죠? 그때는 전문 명상이라 불리는 걸로 가야하는 것입니다. 

What is expert? We teach the Chan Masters. You can imagine I'm certainly not qualified to do that. That's why we stop at nine. You see? So don't have any misconception, okay? I stop at ninth because I'm not qualified. Any questions? And you know it's a very big deal. There's a lot more involved than you think. I remember 20 years ago when I first started to meditate. You know, 20 years ago, the meditation people learn about is Buddhist Meditation it's called Mindfulness Meditation. Advocated by Dalai-Lama, by Thich Nhat Hanh. Anyone knows Thich Nhat Hanh? 20 years ago. Now they are old and they are dying. So you better to hurry up. 

전문가라는게 뭔가요? 우리는 선사를 가르칩니다. 여러분은 확실히 내가 그럴 자격이 없다고 상상할 수 있습니다. 그래서 우리는 9에서 멈춥니다. 알았나요? 오해하지 마세요. 내가 자격이 없기 때문에서 9에서 멈추는 것입니다. 질문 있나요? 그리고 이게 매우 중요한 일이랍니다. 여러분이 생각하는 것보다 훨씬 더 많은 것이 연관되어 있습니다. 20년 전, 내가 처음 명상을 시작했을 때, 사람들은 마음 챙김이라 불리는 불교 명상을 배웠습니다. 달라이 라마, 틱낫한 스님이 권장했죠. 틱낫한 아시죠? 20년 전이에요. 이제 이들은 나이들었고, 죽어가고 있습니다. 그러니 (그들에게서 배우려면) 서둘러야 합니다. 

And all the great meditation masters are teaching Mindfulness meditations. My teacher? Right there. No mindfulness meditation. He taught Chan, Chinese Chan. You could say Korean Chan, could say Japanese Chan or Zen but you cannot say Vietnamese Chan. Because Vietnamese does not have Chan. Yes. Miss....[Shana: What is Transcendental Meditation?] Transcendental Meditation? [People keep asking me.] Ah, I don't know. What's transcendental in Vietnamese? Anyone? T.M.? T.M. What is it? The Vietnamese does not have that term, so it doesn't matter. Transcendental Meditation is... Okay. I'm biased. Before I give you the answer, please take a grain of salt.

그리고 큰 명상 지도자들은 모두 마음챙김 명상을 가르칩니다. 나의 스승님, 바로 여기 계신, 마음 챙김 명상은 안 가르쳤습니다. 그는 “찬(禪)”을 가르쳤습니다. 중국의 선입니다. 한국의 선이라고도 부를 수 있을 겁니다. 일본의 선 또는 젠이라 해도 되지만, 베트남의 선이라고는 할 수 없습니다. 왜냐하면 베트남에는 선이 없으니까요. [샤나: 초월명상이 뭔가요?] 초월명상이요? [샤나: 사람들이 저에게 계속 물어봅니다] 음, 나는 모르겠네요. 초월이 베트남어로 뭐죠? 누구 없나요? T.M.? T.M. 그게 뭐죠? 베트남에는 그런 용어가 없어서, 상관 없습니다. 초월명상이란… 그러니까… 나는 좀 편견이 있으니까, 내가 답해드리기 전에, 알아서 걸러 들어주세요.

Transcendental Meditation, as far as we Buddhists are concerned, for grad students like me is called false advertising. (People laugh loudly) Again, I'm not qualified. I'm no Chan Master. So you know... please take a grain of salt, okay? Because as far as the Buddhist is concerned, Transcendental Meditation is not transcendental at all. We would not call it Transcendental Meditation. We call it.... We don't have a name for it by the way. It's nothing special to us.  

초월명상이란, 우리 불교인에게 있어서, 나 같은 대학원생에게는 거짓 광고라고 부릅니다. (사람들이 큰소리로 웃는다) 다시 말하지만, 나는 자격이 안 됩니다. 나는 선사가 아닙니다. 그러니까 부디 걸러서 들어주세요. 알았죠? 왜냐하면 불교인에게 초월명상이 전혀 초월적이지 않습니다. 우리는 그걸 초월 명상이라고 부르지 않을 겁니다. 우리한테는 그게 그냥… 부를만한 이름도 없는 것 같습니다. 전혀 특별한 게 아니거든요.

