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by 현안 XianAn 스님 Jul 06. 2021

10.선지식을 찾아라.

영화 선사의 참선 지침서

10. Seeking a Good Knowing Adviser

선지식을 찾아라


 As we have already mentioned, this book will give you enough of a foundation to progress through the beginning stages of practice. However, keep in mind that those who aspire to reach higher levels should seek out a Good Knowing Adviser for guidance.

이미 앞에서 언급한 바와 같이 이 책은 여러분에게 수행 시작의 여러 단계들로 진전할 수 있는 충분한 기반을 줄 것입니다. 하지만 더 높은 단계로 계속 진전할 뜻이 있다면 지도받기 위해 선지식을 찾아야 합니다. 


The phrase Good Knowing Adviser comes from the Chinese terms Shàn Zhī Shì 善知識. We could have translated it as Wise Teacher, but chose instead to use terminology that stays closer to the original Chinese meaning. 

Good Knowing Adviser”은 선지식(善知識)이란 한자 용어에서 왔습니다. 이것을 현명한 스승이라고 번역할 수도 있었지만, 본래 중국어 의미에 더욱 가깝게 두기 위하여 대신 이 용어(Good Knowing Adviser)를 사용하게 되었습니다.


Your Good Knowing Adviser is critical to your Chan practice. 

선지식(善知識) 여러분의 수행에 아주 중요합니다


“Good” (Shàn 善) refers to the state of goodness. It refers to the inner quality of the teacher. A Good Knowing Adviser is not after money or fame, and his purpose in teaching you Chan is to help you achieve your goals, not to help himself. 

(善)은 선한 상태를 뜻합니다. 이것은 스승님의 내면적 자질을 뜻합니다. 선지식은 돈이나 명예를 좇지 않으며, 선(禪)을 가르치는 목적이 스스로를 위해서가 아니라 여러분들이 목표에 도달하도록 해주기 위해서입니다. 


Hopefully, along the way, he can also help you recognize what is truly good for you. 

그 과정에서 선지식이 여러분 스스로에게 진정으로 좋은 것을 알아볼 수 있도록 해줄 수 있기를 바랍니다.


Goodness is clearly defined in Buddhism through rules of morality. Observe them, and you are good. Violate them and you are misguided, ignorant or deluded. The Buddhist rules of morality, known as the precepts, and their relationship to the cultivation of Chan will be addressed in Part IV.

선(善)함이란 불교에서 계율을 통해 명확히 정의되어 있습니다. 계율을 지키면 여러분은 선한 사람입니다. 이를 어기면 여러분이 빗나가고우미하고, 망상을 하게 되는 것입니다. 불교에서 도덕은 계율로 알려져 있으며, 계율과 선(禪) 수행의 관계는 Part IV에서 논의할 것입니다. 


For now, it is sufficient to know that the Good Knowing Adviser exemplifies the spirit of goodness that is intrinsic to Chan practice. In particular, the Good Knowing Adviser teaches Chan in order to help others. Consequently, he should imbue in people a sense of propriety, decency, fairness, compassion, kindness, etc. 

일단 여기서 선지식이 선 수행에 있어 고유한 선(善)의 정신을 강조함을 아는 것만으로도 족합니다. 특히 선지식은 다른 이를 돕기 위하여 (禪)을 지도합니다. 결론적으로 선지식은 사람들에게 예의품위, 공평함, 자비를 스며들게 합니다. 


Roughly speaking, that is how you recognize a wise adviser. He can change you for the better, which is why he is so important to your Chan practice. 

대략적으로 이것이 현명한 스승을 알아보는 방법입니다. 선지식은 여러분이 더 좋게 변하도록 해주기 때문에 선 수행에서 스승의 역할이 중요합니다. 


“Knowing” (Zhī 知) refers to your adviser’s ability to recognize your level. 

(知)는 스승이 여러분의 단계를 알아볼 수 있는 능력을 뜻합니다. 


In order to effectively help you increase your samadhi level, the Good Knowing Adviser must be able to recognize where you are. For example, those who are at Fourth Dhyana would receive different instructions than those who are Eighth Samadhi. 

효과적으로 여러분의 선정 단계를 늘릴 수 있게 해 주려면 선지식은 여러분이 어디까지 갔는지 알아볼 수 있어야 합니다. 예를 들자면 사선(四禪)에 있는 사람은 팔정(八定)에 도달한 사람들과 다른 지침을 받을 것입니다. 


