brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 가소로 Nov 24. 2023

포셰, 포켓, 혹은 주머니 속의 건축

건축가들에게 포셰만큼 익숙한 단어도 없다. 건축 도면을 읽을때, 혹은 그릴때 항상 마주하기 때문이다. 하지만 일반 독자를 상정하고 포셰의 뜻을 전달하려고 보면 막상 그렇게 간단하지만은 않다는걸 깨닫게 된다. 도면상에서는 단순하기 그지없는 검은색 선 혹은 면이지만 그 이면에는 나름의 규칙이 있기 때문이다. 포셰란 도대체 무엇이고, 그 이면에 있는 규칙은 또 뭘까. 고상한 프랑스어처럼 들리는 이 단어는 정말로 프랑스에서 유래된 말이다. 주머니라는 뜻의 포켓을 프랑스어로 하면 포셰가 된다. 주머니가 건축가에게 중요할 일이 뭐가 있을까. 


Poche is a word that architects use all the time. They encounter poche reading or making architectural drawings. But, you as an architect may realize that it is not the simpliest word to deliver as soon as you try to explain it to the public. It is because the seemingly simple poche is governed by a certain rule. What is poche, and what are the rules behind it? Poche means a pocket in French. So, how come is this pocket so important to architects? 


건축물의 벽이나 바닥, 혹은 천정을 어느 방향으로 절단하면 어떤 일이 벌어질까. 건물의 절단면을 직접 본적이 없다면 사과로 대신해서 상상을 해보자. 빨간색 잘 익은 사과를 날카로운 과도로 절단한다. 과도는 껍질을 파고들어 사과 속으로 자취를 감췄다가 반대편에서 다시 날부터 모습을 드러낸다. 과도에 사과의 즙이 묻어있고, 절단된 사과에서도 즙이 새어나온다. 두조각으로 잘린 사과의 단면을 들여다보면 원형에 가까운 평평한 단면이 드러난다. 색상은 빨간 껍질과는 완전히 딴판으로 연한 노란색에 가깝다. 또한 신중하게 정중앙을 절단했다면 중심부에 있는 씨앗이 드러날 확률이 높다. 씨앗은 중심점에 가까운 지점 양쪽에 단단한 껍질에 쌓여있다. 짙은 갈색에 가까운 모습일 때가 많다. 


Imagine what will happen when you cut a wall or floor of a building vertically or horizontally. It might be hard to imagine unless you've been to a bombed place. In reality, the cut surface of a building reveals mostly or only by a severe destruction. So, we can replace a building with an apple. Let's imagine a red apple and cut it with a imaginary knife. The blade of the knife cuts through the skin of the apple and comes out on the other side. The blade is wet with juice, and the juice also drops from the cut apple. The surface of each half looks flat and round. Its color is light yellow, different from the skin of the apple. The seeds might reveal as well near the core if you cut it thoroughly in half. 


사과의 절단면이 사과 겉모습과 다른건 놀랄일이 아니다. 원하면 얼마든지 잘라볼 수 있고, 또 많은경우 사과를 먹을때마다 습관적으로 잘라왔기 때문이다. 우리는 사과의 표면과 다른 사과의 절단면에 익숙하다. 절단면은 평평하고, 촉촉하고, 노랗고, 때로는 씨앗을 감싸는 단단한 씨앗주머니가 드러나기도 한다. 똑같은 원리로 우리는 각자의 집을 절반으로 싹둑 잘라볼 수 있다. 다만 현실적으로 칼로 사과베듯 벽체를 둘로 가르는건 매우 어려운 일이다. 건물을 둘로 가르는건 보통 사람들에게는 경험해볼 수 없는 일에 가깝고, 심지어 건축가에게도 마찬가지다. 벽체를 차근차근 과정에 따라 만들어올리는 일이야 익숙할 수 있지만 다 만들어진 건물을 평평한 단면이 드러나도록 절단하는 일은 완전히 다른 문제다. 문자 그대로 해석할 경우 포셰를 드러내는 행위는 아주 파괴적이고 폭력적인 일이 될지도 모른다. 


It is no surprise that the cut surface looks different from the exterior of an apple. We can cut and check whenever we want, and we actually do so to eat apples. The inner surface is flat, moist, and yellowish. It houses brown seeds. Those are what we see by cutting an apple in our minds. In the same way, you can try cutting your own house in half. Of course it will be excessively difficult to split a building in half. Perhaps it will be a very destructive and violent work as well. 