Transcendental, you know what it means? Do you know what Transcendental means? What does it mean? No, it's not abstract. What is Transcendental? [Shana: Isn’t it when you go above ninth samadhi?] Oh, No, no, no. [Shana: No? Okay~] Ninth samadhi, now you're at the level of Chan Masters. You teach beyond nine, you train the Chan Masters. You train them to become Chan Masters. Okay? That’s what I heard. Myself, this morning, yeah. 

초월적이라면, 그게 무슨 뜻인지 아나요? 초월적이란 것이 무슨 의미인지 아나요? 무슨 뜻일까요? 아니, 이건 추상적이지 않습니다. 초월적인게 뭔가요? [샤나: 이게 구정을 넘어서 갈 때 아닌가요?] 오! 아니 아니 아니에요. [샤나: 노? 에이 알았어요] 구정, 그러면 여러분이 선사의 수준에 있는 겁니다. 여러분이 가르치는 게 구정을 넘으면, 선사를 훈련하는 겁니다. 사람들이 선사가 되도록 훈련하는 겁니다. 알았나요? 내가 듣기론 그래요. 오늘 아침에 직접 듣기론…

Okay, so what is Transcendental? Transcendental means what? What are you transcending? Huh? What are you transcending? [Audience: Trying to get somewhere.] You're trying to get somewhere. You transcending what? What? [Shana: Your Samadhi level?] You transcending what? [Shana: Yourself] Very good. What is yourself? What's another word for yourself? [Shana: Evil!] You ask me? Okay? Again, do not get offended. I'm just very opinionated. 

자, 그래서 초월적이란 뭡니까? 초월적이란 무슨 뜻일까요? 무엇을 초월합니까? 네? 뭘 초월하려는건가요? [청중: 어딘가에 도달하기 위해서입니다] 어딘가에 도달하려고 초월한다. 여러분이 초월하고 있는게 무엇인가요? 뭐라고요? [청중: 선정의 단계를 뛰어넘나요?] 뭘 초월하고 있는거죠? [청중: 우리 자신이요] 아주 좋습니다. 자기 자신이란 뭔가요? 자기 자신을 다른 말로 뭐라고 합니까? [샤나: 사악!] 나한테 묻는건가요? 오케이. 다시 말하지만 기분 상하지 마십시오. 나는 그냥 주장이 매우 강합니다. 

You're transcending your mediocrity, your mortality. So I call it false advertising because what they do, Transcendental Meditation is basically at the highest level eight, as far as you are concerned. It's not Buddhist by the way. Transcendental Meditation is non-Buddhist. Eighth level of Samadhi, that’s the highest they can go. So they go from one to eight. That's the range of Transcendental Meditation. Okay? But they will never make it to number nine. Because from 8 to 9, you require Buddhist technology. Only the Buddhists know how to do it.

여러분이 자신의 평범함을 초월하려는 겁니다. 죽음을 피할 수 없는 점을 초월합니다. 그래서 내가 이걸 허위 광고라고 부릅니다. 왜냐하면 그 사람들이 하는 건, 초월명상은 기본적으로 제일 높아도 팔정입니다. 이건 불교적인 게 아닙니다. 초월명상은 비불교 명상입니다. 팔정의 단계, 그게 그 사람들이 갈 수 있는 가장 높은 것입니다. 그래서 이 사람들은 1에서 8까지 갑니다. 그것이 초월명상의 범위입니다. 알았나요? 그 사람들은 절대로 9번까지 가지를 못할 것입니다. 왜냐하면 8에서 9는 불교 테크놀로지가 필요하기 때문입니다. 오직 불교인들만 그 방법을 알고 있습니다. 

