인공지능의 주인은 누구인가(1) - Who is master of AI
지금 인공지능이 마치 인류에게 행복만을 가져다 줄 것 같은 분위기가 전 세계를 휩쓸고 있는 중이다.
(Now, the atmosphere that artificial intelligence will only bring happiness to mankind is sweeping the world.)
이렇게 마치 인공지능이 지구에 천국 유토피아를 만들어 줄 것 같은 분위기는 우연히 만들어 지는 것은 아니다.(In this way, the atmosphere where artificial intelligence is likely to create a heaven utopia on Earth is not created by accident.)
그 이유는 간단하다.(The reason is simple.)
앞으로 인공지능으로 발생하는 수익을 차지하는 자는 인공지능이 많이 사용되면 사용될수록 이익이 되므로 인공지능의 긍정적인 면을 홍보하기 바쁜 것이다.(In the future, those who account for the profits generated by artificial intelligence are busy promoting the positive aspects of artificial intelligence because the more artificial intelligence is used, the more profitable it is.)
그럼 지금 인기가 높아지는 인공지능 프로그램을 만드는 자들이 인공지능 프로그램을 설계한 것으로 인공지능의 주인이라고 볼 수 있는 것인가.(Then, can the creators of artificial intelligence programs, which are becoming more popular now, be considered the owners of artificial intelligence by designing artificial intelligence programs.)
모두들 인공지능 챗 GPT 등 프로그램을 설계하고 만든 자가 인공지능 챗 GPT 등 프로그램의 주인이라고 생각하는 것이 지금의 현실이다. (The current reality is that everyone thinks that the person who designed and created programs such as artificial intelligence chat GPT is the owner of programs such as artificial intelligence chat GPT.)
과연 인공지능 챗 GPT 등 프로그램의 주인은 그들로 볼 수 있는 것인가(Who is the owner of programs such as artificial intelligence chat GPT.).
그런데, 자세히 살펴 보면 인공지능은 이미 만들어진 상품과는 다른 것이다.(However, if you look closely, artificial intelligence is different from products already made.)
인공지능을 만드는 작업은 인공지능 프로그램을 설계하는 자들의 노력만으로 되는 것이 아니다.(The work of creating artificial intelligence is not only done by the efforts of those who design artificial intelligence programs.)
인공지능은 사용자가 늘어날수록 인공지능의 기능이 더욱 효율적이 되고 오류도 줄어들게 되는 것이다.(As the number of users increases, the function of artificial intelligence becomes more efficient and errors decrease.)
그렇다. 한 번 한 번 전 세계에서 인공지능을 사용하는 수십억 명의 우리 하나 하나가 바로 인공지능을 만들어 주고 있는 것이다. 인공지능을 발전시키고 효율적으로 만드는 일에 우리 모두가 기여하고 있는 셈이다.(That's right. Each and every one of us who use artificial intelligence around the world is creating artificial intelligence. In other words, we are all contributing to developing and making artificial intelligence efficient.)
택시를 부르는 앱이 처음에는 무료로 랩을 사용하도록 한 후에 그 앱의 인기도가 올라간 후에는 사용료를 갑자기 올려도 어쩔 수 없이 이미 시장을 장악한 앱을 사용하여야만 하는 일이 최근 빈번히 발생하고 있다.(Recently, it has been frequent that an app that calls a taxi has to use an app that has already dominated the market even if the user fee suddenly increases after the app's popularity has increased after initially using the lab for free.)
그렇다고 그러한 앱이 그렇게 성장하고 발전함에 있어서 우리 소비자 사용자들이 기여하지 않은 것도 아니다. 그렇게 택시 앱 같이 앱의 발달과 성장에 기여를 한 소비자인 우리 사용자들이 앱 성장을 하게 한 당사자들임에도 마치 택시 앱의 성장과 발달에 우리 사용자 소비자들은 기여한 것이 없는 것 같이 취급되면서 우리 사용자 소비자들은 이미 시장을 장악한 택시 앱 등에 비싼 수수료를 지급하여야만 하는 상황이 되고 있다.(That's not to say that our consumer users have not contributed to the growth and development of such apps. Even though our users, who have contributed to the development and growth of apps such as taxi apps, are treated as if our users have not contributed to the growth and development of taxi apps, our users have to pay expensive fees to taxi apps that have already dominated the market.)