Furthermore, he must know how to teach you to break through to the next level. There are many pathways with which to advance your level, and the experienced Good Knowing Adviser can help you find them. For example, my late teacher, Great Master Xuan Hua, who brought Chan to the United States, also taught all the other Five Schools of Chinese Buddhism. These Five Schools, several of which we have already mentioned, are the Chan, Pure Land, Secret, Precepts, and Study Schools. Each of these schools contains different methods that a wise adviser can draw on to help you make progress.

게다가 선지식은 여러분이 다음 단계로 가기 위해서 어떻게 가르쳐야 하는지 알아야 합니다. 우리 단계가 전진할 수 있는 여러 가지 길이 있는데 능숙한 선지식이라면 이 길을 찾도록 해줄 것입니다. 예를 들어 내 스승이며 선종을 미국으로 가져온 선화 상인은 중국의 오종을 모두 가르쳤습니다. 이 다섯 가지의 불교 종파는 선종(禪宗), 정토종(淨土宗), 밀종(密宗), 계종(律宗) 그리고 교종(敎宗)입니다. 이들 각 종파에는 선지식이 여러분의 진전하는데 쓸 수 있는 여러 방법들이 담겨있습니다. 


Master Xuan Hua’s Chan skills are among the most advanced of which I am aware, yet he did not rely on Chan teachings alone, but drew on many other methods to help his students as well.

선화 상인의 선(禪)은 내가 아는 한 가장 뛰어납니다. 그렇지만 선화 상인도 선(禪)의 가르침에만 의지하지 않고 학생들을 위해 여러 가지 방법을 이용했습니다. 


“Adviser” (Shì 識) refers to the teacher’s problem solving skills – in particular, to his wisdom level. 

()은 스승의 문제를 푸는 능력을 뜻하며, 특히 스승의 지혜의 수준을 말합니다. 


A great adviser knows how to help you overcome your obstructions and difficulties. How does he do this? This falls under the Dharma of Expedients in Mahayana. I sometimes tell my students that if they knew where I was coming from, I would have no way of helping them.

뛰어난 선지식은 여러분이 장애와 어려움을 극복하려면 어떻게 도와줘야 하는지 알고 있습니다. 어떻게 그럴까요? 그 대답은 대승 불교의 방편법에 있습니다. 나는 자주 내 학생들에게 그들이 내가 왜 그러는지 알면 도울 길이 없음을 말해줍니다.


For example, we have a temple doctor who practices Taoism. He is a very good healer and a very decent man: his family has been healing people for seven generations without charging money. Originally, he came to me to get some healing help. As we talked, I mentioned that he was at Third Dhyana and informed him that he has been stuck there for quite a while. I reminded him that the medical profession is rather precarious because caregivers are in the business of meddling in others’ affairs; that is, people get sick primarily because they have to undergo retribution for killing offenses in previous lives, which result in karmic debt. Such killing offenses result when we kill any kind of living being. People in the medical profession tend to get in the middle of that debt repayment process. 

한 가지 예가 있습니다. 우리에게 도교를 수행하는 사찰 전담 치유사가 있습니다.  이 사람은 아주 뛰어난 치유사이고, 예의도 바릅니다. 이 사람의 가족은 7 돈을 받지 않고 사람들을 치료했습니다. 처음 이 사람이 나를 찾아온 것은 치료에 대한 도움을 받기 위해서입니다. 대화 중 나는  삼선(三禪)이며, 정체한 상태에서 오래되었다고 알려주었습니다. 의료 전문가는 여러 사람들의 문제에 간섭하기 때문에 위험한 일이라고 일러주었습니다. 주로 사람이 아픈 것은 전생에 살생한 죄가 있어 그 인과를 겪는 것이며, 이는 업보에 대한 결과입니다. 이런 살생의 죄는 어떤 종류의 중생이든 죽임으로써 발생합니다. 의료 전문가는 주로 업보를 갚는 과정 중간에 개입하는 것입니다. 


From the Buddhist perspective, this is considered meddling in other’s affairs. It is important to understand the causes and effects of meddling because everything we do is meddling of some sort. Generally, the goal is not to meddle, because you want to refrain from creating karma. 