Case in point. When the Buddha was in the world, you know, his first wave of students were in eighth level of samadhi. They've been practicing all their lives. The first five disciples who became monk later, the first five monks, the first five disciples of the Buddha were in the eighth level of samadhi. They've been practicing transcendental meditation for decades, their entire lives if you will. They renounce everything. They left home life and they became shramanas and they became professional meditators. They dropped everything and because of the limitation in their technique, they abandoned their home life, meaning that they abandoned wealth. They abandoned their cars, they abandoned their wives, their girlfriends, their sons and daughters, their parents, their grandparents. 

대표적인 예로, 부처님이 이 세상에 계실 때, 초기 제자의 무리는 팔정에 있었습니다. 당시 이들은 평생을 수행해왔습니다. 나중에 수도승이 된 첫 다섯명의 제자들은, 첫 다섯 승려들은 부처님의 첫 다섯 제자들은 팔정에 있었습니다. 그들은 수십 년 동안 초월 명상을 해왔습니다. 그걸 평생이라고 할 수도 있죠.  그들은 모든 걸 포기했습니다. 집을 떠났고, 사문이 되어서, 전문 명상가가 되었습니다. 모든걸 내려놓았지만, 그들의 기술의 한계로 인해서… 세속생활을 포기했고, 부를 포기했고, 자동차, 와이프, 여자친구, 아들과 딸, 부모, 조부모를 포기했습니다.

They dropped everything in order to specialize in practicing meditation. And the highest they could get was eighth. Because, why? Because they have no technique to go from eight to nine. And that's why this range here, now in modern days, we call that range one to eight Transcendental Meditation. The Buddhists recognize it’s Transcendental Meditation. Okay? Does it help?

그들은 명상 수행을 전문으로 하기 위해서 모든걸 내버렸습니다. 그리고 그렇게 해서 얻을 수 있는 가장 높은 것이 8단계였습니다. 왜일까요? 왜요? 왜냐하면 8에서 9로 갈 수 있는 기술이 없기 때문입니다. 그래서 여기 이 범위를, 현시대에서 1에서 8까지 범위를 초월명상이라고 부릅니다. 불교인도 이걸 초월명상이라 인식합니다. 알았나요? 도움이 되나요?

Basically it's non-buddhist. They have limitations. That’s the same thing. Just like, if you go to Junior College, for your coursework, you know that  most likely you can get out of it is maybe an AA certificate. You don't expect to get a bachelor's degree from Junior College, do you? Same thing. You take a course in Transcendental Meditation. You know you can get the maximum is eight. Because that's it. Ok? Same thing. Any… it applies, any non-buddhist meditation technique, the highest you can get is eight. Because for the buddhists, for us, we know, we have the full range. That’s what we know. So far so good? Does it help? Okay. 

기본적으로 불교는 아닙니다. 이들에게 한계가 있습니다. 이게 전문대학에 가는 것과 마찬가지로 똑같습니다. 거기서 나오면 획득할 수 있는 것은 아마 준학사(2년제 학위)일 겁니다. 전문대학에서 학사 학위를 기대하지는 않을 겁니다. 그렇지 않나요? 같은 겁니다. 여러분이 초월명상에서 수업을 들으면, 도달할 수 있는 최대치가 8입니다. 왜냐하면 거기가 끝이니까요. 알았나요? 같은 겁니다.  어느 비불교 명상 기법이든 그 점이 적용됩니다. 여러분이 도달할 수 있는 가장 높은 곳이 8입니다. 왜냐하면 우리 불교인은 전체 범위가 있기 때문입니다. 그것이 우리가 알고 있는 겁니다. 지금까지 좋나요? 도움이 됐나요? 오케이.

So Transcendental Meditation is... They do not lay out the proper groundwork for you to reach nine. Nine is what you, where you want to get. If you learn meditation, okay? Why do I tell you this is a ninth samadhi class? Why don't we call it transcendental meditation? Why don’t we call it Zen? It’s a ninth samadhi class. Because this is America. We're adapting from Chinese technology. But we use American technology, the American terminology so that you know what to expect. Okay? Because in America, when we do something, we need to have a goal. So that's why, when we teach this class here, okay, we lay the foundation. We teach you the technique for you, to in the future, get the ninth level samadhi or higher. That's our interest in teaching Chan. It doesn’t paid.  Okay? Because we can't charge money for it. It’s a community service. 

