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by 현안 XianAn 스님 Jun 24. 2021

8. 아픔 고비를 부셔라.
결가부좌의 고통

영화 선사의 참선 지침서

8. Smashing the Pain Barriers

아픔 고비를 부셔라


 This is the least favorite topic for meditation teachers. No one wants to discuss pain. Everyone would rather defer to the other teachers when it comes to breaking the bad news to you. That said, I guess I can’t hold it back: If you want to quickly develop your concentration power, then pain is necessary. 

이 부분이 명상 지도자들이 제일 꺼리는 주제입니다. 아픔에 대해서 이야기하고 싶은 사람은 아무도 없습니다. 이런 나쁜 소식을 전하는 것을 모두들 다른 지도자들에게 미루고 싶어 합니다. 그렇지만 나는 망설일 수 없습니다. 하루빨리 선정을 키우고 싶으시다면 아픔은 필수입니다. 


Once you sit down to meditate, regardless of your chosen meditation topic, it will not be long before you run into a roadblock: pain, especially in your legs. 

어떤 명상 주제를 선택했든지 앉아서 참선하려면 바로 장애에 부딪힐 것입니다. 그것은 아픔 특히 다리의 아픔입니다. 


Take the example of sitting in full lotus. There is nothing natural about it. By design, we teach you to bend your legs and sit still, both of which are contrary to what you normally do. Further, bending your legs has an intended consequence: it hinders the circulation of your blood. Therefore, it will start hurting around your waist, knees or ankles. 

결가부좌로 앉는 것을 예로 들어봅시다. 이 자세에 자연스러운 점이 하나도 없습니다. 그런데 우리는 일부러 다리를 교차해서 똑바로 가만히 앉아 있으라고 합니다. 이는 보통 우리가 하고 싶어 하는 것과는 반대입니다. 다리를 이렇게 접으면 의도했던 결과가 생깁니다. 혈액순환이 안돼서 그런 것인데, 그러므로 허리, 무릎, 발목 주변이 아프기 시작할 것입니다. 


Is that bad? Not necessarily!

그것이 나쁜 걸까요? 꼭 그렇지는 않습니다.


The natural tendency is to unfold your legs and stand up because you are afraid of getting injured. Doing that, however, will defeat the purpose of the training. 

여러분은 본능적으로 다치는 것이 무서워서 다리를 풀고 일어나려 할 것입니다. 하지만 그럼 훈련의 목적이 무산됩니다.  


When you feel pain in your lower extremities, you cannot help but think about it. In this case, we recommend that you do not give up. Instead, bear the leg pain a little longer than the previous time. Use a countdown timer to train yourself to endure a little longer each time, perhaps in one-minute or two-minute increments, instead of trusting your natural inclination to quit. 

여러분이 하반신 끝부분에 아픔을 느끼게 되면, 어쩔 수 없이 아픈 것만 생각하게 될 것입니다. 그러니 여러분에게 포기하지 말라고 권합니다. 그 대신 다리가 아픈 것을 전보다 좀 더 오래 참으세요. 타이머를 이용해서 앉을 때마다 조금씩 더 오래 견디도록 스스로 몸을 단련해 보십시오. 그만두고 싶어 하는 스스로의 뜻을 믿지 말고, 1분 또는 2분 더 늘려보십시오. 


This is but an expedient to help you naturally develop your concentration. 

이것이 바로 여러분이 자연스럽게 집중을 키울 수 있는 한 방편입니다. 


Since most beginners have no way of stopping their “mad mind,” when they sit, the leg pain comes very quickly. But what about when it hurts, can you still false-think about other things? Of course not! At that point, you only have one thing in mind: the leg pain. That is concentration: the ability to think of only one thing, which in this case happens to be the thing that bothers you the most at that time: your leg pain. And logically, if you can endure your leg pain longer, then won’t that naturally increase your concentration power?

대부분 초심자는 앉자마자 금세 다리가 너무 아프기 시작할 것입니다. 그래서 그 “미친 마음”을 멈출 도리가 없습니다. 이렇게까지 아프다면 다른 것들에 대한 헛된 생각(망상)을 할 수 있을까요? 당연히 어렵겠죠? 그 순간 여러분 마음엔 딱 한 가지만 있습니다. 다리가 아프다는 것입니다. 이것이 바로 집중입니다. 딱 하나에만 생각할 수 있는 능력, 이 경우에는 그 순간 여러분의 마음을 가장 괴롭히는 다리의 아픔인 것입니다. 필연적으로 여러분이 다리 아픔을 더 오래 견딜 수 있다면 자연스레 선정의 힘도 커지지 않을까요?


