탱고(Tango)의 재발견
무도회에서 춤을 추기에는 기본루틴을 반복하는 게 중요하다. 중상급의 피겨를 배우려는 노력보다 베이식 피겨를 충실히 하는 것이 좋은 춤을 위한 지름길이다. 일주일에 한 번 단체수업만으로 춤의 진전을 가져오기에는 연습량이 부족하다. 기본루틴을 잊지 않으려 반복하고 있다고 해도 과언이 아니다.
춤을 시작한 지 십수 년의 세월에 투웍(Two Walk)과 링크(Link), 프롬나드(Promenade) 등 기본동작으로 누구와도 탱고를 어느 정도 출 수는 있다. 루틴을 벗어나는 경우 베이식을 모르는 파트너와는 응용하는 기술이 있어도 적용하기 어렵다. 춤을 배우면 배울수록 깨우쳐야 할 동작과 이유들이 무궁무진하다. 파티에서 화려한 피겨보다는 편안한 리드를 하는 프로 출신 강사들을 볼 때 감동한다. 방향을 바꾸거나 제자리에서도 무빙(Moving)을 계속하는 스킬(skill)이 아쉬웠다. 그것도 미소를 띠면서 할 때 고수의 진면목인데 말이다.
돌이켜 보니 멈추거나 방향을 바꾸는 동작을 익히는 데 소홀했다. 탱고를 추면서 앞 팀에 막혔을 때 나는 춤을 멈춘 채 기다리던 때도 많았다. 배우긴 했는데 번번이 실수하는 피겨가 폴어웨이(Fall away)이다. 용어가 낯설다. 사전적 의미로는 '떨어지다, 낙오(落伍)'로 검색된다. 춤을 진행하면서 피해 가야 하는 경우 제자리에서 맴돌 듯하는 유용한 동작이다. 댄스용어에서 폴어웨이 포지션이라는 말은 남녀가 뒤로 한 발짝씩 움직인 위치 또는 자세를 일컫는다. 왈츠에서도 바운스 폴어웨이라는 용어가 떠올랐는데 정확한 의미를 모른 채 강사의 동작을 따라 하기 급급 했다. 왈츠의 호버(Hover)처럼 전진하는 듯하다가 원위치로 되돌아오는 피겨인데 탱고에서 폴어웨이의 용도를 설명 듣고서야 동작의 원리가 이해되었다.
비좁은 플로어에서는 화려한 피겨보다 자신에게 익숙한 베이식 피겨를 잘 구사하는 능력이 좋은 춤을 만든다. 파트너와 끊김 없는 부드럽고 여유 있는 춤이 행복감을 느끼게 한다. 개인 시범이나 공연을 위한 춤에서는 얼마든지 화려하고 고난도의 기술을 뽐내는 것과는 다른 이야기이다. 다행히 나의 어정쩡한 동작이 강사의 눈에 띄었고, 단체수업 중임에도 강사의 배려로 폴어웨이 동작과 설명을 제대로 이해할 수 있었다. 매의 눈을 갖고 알아듣게 가르치는 일은 예술과도 같다. 그렇더라도 내가 춤을 리드하면서 언제든지 꺼내쓸 수 있는 폴어웨이 동작인지는 노력을 더해야 한다.
강사는 나의 동작이 체이스(Chase)를 하는 것처럼 보인다고 했다. 체이스에 대해서도 질문을 했다. 비교를 통해서 이해되는 경우가 많은 법이다. 체이스는 몸의 중심이 전진하는 발에 있고 추격한다는 뜻이니 전혀 상반되는 동작을 한 것이었다. 아직 배우지 않은 피겨임을 알고 더 이상의 질문을 그만두었다. 난도 높은 새 피겨로 공연히 나의 머릿속을 복잡하게 만들 것임을 깨닫는다. 적지 않은 나이에 댄스 연구만 하다 죽을 것 같다. 오늘 배운 폴어웨이 포지션처럼 뒤로 한 발짝 멈추어 서서 제대로 살고 있는지 점검해 봐야겠다.