그래서 초월명상이란, 우리가 9단계에 도달할 수 있는 적절한 기반을 깔아주지 않습니다. 9단계가 여러분이 가길 원하는 곳입니다. 여러분이 명상을 배운다면 말입니다. 알았나요? 내가 왜 여러분에게 이 수업이 구정 수업이라고 할까요? 어째서 이걸 초월명상이라 부르지 않을까요? 왜 젠이라고 안할까요? 이건 구정 수업입니다. 왜냐하면 미국이기 때문입니다. 우리는 중국의 테크놀로지부터 적응하고 있습니다. 하지만 미국의 테크놀로지 즉 미국 용어를 사용합니다. 그래서 여러분이 뭘 기대할 수 있는지 아는 겁니다. 알았나요? 왜냐하면 미국에서는 어떤 일을 할 때, 목표가 있어야 하기 때문입니다. 그래야 여기서 우리가 이 수업을 가르칠 때, 기반을 다집니다. 우리는 여러분이 미래에 9단계 이상의 선정을 얻을 수 있도록 기술을 가르칩니다. 그것이 선을 가르칠 때 우리의 관심사입니다. 돈은 안되지만, 오케이? 우리가 이걸로 돈을 청구할 수는 없습니다. 이건 지역사회를 위한 봉사입니다. 

Why do you want to go higher and higher? Same thing when you go to college. You want to keep on progressing, don't you? So that you get closer, so that you can get out and graduate, right? So what does it mean? If you go, you go to  higher levels, what does it mean? It means that it has practical reasons. 

어째서 점점 더 높은 곳으로 가길 원해야 할까요? 이건 대학에 가는 것과 같습니다. 여러분은 대학에서 계속 진보하고 싶어하지 않나요? 더 가까워지고, 그래야 나가고 졸업할 수 있지 않나요? 맞죠? 그게 무슨 뜻인가요? 더 높은 단계로 간다는 것이 무슨 뜻인가요? 그건 실용적인 이유들이 있다는 걸 의미합니다. 

If you are a Junior year student, okay? And your brother, now he’s a freshman. He says ‘Hey sis, Can you help me with this pre-calculus homework I have?’. What do you say? Of course. Right? I'm a third year. I can handle the first year calculus, unless you cheated, okay? I heard in India, in Vietnam you can buy the test scores so that you can know what to write on and know all the answers to the test. So each level as you get higher will enable you to solve the lower problem levels a lot better. Does it make sense to you? Same exact analogy. Okay? It's not just math, it's not just physics, okay? 

예를 들어 여러분이 3학년이고, 동생은 이제 신입생입니다. 동생이 “누나. 미적분학 숙제 좀 도와주라"하는 겁니다. 그럼 뭐라하나요? 당연하지..그렇죠? 내가 3학년이면, 컨닝했던게 아니라면 1학년 미적분학은 할 수 있겠죠. 맞나요? 나는 인도나 베트남에서 시험 점수를 돈으로 살 수 있다고 들었습니다. 그러니까 시험에 뭐가 나올지 알 수 있고, 시험의 모든 답을 알 수 있다고 들었어요. 그래서 여러분이 더 높이 진전함에 따라서 각각 단계는 더 낮은 단계의 문제를 훨씬 더 잘 풀게 해줄 겁니다. 이해가 되나요? 완전히 똑같은 겁니다. 오케이? 이게 그냥 수학이 아니고, 물리학이 아닐 뿐입니다. 

But this is, in order for you to progress to the next level, you need to take a test. Correct? Same thing, when you practice Chan, I know most teachers don't want to talk about this. I'm a teacher in training therefore I can talk about anything I want. In order for you to go from scattered to the first level, First Dhyana it's called, you need to pass the test. You know that? You have to pass the test. If you don't pass the test, you don't make it. That's the way it is. So if you practice for 30 years, 40 years and you don't pass a test, tough luck. Same thing with life. If you don't solve the problems in life, you'll be stuck there. You cannot progress, you cannot move on. 