That is precisely the secret that the Chinese Chan practitioners employ, which people today no longer know about: they use the leg pain to train their concentration power. 
이것이 바로 중국 챤(선禪) 수행자들이 쓰는 비밀입니다. 요즘 사람들은 더 이상 알지 못하는 것입니다. 예전 사람들은 다리 아픔을 이용하여 선정의 힘 즉 집중력을 수련했습니다.


The rule of thumb is: THE MORE PAIN YOU CAN ENDURE, THE BETTER YOU CAN CONCENTRATE. Furthermore, the longer you can endure, the more you will understand. 

일반적으로 아픔을  많이 견딜수록마음을  곳에   집중할  있습니다. 게다가 더 오래 견딜 수 있을수록 여러분은 더 많이 이해할 것입니다. 


Is there an end to the pain? Of course, there is. Here is why. 

아픔에 끝이 있을까요? 당연히 있습니다. 다음과 같은 이유가 있습니다. 


When the blood does not circulate well around your bent knees, your Qi naturally increases around the knees to try to break through the obstructions. The increased pain you feel is the proof that your Qi is trying to push through. 

혈액은 접힌 무릎 주변에 순환이 순조롭게 되지 못합니다. 이때 이 장애를 돌파하기 위해 무릎 주변에 기운도 자연스레 증가됩니다. 여러분이 느끼는 증가된 아픔은 기운이 뚫고 가려고 노력한다는 증거입니다. 


This is not for everyone, because it requires being able to bear the pain. If you are adverse to pain like I am, then increase the length of your seated posture by 10- to 30-second increments each time you sit. If you use this increment expedient, you are in essence increasing your concentration power by sitting longer. That’s right: you have to earn concentration power. It cannot be given to you. 

이 방법은 아픔을 견뎌야 하기 때문에 모든 이들이 할 수는 없습니다. 나처럼 아픔을 싫어한다면 매번 앉을 때 10초에서 30초 정도만 늘려보세요. 이렇게 시간을 늘리는 방편을 쓰면 본질적으로 더 오래 앉아서 선정의 힘을 키우고 있는 것입니다. 맞습니다. 선정의 힘은 얻어야 하는 것이지 누가 여러분에게 그냥 줄 수 있는 것 아닙니다. 


If you manage to keep increasing your sit, the pain will increase correspondingly. Eventually, the Qi flow will be strong enough that it can break through the bend at the knees. When it does, your blood will naturally flow stronger and will no longer be constricted at your knees. That is how you break through the first pain barrier. 

여러분이 앉는 시간을 계속 늘려갈 수 있다면 아픔도 그만큼 늘어날 것입니다. 결국 기 순환은 접힌 무릎을 통해 뚫고 갈 수 있을 정도로 더 강해질 것입니다. 그러면 혈액도 더 강하게 흐르고, 무릎도 더 이상 불편하지 않을 것입니다. 이렇게 첫 아픔 고비를 돌파하는 것입니다. 


Here in lies another secret of the Chan lotus posture training. We are simply using your body’s inherent tendency to heal itself as a way of harnessing your Qi to develop concentration power. 

챤(禪, 선)의 결가부좌 자세 훈련에 또 다른 비밀이 있습니다. 기운을 이용하는 방법으로써 여러분의 몸이 스스로 치유하는 경향을 써서 정력을 키웁니다. 


Typically, you can overcome the first barrier if you manage to sit through your leg pain for 60 to 90 minutes. At that point, you have some significant Chan skills. 

일반적으로 60분에서 90분 정도 다리가 아픈 것이 지나가도록 계속 앉으면 첫 아픔 고비를 극복할 수 있습니다. 그 정도가 되면 여러분은 꽤 중요한 선의 기술을 익힌 것입니다. 


If focusing on the pain is at first too difficult, you can also do things to distract yourself from the pain. For instance, you can read sutras, or even watch TV. At the beginning stages, it does not even matter if you sit still. Just do whatever it takes to keep yourself from uncrossing your legs. In time you will get better at sitting through the pain barriers. Eventually, you will no longer need to resort to distractions and you will be able to remain motionless. 