13 July 2017
Most syllabus Standard dancers are used to dancing in Closed Position and Promenade Positions, but all told there are six positions that you need to know to have a well rounded understanding of Standard. Two of these positions don't appear in the syllabus, but they are all fairly common in Open figures. This post will not only tell you what they are, but also how to get into them (how to get out will always depend on the following figure), and common figures where they are used.
In all the diagrams below, the blue and pink squares represent the Man and Lady's hips, respectively. These do not represent their shoulders, which should remain as parallel to each other as possible, regardless of the position of the hips.
This is the most fundamental position, and the one you undoubtedly learnt first when starting to dance. The Man and Lady face each other, with the Lady on the Man's right side, and the hips are parallel to each other. It is also called Right to Right, because the Man's right side and the Lady's right side are in contact. This positioning of the hips encompasses another position - Outside Partner. In Outside Partner, the relation between the dancers' hips is exactly the same, the only difference being that the direction of movement is not forward or back, but diagonally forward to the left, or diagonally back to the right, allowing the legs to swing freely.
Close Position is used in most basic steps, including the Waltz Natural Turn, the Tango Reverse Turn, and every figure in traditional Viennese Waltz.
Outside Partner Position is used in the Foxtrot Feather Step, the Quickstep Forward Lock, and the Waltz Outside Spin.
This position is very difficult for most dancers to learn, especially while maintaining a good frame and topline. Nevertheless, this position shows up in the Syllabus starting at Silver. The Man and the Lady face each other, but with the Lady on the Man's left side, while the hips stay parallel. It is also called Left to Left because the Man's left side and the Lady's left side are in contact. Steps in this position are generally taken in Outside Partner on the Left. To achieve this position, the Man will lead the Lady to slide her hips around the him until she reaches his left side.
Wing Position is used in the Wing and the Closed Wing in Waltz, and in Foxtrot the Hover Cross.
This is probably the second position you learnt, after Closed Position. In this position, the Man and the Lady's hips are opened to form a V to the Man's Left (Lady's Right). Because of the opening and the offset, the Lady will be slightly behind the Man. To achieve this position, the Man will lead the Lady to roll her hips around his, or he may roll his own hips to the left, depending on the figure. This positioning of the hips encompasses another position - Fallaway Position. Fallaway is just Promenade that moves backward, but the positioning of the bodies is exactly the same.
Promenade Position is used in the Waltz Chasse from PP, the Tango Closed Promenade, and the Foxtrot Open Impetus.
Fallaway Position is used in the Waltz Fallaway Reverse Turn Slip Pivot, the Tango Fallaway Promenade, and the Foxtrot Bounce Fallaway with Weave Ending.
Of all the positions, this position is used the least, because it is difficult to execute and can easily distort the topline. In this position, the Man and the Lady's hips are opened to form a V to the Man's Right (Lady's Left). Because of the opening and the offset, the Lady will be slightly in front of the Man, and rolled into the crease of his left hip. This position would be exactly the same as Promenade Position if the Man and Lady were to switch roles. To achieve this position, the Man will lead the Lady to roll her hips away from him, or he may roll his own hips around her, depending on the figure. This positioning of the hips encompasses another position - Counter Fallaway Position. Counter Fallaway is just Counter Promenade that moves backward, but the positioning of the bodies is exactly the same.
Counter Promenade Position is not used in the Waltz Left Whisk.
Counter Fallaway Position is used briefly in the Foxtrot Three Fallaways.
This position is named after the popular figure that makes use of it, and it isn't found at all in the Syllabus. The Lady's hips are not parallel, but perpendicular to the Man's, with her facing the Man's left side. Her hips sit on the Man's right side, in the crease of his right hip. To achieve this position, the Man will slip his hips beyond the Lady's, while leading her to turn to her right.
This position is used in the Same Foot Lunge, and the Right Hinge.
This position is also named after the popular figure that makes use of it, and it is also not found in the Syllabus. The Lady's hips are again perpendicular to the Man's, but with her facing the Man's right side. Her hips sit on the Man's left side, in the crease of his left hip. To achieve this position, the Man will lead the Lady to his left side and to turn to her left.
This position is used in the Hinge.
There are from time to time other extreme positions advanced dancers will use, but these six are the fundamentals. Practicing them can lead to better partner awareness and a more flowing lead and follow.