그렇지만 다음 단계로 진전하려면, 시험을 쳐야 합니다. 좋나요? 선 수행을 할 때도 같은 겁니다. 나는 대부분 지도자들이 이런 이야기를 원치 않는다는 걸 압니다. 나는 수련하는 스승이니까, 그래서 내가 원하는게 뭐든 말할 수 있는 겁니다. 산만한 상태에서 초선이라 불리는 첫 단계로 가려면, 시험에 통과해야 합니다. 그거 알았나요? 시험에 통과해야만 합니다. 시험에 통과하지 못하면, 도달하지 못합니다. 원래 그런 겁니다. 그래서 30년, 40년 수행했더라도 시험에 통과하지 못하면 어쩔 수 없는 겁니다. 인생도 마찬가지입니다. 삶에서 문제를 풀지 못하면, 거기 정체하게 될 것입니다. 그러면 여러분은 진보할 수 없고, 나아갈 수 없습니다. 

So the advantage of practicing meditation, if you progress in your meditation practice, what happens? You are able to solve the problems, your problems much better. You know that? This is what I find fascinating about meditation. Because when your samadhi level increases, your perspective on life becomes broader and more embracing. No longer reject the Catholics, ah..ah.. I mean the Buddhists, okay? You don't go out there and say, ‘Buddha will save you, Become Buddhist’. We don't care. If you have wisdom, you save everyone. You don't discriminate. That's meditation. It's called discriminating mind. Why do you have to distinguish between Buddhists and non-Buddhists? Muslim and non-Muslim. There's no need. It's called excessive discrimination. There's no need for that. It's called an attachment. Attachment to religion. That's why you are stuck. 

그래서 명상 수행하는 것의 장점은, 명상 수행에서 진전을 한다면, 어떤 일이 일어날까요? 여러분이 문제를 훨씬 잘 해결하게 됩니다. 알았나요? 이것이 내가 명상이 아주 매력적이라고 느낀 점입니다. 왜냐하면 여러분의 선정의 단계가 높아지면, 삶을 바라보는 관점이 더 넓고 포용적이 되기 때문입니다. 더 이상 천주교를 거부하지 마십시오. 아… 제 말은 불교인들 말입니다. 밖에 나가서 “부처님이 당신을 구원해줄겁니다", “불교인이 되세요"라고 말하지 않습니다. 우리는 상관하지 않습니다. 만약 여러분에게 지혜가 있다면, 모든 이를 구할 것입니다. 분별하지 않습니다. 그것이 명상입니다. 그건 분별심이라고 하는 겁니다. 어째서 불교인과 비불교인을 구별합니까? 이슬람교인과 비이슬람교인을 구별할 필요가 없습니다. 그건 과도한 차별입니다. 그럴 필요가 없습니다. 그건 집착입니다. 종교에 대한 집착입니다. 그래서 정체하는 것입니다. 

So the higher level Samadhi, the more you increase, you improve, your head is clearer, it's sharper. It's so much faster than before. You can pierce through the fog of ignorance. That's what I mean by transcending your mediocre. The Transcendental Meditation people have got the right concept. You transcend your mortality, your human condition. You know that? As humans, you are mortal, you are ordinary. When you go to the first level of Dhyana, you transcend your human condition and therefore you go to the first Dhyana level. You belong to the realm of the Gods and the goddesses. Because the first Dhyana is the heavens up there.

그래서 선정의 단계가 높을수록, 더 증가할수록, 여러분은 향상합니다. 여러분의 머리는 더 명료하고 예리합니다. 전보다 훨씬 더 빨라집니다. 무명의 안개를 뚫고 나갈 수 있습니다. 자신의 평범함을 뛰어넘을 수 있다는 의미입니다. 초월명상을 하는 사람들의 개념은 맞습니다. 여러분이 죽음을 피할 수 없는 면, 인간의 상태를 초월합니다. 알았나요? 인간으로서  여러분은 필연적으로 죽어야 하고, 평범합니다. 초선에 도달하면 인간의 연을 초월하므로, 그렇게 초선의 단계로 가게 됩니다. 그러므로 신과 여신의 세계에 속하게 됩니다. 왜냐하면 초선은 저 위에 있는 천상이기 때문입니다. 