앱을 성장하는데 기여한 우리 소비자 이용자가 만들어 준 앱에게 우리는 비싼 수수료를 주어야만 하는 것이 당연한 일은 아니다.(It is not reasonable that we have to pay high fees to apps created by our consumer users who have contributed to the growth of apps.)
앞으로 그러한 현상은 인공지능에 있어서 더욱 심각한 문제로 등장할 것이다.(In the future, such a phenomenon will emerge as a more serious problem in artificial intelligence.)
인공지능 챗 GPT를 사용하는 우리 보통 사용자들이 인공지능을 사용하면서 인공지능을 훈련시키는 일을 해 주고 있는 것이다. (We, general ordinary users of Artificial intelligence Chat GPT are working to train artificial intelligence while using artificial intelligence.)
그렇게 우리 보통 소비자 사용자들이 어느 인공지능 프로그램을 사용해 주느냐에 따라서 우리 보통 소비자 사용자들이 많이 사용해 주는 인공지능이 앞으로 대세적인 인공지능으로 성장할 것이다.(Thus, depending on which artificial intelligence program our ordinary consumer users use, artificial intelligence, which is often used by our ordinary consumer users, will grow into a popular artificial intelligence in the future.)
그렇지만, 그렇게 인공지능을 사용하는 과정에서 인공지능을 훈련시키고 인공지능의 오류를 시정하는데 도움을 주는 우리 인공지능 소비자 이용자들은 또 다시 기존의 앱과 같이 토사구팽 현상으로 아무런 과실도 못 누리고 오로지 인공지능 챗 GPT 등 프로그램을 설계한 자만이 과실을 독점하는 부당한 일이 발생할 가능성이 높다.(However, in the process of using artificial intelligence, we, ordinary consumers of artificial intelligence, who help train artificial intelligence and correct artificial intelligence errors are likely to be disregarded and only those who designed programs such as artificial intelligence chat GPT may monopolize the fruit of development of AI.)
우리 인공지능 소비자 이용자들의 의식이 깨어나지 못하면 그렇게 될 것이다. (It will happen if the consciousness of our artificial intelligence consumer users is not awakened.)
기존의 프로그램 소비자, 앱 소비자들이 토사구팽 현상으로 아무런 혜택이나 과실을 누리지 못한 역사적 교훈을 우리 사용자 소비자들은 뼈저리게 각성을 해야 한다. (Our users should be keenly aware of the historical lesson that existing program consumers and app consumers have not enjoyed any benefits or fruits from the development of existing program and app)
인공지능 챗 GPT 등을 사용하는 사람이 없으면 인공지능은 절대로 성장하거나 발전할 수 없다. (Without people using artificial intelligence chat GPT, artificial intelligence can never grow or develop.)
인공지능을 사용하는 이용자 소비자인 우리들은 그 점을 명확하게 인식해야 한다.(As users of artificial intelligence, we must be clearly aware of that.)
인공지능 챗 GPT 등 프로그램을 사용해 줌으로써 인공지능이 성장할 수 있게 만들어 주고 또한 인공지능의 오류를 시정할 수 있게 만들어 준 것은 바로 우리 하나 하나 소비자 이용자들이고 그렇게 인공지능의 발달과 성장을 하게 해 준 우리 소비자 이용자들이 바로 인공지능 챗 GPT 등 프로그램의 주인인 것이다.(By using programs such as artificial intelligence chat GPT, it is us who have made artificial intelligence grow and correct errors in artificial intelligence, and our consumer users who have made the development and growth of artificial intelligence are the owners of programs such as artificial intelligence chat GPT.)
인공지능 챗 GPT 등 프로그램이 아무리 정교하고 완벽하게 짜여진 훌륭한 프로그램이라고 하더라도 우리 보통 이용자 소비자들이 그 훌륭한 프로그램을 사용하지 않으면 인공지능 챗 GPT 등 프로그램은 소멸할 수밖에 없다. (No matter how sophisticated and perfectly organized programs such as artificial intelligence chat GPT are, programs such as artificial intelligence chat GPT will inevitably disappear if we, ordinary users, do not use the great programs.)