아픔에 집중하는 것이 처음부터 너무 어렵다면 아픔에서 마음을 돌리기 위해 다른 것을 해볼 수 있습니다. 예를 들어 불경을 읽거나 텔레비전을 앉아서 볼 수 있습니다. 첫 단계에서 똑바로 움직이지 않고 앉든지 아닌지는 그리 중요하지 않습니다. 그냥 어떤 것을 하든지 다리를 교차해서 앉은 상태로 있도록 해보십시오. 시간이 지나면 아픔 고비를 넘겨서 앉는 것에 점점 능숙해질 것입니다. 나중에 더 이상 다른 일들을 하면서 앉을 필요가 없게 되며, 움직임이 없이 가만히 앉을 수 있게 됩니다. 


Trying to break through the first pain barrier is a very worthwhile goal for Chan practitioners. Unlike most other meditation schools, where people are allowed to stand up before the one-hour mark, we insist on one-hour sits at our temple. For those meditating at home, try to be consistent with the one-hour mark as well. If you need to, you can take a break in between and walk around, but keep returning to your meditation and increase the length of time systematically. Whether you succeed or fail is less important than whether you make your best effort and keep trying. If you do not quit, then eventually you will make it. The Chan method of sitting for increasingly longer periods is another expedient, or tool, you can use to help you progress. 

챤(선) 수행자에게 이렇게 첫 아픔 고비를 넘겨서 앉는 것은 매우 중요한 목표입니다. 한 시간이 되기도 전에 일어날 수 있는 다른 명상센터와는 달리 우리 절에서는 한 시간씩 채워 앉는 것을 중요하게 여깁니다. 집에서 수행하는 분도 한 시간을 목표로 앉아보세요. 필요하다면 휴식시간을 갖고 좀 걷는 것도 좋습니다. 하지만 계속 참선으로 돌아가서 앉는 시간을 체계적으로 늘려보십시오. 계속 열심히 노력하신다면 성공하든지 실패하든지 그런 것은 중요 않습니다. 만약 그만두지 않는 다면 결국 해낼 수 있습니다. 점점 더 길게 앉는 참선법은 여러분이 이용해서 진전할 수 있는 또 다른 방편 또는 도구입니다.


There are more pain thresholds. The second can be broken through between two to two and a half hours. The third is at around three hours. During any particular long sitting, the first pain barrier is usually the most difficult to pass, and the subsequent ones tend to diminish in intensity. 

다음 더 많은 아픔 고비들이 있습니다. 두 번째 고비는 2시간에서 2시간 반 정도에서 깨뜨릴 수 있습니다. 세 번째 고비는 3시간 정도에 있습니다. 특히 래 앉을 때, 주로 첫 고비가 제일 아프며, 그다음에 따르는 고비들은 점점 덜 아픈 경향이 있습니다. 


The good news is that you can systematically develop your concentration power. The bad news is that it may not be easy for pain-adverse people. 

여기서 좋은 소식은 이렇게 체계적으로 선정의 힘을 키울 수 있다는 점이고, 나쁜 소식은 아픈 것을 싫어하는 사람들에게 이것이 쉽지 않다는 것입니다. 


There was a young man who practiced meditation for 11 years. However, it was not until he met with us that he was able to break through the first pain barrier, after three months of practice. He was so ecstatic that he was speechless and he wished that he had been taught how to achieve this earlier! 

 11년간 명상수행을 한 어떤 젊은이가 있었습니다. 그런데 이 사람은 우리를 만나서 3개월 후 처음으로 아픔 고비를 통과했습니다. 그는 말도 못 할 정도로 너무 기뻐했습니다. 더 빨리 이런 걸 배울 수 있었으면 좋았을 것이라 말했습니다.


For those of you who opt for the faster track of developing concentration power by valiantly enduring the leg pains, let me give you a sense of what to expect:

다리 아픈 것을 용감하게 견뎌내면서 선정의 힘을 키우는 것을 원하는 사람들을 위해서 어떤 일들이 일어날 것인지 설명해 드리겠습니다. 


1.   Bear the intense leg pain until it starts subsiding. After the pain reaches its extreme, it will begin to subside. 

아픔이 진정될 때까지 심한 다리 통증을 견딥니다. 제일 아픈 그 고비를 넘기면, 아픔이 진정될 것입니다. 

2.   The pain will decrease until it no longer hurts. 

이제 더 이상 아프지 않을 때까지 아픔이 줄어들 것입니다. 