Okay? That's why it's called transcending. It's called Transcendental Meditation. Transcendental. Does it make sense? Now the first Dhyana is up there, up in space. And then if you practice Transcendental Meditation, they say, you can transcend the first Dhyana to the second Dhyana. You transcend the first Dhyana. You transcend again your mediocrity. So far so good? So you keep on transcending. That's why it’s Transcendental Meditation, the Transcendental Meditation. So the term is pretty accurate. It's pretty good.

알았나요? 그래서 초월한다고 부릅니다. 초월 명상, 초월적이라고 부르는 것입니다. 이해되나요? 자, 초선은 저 위에, 위 허공에 있습니다. 그리고 초월명상을 하면, 초선에서 이선으로 초월할 수 있다고 합니다. 초선을 넘어서는 것이죠. 여러분의 평범함을 다시 초월하는 겁니다. 지금까지 좋나요? 그렇게 계속 초월하는 것입니다. 그래서 이게 초월명상인 것입니다. 그래서 초월명상이란 용어가 꽤 정확한 겁니다. 상당히 괜찮습니다. 

But for us Buddhist, it’s called false advertising. Why? We don't call it transcendental at all. Because when you get to, it's granted you’re improving, you're transcending your prior condition. But it is a dead end. You're not transcending anymore when you reach the eighth. That's why when you call it Transcendental Meditation, it's not fair to the people who are practicing eighth level of samadhi. If you call the Transcendental meditation, it’s false advertising. See? They can no longer transcend to the next level. Make sense? All right. Any questions, any other questions? Yes. 

하지만 우리 불교인한테 있어서 이건 허위 광고로 칩니다. 왜일까요? 우린 이걸 전혀 초월적이라고 부르지 않습니다. 여러분이 예전의 상태를 초월하고 있기 때문에 나아지고 있다고 인정하는 겁니다. 그렇지만 이게 막다른 길입니다. 8단계에 이르면 더 이상 초월하지 못합니다. 그런 이유로 초월명상이라고 부르면, 팔정에서 수행하고 있는 사람들에겐 공평하지 않은 것입니다. 그러니까 이걸 초월명상이라고 부른다면, 그건 허위 광고인 것입니다. 그렇죠? 더 이상 다음 단계로 넘어갈 수 없습니다. 말이 되나요? 좋습니다. 질문있나요? 또 다른 질문? 네.

[Question: Do they know that they are stuck at eighth level?] They know. They know. They know. They know. [Question: They know?] Yes, they know. [Question : Why don’t they do anything about this?] Not my buddhist problems. Not a Buddhist problem, honey. For us Buddhists, as a Buddhist, as a monk, it would bother the heck out of me, if you ask me. Again, I'm a grad student, okay? Yes? [Shana: If somebody is already …when they realize it’s too late right? Because they did not prepare in advance. They already have been doing this for a long time… ] It's a very difficult issue for them to resolve, okay? They can no longer transcend. Why is that? They’re setting them up, themselves up for failure. Let me explain. Let me explain to you why that path is the path I would not want to take. So for the same reason, I would never go to Junior College. I would go to New Chicago. Okay? Yes, I am from New Chicago. I couldn't qualify for Harvard, so I went... Okay? (People are laughing)

