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by THEODORE CODE Jun 06. 2024

Amplitude CPO와의 대담회

Interview w Justin Bauer (Amplitude CPO)

10배 성장을 위한, 10%의 성장

(10% growth for 10x growth)

20명 규모의 스타트업이 나스닥에 상장하기까지. 전 세계적으로 알려져있는 Product Analytics(SaaS), Amplitude에서 최고제품책임자(Chief Product Officer)로 8년간 재직한 Justin Bauer를 만났습니다. 웹사이트와 앱 등의 디지털 프로덕트에 들어오는 이용자들의 행동분석 데이터를 제공해주는 'Amplitude'에 담긴 여러 이야기를 생생하게 들을 수 있었습니다.

남성필(Sungpil Nam) 대표님의 정제된 질문과 Justin Bauer CPO의 답변으로 이루어진 이번 대담회 덕분에, 사업전략에 대한 많은 생각을 정리할 수 있었어요. 여러 이야기가 빠르게 오갔지만, 밀도있는 대화를 듣게되는 것만으로도 이렇게 배움을 얻을 수 있다는 것을 느꼈습니다. 이번 대담회에서 가장 인상이 깊었던 문장은 "10배 성장을 위한, 10%의 성장."이라고 생각해요.

I met Justin Bauer, the Chief Product Officer who has worked at Amplitude, a globally recognized Product Analytics (SaaS) company, for 8 years, leading them to be listed on NASDAQ with a team of 20 startup members. During the session, which consisted of well-formulated questions from Sungpil Nam, the CEO, and responses from Justin Bauer CPO, I gained valuable insights into business strategies. The conversations were rapid, yet filled with depth, and just listening to the dense discussions was a great learning experience. One quote from the session that left a deep impression on me was "10% growth for 10x growth."

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Q. Why did you decide to join Amplitude as its CPO? & Over the years, what made you stay to keep on going? / Alex

Q. 앰플리튜드 제품팀만의 원칙이 있다면 무엇인가요? 어떤 과정을 통해서 원칙을 도출했는지 궁금하고 잘 지켜지고 있는지는 어떻게 확인하고 있나요? / Dennis
(Q. If Amplitude's product team has any guiding principles, what are they? How was the process of deriving these principles, and how do you ensure they are upheld? / Dennis)

Q. How do you set company goals that brings everyone to alignment? What are some challenges you have faced in the process and how did you overcome it? / Anonymous

Q. 현재 amplitude의 north star metric이 궁금합니다. 그리고 어떻게 이 north star metric을 도출하게 되었는지 배경도 알려주시면 감사하겠습니다! / Anonymous
(Q. I'm curious about Amplitude's current North Star Metric. Could you also provide some background on how this North Star Metric was derived? / Anonymous)

※ 위 4가지(+a)의 질문에 대한 답변을 정리해보자면 다음과 같았습니다. 농도깊은 대화가 많이 오간 것을, 제 나름대로 해석을 이어가보았으나, 의역이 있을 수 있음을 밝힙니다.
Here is my summary of the answers to the four questions. The responses provided below are based on the in-depth discussions that took place during the session. While I have tried to interpret and convey the key points accurately, there may be some paraphrasing involved.

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사업의 '큰 한방'은 아이디어와 직관만으로 부족합니다. 그렇기에 작은 규모라 할 지라도 '꾸준하게' 성장할 수 있는 방안을 마련해야합니다. 2015년, Amplitude에서 가장 먼저 집중한 것은 Retention, 즉 사용자의 잔존율을 올리는 방법을 찾아가는 길이었습니다. 이를 위해서 블로그에 아티클을 쓰는 것으로 시작했고, 고객사 인터뷰를 기반으로 Playbook을 발간하며 많은 호응을 얻었습니다.

"In business, relying solely on ideas and intuition is insufficient. Hence, even for smaller enterprises, it is crucial to establish ways to grow steadily. In 2015, Amplitude's primary focus was on Retention, which aimed to improve user retention rates. This led to writing articles on the blog and publishing Playbooks based on customer interviews, which received a positive response.

고객에게 전달하는 핵심 가치라고 말할 수 있는 북극성지표(North Star Metrics)가 점차 변화된 것 또한 같은 맥락이었습니다. Amplitude는 지속적인 기업의 성장과 꾸준한 고객만족을 위하여 북극성지표를 Weekly Querying Users -> Weekly Learning User -> Weekly Saving Users로 바꾸었습니다. 각각 '데이터/쿼리'를 이해하도록 보조하는 것, 학습한 내용을 '공유'하도록 만드는 것, 데이터를 저장하여 실무에 '반영'하게끔 돕는 것을 나타냅니다. (=제품의 성장과 고객의 발전이 같은 방향을 보아야함을 말씀하시고 싶으셨던 것으로 이해했습니다)

The North Star Metric, which represents the core value delivered to customers, also underwent changes in a similar context. Amplitude shifted its North Star Metric from 'Weekly Querying Users' to 'Weekly Learning Users' and finally 'Weekly Saving Users.' This reflects the intention of aligning product growth with customer development.

이같은 경험으로 꾸준히 유지하고 있는 원칙이 있습니다. 업무 시간의 20%~30%을 투자해서 고객을 만나는 것입니다. 사용자들이 있는 현장에는 영감을 불어넣어주는 질문들이 숨어있기 때문입니다. 이를 토대로 빠르게 제품을 시장에 선보이고, 그 안에서 새로이 얻은 피드백을 살피며 끊임없이 개선해야합니다. 제품을 총괄하는 CPO라면 기꺼이 세일즈 리더가 되어야합니다. 고객사를 설득하기 위해서 제품을 개선하고 있음을 안팎으로 증명할 수 있어야 합니다.

As a result of these experiences, there are steadfast principles that have been maintained. One of them involves investing 20% to 30% of work time in meeting customers. Such interactions hide inspiring questions that serve as the foundation for promptly launching products and constantly improving based on newly acquired feedback. As a CPO overseeing the product, one should willingly become a sales leader. Demonstrating product improvements and catering to customer needs are essential for persuading clients.

지금의 궤도에서, 향후 5년간 Amplitude가 바라볼 목표는 '데이터의 신뢰를 더욱 키우는 사회'를 만드는 것입니다. 처음 Amplitude에 합류를 결정하게 만든 요소는 '엔지니어가 얼마나 고객에게 관심을 가지는지'였습니다. 아직까지도 많은 기업들이 데이터 기반의 의사결정이 아닌, 상부의 지시에 따른 업무를 이어가고 있습니다. 더 많은 기업들이 의사결정을 내릴때, 고객이 원하는 방향성이 무엇인지를 데이터로 측정하고 판단할 수 있게끔 돕고자 합니다.

Currently, Amplitude envisions a goal for the next five years: to create a society where 'data's trust is further enhanced.' The factor that initially drove the decision to join Amplitude was to see how much engineers care about customers. Even today, many companies continue to follow top-down instructions rather than making data-driven decisions. Amplitude aims to assist more companies in making decisions by measuring and determining customer desires through data."

- Justin Bauer, Amplitude CPO
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부끄럽지만 저는 요새 생각이 복잡했습니다. 작은 규모의 사업을 꾸준하게 성장시키는 원동력이 무엇인지, 글로벌 시장으로의 진출을 통해서 한단계 더 성숙시키는 방향성이란 무엇인지를 많이 고민하고 있던 찰나였거든요. 오늘의 대담회는 참 단비같은 자리였습니다.

브랜드 담당자에게 있어서 가장 중요한 업무는 '핵심 가치'를 지켜나가는 것이라고 말할 수 있습니다. 이를 브랜드 미션과 비전, 혹은 업의 본질이라고 나타내곤 하는데, 데이터 담당자들에게는 '북극성지표'라고 나타내는 것이 아니었을까 하는 생각이 문득 들었습니다.

에이비일팔공 - AB180 에서 직접 준비해주신 이번 자리 덕분에 깊이 있는 여러 인사이트를 집약적으로 배울 수 있었습니다. 큰 행사가 끝나신지 얼마 안되셨는데도, 이렇게 멋진 기회의 장을 만들어주셔서 대단히 감사드립니다. 멋있는 여정을 걸어가시는 AB180을 진심으로 존경합니다.

I've had moments when my thoughts were quite complicated lately. I've been pondering a lot about the driving force behind steady growth for small businesses and the direction to mature further through global market expansion. The conversation with Justin Bauer during today's event was truly like a refreshing rain in my life.

As a brand manager, I believe the most crucial task is to uphold the 'core values.' While this may be expressed as the brand mission, vision, or essence, it made me wonder if for data professionals, it could be represented as the 'North Star Metrics.'

Thanks to the gathering prepared by AB180, I was able to absorb many profound insights in a concentrated manner. Despite the recent conclusion of MGS 2023, such an amazing opportunity was provided, and for that, I am immensely grateful. My sincere admiration goes to AB180, a remarkable company on its impressive journey.
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※ 함께보면 좋은 자료 : "노스 스타 플레이북" ※

#1 www.ab180.co/library/amplitude-the-north-star-playbook
#2 https://amplitude.com/blog/evolving-the-product-north-star-metric


※ 이번 행사는 2023년 7월 23일 개최된 대담회입니다.


Sustainable Sales Pipeline

= Growth Funnel + Branding Message

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Profile.

박윤찬 (#THEODORE)

現 알바트로스 브랜드파트너십 디렉터

現 은행권청년창업재단 d.camp 자문

前 아이지에이웍스 그룹마케팅실 리드

前 마켓핏랩 파트너십 매니져


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