불교적 관점에서 보면 이는 다른 사람들의 일에 개입하는 것으로 여깁니다. 우리가 하는 모든 일이 어떤 일에 개입하기 때문에 간섭에 대한 인과를 이해하는 것이 중요합니다. 일반적으로 업을 짓는 것은 삼가야 하기 때문에 간섭하지 않는 것이 좋습니다.


However, does this mean that it is never a good idea to meddle? Not necessarily. If you are meddling with good intentions, such as to alleviate another’s suffering, then it is probably good. It is important to know that when we meddle, there are consequences, but that should not become paralyzing as we go about our daily lives. A doctor who realizes there are consequences to his meddling would probably still intervene. If this is done with noble intention, and not just for money, and one is prepared to accept the consequences, then one is creating merit and virtue. But this is different than doing something with the aim of gaining fame and profit. Further, those who are truly blessed will find a way to meddle without paying the consequences, but they will be using up their own blessings when they do this.

그렇지만 무조건 간섭하는 것이 다 좋지 않다는 것일까요? 그런 뜻은 아닙니다. 좋은 의도로 간섭을 한다면 좋은 것입니다. 예를 들어 다른 사람들의 고통을 줄이고자 하는 경우가 그렇습니다. 간섭을 할 때 그에 대한 결과가 따른다는 을 아는 것이 중요합니다. 그렇지만 그것 때문에 우리의 일상생활에 장애가 생길 필요는 없습니다. 이 의사는 이런 중간에 개입하는 행위에 따른 결과에 대하여 무언가를 해야 된다는 것을 깨달았습니다. 돈을 위해서가 아니라 이런 일을 고귀한 의도로 행한다면, 그리고 그 행위에 따른 결과를 받아들일 준비가 되어 있다면, 그 사람은 공덕을 지을 것입니다. 이는 명예와 이익을 얻기 위한 목적으로 하는 행위와 다릅니다. 진정으로 복이 있는 자는 대가를 치르지 않고도 다른 이의 일에 개입할 수 있는 방법을 찾아낼 것입니다. 하지만 이런 일을 하면 자신의 복을 소모할 것입니다. 


The temple doctor asked for advice to help him move forward from Third Dhyana. I told him what to do, but stressed that he could not do it by himself. Two years later, true to my prediction, he was still stuck at Third Dhyana. 

이 사찰 의사는 어떻게 하면 삼선에서 더 앞으로 나갈 수 있는지 조언을 청했습니다. 나는 그에게 무엇을 해야 하는지 말해주면서 그가 이것을 혼자 할 수 없다는 것을 강조했습니다. 내 예상과 마찬가지로 2년이 지난 후 그는 아직도 삼선에 정체되어 있었습니다. 


This story demonstrates the need for a competent teacher. Do you have one?

이 이야기에서 유능한 스승이 필요하다는 것을 보여줍니다. 여러분은 그런 스승이 있나요?


I can honestly tell you that I could not have developed my Chan skills had it not been for the help I received from my teachers. This is why I often stress the importance of seeking a wise adviser to all of my students; they do a lot more for us than we think. 

나도 여러 스승님의 도움을 받지 않았다면 선의 능력을 키울 수 없었을 것입니다. 그런 이유로 나는 내 학생 모두에게 현명한 스승을 찾는 것이 얼마나 중요한지  강조합니다. 선지식은 우리를 위하여 우리가 생각하는 것보다도 훨씬 더 많은 것들을 해줍니다. 


People often ask me: “How do I recognize a Good Knowing Adviser?” I myself used to think that way too. 

사람들은 자주 이렇게 묻습니다. “선지식은 어떻게 알아볼 수 있을까요?” 나 스스로도 그런 의문이 있었습니다. 

I submit to you that, on the deepest level, you cannot recognize a wise adviser at all. If you could, then you should be a Good Knowing Adviser yourself!

가장 깊은 수준에서 보자면 여러분 스스로 선지식을 알아볼 수 없다고 말할 수 있습니다. 이를 거꾸로 말해서 여러분이 만약 선지식을 알아볼 수 있다면 여러분도 이미 선지식 아니겠습니까?


However, you can recognize those who are not Good Knowing Advisers. Here are some things to look out for:

하지만 여러분 선지식이 아닌 사람은 알아볼 수 있습니다. 여기서 어떤 점들을 살펴보아야 할지 나열해보겠습니다. 