[질문 : 그들은 자신이 8단계에 갇혀 있다는 걸 알고 있나요?] 그들은 알고 있습니다. 알고 있어요. 알아요 알아. [질문: 안다고요?] 네 그 사람들도 압니다. [질문: 그런데 왜 아무것도 하지 않을까요?] 그건 내 불교 문제가 아닙니다. 불교인의 문제가 아닙니다. 아가씨. 우리 불교인에게는, 불교인으로서, 승려로서, (이게 나 문제였다면) 나를 매우 괴롭힐 겁니다. 다시 말하지만 난 대학원생이잖아요. 그렇죠? 네? [샤나: 누군가 이미.. .그들이 너무 늦었다는 걸 알았을 땐 이미 준비가 되지 않았기 때문에… 이미 너무 오랫동안 이걸 해 왔을 거예요] 이건 그 사람들이 해결하기 매우 어려운 문제입니다. 더 이상 초월할 수가 없는겁니다. 왜일까요? 이들은 자기 자신이 실패하게끔 준비시켜놓은 샘입니다. 이걸 설명해보자면, 그 길이 왜 내가 가고 싶지 않은 길인지 설명해보겠습니다. 이와 똑같은 이유로 나 같으면 2년제 전문대는 가지 않을 것입니다. 나 같으면 뉴시카고로 갑니다. 알겠죠? 그래요. 내가 사실 뉴시카고 출신이거든요. 하버드 입학할 자격은 안 되었기 때문에 그래서 나는… 알았나요? (사람들이 웃는다)

You get what you shoot for, you aim for. What happened with these Transcendental Meditation people, they're setting themselves up for ultimate failure. Why is that? Once you get to the eighth level of samadhi, there are plenty of them out there. If you go to an Ashram in India, it's very easy to find those people. You see it on TV all the time, okay? You see, when you go to an Ashram, Indian temple, you see all these people with long hair around the heads? You’ve seen those pictures, right? On TV, right? PBS. PBS. They sit there, they’re skinny. None of them is fat. That's how you recognize them. Hair and skinny. In India what do you expect? They’re starving in India. And then what? Another thing you recognize them, what do they do? [Shana: Yoga~] Do they put something in front of them? No, I don't think so. At least not on TV. I haven't been to India yet. Couldn't afford it. Not on grad student's budget,  okay? The point here is that, number three, you look into their eyes. Look  into their eyes. What do you see? Somewhere else. Yeah?

여러분은 목표로 하는 것을 얻을 수 있는 것입니다. 이 초월명상을 하는 사람들에게 무슨 일이 일어났을까요? 그들은 궁극적인 실패를 준비하고 있는 겁니다. 왜일까요? 일단 팔정에 도달하면, 세상에는 팔정인 사람이 아주 많습니다. 인도 아쉬람에 가면, 그런 사람은 아주 쉽게 찾을 수 있죠. 텔레비전에서 늘 보는 것처럼, 인도의 아쉬람, 인도 사원에 가면,  긴 머리카락을 한 사람들을 볼 수 있습니다. 그런 사진 본 적이 있죠? 텔레비젼에서 봤죠? PBS채널, PBS에서요. 그냥 앉아있는, 이 사람들은 말랐습니다. 이들 중 뚱뚱한 사람은 없습니다. 그렇게 이 사람들을 알아보는 겁니다. 머리카락과 마른 몸. 인도잖아요. 안그래요? 이 사람들이 인도에서 굶주리고 있습니다. 그리고 어떤가요? 여러분이 이들을 알아볼 수 있는 또 하나는, 이 사람들이 뭘하죠? [샤나: 요가요] 이 사람들은 자기 앞에 뭘 놓나요? 아니에요. 나는 아니라고 생각합니다. 적어도 텔레비전에서는 그렇지 않았습니다. 나는 아직 인도에 가본 적이 없습니다. 그럴 형편이 안됐어요. 대학원생 예산으로는 안되거든요. 여기서 중요한 것은, 세 번째 핵심은 그들의 눈을 들여다 봐야합니다. 눈 속을 살펴보세요. 뭐가 보이나요? 다른 곳에 있습니다. 네?

They could frighten the heck out of you, but they are not gonna waste their strength. So you look into their eyes, you see nothing at all. You see emptiness. No presence. If you look into this gentleman's eye, you know that there's a soul there. Look into these eighth level of samadhis, it's like nothing there. It's amazing. What they say? The eyes are the windows of your soul. It's true. The eighth level of Samadhi, the soul is almost gone. So it's nothing there if you look into it. They’re like space. they’re stoned or spaced out, okay? 