마치 우리가 사용하는 언어가 과학적으로 아무리 정교하고 완벽하게 만들어진 언어라고 하더라도 그 언어를 사용하는 우리 사용자가 없으면 언어는 사라질 수밖에 없는 것과 같이 과학적으로 아무리 정교하고 완벽하게 만들어진 인공지능 챗 GPT 등 프로그램이라고 하더라도 그 인공지능 챗 GPT 등 프로그램을 사용하는 우리 사용자가 없으면 인공지능 챗 GPT 등 프로그램은 사라질 수밖에 없는 것이다.(Even if the language we use is scientifically sophisticated and perfectly made, the language will disappear without our users. No matter how sophisticated and perfectly made artificial intelligence chat GPT, programs such as artificial intelligence chat GPT will disappear without our users.)
언어의 주인이 언어를 사용하는 우리 사용자 소비자인 것과 같이 인공지능 챗 GPT 등 프로그램의 주인은 인공지능 챗 GPT 등 프로그램을 사용하는 우리 사용자 소비자라고 볼 수 있다.(Just as the owner of the language is our user consumer who uses the language, the owner of programs such as artificial intelligence chat GPT can be seen as our user consumer who uses programs such as artificial intelligence chat GPT.)
그러므로, 인공지능 챗 GPT 등 프로그램의 주인은 그 프로그램을 설계하고 작성한 자가 아니라 그 프로그램을 사용해 줌으로써 프로그램을 성장시키고 발달시켜 주는 우리 보통 소비자 이용자들이다. (Therefore, the owners of programs such as artificial intelligence chat GPT are not those who designed and wrote the program, but ordinary consumers who grow and develop the program by using it.)
이러한 발상의 전환을 하면 인공지능 챗 GPT 등 프로그램에 두려움을 가질 이유가 없다. (If you change your fixed thought, there is no reason to be afraid of programs such as artificial intelligence chat GPT.)
그렇다면, 인공지능 챗 GPT 등 프로그램의 주인이 우리 보통 소비자 사용자들이라는 주인 의식을 가지면 그 다음부터 우리는 인공지능 챗 GPT 등 프로그램에 대해 막연한 신비감이나 두려움 또는 열등의식을 가질 필요가 없다. (If so, if we, ordinary consumers, have see ourselves as the master of AI, the owner of programs such as artificial intelligence , then we do not have to have a vague sense of mystery, fear, or inferiority about programs such as artificial intelligence chat GPT.)
우리 보통 소비자 이용자들에게 혜택을 보다 많이 주면서 우리 보통 소비자 이용자들을 존중하는 인공지능 챗 GPT 등 프로그램을 우리 보통 소비자 이용자들은 선택할 권리가 우리 보통 소비자 이용자들에게 충분히 있는 것이다. (Our average consumer users have the right to choose programs such as artificial intelligence chat GPT, which benefits our average consumer users more and respects our average consumer users.)
마치 주식회사에서 주주들이 자본을 투자하여 주식을 발행받고 그 주식회사가 성장하면 주식회사가 벌어들이는 성과를 배분받는 것과 같이 인공지능을 성장시키고 발전시키는데 결정적인 기여를 하고 있는 우리 보통 소비자 이용자들은 인공지능 시스템에 우리 이용자 소비자들 각자의 노력을 투자한 것으로 볼 수 있고, 따라서 우리 이용자 소비자들이 노력을 투자한 인공지능이 성장하고 발전하면서 벌어들이는 성과를 우리 이용자 소비자들도 분배받을 권리가 있는 것이다. (Just as shareholders invest capital in a corporation to receive shares and share the results of the corporation's growth, we ordinary consumers who are making a decisive contribution to the growth and development of artificial intelligence can be seen as investing their efforts in the AI system. Therefore, we ordinary consumers of AI should have every right to receive the results and fruits of the growth of artificial intelligence chat GPT.)