Are they greedy for fame? True Chan teachers shun the limelight. They are not greedy for recognition. 

명예욕이 있나요? 진정한 선사들은 세상의 이목을 피합니다. 인정받는데 욕심이 없습니다.


Are they greedy for money? True Chan teachers are not motivated by profit. In fact, they often choose to take a loss, such as when they teach us Chan without charging anything. 

재물욕이 있나요? 진정한 선사들은 이윤으로 인해 의욕이 생기는 게 아닙니다. 사실 선사들은 손해 보는 쪽을 택합니다. 예를 들어 이들은 우리에게 참선을 지도하는데 아무런 대가도 요구하지 않습니다.


Are they greedy for sex? True Chan teachers are not confused by sexual desire. They abstain from sex and their teachings do not glorify love and sex. 

섹스를 탐하는가? 진정한 선사는 성욕 때문에 혼란스러워하지 않습니다. 성행위를 하지 않고, 그들의 가르침은 사랑과 섹스를 미화하지 않습니다.


Do they have a temper? True Chan teachers do not get angry. To the contrary, they exude a high level of patience that is often perceived as kindness and compassion, especially toward those who oppose or give them a hard time. 

선지식이 화를 내는가? 진정한 선사는 화를 내지 않습니다. 반대로 이들은 인내심이 크고, 이것은 보통 자비로 보입니다. 특히 자신을 반대하거나 힘들게 하는 사람에게 더욱 그렇습니다. 


Are they self-centered? True Chan teachers are selfless. Consider the example of my late teacher, Great Master Xuan Hua: all of his students say the same thing about him, they praise his selflessness. This is not just talk. Did you know that he refused to let his disciples do his laundry for him? He used to wait until the wee hours of the morning to do his own laundry so as not to bother anyone. What impresses me most is that even though he watched and guided me throughout all these years, he never asked anything of me! 

자기중심적인가? 진정한 선지식은 사심이 없습니다. 예를 들어 나의 스승 선화 상인을 보면, 그의 제자들은 모두 한결 같이 선화 상인의 무아(無我) 찬양합니다. 그냥 말로 그런 것이 아닙니다. 선화 상인은 평생 동안 제자들이 자신의 빨래하는 것도 못하게 하셨습니다. 선화 상인은 다른 사람을 방해하지 않으려고 아주 이른 새벽까지 기다렸다가 자기 빨래를 손수 하셨습니다. 선화 상인이 여러 해동안 내 곁에서 지도해 주시면서 지켜봐 주셨다는 것이 나에게 가장 감동이었습니다. 그리고 그는 나에게 어떤 대가도 묻지 않았습니다.


To see an example of how true Chan teachers shun associating with the famous and powerful, we can look to the Chinese Chan patriarchs such as the Sixth Patriarch Master Hui Neng 惠能, who was well-known throughout the empire. At the same time Venerable Shen Xiu 神秀, who was the successor to the Fifth Patriarch and Master Hui Neng’s competing “rival,” was also quite famous. When the emperor issued a royal decree inviting the virtuous high level sanghans (monks and nuns) to his court to receive royal patronage, the famous sanghans, including Venerable Shen Xiu, all obliged. Only the Sixth Patriarch kept making excuses for not coming to the capital to see the emperor. You could say that he ceded the limelight and recognition in favor of his colleagues. 

진정한 선사들이 유명하고 권력 있는 자들과 어울리기 피했다는 예가 있습니다. 중국 선 조사 스님이셨고, 전 제국을 통틀어 잘 알려진 육조 혜능(慧能) 대사를 보면 됩니다. 당시 오조 스님의 후계자였던 신수(神秀) 대사는 혜능 스님의 “라이벌”로 경쟁관계에 있었습니다. 신수 대사도 또한 매우 유명하였습니다. 그 당시 황제는 덕이 높은 승가(비구와 비구니)를 불러들이면서 후원금을 받아가라는 칙령을 내렸습니다. 신수 대사를 포함해서 여러 유명한 승려가 모두 이에 응하였습니다. 다만 육조 대사만 이리저리 핑계를 대면서 황제를 친견하러 가지 않았습니다. 육조 스님께서 다른 스님들에게 세상의 이목과 인정을 양보했다고도 볼 수 있습니다. 


This seems to be a trademark of the enlightened Chinese Chan masters. In order to maintain their purity, and insulate themselves from expectations, they would not befriend the powerful, rich and influential. 

이것이 바로 중국의 깨달은 선사들의 트레이드 마크로 보입니다. 스스로의 청정을 유지하고, 여러 기대치로부터 스스로를 격리하기 위해서, 권력 있고 부유한 영향력 있는 자들과 가까이하지 않았습니다. 


In fact, Good Knowing Advisers often do not advertise themselves, and prefer instead to practice and teach discretely. This leads to the question: How do you find a Good Knowing Adviser? But actually, this is the wrong question to ask. The Good Knowing Adviser teaches you when he recognizes you are worthy to be taught. Therefore, the question you should be asking yourself is: “How do I make myself worthy of being taught by a Good Knowing Adviser?”

사실 선지식은 스스로 알리려 하지 않고, 대신 조용히 수행하면서 가르치길 바랍니다. 이는 다른 질문으로 이끕니다. 그럼 어떻게 선지식을 찾을까요? 사실 이건 잘못된 질문입니다. 선지식이 배울 자격이 있다고 여기면 여러분을 가르쳐 줄 것입니다. 그러므로 여러분 스스로 “어떻게 선지식으로부터 배울 자격을 갖출 수 있을까?”라는 질문을 던질 수 있을 것입니다. 


It is very easy. Just work on a few things: 

이것은 매우 쉽습니다. 몇 가지만 노력하면 됩니다. 

Be a good person to the core. 

속속들이 착한 사람이 되십시오.

Be respectful toward all. 

모든 사람들을 존중하십시오. 

Be humble, deep down in your heart. 

마음 깊숙이 겸손하세요. 

Help others find a Good Knowing Adviser. 

다른 사람들 선지식을 찾을 수 있도록 도와주세요. 


In other words, relentlessly accrue your blessings. Blessings are like currency in your bank account of karma. They come from doing good things. The importance of planting your blessings will be further addressed in Chapter 14.

달리 말해서 복을 쌓는데 주저하면 안 됩니다. 복이라는 것은 업 (카르마) 은행의 화폐와 같은 것입니다. 복은 좋은 일을 해서 오는 것입니다. 복을 짓는 일의 중요성은 다음 14장에서 더 이야기하겠습니다. 


When you have enough blessings, a Good Knowing Adviser will recognize your potential and will want to teach you. Don’t walk around with the attitude that you are special and deserve to be taught. 

복이 충분히 있다면 선지식 여러분의 잠재력을 알아보고 가르쳐주길 원할 것입니다. 여러분 스스로 나는 특별하니까 배울 자격이 있어라는 태도로 돌아다니면 안 됩니다. 


As a reminder, as soon as you find a wise adviser, you will have to work even harder to accrue your blessings. A Good Knowing Adviser has a way of using up all your good blessings very quickly. It is hardly the time to be complacent! It takes a lot of blessings to meet a Good Knowing Adviser, and it takes a lot more to be able to benefit from his or her teachings.

선지식을 찾자마자 여러분은 복을 쌓기 위해 더 열심히 노력해야 합니다. 선지식은 여러분의 복을 아주 빠른 속도로 소모합니다. 그러니 자기만족을 위한 시간 없습니다. 선지식을 만나려면 큰 복이 필요하지만, 그의 가르침을 받으려면 더 큰 복이 필요합니다. 


Also, do not neglect helping others find a Good Knowing Adviser. Remember the law of cause and effect. If you can help propagate a competent Good Knowing Advisers’ teachings so that others can benefit from it, then, in time, you too will benefit from the teachings of a Good Knowing Adviser.

다른 이들이 선지식을 찾을 수 있도록 돕는 것도 잊지 마십시오. 인과의 법칙을 기억하십시오. 여러분이 훌륭한 선지식의 가르침을 알리고, 다른 이들을 이롭게 하면, 여러분들도 곧 선지식의 가르침으로부터 이익을 얻을 것입니다. 


Our next section will discuss some of the different levels of concentration, as well as various other meditative states, that your Good Knowing Adviser will be able to help guide you through. 

다음은 선정의 여러 단계와 경계에 대해 설명하겠습니다. 선지식은 여러분들이 이런 단계들을 따라갈 수 있도록 지도해 줄 것입니다. 

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