이 사람들이 여러분을 엄청 놀라게 할 수도 있지만, 그들은 자기 힘을 낭비하지 않습니다. 그러니까 눈 속을 들여다보면, 전혀 아무것도 보이지 않습니다. 공(空)을 봅니다. 존재가 없습니다. 여러분이 여기 이 신사분의 눈을 들여다보면, 거기 영혼이 있다는 걸 알 수 있습니다. 근데 이런 팔정을 들여다보면, 마치 거기 아무것도 없는 것 같죠. 놀라운 일이에요. 사람들이 뭐라고 하더라. 눈은 영혼의 창문이라고 하던데요. 그게 진실입니다. 팔정, 영혼이 거의 없습니다. 그래서 그 속을 들여다보면, 거기 아무것도 없습니다. 마치 허공과 같습니다. 마치 약한 것 같고, 멍하게 보입니다. 알았죠?

At that state, why would they care for money anymore? They don't care for food anymore. They are free. They transcended all those worldly worries. But because of that, if you come to them and say ‘Are you happy?’ ‘Yes, I am very happy’ ‘Do you need anything?’ ‘No, I don’t’ They don’t even need to transcend their own state, because that’s their peak. They no longer wish to transcend it. There’s no need. Okay? They have no more urges or desire to transcend. Yes. They’re stuck. They’re happy. They don't need to do anything else. No different than the ninth level of samadhi. Sad. similar problem, much worse. 

그 사람들이 그 경계에서 왜 돈을 신경쓰겠습니까? 그 사람들은 더 이상 음식에 신경쓰지 않습니다. 자유롭습니다. 이들은 세상의 모든 걱정을 다 초월했습니다. 하지만 그것 때문에 그 사람들에게 “행복하나요?”라고 물어보면, “네, 아주 행복합니다”라고 합니다. “필요한 건 없나요?”, “아니요 없어요”. 이 사람들은 자신의 경계를 초월할 필요조차 없습니다. 왜냐하면 그것이 그들의 정점이기 때문이죠. 그래서 이들은 더이상 그걸 초월할 마음이 없습니다. 필요가 없습니다. 알았나요? 이들은 더 이상 초월하려는 충동이나 욕망이 없습니다. 그렇습니다. 이들은 갇혔습니다. 그들은 행복합니다. 더 이상 필요한 것이 아무것도 없습니다. 구정하고 다르지 않습니다. 슬픕니다. 비슷한 문제인데, 더 심합니다. 

They’re even worse, much harder to convince the ninth level of samadhi to move on. But don't worry. When I teach you up to ninth, I leave the hooks for you, so when you get to nine, you say ‘Ah! I want to get out of nine’. You take the ninth level class here, and the Chan tradition, you will not be stuck. So far so good? Okay. I’m hungry. I wanted to tell you more, talk a lot more, but you know, we need to practice moderation. The people have been cooking very hard all morning for us to have a nice lunch. We should go and enjoy lunch. That's Chan meditation, okay? All right. Thanks for coming. Let's all have lunch. Thank you.

심지어 더 힘듭니다. 구정을 움직이게 설득하는 건 심지어 훨씬 더 어렵습니다. 하지만 걱정은 하지 마십시오. 내가 여러분에게 9단계까지 가르칠 때에는, 여러분을 위해서 갈고리를 남겨놓습니다. 그래야 9단계에 도달했을때, 여러분이 “아! 나는 9단계에서 나가고 싶어"라고 합니다. 여기서 9단계 수업을 받으면, 선 전통에서라면 정체하지 않을 것입니다. 지금까지 좋나요? 알겠습니다. 배가 고프네요. 내가 여러분에게 더 많이 이야기해주고 싶었지만, 훨씬 더 이야기하고 싶지만, 아시잖아요. 중도를 실천해야죠. 사람들이 아침부터 우리에게 맛있는 점심을 먹게 해주려고 아침 내내 열심히 요리를 했습니다. 가서 점심 식사를 즐겨야지요. 그것이 선 명상입니다. 알았나요? 네. 와주셔서 고맙습니다. 모두 점심 먹으러 갑시다. 고맙습니다. 

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