3.   Your legs will feel numb. 

다리가 마비된 것처럼 느껴질 것입니다. 

4.   Some people experience the soles of their feet becoming darker in color. This is because blood still has a hard time reaching the extremities of your legs. 

어떤 사람들은 발이 까맣게 되는 것을 경험하기도 합니다. 이것은 피가 아직 발 끝까지 잘 순환되지 못해서 그렇습니다. 

5.   Continue to sit until the soles of your feet look normal. 

발이 완전히 정상으로 보일 때까지 계속 앉습니다. 


Typically, the leg pain is not easy to endure. However, if you persist, afterwards you will feel very blissful. Physically, you will feel good because your body naturally secretes endorphins to cope with the pain. And mentally, you will feel blissful because your thinking processes will be drastically reduced; all your worries will temporarily disappear. 

일반적으로 다리 아픈 것을 견디는 것이 쉽지 않습니다. 그러나 여러분이 지속적으로 하면, 나중에 매우 안락하게 느껴질 것입니다. 실제로 여러분의 몸이 아픔에 대처하기 위해 자연스레 엔도르핀을 분비하기 때문에 기분이 좋을 것입니다. 정신적으로는 생각 처리과정이 급격하게 줄어들기 때문에 안락하게 느낄 것입니다. 모든 걱정이 일시적으로 없어질 것입니다. 


There you have it! That is the recipe to systematically increase your concentration power much more rapidly than is possible with other meditation methods. I have seen many examples of this throughout my several years of teaching Chan.

그렇습니다. 이것이 바로 다른 명상법보다 선정의 힘을 훨씬 더 빨리 체계적으로 키우는 비결입니다. 수년 동안 선을 지도하면서 이런 예를 많이 보았습니다. 


For example, one of my students practiced Zen for more than 10 years. I was having lunch at a cafeteria when he approached me to strike up a conversation. Being my usual blunt self, I told him, “You have been meditating for 10 years and yet you have no samadhi power at all! There is nothing to be proud of!” He asked, “What is samadhi power?” I explained to him that samadhi power, or concentration, is the measure by which meditation practitioners gauge their progress. I laughed and asked him why a Westerner like him, who was finishing up a Master’s degree program, would meditate and not even know whether he was making progress?

예를 들어 내 학생 중 하나가 10년 이상 젠을 수행했었습니다. 어느 날 카페테리아에서 점심을 먹고 있었는데, 이 학생이 나한테 와서 대화를 청했습니다. 항상 그렇듯 나는 무뚝뚝하게 그 학생에게 말해줬습니다. “자네는 10년이나 명상을 했는데 어째서 선정의 힘이 하나도 없을까요? 자랑스럽게 여길 것이 하나도 없겠군요.” 그는 “사마디 파워 (선정의 힘)이 뭔가요?”라고 물었습니다. 그래서 나는 그 학생에게 선정의 힘은 참선 수행자가 진전의 수준을 측정하는 기준치라는 것을 설명해줬습니다. 나는 웃으면서 어떻게 석사 학위를 거의 마친 서양인이 수행하면서 본인의 진도가 어느 정도 나갔는지도 모르냐고 물었습니다. 


He asked for permission to come over to my temple to learn more about samadhi. After two months of practice with us, he quickly attained Second Dhyana through reciting the Buddha’s name. If you practice consistently and use the correct methods, you too can progress through the different levels of Dhyana and samadhi. These different levels that one can experience will be discussed in greater detail in Chapter 11. 

그는 삼매가 뭔지 배우러 내 사찰에 찾아와도 되는지 물어봤습니다. 그는 이렇게 우리와 함께 수행한 지 2개월 후 염불로 이선(二禪)에 도달했습니다. 바른 방법으로 지속적으로 수행한다면 여러분도 여러 다른 선정의 단계로 진전할 수 있습니다. 선정의 단계에 대해서 11장에서 아주 자세히 의논하도록 하겠습니다. 


Now you know some basic Chan meditation techniques. The next step is to start applying them. If you wish to make progress, you should practice regularly: if possible, every day.

이제 여러분은 본적인 참선 테크닉을 배웠습니다. 다음 순서는 이런 것을 적용하는 것입니다. 진전을 원하신다면 규칙적으로 수행하셔야 합니다. 가능하면 매일 하셔야 합니다. 


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