그래서인지는 몰라도 건축가들은 항상 상상 속에서만 건물을 절단한다. 벽체를 지면과 수평으로 혹은 수직으로 잘라 곰곰이 바라보는건 건축가가 하는 일중 아주 중요한 일부다. 두가지 이유를 들수있다. 첫번째는 여러개의 단면들이 모여서 그 건물의 전체적인 형태가 결정되기 때문이다. 두번째는 사과의 경우와 마찬가지로 겉으로는 보이지 않는 건물의 속 사정을 훤히 들여다 볼 수 있기 때문이다. 평소에는 일자로 굳게 닫힌 주머니 속에 손을 집어넣어서 그 속에 뭐가 들었는지 뒤져보는 것과 같다. 첫번째와 두번째는 서로 상충되는 면이 있다. 각각 보여지는 것과 숨겨지는 것과 연관되기 때문이다. 포셰는 건물의 보여지는 형태를 결정한다. 동시에 포셰는 드러나지 않는, 혹은 드러나지 않아야할 것들을 숨긴다. 


Architects only cut a building in their imaginations. To contemplate a cut surface is one of the most important thing for architects to design. There are two reasons for this. The first is that the array of multiple cut faces makes the overall shape of a building. The second is that you can see through to the inside, what's happening there, usually hidden from outside. You might notice that the first and the second has a certain contradiction, and that is correct. Each relates to what is shown and what is hidden respectively. Poche determines a visible form of a building. At the same time, it hides what is invisible or what should be invisible. 


보통 건축가들은 상상 속에서 절단한 건물의 단면을 까만색으로 색칠해 채운다. 단면을 단색 한가지로 메우는 행위는 곧 보여지는 형태에 집중하기 위한 행위로 볼 수 있다. 단면 내부에 숨겨진 것들이 적나라하게 드러난다면 그 벽체의 외부 형태를 제대로 파악하기가 쉽지 않을 것이다. 철근 콘크리트나, 벽돌, 목재 등등 구조적인 요소들과, 혹은 배관 파이프나 전기배선 등 복잡한 기계적 요소들이 그렇게 사라진다. 이렇게 육중한 요소들을 숨기는 두꺼운 벽 뿐만 아니라, 유리판처럼 얇은 벽 역시 뭔가를 숨기고 있다. 


Architects typically fill the cut surface with solid black. To fill it with a single color is to solely focus on the visible form of a building. It must be distracting if all that are hidden inside the wall is exposed. Structural elements such as concrete, iron beam, brick, wood plate, or complex mechanical elements like duct, pipe, electrical circuits hides behind the poche. Besides, it is not just a thick wall that hides something behind it. A thin glass wall , which barely looks like it has room for it, also hides something. 


마이클 영에 따르면 유리벽 단면에 숨은건 노동이다. 투명하고 매끈하게 반짝이는 유리벽의 아름다움 뒤에는 유리를 닦는 청소부의 노동이 숨어있다. 지나치게 사소한 요소가 아닌가 생각할지도 모른다. 하지만 이틀, 혹은 하루만 제대로 닦지 않아도 유리벽엔 먼지가 달라붙고, 손자국에 얼룰덜룩해지기 십상이다. 과거의 건축이 지향하던게 겉으로 드러나는 순수한 형태였다면, 마이클 영을 비롯한 일련의 건축가들은 그 순수함 뒤에 숨겨진 지극히 현실적인 모습 역시 건축의 일부로서 드러내고자 한다. 새카맣게 칠해진 포셰에 빛을 비춰 숨겨진 것들을 바라보려는 것이다. 


According to an architect, Michael Young, what is hidden behind the glass wall is labor. The labor of a cleaner is hidden behind the transparent, smooth, glossy beauty of the glass panel. Some might say it is too minute to consider it seriously. But, the glasswall is easy to get dusty and blurry without a cleaner's care. A glass wall in a public museum will lose its aesthetic value in less than a single day or even several hours without cleaning. Architecture in the past pursued a pure form of a building. Michael Young sheds light on the dark poche and try to see what was hidden behind the black. The hidden realistic, corporeal aspects behind the pure form reveals.

매거진의 이전글 한박자 뒤로걷는 걸음과 다음편 예고: 광화문 도무스
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari