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무엇이 당신을 당신답게 만드는가?

What makes you, you?

by 에리카
오늘의 본문


오늘의 생각


“무엇이 나를 나답게 만드는 걸까?”


교통사고로 뇌가 손상되고 그 일부를 마이크로칩으로 대체했을 때, 기억을 잃거나, 취향이 사라지거나, 도덕적 판단 능력을 잃는다면 과연 그 사람은 여전히 ‘그 사람’일까?


이 영상에서 흥미로웠던 점은, 실험을 통해 사람들이 실제로 어떤 요소를 ‘정체성’의 핵심으로 인식하는지를 조사했다는 것이다. 그리고 의외로 많은 사람들이 기억이 아닌 도덕성-즉, 선악을 판단하고 올바르게 행동하려는 능력-을 가장 중요한 요소로 보았다. 의외의 결과라는 생각이 들었다.


나는 그동안 ‘나답다’는 감각이 주로 내가 겪은 경험들, 기억들, 혹은 내가 좋아하는 것들에서 온다고 생각해 왔다. 내가 어떤 음악을 좋아하고, 어떤 취향을 가지고 있으며, 누구를 사랑하고 어떤 목표를 꿈꾸는지가 곧 ‘나’라고 여겨졌다. 하지만 만약 내가 여전히 나의 추억과 취향을 가지고 있더라도 남을 해치고도 아무 죄책감을 느끼지 않게 된다면 그것은 과연 ‘나’라고 할 수 있을까?


이 질문에 대해 생각하다 보니 내 일상 속에서도 정체성의 핵심은 결국 도덕적 태도에 있다는 것을 느끼게 된다. 친절함, 배려, 정직함 같은 평범한 성품이 사실은 ‘나’라는 존재의 뿌리다. 그리고 만약 내가 그것들을 잃는다면 주변 사람들에게도 더 이상 ‘나-에리카’로 인식되지 않을 것이다.


나는 이 영상을 통해 정체성을 구성하는 요소들을 새롭게 바라보게 되었다. 그동안 나를 나답게 만든다고 여겨왔던 독특한 특징들 - 취향, 목표, 성격 등- 은 중요하지만 그보다 더 중요한 것은 내가 어떤 사람으로 살아가고 싶은가, 그리고 타인과의 관계 속에서 어떤 도덕적 기준을 지키며 살아가는가에 있다는 것을 깨달았다.


내가 나답게 살기 위해서는 나의 도덕성과 삶의 태도를 늘 점검하고 가꿔야 한다는 사실을 다시금 되새기게 된다.


"What makes me who I am?"


If a car accident damaged my brain and a part of it was replaced with a microchip - if I lost my memories, my preferences disappeared, or I could no longer make moral judgments - would I still be the same person?


What I found fascinating about the video was that it examined, through an experiment, which aspects people actually perceive as the core of personal identity. And surprisingly, many people considered not memory, but morality - the ability to distinguish between right and wrong and to act accordingly - as the most important element. It struck me as an unexpected result.


Until now, I had always thought that my sense of self came mostly from my experiences, my memories, or the things I like. I believed that the music I enjoy, the preferences I have, the people I love, and the goals I dream of pursuing were what made me “me.” But I began to wonder: if I retained all my memories and preferences but no longer felt any guilt when I hurt others, could I really still be considered myself?


As I reflected on this question, I realized that even in my daily life, the core of my identity lies in my moral attitudes. Ordinary traits like kindness, consideration, and honesty are, in fact, the foundation of my being. And if I were to lose those values, the people around me would no longer recognize me as “me” - as Erika.


This video made me see the components of identity in a new light. The unique features I’ve believed made me who I am - my tastes, goals, personality - are indeed important, but what matters even more is the kind of person I strive to be, and the moral standards I choose to uphold in my relationships with others.


It reminded me once again that in order to live true to myself, I must constantly examine and nurture my moral character and the way I approach life.


본문 공부


Hi! I'm Nina Strohminger. I work at Yale University in the School of Management and the department of cognitive science. And I'm Shaun Nichols. I'm a professor of philosophy at the University of Arizona.


안녕하세요! 저는 니나 스트로밍거입니다. 예일대학교 경영대학과 인지과학과에서 일하고 있습니다. 그리고 저는 숀 니콜스입니다. 애리조나대학교 철학과 교수입니다.


Imagine it's the not-distant future and you're in a car crash. Part of your brain is damaged in the crash, and the doctors have to replace it with a microchip. But the microchip is faulty, and it doesn't completely restore every part of your mind.


머지않은 미래, 당신이 교통사고를 당했다고 상상해 보세요. 사고로 뇌의 일부가 손상되어 의사들은 그 부분을 마이크로칩으로 대체해야 합니다. 하지만 이 마이크로칩에 결함이 있어 당신의 정신 기능이 완전히 회복되지는 않습니다.


One way it could malfunction is it could lead you to no longer be able to identify objects. This is called "visual object agnosia." Another malfunction the microchip is capable of producing is it removes all of your desires and interests: music you like, your hobbies, your goals for the future.


한 가지 고장 유형은 사물을 더 이상 인식하지 못하게 되는 것입니다. 이를 '시각적 대상 실인증'이라고 합니다. 또 다른 고장은 당신의 모든 욕망과 관심을 제거하는 것입니다. 예를 들어, 좋아하는 음악, 취미, 미래의 목표 같은 것들입니다.


The microchip can also lead to amnesia for all your experiences prior to the crash. Finally, the microchip could lead you to lose your moral compass, your ability to know the difference between right and wrong. For which of these injuries to your mind would your identity be the most altered?


이 마이크로칩은 사고 이전의 모든 기억을 잃게 만들 수도 있습니다. 마지막으로, 이 마이크로칩은 옳고 그름을 판단하는 도덕적 나침반, 즉 도덕적 판단 능력을 잃게 만들 수도 있습니다. 이러한 정신적 손상 중에서, 어떤 것이 당신의 정체성을 가장 크게 변화시킬까요?


Philosophy has provided multiple conjectures about the answer to this kind of question. Some philosophers, like Bernard Williams, have suggested that biological continuity, having the same organism, is the most important part of identity. On this view, the aspect of the scenario that would alter your identity the most is the addition of the microchip to your brain, because that's changing the organismic properties. So it's not the changes to the psychological function that matter primarily in this case. It's the changes to the biology that matter.


철학은 이와 같은 질문에 대해 다양한 가설을 제시해 왔습니다. 버나드 윌리엄스 같은 철학자들은 동일한 생물학적 유기체로서의 지속성이 정체성에서 가장 중요한 요소라고 주장합니다. 이 관점에 따르면, 이 시나리오에서 당신의 정체성을 가장 크게 변화시키는 것은 뇌에 마이크로칩이 추가되는 것입니다. 왜냐하면 그것은 유기체적 특성을 바꾸는 것이기 때문입니다. 따라서 이 경우, 심리적 기능의 변화가 중요한 것이 아니라 생물학적 변화가 핵심입니다.


An alternative account is the collection of psychological traits, like personality traits and preferences, that that's the basis for identity. In particular, the mental features that most allow us to differentiate one person from another seem that they'd be likely candidates for being a critical part of personal identity. If that view is correct, then losing one's distinctive desires and memory should cause the greatest change to identity.


또 다른 관점은 성격 특성과 선호 같은 심리적 특성들의 집합이 정체성의 기반이라는 것입니다. 특히, 한 사람을 다른 사람과 구별하게 해주는 정신적 특징들이 개인 정체성의 핵심 요소가 될 가능성이 높습니다. 그 관점이 옳다면, 고유한 욕망과 기억을 잃는 것이 정체성에 가장 큰 변화를 초래할 것입니다.


Memory has traditionally been seen as playing an especially crucial role in personal identity.

John Locke illustrates this idea with a thought experiment about a prince and a cobbler. Imagine the mind of a prince, containing all the prince's past experiences were to enter into, and replace, the cobbler's memories and experiences. This new individual, is he the prince or the cobbler? Locke thinks the answer is really obvious: of course this is the prince! It's just that, now, the prince is inhabiting the body of the cobbler.



기억은 전통적으로 개인 정체성에서 매우 중요한 역할을 한다고 여겨져 왔습니다. 존 로크는 왕자와 구두장이에 대한 사고 실험을 통해 이 생각을 설명합니다. 왕자의 과거 경험이 담긴 마음이 구두장이의 기억과 경험을 대체했다고 상상해 보세요. 이 새로운 사람은 왕자일까요, 구두장이일까요? 로크는 답이 매우 명확하다고 생각합니다. 물론 왕자라는 것이죠! 단지 이제 왕자가 구두장이의 몸 안에 존재하고 있을 뿐입니다.


More recently, it's been suggested that morality is the most important part of identity.

Cultural folklore provides indirect evidence in favor of this idea. For instance, in Western religious traditions, souls are seen not only as an entity that lends us our unique identity, but as the source of our conscience and moral action. However, the view that morality is key to identity has not traditionally been given much attention in philosophical circles.


최근에는 도덕성이 정체성에서 가장 중요한 요소라는 주장이 제기되었습니다. 민속문화는 이 생각을 뒷받침하는 간접적인 증거를 제공합니다. 예를 들어, 서양 종교 전통에서는 영혼이 단지 우리에게 고유한 정체성을 부여하는 존재일 뿐만 아니라 양심과 도덕적 행동의 근원으로 여겨집니다. 하지만 도덕성이 정체성의 핵심이라는 관점은 철학계에서 전통적으로 큰 주목을 받지 못했습니다.


Despite the central position this question has occupied in philosophical debates, it's only been recently that philosophers began collecting data to show how people actually conceive of personal identity. Locke believed that memories were the most important part of identity,

but does this map onto the way people actually think about identity?


이 질문이 철학적 논쟁에서 핵심적인 위치를 차지했음에도 사람들이 실제로 개인 정체성을 어떻게 인식하는지에 대한 데이터를 철학자들이 수집하기 시작한 것은 비교적 최근의 일입니다. 로크는 기억이 정체성에서 가장 중요한 요소라고 믿었습니다. 하지만 이것이 실제로 사람들이 정체성을 인식하는 방식과 일치할까요?


To find out, Shaun and I ran a study where we presented subjects with the microchip thought experiment. People in this study overwhelmingly report that loss of the moral faculty leads to the greatest change in someone's identity. The elimination of memories and desires also leads to a substantial change in identity, subjects report, just not as dramatic as one produced by a loss of moral capacities.


이를 알아보기 위해 숀과 저는 피실험자들에게 마이크로칩 사고 실험을 제시하는 연구를 진행했습니다. 그 결과, 대부분의 사람들은 도덕적 능력을 잃는 것이 개인의 정체성에 가장 큰 변화를 일으킨다고 보고했습니다. 기억과 욕망의 상실도 정체성에 큰 변화를 초래한다고 응답자들은 말했지만, 도덕적 능력을 잃는 것만큼 극적인 변화는 아니었습니다.


Basic psychological processes, like object recognition, are not particularly important to identity permanence. And mere physical changes, such as installing the microchip that perfectly preserves mental function, lead to the lowest degree of perceived identity change.


사물 인식과 같은 기본적인 심리 과정은 정체성 유지에 크게 중요하지 않았습니다. 또한, 정신 기능을 완벽하게 보존하는 마이크로칩 삽입 같은 단순한 신체 변화는 정체성 변화 인식 정도가 가장 낮았습니다.


When people consider what makes someone who they are, they place central importance on moral capacity. And this runs counter to perhaps the best-known theory of personal identity, Locke's memory criterion, according to which you're the same person just in case you remember having the experience of some past person.


사람들은 누군가를 '그 사람'으로 만드는 핵심 요소로 도덕적 능력을 가장 중요하게 여깁니다. 이는 가장 잘 알려진 개인 정체성 이론인 로크의 ‘기억 기준’과는 상반됩니다. 로크에 따르면, 당신은 과거의 어떤 사람이 겪은 경험을 기억할 때 동일한 사람입니다.


In other studies, we've found what people regard as most important about identity isn't really distinctiveness. It's the moral traits. And the moral traits that people have can be commonplace, and yet more critical to identity than traits that are more distinctive.


다른 연구에서도 우리는 사람들이 정체성에서 가장 중요하다고 여기는 것이 실은 독특함이 아니라 도덕적 특성이라는 사실을 발견했습니다. 사람들이 가진 도덕적 특성은 흔한 것일 수 있지만 더 독특한 특성들보다 정체성에 더 중요한 요소가 될 수 있습니다.


So for instance, many people are nice, but losing that common trait is regarded as a much more dramatic insult to one's identity than losing some highly unusual preference, like a penchant for, I don't know, watermelon infused with beef juice.


예를 들어, 많은 사람들이 착하지만 그 흔한 특성을 잃는 것은 ‘수박에 소고기 육즙을 섞어 먹는 취향’ 같은 매우 독특한 취향을 잃는 것보다 정체성에 훨씬 더 심각한 손상으로 여겨집니다.


This study also illustrates the power of empirical data to shed light on age-old philosophical problems. While data can't provide a definitive answer to the metaphysical question of what ought identity to be, it can tell us how we think about our identities in everyday life.


이 연구는 고전적인 철학적 문제를 밝혀주는 경험적 데이터의 힘을 잘 보여줍니다. 물론 데이터는 ‘정체성이란 무엇이어야 하는가’라는 형이상학적 질문에 대한 명확한 답을 제공하지는 못하지만 우리가 일상 속에서 자신의 정체성을 어떻게 인식하는지를 보여줄 수는 있습니다.




본업이 바빠 연재가 늦어졌습니다. 당신을 위한 음악도 곧 찾아뵙도록 하겠습니다. ^^;;

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